Wat is dit nou ?

Gestart door Floppy, augustus 01, 2005, 19:37:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Afgelopen zaterdag zag ik het volgende exemplaar in het Nollebos in Vlissingen.
Eerst meende ik een grote zweegvlieg o.i.d. te hebben gezien. Later dacht ik aan een forse kever. Hoe dan ook, ik kan 'm voroalsnog niet thuisbrengen.
Iemand een idee?

en
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

han.endt

Beste Floris,

Je hebt het goed gezien het is een kever: de Penseelkever, Trichius fasciatus.

Met vriendelijke groet,

Han.

Floppy

Dank je wel, Han.
De beschrijving van de kever in Chinery meldt dat de kever erg op een hommel lijkt. Vandaar natuurlijk ook mijn verwarring.
Het blijft maar boeien.
Nogmaals dank.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Stippen

Wat is het verschil tussen T fasciatus and T. zonatus?

Ik dacht dat dit zonatus was:



klopt dat?

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

han.endt

#4
Bij Trichius fasciatus loopt de zwarte band aan het begin van de dekschilden helemaal door en bij Trichius zonatus is hij onderbroken, zoals de overige banden.
Soms kan hij echter bij fasciatus ook onregelmatig zijn en gebroken lijken (ook zijn?). Je hebt dus gelijk dat beide soorten zonatus zijn. Zonatus is ook de algemeenste van de twee. Het verwarrende is dat de ongewone fasciatus, een Nederlandse naam heeft: penseelkever en de gewonere zonatus het zonder moet stellen. Dit heeft tot behoorlijke verwarring geleidt. Zo zijn waarschijnlijk al de ingevoerde waarnemingen van penseelkevers die nu de naam fasciatus dragen in feite zonatus. Ik heb even bij de foto's gekeken, maar er zit maar één fasciatus tussen, die van Wim Bakker. Dit zijn eigenlijk geen determinatiefouten, maar iedereen die een penseelkever ziet, vindt in de boekjes de naam fasciatus, terwijl dit beter zonatus had kunnen zijn. Misschien dat we de wetenschappelijke naam bij Penseelkever moeten veranderen in Trichius zonatus en die ene met de foto apart moeten invoeren als T. fasciatus, zonder Nederlandse naam.

Han.

laatvlieger

Dus omdat deze onderbroken is es het zonatus?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

han.endt

CiteerDus omdat deze onderbroken is es het zonatus?
Juist. Bij fasciatus zouden de voorste vlekken niet zo netjes alleen in de hoeken van het dekschild staan.

Han.

Floppy

Mijn exemplaar uis inmiddels vermeld als "zonatus".
Allen dank voor hulp en tekst en uitleg! :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland