Nieuwe aanplant bomen in park

Gestart door Robert Heemskerk, februari 07, 2018, 09:34:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

Ik ben een bewoner aan het Meridiaanpark in Almere-buiten en onlangs heeft de gemeente besloten om een paar lanen met grote Abelen weg te halen.
Veel mensen zijn hierover teleurgesteld maar we hebben het niet kunnen voorkomen, ze moesten! weg..

We hadden Wielewalen in deze Abelen, Boomvalken etc. , die zullen we lang niet meer zien waarschijnlijk.
Maar goed, het ligt nu braak en er komt nieuwe aanplant.
Betrokken bewoners mogen nu een boomsoort kiezen (enquette) welke ze mooie en geschikt vinden.

Keuze is: Linde, Noordse Esdoorn en Iep.

Ik vroeg me nu af wat qua biodiversiteit een goede keuze is.
Noordse Esdoorn wordt misschien het grootste?
Welke heeft in niet te al te lange tijd een goed volume?

Heeft een Wielewaal iets aan zo'n boomsoort? (is toch echt een liefhebber van Abelen, polulieren)

Graag hoor ik tips, adviezen

bodem is klei-achtig volgens mij, en het waterpeil is vrij hoog denk ik.

Vriendelijke groet
Robert Heemskerk

HPM

Ik neem aan dat er een goede rede was om die Abelen te vervangen. De voorgestelde soorten zijn vast wel geschikt als vervanging. Dat ze jullie daaruit laten kiezen is natuurlijk maar een zoethoudertje, maar op de lange termijn is een keuze voor de snelst groeiende misschien niet de meest logische.
Ik denk niet dat Wielewaal en Boomvalk afhankelijk zijn van die Abelen.


http://parkeninalmere.nl/de-parken/meridiaanpark/beeldmateriaal/
Herman van der Meer

Robert Heemskerk

Op een paar plekken werden de Abelen te gevaarlijk, omdat ze op huizen ernaast konden vallen.
Maar de rest van de laan was niet nodig om te kappen naar mijn mening.
De Abelen stonden te dicht op elkaar en ze werden te dun en hoog werd ons verteld.
Ook kon het gevaar opleveren door takbreuk.

Maar de laan had werkelijk alle zware stormen doorstaan, ze gaven stevigheid aan elkaar.
En bij zo'n zware storm moet je gewoon niet in een park of bos gaan lopen denk ik dan.
Maar goed, het is vreselijk zonde, veel bewonders zijn teleurgesteld.


Freek Verkerk

Ik denk dat een ambtenaar nog wat budget over had wat op moest en dat zij daadkracht wilde tonen. Soms doen ze maar gewoon wat uit verveling. Mijn voorstel is om de natuur zelf te laten kiezen wat ze wil planten, doe gewoon eens niets als ambtenaar. Dat lijkt mij niet moeilijk voor hen. Het onstane gebied kan dan dienen als honden uitlaat zone.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

HPM

Citaat van: Freek Verkerk op februari 10, 2018, 12:13:45 PM

Ik denk dat een ambtenaar nog wat budget over had wat op moest en dat zij daadkracht wilde tonen. Soms doen ze maar gewoon wat uit verveling. Mijn voorstel is om de natuur zelf te laten kiezen wat ze wil planten, doe gewoon eens niets als ambtenaar. Dat lijkt mij niet moeilijk voor hen. Het onstane gebied kan dan dienen als honden uitlaat zone.

Het is een ongeveer 20 jaar geleden aangelegd stadspark waar onderhoud en enige herstructurering nodig is. Dat heeft niets te maken met een verveelde ambtenaar met geld teveel.
Ik begrijp ook niet dat je een natuurgebied zou willen gebruiken om honden in uit te laten.
Herman van der Meer

migratorius

Citaat van: HPM op februari 10, 2018, 13:40:54 PMIk begrijp ook niet dat je een natuurgebied zou willen gebruiken om honden in uit te laten.
Duidelijk geen hondenbezitter, Herman?

JanHein (ook geen hondenbezitter)

peterv

Ik zou voor Linde gaan, ook goed voor insecten.
Peter Venema

HPM

Citaat van: migratorius op februari 21, 2018, 19:55:02 PM
Citaat van: HPM op februari 10, 2018, 13:40:54 PM

Ik begrijp ook niet dat je een natuurgebied zou willen gebruiken om honden in uit te laten.

Duidelijk geen hondenbezitter, Herman?

JanHein (ook geen hondenbezitter)

Ik ben inderdaad geen hondenbezitter, maar ik verbaasde me erover dat Freek een park in een natuurgebied wil veranderen maar dan wel met honden.
Al je de natuur zijn gang wil laten gaan moet je ook ambtenaren toestaan. Toch?
Freek zal wel een hond (of een hondenuitlaatcentrale) hebben.
Herman van der Meer

Freek Verkerk

Citaat van: HPM op februari 21, 2018, 20:42:13 PM
Citaat van: migratorius op februari 21, 2018, 19:55:02 PM
Citaat van: HPM op februari 10, 2018, 13:40:54 PM

Ik begrijp ook niet dat je een natuurgebied zou willen gebruiken om honden in uit te laten.

Duidelijk geen hondenbezitter, Herman?

JanHein (ook geen hondenbezitter)

Ik ben inderdaad geen hondenbezitter, maar ik verbaasde me erover dat Freek een park in een natuurgebied wil veranderen maar dan wel met honden.
Al je de natuur zijn gang wil laten gaan moet je ook ambtenaren toestaan. Toch?
Freek zal wel een hond (of een hondenuitlaatcentrale) hebben.
Ik ben wel een hondenliefhebber, maar heb geen hond. Vroeger hadden we wel Duitse herders, en dat zijn geweldige dieren, dus ik heb zeker sympathie voor honden. Tegenwoordig kom ik als jogger ook regelmatig aggressieve honden tegen, die denken iets te moeten beschermen. Ach hoort erbij. Denkend aan een Park zie ik een mooi geschoren grasveld. Een wild veld met wilde bloemen en kleine struiken vind ik interessanter en dan mogen er wat mij betreft ook honden vrij rondlopen, en kinderen hutten bouwen en kampvuurtjes stoken, mensen BBQ-en en konijntjes rondhuppelen. Ik ben meer voor een park in Engelse landschapsstijl dan een Park in Franse stijl. Ietsje meer natuur graag.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk