orchis op Terschelling

Gestart door Hinko, december 23, 2017, 10:03:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Niet mijn waarneming maar ik ben wel benieuwd wat dit kan zijn: https://waarneming.nl/waarneming/view/140203851
Terschelling 2017-05-27

mvgr, Hinko

Rob Koelman

Lijkt mij een Dactylorhiza, en dan vooral brede orchis, hoewel juist bij vleeskleurige orchis witbloeiende vormen veel vaker voorkomen.
Met vriendelijke groet, Rob

Menno

Komt voor mij ook het meest in de buurt van brede orchis. Deze variëren bijzonder veel in kleur
Heeft de waarnemer meer foto's ter beschikking? (Heb je vast al nagevraagd)
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

Jan Essink

Ik denk niet dat dit majalis is. Zelf heb ik deze witte soort nog nooit gevonden. Ook Landwehr vermeldt niets van witte exemplaren. Wel diverse keren de vleeskleurige orchis in witte vorm gevonden.
Maar een betere foto zou toch uitsluitsel kunnen geven.

groet,
Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Rob Koelman

Citaat van: Jan Essink op december 25, 2017, 21:36:29 PMIk denk niet dat dit majalis is. Zelf heb ik deze witte soort nog nooit gevonden. Ook Landwehr vermeldt niets van witte exemplaren. Wel diverse keren de vleeskleurige orchis in witte vorm gevonden.

Zoals ik al vermelde komt de witbloeiende vorm bij vleeskleurige orchis met enige regelmaat voor.

Echter, wat pleit er in dit specifieke geval tegen brede orchis? En wat pleit er voor vleeskleurige orchis?  Daarbij uitgaande van de zichtbare kenmerken (habitus/details) en NIET van de bekende zeldzaamheid van witbloeiende exemplaren bij beide soorten...
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Ik vind 'm ook wel sterk Majalis-ofschoon me wel opvalt dat die hier int Zuiden wel 2 weken eerder bloeit.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Volgens een Orchideeënkenner is dit Hondskruid.
Nieuw voor Terschelling.En nog wit ook !
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Citaat van: Rien Ondersteyn op december 26, 2017, 10:02:18 AM
Volgens een Orchideeënkenner is dit Hondskruid.
Nieuw voor Terschelling.En nog wit ook !
De onderste lippen zijn toch heel anders, ook niet (diep) ingesneden.

Rien Ondersteijn

Nou- aan zijn oordeel valt moeilijk te tornen denk ik.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

#9
Eerlijk gezegd ben ik nooit geïnteresseerd in wie het zegt maar alleen of het onderbouwt kan worden.  ;D Dus nogmaals de onderlip lijkt toch helemaal niet? 

Rob Koelman

Citaat van: Sipke Gonggrijp op december 26, 2017, 11:16:12 AMEerlijk gezegd ben ik nooit geïnteresseerd in wie het zegt maar alleen of het onderbouwt kan worden.  ;D

:duim:
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

#11
Citaat van: Sipke Gonggrijp op december 26, 2017, 11:16:12 AM
Eerlijk gezegd ben ik nooit geïnteresseerd in wie het zegt maar alleen of het onderbouwt kan worden.  ;D Dus nogmaals de onderlip lijkt toch helemaal niet?

Ik vind ieder's mening van belang en te respecteren en ik ga 'm zeker vragen of het onderbouwd kan worden,want ik was ook stevig verrast.
Helemaal mee eens dat de onderlip een Dactylorhiza lijkt,maar heeft die niet altijd een tekening ?!
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Het was Carel Kreutz die dit onomwonden zei[ik vroeg hem of dit Majalis of Incarnata was].
Ik heb later gevraagd welke aanwijzingen hij had,maar ik heb nog geen reactie.
Nou probeer ik me in t antwoord te verplaatsen en ik moet zeggen dat de bloem midden rechts [tegen t sprietje aan]een behoorlijk scherp ingesneden onderlip heeft,die sterk aan Anacamptis doet denken.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteyn op december 27, 2017, 21:43:37 PM... ik moet zeggen dat de bloem midden rechts [tegen t sprietje aan]een behoorlijk scherp ingesneden onderlip heeft,die sterk aan Anacamptis doet denken.

Ik zie het niet...  B)

Hieronder een bewerkte uitsnede van de foto.

Met vriendelijke groet, Rob

Sipke Gonggrijp

Met Rob eens. Ik zie alhoewel het te wensen overlaat een paar onderlippen en geen daarvan doet me aan Anacamptis denken.

Jan Essink

Karel zou wel eens gelijk kunnen hebben met Anacamptis pyramidalis, die komt in wit overal wel voor. Trouwens witte majalis ziet er anders uit. Ik heb van iemand nu een foto gezien. De plant is veel losbloemiger dan de gewone.

Groeten van Jan net als Karel lid van de Werkgroep Europese Orchideeën
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Rob Koelman

Citaat van: Jan Essink op december 28, 2017, 16:20:29 PM
Karel zou wel eens gelijk kunnen hebben met Anacamptis pyramidalis, die komt in wit overal wel voor. Trouwens witte majalis ziet er anders uit. Ik heb van iemand nu een foto gezien. De plant is veel losbloemiger dan de gewone.

Groeten van Jan net als Karel lid van de Werkgroep Europese Orchideeën

De witte kleur van de bloemen is natuurlijk geen kenmerk dat specifiek voorkomt bij Anacamptis. Er zijn veel soorten orchideeën waarbij witbloeiende vormen voorkomen naast  vormen met gekleurde bloemen. Wel zijn deze witbloeiende vormen niet bij alle soorten even algemeen. Maakt het in dit specifieke geval wel een stuk lastiger om te bepalen om welke soort het nu (vermoedelijk) gaat.

Het betreft verder in dit geval een exemplaar met een nog erg jonge bloeiwijze, met alleen de onderste bloemen geopend. Je kunt er van uitgaan dat de bloeiwijze later in het seizoen een stuk ijler/losbloemiger zal zijn geweest.

Blijft een feit dat de bloemen op zich niet lijken op die van een standaard Anacamptis...
Met vriendelijke groet, Rob

Sipke Gonggrijp


Citaat van: Jan Essink op december 28, 2017, 16:20:29 PM
Karel zou wel eens gelijk kunnen hebben met Anacamptis pyramidalis, die komt in wit overal wel voor. Trouwens witte majalis ziet er anders uit. Ik heb van iemand nu een foto gezien. De plant is veel losbloemiger dan de gewone.

Groeten van Jan net als Karel lid van de Werkgroep Europese Orchideeën
Ik word af en toe heel verdrietig van commentaren, echt waar, hoor! :'(

Rien Ondersteijn

Jongens -niet verdrietig worden ..! :blink:
We kunnen het niet altijd super-eens zijn.Ik heb al gezegd dat ik zowel de keus voor Dactylorhiza alswel Anacamptis kan begrijpen.
Het nieuwe jaar weten we hopelijk méer.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Hinko

#19
altijd lastig die orchideeën :)

- de duidelijk zichtbare bracteeën sluiten volgens mij Hondskruid uit.
- de zijlobben van de lip zijn NIET naar achteren geslagen. Daarom lijkt het me geen Vleeskleurige orchis.
- Gevlekte duinorchis heeft duidelijk vlekken op het blad wat ik hier niet terug zie.

Wat is het dan wel? Brede orchis zou m.i. kunnen. Hiervan zijn witte exemplaren bekend volgens 'De orchideeën van Nederland' (Kreutz, Dekker). Dat de plant eind mei nog niet volop in bloei staat is wat merkwaardig maar de Waddeneilanden lopen in z'n algemeenheid qua bloeitijd 2 à 3 weken achter.
Een witte Rietorchis zou misschien ook nog een optie zijn. Ik weet niet of witte vormen bij deze soort voorkomen.

Het meest waarschijnlijk lijkt mij een witte variant van de Gevlekte orchis. Gevlekte orchis is van deze locatie gemeld. De dichtbloemige bloeiaar past ook bij deze soort. In 'De orchideeën van Nederland' wordt de variëteit candidissima genoemd met roomwitte bloemen.
mvgr, Hinko

Rien Ondersteijn

Zeker komt ie int wit voor,maar die ik ken ,daarvan zijn de hoofden minder rond.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: Hinko op december 29, 2017, 23:28:38 PM... Het meest waarschijnlijk lijkt mij een witte variant van de Gevlekte orchis. ...

Een gevlekte orchis met ongevlekte bladeren?
Met vriendelijke groet, Rob

Hinko

"... ongevlekte bladeren komen echter ook met enige regelmaat voor."
mvgr, Hinko

Rob Koelman

Citaat van: Hinko op december 29, 2017, 23:52:23 PM"... ongevlekte bladeren komen echter ook met enige regelmaat voor."

Ah, juist. Heb ik zelf nog nooit gezien, maar wellicht ooit zo'n exemplaar met ongevlekte bladeren wel eens tegengekomen maar gewoon niet herkend als gevlekte orchis, omdat je er geen rekening mee houdt dat dit kan voorkomen. De Heukels (23e druk) zegt het iets anders: blad bijna altijd gevlekt...
Met vriendelijke groet, Rob

Sipke Gonggrijp

Citaat van: Hinko op december 29, 2017, 23:28:38 PM
altijd lastig die orchideeën :)

- de duidelijk zichtbare bracteeën sluiten volgens mij Hondskruid uit.
- de zijlobben van de lip zijn NIET naar achteren geslagen. Daarom lijkt het me geen Vleeskleurige orchis.
- Gevlekte duinorchis heeft duidelijk vlekken op het blad wat ik hier niet terug zie.

Wat is het dan wel? Brede orchis zou m.i. kunnen. Hiervan zijn witte exemplaren bekend volgens 'De orchideeën van Nederland' (Kreutz, Dekker). Dat de plant eind mei nog niet volop in bloei staat is wat merkwaardig maar de Waddeneilanden lopen in z'n algemeenheid qua bloeitijd 2 à 3 weken achter.
Een witte Rietorchis zou misschien ook nog een optie zijn. Ik weet niet of witte vormen bij deze soort voorkomen.

Het meest waarschijnlijk lijkt mij een witte variant van de Gevlekte orchis. Gevlekte orchis is van deze locatie gemeld. De dichtbloemige bloeiaar past ook bij deze soort. In 'De orchideeën van Nederland' wordt de variëteit candidissima genoemd met roomwitte bloemen.
Kijk, dat bedoel ik nu, goede argumenten op een rij! Bedankt Hinko. Ik durf D. maculata ook nog niet af te schrijven maar misschien is de bloeiperiode daarvoor te vroeg.

Jan Essink

Citaat van: Rob Koelman op december 29, 2017, 23:51:09 PM
Citaat van: Hinko op december 29, 2017, 23:28:38 PM... Het meest waarschijnlijk lijkt mij een witte variant van de Gevlekte orchis. ...

Een gevlekte orchis met ongevlekte bladeren?

Komt vaker voor dan je denkt. Met name in Noord Zweden en Noorwegen komt Dactylorhiza maculata met ongevlekte witte exemplaren voor
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

mcbudd

Ter vergelijk deze roomwitte, waarvan ik  in juni 2015 twee bloeiende exemplaren  op Terschelling tegenkwam;
afgaande op Landewehr heb ik die toen  D Maculata  candidissma genoemd.

Groet, marc

Rien Ondersteijn

#27
Hinko :

Jij bent een van de weinigen die de vinder van deze plant kent.Is het mogelijk dat die binnenkort nog een keer terug gaat?
Hij is ook w.s. de enige die exact de vindplaats weet...!
Ik vind Brede Orchis ook een goeie kandidaat-zeker al door t blad.

P.S. ondanks de Dactylorhiza's en Anacamptissen is ie aangemeld als Platanthera...
Groene groe[n]tjes.Rien.

markmeijrink

Dit is een "witte"  Gevlekte (duin)orchis. Ik snap de verwarring niet zo. Hondskruid zou,

1 aan weerszijden van de spooringang een opstaande rand moeten hebben (zogenaamde vangrails)
2 een lang dun spoor moeten hebben (wordt bestoven door insecten met een roltong)
3 klein, schedevormige en vliesachtige bracteeën moeten hebben.
4. diep ingesneden middenlob

Ik zie geen van alleen terug. Daarnaast, (ongeacht of je nu wel/niet de Gevlekte duinorchis <- een omstreden taxon, erkent, is het een "witte" variant. De planten op Terschelling hebben gevouwen en teruggekrulde bladen, een bloeiaar die in het begin pyramidevormig is en later halfbolvormig (net als A. pyramidalis overigens). Op TErschelling heeft de Gevlekte orchis alle vormen en maten (dus typische Gevlekte duinorchis planten kom je maar op een paar plekken op het eiland tegen). https://flic.kr/p/c9LkSE 

Conclusie: los van wel/niet Duinorchis discussie, het is een Gevlekte orchis

Mvgr Mark