goudgele koraalzwam

Gestart door euroblinkie, augustus 23, 2017, 22:11:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

euroblinkie

hallo deze gevonden in Elswout ,iemand die misschien wilt nakijken ?gr lou

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

wimperzwam

Ik wil hem voor je nakijken dus stuur maar op.

Mvgr.,
Henk Huijser.

rietvanoosten

#3
Hallo Henk,
Wilde jou in geen geval voor de voeten lopen .....
Lou vroeg woensdagavond of ik deze wilde bekijken. Heb toen gezegd: "wil wel een poging wagen als niemand zich aanbiedt".
Gisterenmiddag heeft Lou materiaal op de post gedaan, heb ik vandaag ontvangen en bekeken.
Heb de info op Verspreidingsatlas bij de Goudgele koraalzwam gelezen.
https://www.verspreidingsatlas.nl/0389010#
Zie hyfen zonder gespen, sporenmaat komt wel aardig overeen en denk ook lijntjes te zien op de sporen.
Foto's volgen!

Aanvulling: sporenmaten Ramaria aurea (Goudgele koraalzwam):
                     Pilze der Schweiz Band 2, blz. 354, nr. 459                        9-11 x 3.5-5 μm                   
                     Verspreidingsatlas:                                                                8-13 x    4-6 μm,

met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

Vervolg:
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

#5
vervolg:
met vriendelijke groet, Riet

euroblinkie

Super mooi gedaan Riet
nu even afwachten? op Henk?
gr lou

wimperzwam

Hallo Riet, ik heb maar smalle voeten dus je loopt er niet zo snel voor. Ook bij Ramaria's speelt de sporenornamentatie een belangrijke rol en ook hier is kleuring in methylblauw-melkzuur voor een beoordeling noodzakelijk. Wat ik mis zijn de sporenmaten zoals door jou gemeten en de daaruit afgeleide gemiddelde verhouding van lengte en breedte. Er zijn nogal wat geeloranje soorten en de verschillen daartussen zijn vaak subtiel. Ook is het tegenwoordig noodzakelijk bij het verzamelen van een vruchtlichaam de in de grond aanwezige rhizomorphen mee te nemem omdat ook deze bij determinatie van belang zijn. Hoewel ik nog een aantal kenmerken niet kan beoordelen is wat zichtbaar is passend. Zo te zien onder beuk. R. aurea is een symbiont van beuk op kalkhoudende bodem, geen gespen en ook zonder kleuring is wel te zien dat de ornamentatie vrij krachtig is. De vruchtlichamen hadden voor mij nog wel wat duidelijker de oranje tinten kunnen laten zien maar het materiaal lijkt ook nog vrij jong.

Mvgr.,
Henk Huijser

rietvanoosten

Dank je wel Henk voor jouw hulp en uitleg!  :blink:
Morgen een vervolg voor wat betreft de gemiddelde verhouding van lengte en breedte van de sporen.
Het hoeven dus geen sporen uit een sporee te zijn?

met vriendelijke groet, Riet

wimperzwam

Sporee is natuurlijk het beste, gewoon het vruchtlichaam bv. een (halve) dag in een gesloten doos op een objectglas leggen druppeltje water met dekglas erop en meten maar (20 stuks is altijd genoeg). Met een beetje ervaring zijn ook zonder een sporee rijpe sporen onder de microscoop wel herkenbaar.

Mvgr.,
Henk Huijser.

rietvanoosten

#10
Ga ik doen Henk!

Wil jij deze eventueel ook nog bekijken Henk?
Lou heeft volgens mij nog materiaal.

En ....... is methylblauw-melkzuur hetzelfde als katoenblauw-melkzuur?

met vriendelijke groet, Riet

wimperzwam

Ja methylblauw wordt gebruikt om katoen te verven en wordt daarom ook wel katoenblauw genoemd.
Ik heb er wel vertrouwen in dat je de determinatie tot een goed einde brengt, mocht er twijfel blijven bestaan dan wil er ik nog wel een keer naar kijken. Bewaar die postzegel nog maar even.

Mvgr.,
Henk Huijser.

euroblinkie

BEDANKT Henk en Riet voor de moeite
gr lou

rietvanoosten

De postzegel is misschien nog wel nodig Henk  ;D

Zwam heeft helaas (nog) geen zin om te sporuleren, maar wat geprobeerd vandaag (lastig materiaal)

Ornamentatie in beeld brengen was ook een heel "gevecht"

Heb 20 sporen kunnen meten. 
Optelsom van 20 sporen: lengte 195.5, breedte 75.6   
Lengte : breedte = 2.6
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

Henk, Lou waagt er nog wat postzegels aan  :blink:

Er gaat binnenkort vers materiaal (inclusief rhyzomorfen) naar jou!
met vriendelijke groet, Riet

euroblinkie


wimperzwam

Geen probleem, stuur maar op. Riet het kleuren met Katoenblauw moet toch nog wat beter kunnen volgens mij. Na een dag nog eens kijken of direct het objectglaasje boven een vlammetje voorzichtig verwarmen (niet koken!).

Mvgr.,
Henk Huijser.

rietvanoosten

Dank voor de tip Henk!  :blink:
Ga dit in ieder geval voor mezelf nog even proberen.
met vriendelijke groet, Riet

euroblinkie

Hallo Henk ,ik had wat materiaal naar jou gestuurd 2 dagen geleden ,heb je dat ontvangen ?
ik hoor graag gr lou

wimperzwam

Hallo Lou, materiaal in goede toestand aan gekomen. Ben bezig een sporee te maken om de sporen goed te kunnen te bestuderen. Als ik alles bekeken heb, krijg je het resultaat hier onmiddelijk te horen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

euroblinkie

bedankt Henk het ging mij er om of jij het gehad had ,ik heb nog wat en had dat dan nog naar je op kunnen sturen
gr lou

wimperzwam

Hallo Lou, ik blijf toch worstelen met jouw koraalzwam. Begin steeds meer te twijfelen of het hier wel om R. aurea gaat. Een duidelijk sporee is mij ook niet gelukt maar er waren toch genoeg sporen om een beetje betrouwbare meting te doen. Resultaat daarvan is dat de sporenmaten grenzen aan of net buiten de maten van die van R. aurea vallen. Ook de kleur van het materiaal zoals het bij aankwam is niet zoals ik de soort ken. In tegenstelling tot R. aurea zag ik meer licht gele tinten en geen oranje zweem. Dan komt natuurlijk de vraag als R. aurea net niet past wat is het dan wel. Mijn gedachte gaan mogelijk uit naar een andere soort maar die is nog nooit in Nederland aangetroffen en ik heb er bovendien geen afbeelding van dus ook hier geen zekerheid. Vanwege de zeldzaamheid van dit soort koraalzwammen in Nederland blijft het lastig de grenzen tussen de diverse soorten goed te leren kennen. Ik wil op dit niet verder gaan dan een onzekere "R. aurea.

Mvgr.,
Henk Huijser.

euroblinkie

Hallo Henk Super bedankt voor al je moeite we hadden er natuurlijk liever wat moois uit gehad ,misschien komt dat nog een keer want deze koraalzwammen kunnen we andere jaren ook wel weer vinden op Elswout
gr lou

Jan Knuiman


rietvanoosten

Dat is een leuk vervolg Jan!  :blink:
met vriendelijke groet, Riet

euroblinkie

ik was deze waarneming al aan het opzoeken want we waren er toen nog niet uit he Riet
ook toevallig
gr lou