Paddenstoel Zwitserland

Gestart door V S van Bergen, september 24, 2017, 12:08:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

V S van Bergen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/142700827
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2017-08-11 Switzerland - Fribourg
Foto's:


bij voorbaat dank Valentijn Serge van Bergen

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

V S van Bergen

Geïnfecteerd door?.. Of is 'geïnfecteerde russula' de naam van de soort, ik kan die niet vinden op het web..

Ik vond de paddenstoel trouwens niet echt russula chtig maar ik ben absoluut nog een amateur met paddenstoelen.

In ieder geval bedankt voor de reactie!

Melchior van Tweel

Lijkt wel op een Hypomyces aurantius. Maar ik ben van beide namen niet zeker.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

xenion

Waarschijnlijk Bleke zwameter (Hypomyces lateritius) op Smakelijke melkzwam (s.l.) (Lactarius deliciosus s.l.)
Groeten,
Martin

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

V S van Bergen

Bedankt voor de reacties maar volgens mij zitten jullie er helemaal naast. De paddenstoel had geen lamellen zoals de melkzwam en volgens mij was bij ook niet geïnfecteerd. Bij de vondst was hij helemaal gaaf en waar je hem af brak daar kwam oranjerood vocht uit de paddenstoel zoals op de foto te zien is.

Melchior van Tweel

Beste VS van Bergen.

Als een paddenstoel geinfecteerd wordt door een Zwameter, wordt alle ruimte tussen de lamellen opgevuld door de Zwameter, waardoor het lijkt dat de gastheer geen lamellen heeft. Zoek maar eens wat plaatjes op op internet.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

V S van Bergen

Oke, ik heb wat plaatjes opgezocht en het ziet er inderdaad gelijkend uit. Apart zeg! De paddenstoel zag er zo 'fit' uit verder. Erg leerzaam dit.