Hoofdmenu

Stinkdier

Gestart door redmar_woudstra, juni 23, 2007, 10:45:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

redmar_woudstra

Vandaag een stukje in de Leeuwarder Courant, over o.a. een stinkdier in de bossen van Haulerwijk. Ze schijnt ook jongen te hebben.
Weer een nieuwe "toevoeging" aan de Neerlandse fauna.
groet,
Redmar

Jeroen Nagtegaal

Geen Wasbeer oid? en zou je mischien een scan of foto kunnen maken, ik vind het anders wel intresant om te lezen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Freek Verkerk

Ik heb even op internet gezocht maar kon nog niets vinden. Mogelijk heeft de Leeuwarder Courant zn actuele artikelen nog niet direct op Internet gezet.

Gezocht met Google en de trefwoorden; Haulerwijk Stinkdier.

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

han.endt

Hier staat een stukje over een stinkdier in de Haulerwijk, maar daar gaat het over een iets om huisvuil mee te verzamelen:
http://www.bloemhof.info/e107_plugins/faq/faq.php?0.cat.7.10

Freek Verkerk

#4
Ja,

Redmar Woudstra moet om zn goede naam denken.

Hij zal wel met een vriendje in de bossen van Haulerwijk gecampeerd hebben ;)

Er zijn ook geen verhalen van in de vrije natuur rondlopende stinkdieren in europa. Ook de verkoop van deze dieren aan particulieren lijkt me nog geen grote hype. Stinkdier in de Nederlandse Wikipedia

Skunk in the Wikipedia
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

redmar_woudstra

CiteerRedmar Woudstra moet om zn goede naam denken.

Hij zal wel met een vriendje in de bossen van Haulerwijk gecampeerd hebben ;)

Had ik dan een goede naam? ;)

Ik heb het artikel gescand, dus mocht iemand belangstelling hebben, laat maar horen. Ik weet namelijk niet precies hoe het zit met copyright en dergelijke hier op de site, dus ik plaats het hier (liever) niet. Helaas is het niet echt "nieuws" , meer achtergrond (althans, voor de LC), dus ik geloof dat het daarom wel eens op de site kan ontbreken.

groeten Redmar
groet,
Redmar

Freek Verkerk

OK,
misschien geloof ik jou Redmar dan wel, maar dan niet de journalist van de Leeuwarder courant. Zonder bevestiging van andere bronnen is het een mooi speculatief verhaal.

Waar komt dat dier of, die dieren, dan vandaan?

Ik heb nog steeds geen electronische versie kunnen vinden van het verhaal.

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

mlahaye

Heren,

Stinkdier is al eens gevonden als verkeersslachtoffer in Nederland. Ca. 10 jaar geleden of zo, ik zal de oude jaargangen 'Zoogdier' er nog eens op naslaan.

Vriendelijke groeten,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

Freek Verkerk

Hi administrator,

Kunnen we het dier al invoeren? Is de soort al toegevoegd? Ik heb even op marktplaats gekeken en ik kon alleen een schedel van een stinkdier kopen, ergens in Dokkum, dat ligt toch vlak bij Redmar in Friesland in de buurt van Haulerwijk?

Ik wil hem als "spoor" invoeren kan dat? ;) De adverteerder (Roel) biedt trouwens allemaal schedels aan. Het zal wel een stroper / jager zijn of zo. Ik probeerde uit te zoeken of er ook stinkdieren verkocht worden aan particulieren. Weet iemand een adresje?

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Leon Olsthoorn

Dokkum ligt niet in de buurt van Haulerwijk, al weet je bij stropers nooit hoe ver ze willen reizen voor een vangst. Ik kom geregeld in de bossen rond Haulerwijk, maar heb nog nooit van stinkdieren in de buurt gehoord. Is een das geen optie nog een optie voor dit  gebied? Ik kan me voorstellen dat die even snel gezien door een leek voor stinkdier doorgaat....
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

laatvlieger

#10
Freek, invoeren heeft voorlopig geen enkele zin. Als dat verkeersslachtoffer dat Maurice aanhaalde, nog te achterhalen valt, dan zou dat eventueel nog wel kunnen.

Stinkdieren worden volgens mij wel in Nederland in laag aantal gehouden. Als je meer informatie daarover wilt, moet je misschien eens bij stiching AAP informeren. Misschien weten zij wel meer. Het is alleen niet echt een huisdier en vaak worden ook nog eens de geurklieren verwijderd. Niet aan beginnen dus! Het zou me niks verbazen als er af en toe impulsaankopen worden losgelaten. Of zij zich in stand weten te houden weet ik niet. In ieder geval zullen de aantallen niet hoog zijn.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

redmar_woudstra

For the record: niet alles in Friesland ligt dicht bij elkaar  :D
Ik woon zelf in Groningen, mijn ouders in Heerenveen. Haulerwijk ligt ongeveer 30-35 km van Heerenveen. Dokkum - Haulerwijk is toch al gauw 50 km denk ik.
Freek, ik beweer niet dat dit waar is, ik heb alleen me gebasseerd op een stukje in de LC. Op basis van wat daar staat, kan je er geen stinkdier van maken, maar er wordt ook nergens het verhaal ontkracht. Of je het dan gelooft mag je zelf bepalen. Ik ben er vanuit gegaan dat bij de determinatie in ieder geval een aantal andere soorten (Wasbeer/Wasbeerhond) is meegenomen, omdat die elders in het artikel ook genoemd worden. Of de determinatie juist is, dat kunnen alleen de waarnemers zelf bepalen. Ik heb zelf niets gezien, misschien dat ik die suggestie wekte.
Zoals eerder gezegd, heb je belangstelling, stuur een PB-tje en ik mail het.

groeten Redmar
groet,
Redmar

Sjouke Scholten

Mmm, interessant..

Ik zal eens in de buurt rondvragen, woon tenslotte toch vlakbij...
En ik zal de LC nog eens even goed doorspitten
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




redmar_woudstra

CiteerMmm, interessant..

Ik zal eens in de buurt rondvragen, woon tenslotte toch vlakbij...
En ik zal de LC nog eens even goed doorspitten
Ha Sjouke,

Het was de Leeuwarder van afgelopen zaterdag. Er staat een stukje op de voorpagina en een deel in "Regio".

groeten Redmar
groet,
Redmar

Sjouke Scholten

#14
Mijn vader had het stuk er toevallig uitgehaald..

Toevallig hadden we vandaag een feest en mijn broer zei plotseling zo uit het niets:
Ik had van de week bijna een stinkdier onder de auto...

Toen moest ik direct terug denken aan dit forum. Uiteraard wilde ik hier meer van weten.
Het beest schoot over de weg net voorbij het Blauwe Bos (Haule, Haulerwijk).
Het volgende heeft hij gezien: Een zwart/wit beest net zo groot als een forse kat, zeer dik(het haar), spitse snuit en een grote zwarte pluimstaart.

Heb nog gevraag of het misschien een bunzing kon zijn of een das, maar hij wist zeker dat dat het niet was..

Het kan dus wel wezen dat zich daar een stinkdier schuil houdt, en dan schijnt hij daar ergens bij de boeren te zitten.

Het voorval deed zich overigens afgelopen maandagmorgen voor..

Ik zal zeker verder zoeken!!
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




Freek Verkerk

#15
Hi,

Ik heb (via via) de volgende website gevonden;  Amivedi

Hier staan gevonden en vermiste dieren op.
Uiteraard honden katten en konijnen, maar ook: Meer bijzondere als;
- Stinkdier,
- Stokstaartje
- Fret (heel veel)
- Nerts
- Wasbeer
- Damhert
- Haflinger paard
- Walibi
- Tarantula
- Diverse schildpadden (rood wang, geelbuik, europees landschildpad, grieks landschildpad, moerasschildpad, zaagrug schildpad)
- Gerbeel ? , AGAME, Leguaan, hagedis, Anolis
- diverse slangen (BOA Constrictor, korenslang, rattenslang, maisslang)

Geweldige site!
Het verhaal begint geloofwaardiger te worden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

magnolia

Ze zijn er wel. Kijk bijvoorbeeld op deze site.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

corten hub

verkeersslachtoffer 5-10-2005 te Echt(L) Autopsierapport:Wijfje in zeer goede conditie(vetreserve),dat recent minstens 6 jongen heeft gehad(littekens in baarmoeder van respectievelijke moederkoeken) cf ook recentelijk zogend.Wellicht kort tevoren uit gevangenschap ontsnapt.
In maag bevonden zich diverse voedselitems:fruit(appel?),graan,kaas. en in de darm o.a. kersenpitjes(amerikaanse kers) Maaginhoud met duidelijke vanillegeur...(Fruityoghurt...
Bovenstaande is een  gedeeelte uit het autopsierapport door Koen van den Berge ) Instituut voor Bosbouw en Wildbeheer (B ).

Groetend,Hub Corten.

mlahaye

Schitterende foto. Determinatie is absoluut correct, dus de soort kan toegevoegd worden aan de soortenlijst. Kan ik ook eens die oude waarneming van jaren her op gaan zoeken en invoeren.

Hub bedankt!

Groeten,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

Freek Verkerk

Mooi dan kan ik die 2 ook invoeren die in het systeem van Amivedi zitten. Nou nog wachten of die exemplaren in Haulerwijk nog gespot (waargenomen) worden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

laatvlieger

CiteerMooi dan kan ik die 2 ook invoeren die in het systeem van Amivedi zitten. Nou nog wachten of die exemplaren in Haulerwijk nog gespot (waargenomen) worden.
Uhm Freek, ik neem aan dat je die wasbeer en dat stinkdier bedoeld, maar die zijn beide vermist en dus nog niet ergens aangetroffen! S.v.p. dus NIET invoeren!

Hub, we hebben het gestreepte stinkdier aan de soortenlijst toegevoegd. Zou je deze waarneming misschien ook op http://waarneming.nl toe willen voegen? Dat zou mooi zijn, want dan komt deze waarneming namelijk ook in de database terecht.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Sjouke Scholten

Mag ik die van mijn broer afgelopen maandag ook invoeren met een vraagteken??
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




laatvlieger

#22
Met een vraagteken is oké (om er zeker van te zijn heeft hij in mijn ogen te weinig gezien). Voeg wel s.v.p. even zoveel mogelijk een beschrijving toe van wat hij precies heeft gezien.

Maar eigenlijk streven we er wel naar dat iedereen alleen zijn eigen waarnemingen invoert. Omdat we dan direct het juiste aanspreekpunt hebben als er nog navraag gedaan moet worden e.d. En het is ook handige/ leuker voor jezelf, zodat je levenslijsten/ jaarlijsten alleen soorten bevatten die je zelf hebt gezien en niet allerlei waarnemingen van anderen.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Freek Verkerk

Via de email meldde mij de stichting AAP dat ze regelmatig Stinkdieren krijgen.
De vraag is hoe regelmatig, regelmatig is, maar ik denk dus enkele keren per jaar. Op hun site kon ik niets vinden over welke dieren zij nu binnen krijgen en wat ze er mee gedaan hebben. Ook is mij onduidelijk wat ze met de stinkdieren gedaan hebben.

De database van Amivedi is een beetje vervuild, zo staan er kippen en fretten bij de knaagdieren en kun je niet direct zoeken op "Stinkdier".
Bovendien staan er een kleine 10,000 dieren in. Kennelijk is er een flinke vervuiling van de natuur met hobby dieren, zoveel dat het ontstaan of aanvullen van wilde populaties uit hobby-dieren niet onmogelijk of onwaarschijnlijk is.
Ik denk aan konijn, rat, wasbeer, damhert, duif, fret, pauw, parkiet, agaponis, rattenslang, schildpadden en mogelijk dus ook het Stinkdier.

Gezocht naar Stinkdier kwam ik hier de volgende exemplaren tegen:

Genoteerd als Bijzonder dier was op 21 juli 2006 als vermist opgegeven een Vrouwlijk Stinkdier, zwart/wit aan de 8072 GC Ribesweg in Nunspeet.

Gevonden was
334902    26 april 2006     Bijzondere dieren STINKDIER  
Buys Ballotsingel Schiedam     Schiedam
327629     14 maart 2006     Bijzondere dieren      Halflangharig,volwassen stinkdier     5232JL Gevonden op Lindenstraat Drunen     Den Bosch e.o.  
Mag ik die laatste 2 invoeren (via via) of bij voorkeur wil de admin dat zelf doen?

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jeroen Nagtegaal

Wat doen we eigenlijk met tamme konijnen? ook invoeren?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

magnolia

Als ze niet diepgevroren zijn.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Jeroen Nagtegaal

CiteerAls ze niet diepgevroren zijn.
Nee, die ga ik niet invoeren, maar wel de konijntjes van de weg of in de weien,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Freek Verkerk

Over konijnen, we raken een beetje off topic, ik zag pas een compleet zwart exemplaar, wel in het wild, dan is het de vraag of dat een wild of ontsnapt exemplaar is.
Ik denk dat eigenlijk alleen wildkleurige konijnen als wild ingevoerd kunnen worden.

Alhoewel het me eigenlijk ook niet uitmaakt, iemand mag wat mij betreft ook kippen invoeren en halfwilde eenden als hij daar gelukkig van wordt.  :)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

tekenaar

Zwarte konijnen zijn meestal even wild als bruine: stammen beide af van eeuwen geleden ingevoerde en losgelate gekweekte konijnen. Hebben we hier overigens al een paar keer besproken.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jeroen Nagtegaal

En hoe is het met mijn vraag? Of we ook tamme konijnen kunnen invoeren?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com