voeren jonge vink? Redt hij het zonder?

Gestart door jeroen vinke, mei 25, 2017, 09:06:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

jeroen vinke

https://waarneming.nl/waarneming/view/138931048

Hallo, dit vinkje zat/zit vanmorgen op de oprit te piepen. Toen ik dichtbij kwam deed het zijn bekje open voor voedsel.
Is een vink als deze al klaar om uit te vliegen of is hij uit het nest gevallen? Hij heeft wel ontwikkelde vleugels, maar kan nog niet best vliegen. Ik heb het diertje twee spinnetjes gevoerd, die hij zonder problemen at.

Redt deze vink het zonder ernaar om te kijken?   

Groet, Jeroen
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Oenanthe

Ik zie je bericht nu pas en het is al een week geleden dat je je vraag hebt gesteld. Ik neem aan dat de vink inmiddels niet meer op het pad zit want hij is gewoon uitgevlogen en behoort tot het enorme leger van hulpeloos ogende jonge vogels dat in deze periode het nest verlaat op weg naar zelfstandigheid. Het enige verstandige dat je hiermee kunt doen is: wel van genieten, niet mee bemoeien. Ga nooit jonge vogels oprapen, naar binnen nemen of zelf eten geven. Dat doen de ouders heus wel zelf. Het enige dat je kan doen is een vogeltje dat erg opzichtig op de weg of elders op de grond zit, in een boom of op een schuur- of garagedak zetten. De ouders weten best waar hun jong zit en ook al weten ze dat even niet, het jong begint vanzelf te roepen en dan is het zo gevonden. En een stumpertje als op jouw foto is binnen een week een kwieke jongeling die vliegen achtervolgt alsof hij zijn hele leven nooit anders gedaan heeft.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jeroen vinke

Bedankt voor de reactie Maarten.

Hij was vermoedelijk wat ver afgedwaald (er zitten wat vinken in de bospartij 50 meter verder), dus ik heb hem op het gras onder de bomen gezet en zag al een adulte vink zich erom bekommeren. De volgende keer zal ik zo'n vogeltje niet meer voeren.

Jeroen
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke