Hoofdmenu

op populier

Gestart door peterpeperkamp, januari 12, 2018, 22:33:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

peterpeperkamp

In  de duinen  op een  jaren geleden omgewaaide populier een  flink aantal ascos gevonden >150.000 !  stam  was helemaal wit.
Vruchtlichaampjes;  wit, 0.5 tot 1.5 mm  kort gesteeld , convex ,  iets furfuraceous door onregelmatig uitstekende asci.
Met de asco sleutel van  de NMV site kom ik niet verder dan  Cudoniella.. maar die is het niet..

in  de asci 4 gesepteerde sporen en  mogelijk zelfs asci met 2 sporen,  maar dat weet ik ( nog ) niet zeker.

iemand een  suggestie

Peter
Groet Peter

wimperzwam

Om dit soort vondsten van inoperculate ascomyceten (hun aantal is groot) op naam te brengen is veel literatuur nodig en heel veel microscopische kenmerken. Om maar eens wat te noemen. Wat is te zien in gewoon water, hoe reageert de "ascustop" met Lugol en/of Melzer en hoe ziet de porus eruit, belangrijk is ook de basis van de ascus, vorm van parafysen en hun inhoud, cellen van het receptaculum, beharing enz.  "Google" eens op Baral (Hans Otto).

Mvgr.,
Henk Huijser.

karinarie

Hallo Peter,
heb deze soort nog een keer op het forum geplaatst met aanvullende foto's en gegevens ,komt helemaal overeen met jouw gegevens.Ben ook benieuwd naar een reactie.

groetjes Arie

karinarie

#3
Hallo Peter,
ik kreeg een reactie van Stip Helleman.De eerste conclusie is Calycina spec (vrijwel zeker lactea ).Morgen gaat het pakketje in de brievenbus.

groetjes Arie

peterpeperkamp

Groet Peter

karinarie

Hallo Peter,
Calycina lactea heeft convexe vruchtlichamen in volgroeide toestand.De asci bezitten 4 sporen.De andere sporen worden geaborteerd of zijn nog zichtbaar als zeer kleine sporen.De sporenafmetingen komen geheel overeen met mijn metingen.wat ook kenmerkend is , is het grote aantal vruchtlichamen dat bij elkaar groeit.(Zie O. a. Asco franco en ASCO-Sonneberg.)


Groetjes Arie

peterpeperkamp

inderdaad de Calycina lactea nieuw voor Nederland !
Groet Peter

rietvanoosten

Citaat van: peterpeperkamp op februari 04, 2018, 22:42:21 PM
inderdaad de Calycina lactea nieuw voor Nederland !

Gefeliciteerd!  :duim:
met vriendelijke groet, Riet

ratje

Citaat van: peterpeperkamp op januari 12, 2018, 22:33:48 PM
In  de duinen  op een  jaren geleden omgewaaide populier een  flink aantal ascos gevonden >150.000 !  stam  was helemaal wit.
Vruchtlichaampjes;  wit, 0.5 tot 1.5 mm  kort gesteeld , convex ,  iets furfuraceous door onregelmatig uitstekende asci.
Met de asco sleutel van  de NMV site kom ik niet verder dan  Cudoniella.. maar die is het niet..

in  de asci 4 gesepteerde sporen en  mogelijk zelfs asci met 2 sporen,  maar dat weet ik ( nog ) niet zeker.

iemand een  suggestie

Peter
mooie vondst en tevens mooi microscopische opnames :duim:

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers