Kleed, Gedrag en Methode

Gestart door hiskodevries, september 01, 2017, 14:53:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Zo hier en daar is twijfel wat nu onder welke categorie valt.

Kleed = De verschijningsvorm van de waargenomen individu(en). Als je niet zeker bent altijd voor onbekend kiezen. Bij insecten zoveel mogelijk wel gebruik maken van de juiste waardes.

Gedrag = Wat was de waargenomen soort aan het doen. Als je een tijdje naar een beest kijkt zul je tal van vormen van gedrag zien. Kies dan de meest waardevolle. 'ter plaatse is vrijwel altijd goed maar zegt het minst. Bijvoorbeeld je ziet een IJsvogel langs vliegen met een visje. 'overvliegend' = ok, maar 'transport voedsel en ontlasting' duidt op een territorium dus die is beter.

Methode Aanvankelijk opgezet om aan te geven hoe je tot de determinatie bent gekomen. Bijvoorbeeld alleen gehoord of ook gezien. Helaas toen begon een inspraakronde van een halfjaar en zijn wat waarden toegevoegd die slaan op de wijze hoe je de soort hebt bemachtigd.
Feitelijk gaat dit over wat voor acties de waarnemer heeft ondernomen .

In alle gevallen zijn meerdere keuzes goed, maar kies altijd de beste.

Voorbeeldje:

Je hebt nachtvlinders gevangen met een val:
Kleed : Imago
Gedrag : op licht
Methode : lichtval

Je ziet een roofvogel een muis vangen
Kleed : altijd moeilijk bij roofvogels, ga niet gokken als je het niet zeker weet ->onbekend
Gedrag : Jagend
Methode : Gezien (maar niet zo heel interessant bij vogels tenzij je in je levenslijst onderscheid wilt maken tussen soorten die je alleen gehoord hebt of ook gezien)
om de vangst kwijt te raken zou je bij [op/in] nog aan kunnen geven 'ware muis onbekend'


Data analisten smullen van dit soort gegevens.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

arjan.kop

Het begint pas mooi te worden als je je waarnemingen kopieert.
soort: Lucilia silvarum
kleed: imago
gedrag:fouragerend
waard of hoe het ook heet: op ree (poep in dit geval)
methode: handvangst en in collectie

en toen kwam 'ie:
soort: ree
onbekend
onbekend
handvangst en in collectie  ;D

Ik heb eens een haas gevangen, gewoon door erachteraan te rennen tot hij opgaf, maar bij een ree begin ik er niet eens aan.

hiskodevries

Arjan, je moet mij even vertellen wat je precies hebt gedaan.
qua  volgorde van handelen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

arjan.kop

poeh... ik voerde in een aantal vliegen, verzameld op uitewerpselen van een ree. Het ree voerde ik vervolgens in, als kopie van de eerste. Het arme beest kreeg vervolgens de methode meegekopieerd, terwijl ik zeker weet dat ik het niet met de hand ving.

hiskodevries

dat lukt mij toch echt niet volgens deze weg
voer een waarneming in voor vogels met methode 'gehoord'
open die waarneming, kies rechts 'deze heb ik ook gezien'
wijzig soortgroep naar zoogdieren -> methode leeg
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

arjan.kop

Zal wel aan de specifiek belgische instellingen gelegen hebben dan. Als ik weer eens zoiets aan de hand heb zal ik vooraf al beter opletten.

HansJWG

Methode

Zie bij methode de mogelijkheid; zichtwaarneming tijdens duik.
Helaas kan dat alleen bij vis, er is meer onderwaterleven.
Kan dit ook bij andere soortgroepen toegevoegd worden?
(Heb zelf al eens fuut en meerkoet onderwater gezien en bijvoorbeeld ook kreeft, naaktslak, wier,  plant,  e.d.)
Groet, Hans