♀ Nomada marshamella uit 2009 wil graag goedgekeurd :)

Gestart door Josee, mei 26, 2016, 12:00:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilde

CiteerEigen determinaties: Marco brengt brengt een cicade van mij op naam en keurt de waarneming vervolgens ook zelf goed.
Dat gebeurt hier heel veel bij allerlei insecten, bijv. mieren. Waarnemers zijn blij met een door een expert gegeven naam voor hun plaatje. Ja, en dan wordt deze ook nog goedgekeurd. Dat lijkt me een logisch vervolg, maar je kunt als waarnemer meestal niet weten welke admins de goedkeuring heeft gegeven. Ik heb daar geen moeite mee.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Henk Soepenberg

Heb ik ook geen moeite mee, zeker niet!
Het zou wel mooi zijn als de naam van de validator altijd zichtbaar zou zijn bij de waarneming.
Vriendelijke groeten,
Henk

Marco de Haas

Citaat van: Henk Soepenberg op december 20, 2017, 10:55:37 AM
Eigen determinaties: Marco brengt brengt een cicade van mij op naam en keurt de waarneming vervolgens ook zelf goed.

Haha, dat is ook weer zo ja  :angel:
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

wilde

#33
Bij het bladeren en hier en daar wat checken in de nieuwe Nomadatabel van Jan Smit zag ik dat heel veel soorten vrouwen een tand(je) op het labrum hebben. Nomada marshamella heeft dat zoals eerder hier al gemeld, maar de verwarring wordt wat groter als ook blijkt dat N. fulvicornis zo'n tandje heeft. Ik heb het nooit gezien, want ik lette er niet op. Ook bij gewone soorten als flava en panzeri kun je zo'n tandje zien, maar het is bij alle soorten een moeilijk kenmerk, omdat het nogal verborgen is. Bij allemaal is het net wat op een andere plek of op andere wijze verschillend, maar ik meende van Menno te begrijpen dat hij fulvicornis niet kon uitsluiten vanwege het niet zichtbare tandje. Ja, beide soorten hebben dat dus en fulvicornis wél uitsluiten vanwege de lengte van antennesegment 4 is dan een heel wat beter argument. Hoe zouden alle goedgekeurde dieren (die een tandje hebben dat niet zichtbaar is) dan goedgekeurd zijn?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Josee

 ;D je weet vanzelf Albert dat ik je daar het antwoord schuldig op zal blijven, maar wellicht mengt Menno zich nog in deze discussie  ;D Ik zag overigens op de EIS-dag over bestuivers weer prachtig fotowerk van je op groot scherm. Het blijft oogstrelend en benijdenswaard  :blink:

Alvast goedenacht gewenst en anders Goedemorgen!
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

wilde

Ja, in Utrecht was de voordracht van Jan Smit voor meer dan 95% voorzien van mijn foto's, uiteraard met mijn toestemming.
Jan doet al jarenlang belangeloos voor mij determinaties en het is een tegenprestatie die ik graag lever. Ik houd van zekere namen bij mijn foto's en die levert hij mij voor een groot deel van mijn foto's van bijen en wespen. Het is altijd leuk om veel bekende 'soortgenoten' weer eens te zien.
Ik was er ook en had je kunnen ontmoeten als ik je gekend had.
De presentatie van Pieter van Breugel vond ik wel de leukste. Hij kan met veel humor 'zijn ding' goed overbrengen. Voor Pieter heb ik enkele weken geleden nog triunguline larven van Sitaris muralis gefotografeerd. Hij noemde ze wel, maar was vergeten er een foto bij te doen. Die beestjes zijn krap 1 mm lang en hij had er mij wat (>100)  per post verstuurd. Zie de waarneming van die soort. Ik ga proberen ze dit voorjaar op vrouwtjes van Anthophora plumipes te zetten. Ik hoop ze tot die tijd in leven te kunnen houden.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Josee

Heb nog overwogen om aan Jan te vragen of je er was, maar deed het niet. Wellicht een herkansing op de kistjesdag in Utrecht? Ja om Pieter van Breugel heb ik hartelijk gelachen, erg leuke en toch ook leerzame presentatie.

Ha ha neem je de rol van ♂ Sachembij op je, wat een spannend avontuur zeg. Mooi te zien op je foto's. Wat geef je die ukkies te eten in dit stadium?
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

wilde

#37
Deze parasitaire kever heeft een andere biologie dan die van de gewone oliekever (Meloe proscarabaeus). Bij Sitaris muralis komen de larven al aan het eind van de zomer uit en bivakkeren dan tot het volgende voorjaar bij de uitgangen van de nesten van Anthophorus plumipes. Ze eten niets en kunnen veel kou verdragen. Ik vermoed dat ze niet moeten uitdrogen en doe er alleen een klein druppeltje water bij in het potje. Ze liggen normaal tussen de eischalen en wat andere rommel op een kluit bij elkaar. Dat kunnen er vele honderden zijn. De grote aantallen zijn kennelijk nodig om de kans van slagen (op de goede vrouwtjesbij terechtkomen) te vergroten. Dick Belgers, die hier één van de weinigen is die goede determinatiefoto's maakt, heeft er een artikel over geschreven (Entomologische Berichten 2012, 72 (1,2): https://www.nev.nl/pages/publicaties/eb/nummers/2012/72-1-2/71-75.pdf

Bij de gewone oliekever zijn de larven zeer opportunistisch. Eén vrouwtje kan meer dan 1000 larven produceren (in het voorjaar). Ze klonteren samen aan de top van plantenstengels en geven geuren af die bijen aantrekt. Helaas dus ook heel veel verkeerde (lees: veel te kleine). Ze hebben bijen van enige omvang nodig, die in het voorjaar aanwezig zijn: Andrena vaga, Colletes cunicularius en Anthophorus-soorten, want de larven van de kevers moeten veel voedsel kunnen eten. Die keverimago's zijn zeer groot: 35 mm (mannetjes veel kleiner). Het is een fantastisch voorbeeld van biodiversiteit, zeker als je het alleen van bijvoorbeeld Andrena vaga bekijkt. Die bij heeft met enkele koekoeken, Stylops, satellietvliegen en nog meer zoals deze oliekevers een geweldig spectrum van andere insecten om zich heen, die alle van Andrena vaga afhankelijk zijn. Ik heb er een Powerpointpresentatie van gemaakt, die ik hier en daar wel eens vertoon, meestal uitgebreid met veel andere soorten, maar dan duurt het veel langer: Solitaire bijen en (dierlijke) biodiversiteit. Hommels zitten daar niet bij, maar ook die genereren heel veel extra's en dat geldt ook voor wespen. Een overzicht van Bijen, hommels en wespen met hun parasieten heb ik ook natuurlijk, maar dan moet ik heel wat schrappen om het niet langer dan 2 uur te laten duren.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Josee

Boeiend! Ja ook de foto's van Dick Belgers zijn steeds weer voortreffelijk.

Met plezier gelezen en wellicht maak ik nog eens zo'n presentatie van je mee. Kom ook nog graag eens een volwassen  S. muralis tegen in het veld. Bijzondere kever en ook met een wat mindere foto vrij makkelijk te determineren ;D Dank voor delen en nog een fijne dag.
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers