Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Lanius

en een idee hoe ik dat doe? Want dat lukt me niet (sd kaartje normaal wel gelukt)
Davy De Groote

Alex Kwak

Citaat van: Lanius op mei 03, 2017, 22:27:54 PM
en een idee hoe ik dat doe? Want dat lukt me niet (sd kaartje normaal wel gelukt)

Even zoeken met Google, eerste treffer: https://androidworld.nl/nieuws/permissie-beheer-android-60-marshmallow/
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jeroenverburg

Ik heb gemerkt dat ik soms waarnemingen inspreek die later niet blijken te zijn opgeslagen. Deze week ontdekte ik de oorzaak. Ik spreek in, zie dat de juiste soort wordt getoond, en terwijl de inspreekknop nog rood is doe ik mijn arm weer naar beneden. Ik verwacht dat het afsluiten van spraakherkenning en opslaan van de waarneming verder wel goed zal gaan. Maar in die beweging kantel ik mijn telefoon, en dat zorgt dat de hele verwerking geannuleerd wordt. Ik vind de gekantelde weergave van ObsMapp toch al niet handig, dus ik zou het fijn vinden als ik dat specifiek voor ObsMapp zou kunnen uitschakelen.

Alex Kwak

Citaat van: jeroenverburg op mei 05, 2017, 11:50:07 AM
Ik heb gemerkt dat ik soms waarnemingen inspreek die later niet blijken te zijn opgeslagen. Deze week ontdekte ik de oorzaak. Ik spreek in, zie dat de juiste soort wordt getoond, en terwijl de inspreekknop nog rood is doe ik mijn arm weer naar beneden. Ik verwacht dat het afsluiten van spraakherkenning en opslaan van de waarneming verder wel goed zal gaan. Maar in die beweging kantel ik mijn telefoon, en dat zorgt dat de hele verwerking geannuleerd wordt. Ik vind de gekantelde weergave van ObsMapp toch al niet handig, dus ik zou het fijn vinden als ik dat specifiek voor ObsMapp zou kunnen uitschakelen.

In sommig schermen van ObsMapp is dat al zo, en voor dit scherm ga ik dat ook doen.
Bedankt voor de tip.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jeroenverburg

Fijn!

Dan nog een ander dingetje: wat ik ook vaak doe is dat ik zodra de juiste naam herkend is nog een keer op de rode microfoon tik. Spraakherkenning stopt dan en de waarneming wordt dan goed opgeslagen. Maar het geluidje dat daarbij klinkt, is hetzelfde geluid als van de mislukte invoer in mijn vorige bericht. Het is in elk geval anders dan het 'succes'-geluid dat je hoort als je het proces gewoon helemaal ongestoord laat verlopen. Vandaar dat ik eerder ook dacht dat het bij 'inspreken en arm laten zakken' gewoon goed ging. Het zal dus wel een 'cancel'-geluid zijn, maar in dit laatste geval toch met een goed resultaat. Verwarrend, en mogelijk op te lossen?

Alex Kwak

Citaat van: jeroenverburg op mei 05, 2017, 12:37:34 PM
Fijn!

Dan nog een ander dingetje: wat ik ook vaak doe is dat ik zodra de juiste naam herkend is nog een keer op de rode microfoon tik. Spraakherkenning stopt dan en de waarneming wordt dan goed opgeslagen. Maar het geluidje dat daarbij klinkt, is hetzelfde geluid als van de mislukte invoer in mijn vorige bericht. Het is in elk geval anders dan het 'succes'-geluid dat je hoort als je het proces gewoon helemaal ongestoord laat verlopen. Vandaar dat ik eerder ook dacht dat het bij 'inspreken en arm laten zakken' gewoon goed ging. Het zal dus wel een 'cancel'-geluid zijn, maar in dit laatste geval toch met een goed resultaat. Verwarrend, en mogelijk op te lossen?

kijk ik naar
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Onlogische sortering soorten lijst

Ik heb de optie 'sorteer soortenlijst' op 'laatst gekozen' staan.
Daarnaast heb ik de 'filter alleen op beginletters' uit staan.
Toch zie ik het volgende gebeuren:
Als ik een 'grote canadese gans' wil invoeren begin ik met 'ca' dan komt eerst de 'Casarca' maar daarna de 'Caribische flamingo, Califonische kuifkwartel... Carolina eend en dan pas 'Grote Canadese gans' gevolgd door andere sooren waarin 'ca' in de naam zit, maar niet de begin letters zijn.

Ander voorbeeld is de 'grote bonte specht' om te voorkomen dat ik alle 'grote... '-soorter krijg begin ik hier vaak met 'bont'.
dan komen er ook allerlei mooie soorten voorbij, maar het brengt men niet snel bij de juiste soort.

Ik heb het gevoel dat het zo werkt sinds bij de instellingen de sorteervolgorde voor meerdere items mogelijk is gemaakt.
Deze manier van sorteren is niet wat ik verwacht als ik deze keuzes heb ingesteld.
ik verwacht dat eerst alle soorten in de lijst staan die ik al eens opgeslagen heb en daarna pas soorten welke ik nog nooit gebruikt heb.
de beginletters mogen hierop geen invloed hebben.

is dit een bug of moet ik het als wens aandragen?

Groeten Joost

Remco (en Violet)

Gisteren hebben wij Obsmap geupdated van 7.9 naar 7.10.3.

Vrijdagavond hebben wij waarnemingen ingevoerd met een vaste locatie, deze werden op de juiste plek weergegeven na upload (dus in versie 7.9)
(zie o.a. https://waarneming.nl/waarneming/view/137875264

Zaterdagavond hebben wij weer waarnemingen ingevoerd met een vaste locatie, en deze staan nu ergens in de Indische oceaan. (dus versie 7.10.3)
zie o.a. https://observation.org/waarneming/view/137970707

De coördinaten lijken op de een of andere manier omgedraaid. in het laatste geval was de vaste locatie GPS 52.167, 5.269 (en staat er nu GPS 5.269, 52.167. Hierdoor komt de waarneming nu dus op een verkeerde plek terecht.

Dit gebeurd dus alleen bij een invoer op vaste locatie, en niet als deze via de gps de coördinaten gevonden heeft.
Groeten (Violet en) Remco

www.vlinderseemland.nl/

j.simons

Ik maak zojuist een nieuw topic aan over dit onderwerp:

https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=390683.0

het is dus geen incident

groeten Joost

Alex Kwak

Joost en Remco/Violet,

Bedankt voor het melden!
Probleem zat in een oud stuk code, en dus inderdaad alleen bij de vaste locatie.
Is opgelost en ik probeer vandaag nog een nieuwe versie op Google play te krijgen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jeroenverburg

Ik heb afgelopen week en ook vanochtend (versie 7.10.4b8) geprobeerd vogelgeluiden te downloaden. Dat lukt niet echt.
Er zijn drie problemen:
1. De download wordt niet afgemaakt. Hij begint met (controleren en) downloaden en loopt dan alfabetisch de soorten af. Meestal stopt hij ergens bij een soort met de B, één keer is het gelukt tot en met K te komen, maar verder niet.
2. Ik heb uiteindelijk ook geprobeerd alles te verwijderen en opnieuw te beginnen, maar ik kan ook niet vinden hoe ik gedownloade geluiden weer kan verwijderen. Bij de andere mediabestanden is een verwijderknop beschikbaar, maar bij de geluiden niet.
3. Hij lijkt zich niets aan te trekken van het filter 'zeldzaamheid'. Ik heb ingesteld op Vrij algemeen, maar ook blauwe reiger wordt bijvoorbeeld gewoon gedownload.

Kortom: de app lijkt net zoveel moeite met vogelgeluiden te hebben als ik zelf  ;D

Alex Kwak

Citaat van: jeroenverburg op mei 08, 2017, 12:28:29 PM
Ik heb afgelopen week en ook vanochtend (versie 7.10.4b8) geprobeerd vogelgeluiden te downloaden. Dat lukt niet echt.
Er zijn drie problemen:
1. De download wordt niet afgemaakt. Hij begint met (controleren en) downloaden en loopt dan alfabetisch de soorten af. Meestal stopt hij ergens bij een soort met de B, één keer is het gelukt tot en met K te komen, maar verder niet.
2. Ik heb uiteindelijk ook geprobeerd alles te verwijderen en opnieuw te beginnen, maar ik kan ook niet vinden hoe ik gedownloade geluiden weer kan verwijderen. Bij de andere mediabestanden is een verwijderknop beschikbaar, maar bij de geluiden niet.
3. Hij lijkt zich niets aan te trekken van het filter 'zeldzaamheid'. Ik heb ingesteld op Vrij algemeen, maar ook blauwe reiger wordt bijvoorbeeld gewoon gedownload.

Kortom: de app lijkt net zoveel moeite met vogelgeluiden te hebben als ik zelf  ;D

1) Tekort aan geheugen op je toestel? Slechte internetverbinding?
2) Klopt, staat de op de todo-lijst
3) Klopt wel, een Blauwe reiger is niet zeldzamer dan vrij algemeen  :P

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jeroenverburg

Citeer

1) Tekort aan geheugen op je toestel? Slechte internetverbinding?
2) Klopt, staat de op de todo-lijst
3) Klopt wel, een Blauwe reiger is niet zeldzamer dan vrij algemeen  :P

Alex.

1) Bedoel je met geheugen hier opslagruimte? Mijn telefoon meldt dat er nog 4 GB vrij is. Dat zou genoeg moeten zijn? Ik download thuis via Wifi (vanaf glasvezel), dus dat zal ook wel OK zijn.
2) OK. Kun je aangeven waar ze staan opgeslagen, of is het onverstandig ze handmatig te verwijderen?
3) Een Blauwe reiger is minder zeldzaam dan vrij algemeen, namelijk 'algemeen'. Ik ging ervan uit dat hier ook het 'groter dan of gelijk aan' principe geldt, dus dat ik met een filter op 'vrij algemeen' alleen de geluiden van vrij algemeen, zeldzaam en zeer zeldzaam zou downloaden. Maar het werkt hier dus als 'tot en met'?

Alex Kwak

Citaat van: jeroenverburg op mei 08, 2017, 13:56:10 PM
Citeer

1) Tekort aan geheugen op je toestel? Slechte internetverbinding?
2) Klopt, staat de op de todo-lijst
3) Klopt wel, een Blauwe reiger is niet zeldzamer dan vrij algemeen  :P

Alex.

1) Bedoel je met geheugen hier opslagruimte? Mijn telefoon meldt dat er nog 4 GB vrij is. Dat zou genoeg moeten zijn? Ik download thuis via Wifi (vanaf glasvezel), dus dat zal ook wel OK zijn.
2) OK. Kun je aangeven waar ze staan opgeslagen, of is het onverstandig ze handmatig te verwijderen?
3) Een Blauwe reiger is minder zeldzaam dan vrij algemeen, namelijk 'algemeen'. Ik ging ervan uit dat hier ook het 'groter dan of gelijk aan' principe geldt, dus dat ik met een filter op 'vrij algemeen' alleen de geluiden van vrij algemeen, zeldzaam en zeer zeldzaam zou downloaden. Maar het werkt hier dus als 'tot en met'?

1) Android gaat raar met z'n geheugen om. Je hebt opslagruimte nodig (zal die 4GB zijn) maar ook werkgeheugen. Stop anders handmatig eerst alle andere app's voor je gaat downloaden.
2) Verwijderen kan altijd. Ze staan op de locatie genoemd bij de gavanceerde instellingen bij "Geheugenkaart", en dan obsmapp/media. Daar binnen staat verborgen folders per soortgroep.
3) klopt
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jeroenverburg

OK, ik heb de bestanden verwijderd, en zal kijken wat er gebeurt als ik ze opnieuw download zonder andere actieve apps (nu 568 Mb werkgeheugen vrij van 2 Gb). Ik zag overigens dat er ook een bestand van 172Mb tussen staat, geluid van Jan-van-Gent dat maar liefst 1 uur en 15 minuten duurt. Dat lijkt me wel een beetje overkill, hoe graag ik die ook eens zou zien of horen.  B)

Die 4 Gb is vrije opslagruimte (van de 16Gb), de totale hoeveelheid geluidsbestanden die ik heb verwijderd was 685 Mb. Het je een idee hoe groot de totale download is? En kan ik die eventueel ook via PC downloaden en dan in het juiste mapje zetten? Dan kan ik eventueel ook eerst de soorten verwijderen die ik niet wil hebben.

Thijs Fijen

Citaat van: Thijs Fijen op april 24, 2017, 16:15:35 PM
Een aantal bugs die me opvielen bij de nieuwste versie (maar ook eerdere versies):
- Als ik een waarneming invoer zoek ik eerst een GPS positie, en zet deze vast door op het GPS-tekentje te drukken (zodat het vinkje verschijnt), vervolgens wil ik de locatie corrigeren via de kaart en druk dan op het locatiemarkertje. Dat werkt nu niet meer, want dan springt ie terug naar 'ongeldige coordinaten'.
- Bij de meeste soortgroepen heb ik als instelling: 'Lokaal en wetenschappelijk'. De switch 'Lokale of wetenschappelijke naam' werkt dan niet (voor als ik af en toe wil zoeken op wetenschappelijke naam ipv lokale naam).
- Stel ik voer een waarneming van 2 (!) Torenvalken in door 'Zet BMP tijdelijk uit' aan te klikken (dus uiteraard met als standaard optie BMP aan). Als ik deze wil wijzigen, springt de waarneming automatisch terug naar 1 (!) individu met de voor die soort geldende standaardactiviteit in BMP. Ik snap em wel, maar heel handig is het niet.
Niet omdat ik ongeduldig ben (ik heb alle tijd!), maar ik zie dat je (Alex) op andere berichten op de vertrouwde supersonische snelheid reageert, en op mijn berichtje niet. Aan het oog ontsnapt?

Nogmaals: het is geen halszaak en ik wil je niet op stang jagen ;)
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op mei 08, 2017, 17:13:57 PM
Citaat van: Thijs Fijen op april 24, 2017, 16:15:35 PM
Een aantal bugs die me opvielen bij de nieuwste versie (maar ook eerdere versies):
- Als ik een waarneming invoer zoek ik eerst een GPS positie, en zet deze vast door op het GPS-tekentje te drukken (zodat het vinkje verschijnt), vervolgens wil ik de locatie corrigeren via de kaart en druk dan op het locatiemarkertje. Dat werkt nu niet meer, want dan springt ie terug naar 'ongeldige coordinaten'.
- Bij de meeste soortgroepen heb ik als instelling: 'Lokaal en wetenschappelijk'. De switch 'Lokale of wetenschappelijke naam' werkt dan niet (voor als ik af en toe wil zoeken op wetenschappelijke naam ipv lokale naam).
- Stel ik voer een waarneming van 2 (!) Torenvalken in door 'Zet BMP tijdelijk uit' aan te klikken (dus uiteraard met als standaard optie BMP aan). Als ik deze wil wijzigen, springt de waarneming automatisch terug naar 1 (!) individu met de voor die soort geldende standaardactiviteit in BMP. Ik snap em wel, maar heel handig is het niet.
Niet omdat ik ongeduldig ben (ik heb alle tijd!), maar ik zie dat je (Alex) op andere berichten op de vertrouwde supersonische snelheid reageert, en op mijn berichtje niet. Aan het oog ontsnapt?

Nogmaals: het is geen halszaak en ik wil je niet op stang jagen ;)

De laatste optie  ;)

1) Zou je zelf even willen controleren of dat nog steed zo is bij versie 7.10.4?
2) Heb ik ook gemerkt, staat op de todo-lijst
3) 'Working as intended'. Klachten bij BMP  ;)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Citaat van: Alex Kwak op mei 08, 2017, 17:41:29 PM
Citaat van: Thijs Fijen op mei 08, 2017, 17:13:57 PM
Citaat van: Thijs Fijen op april 24, 2017, 16:15:35 PM
Een aantal bugs die me opvielen bij de nieuwste versie (maar ook eerdere versies):
- Als ik een waarneming invoer zoek ik eerst een GPS positie, en zet deze vast door op het GPS-tekentje te drukken (zodat het vinkje verschijnt), vervolgens wil ik de locatie corrigeren via de kaart en druk dan op het locatiemarkertje. Dat werkt nu niet meer, want dan springt ie terug naar 'ongeldige coordinaten'.
- Bij de meeste soortgroepen heb ik als instelling: 'Lokaal en wetenschappelijk'. De switch 'Lokale of wetenschappelijke naam' werkt dan niet (voor als ik af en toe wil zoeken op wetenschappelijke naam ipv lokale naam).
- Stel ik voer een waarneming van 2 (!) Torenvalken in door 'Zet BMP tijdelijk uit' aan te klikken (dus uiteraard met als standaard optie BMP aan). Als ik deze wil wijzigen, springt de waarneming automatisch terug naar 1 (!) individu met de voor die soort geldende standaardactiviteit in BMP. Ik snap em wel, maar heel handig is het niet.
Niet omdat ik ongeduldig ben (ik heb alle tijd!), maar ik zie dat je (Alex) op andere berichten op de vertrouwde supersonische snelheid reageert, en op mijn berichtje niet. Aan het oog ontsnapt?

Nogmaals: het is geen halszaak en ik wil je niet op stang jagen ;)

De laatste optie  ;)

1) Zou je zelf even willen controleren of dat nog steed zo is bij versie 7.10.4?
2) Heb ik ook gemerkt, staat op de todo-lijst
3) 'Working as intended'. Klachten bij BMP  ;)
Top en nogmaals, geen probleem :)

1) gefixt!
2) mooi
3) hmm, snap het wel, maar handig.. (zoals ik al schreef ;) ).
Thijs Fijen

Remco (en Violet)

Citaat van: Alex Kwak op mei 08, 2017, 09:20:34 AM
Joost en Remco/Violet,

Bedankt voor het melden!
Probleem zat in een oud stuk code, en dus inderdaad alleen bij de vaste locatie.
Is opgelost en ik probeer vandaag nog een nieuwe versie op Google play te krijgen.

Dankjewel Alex, heel mooi die snelle actie.  :duim:

Maar nog even een vraagje, voordat we allerlei acties gaan ondernemen om onze waarnemingen goed te gaan zetten.
Als we de update doen en in obsmap onze oude waarnemingen terugzetten en opnieuw uploaden komen ze dan wel op de juiste plek terecht??
Of kunnen jullie op de één of andere manier onze waarnemingen die nu in observado staan op de juiste locatie (in Nl) zetten?
Groeten (Violet en) Remco

www.vlinderseemland.nl/

Alex Kwak

Citaat van: Remco (en Violet) op mei 08, 2017, 23:59:10 PM
Maar nog even een vraagje, voordat we allerlei acties gaan ondernemen om onze waarnemingen goed te gaan zetten.
Als we de update doen en in obsmap onze oude waarnemingen terugzetten en opnieuw uploaden komen ze dan wel op de juiste plek terecht??

Jazeker, maar wel éérst de waarnemingen van observation.org verwijderen, anders heb je dubbele waarnemingen n dat vindt de database niet fijn.

Citaat van: Remco (en Violet) op mei 08, 2017, 23:59:10 PM
Of kunnen jullie op de één of andere manier onze waarnemingen die nu in observado staan op de juiste locatie (in Nl) zetten?

Helaas niet.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jeroenverburg

Citaat van: jeroenverburg op mei 08, 2017, 16:56:52 PM
OK, ik heb de bestanden verwijderd, en zal kijken wat er gebeurt als ik ze opnieuw download zonder andere actieve apps (nu 568 Mb werkgeheugen vrij van 2 Gb). Ik zag overigens dat er ook een bestand van 172Mb tussen staat, geluid van Jan-van-Gent dat maar liefst 1 uur en 15 minuten duurt. Dat lijkt me wel een beetje overkill, hoe graag ik die ook eens zou zien of horen.  B)

Die 4 Gb is vrije opslagruimte (van de 16Gb), de totale hoeveelheid geluidsbestanden die ik heb verwijderd was 685 Mb. Het je een idee hoe groot de totale download is? En kan ik die eventueel ook via PC downloaden en dan in het juiste mapje zetten? Dan kan ik eventueel ook eerst de soorten verwijderen die ik niet wil hebben.

Het is me nog niet gelukt om de geluiden compleet te downloaden. Ik heb ObsMapp nog apart op een tablet geïnstalleerd, maar daar was het probleem identiek.
Ik hou voor nu deze vragen over:
- Elke keer als ik de download opnieuw start nadat deze is gestopt begint hij weer bij de A, en gaat dan controleren en downloaden. De geluiden die hij al had (aalscholver, alk, etc) haalt hij dan opnieuw op. Is dat zo bedoeld? Ik gokte dat 'controleren' zou betekenen dat als die geluiden er al zijn ze kunnen worden overgeslagen. Op die manier zou ik met elke download in elk geval een paar letters verder komen.
- Zijn deze bestanden via de PC te downloaden, zodat ik ze zelf naar mijn telefoon kan overzetten?
- Kan iemand bevestigen dat het bij anderen wel werkt? Dan weet ik dat het aan mijn eigen apparaten e.d. ligt

marcel123

Citaat van: jeroenverburg op mei 09, 2017, 21:31:19 PM
- Kan iemand bevestigen dat het bij anderen wel werkt? Dan weet ik dat het aan mijn eigen apparaten e.d. ligt
Citaat van: jeroenverburg op mei 08, 2017, 12:28:29 PM
Ik heb afgelopen week en ook vanochtend (versie 7.10.4b8) geprobeerd vogelgeluiden te downloaden. Dat lukt niet echt.

Het gaat alleen om de vogelgeluiden?

jeroenverburg

Ja, ik heb geen andere geluiden geprobeerd, maar die gaan via een andere route in de app (multimedia)

Violet (en Remco)

Citaat van: Alex Kwak op mei 09, 2017, 08:22:18 AM
Citaat van: Remco (en Violet) op mei 08, 2017, 23:59:10 PM
Maar nog even een vraagje, voordat we allerlei acties gaan ondernemen om onze waarnemingen goed te gaan zetten.
Als we de update doen en in obsmap onze oude waarnemingen terugzetten en opnieuw uploaden komen ze dan wel op de juiste plek terecht??

Jazeker, maar wel éérst de waarnemingen van observation.org verwijderen, anders heb je dubbele waarnemingen n dat vindt de database niet fijn.

Citaat van: Remco (en Violet) op mei 08, 2017, 23:59:10 PM
Of kunnen jullie op de één of andere manier onze waarnemingen die nu in observado staan op de juiste locatie (in Nl) zetten?
Helaas niet.

Voor de zekerheid hebben we eerst nogmaals een upload gedaan en daarna wilden we de eerste (foutieve) upload verwijderen. Want we wilden onze originele data niet zomaar weggooien.

Upload kwam wederom ergens aan de andere kant van de wereld terecht, daar in de prachtige Indische Oceaan. Dus hebben we de upload maar weer in het water gegooid...

Nu een export gemaakt in excel, de reeds foutieve waarnemingen verwijderd en nogmaals onze waarnemingen geupload.
Komen we wederom op de andere kant van de wereld uit. Zucht.

OK, klaar mee, we gaan alles handmatig opnieuw invoeren :)

Als het goed is gaat deze bug niet meer voorkomen, dat is het belangrijkste ;)
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

marcel123

#564
Citaat van: optilete op mei 09, 2017, 21:42:49 PM
Het gaat alleen om de vogelgeluiden?
Citeergavanceerde instellingen\"Geheugenkaart"\obsmapp/\edia. Daar binnen staat verborgen folders per soortgroep.
573 soorten, 1588 geluiden. Ik denk dat je opslagmedium volraakt...  en hoe kan ik het geluid van de regenwulp nu vinden?

jeroenverburg

Bedankt, dan moet ik toch verder zoeken in mijn eigen apparaten.
Is je toevallig opgevallen hoe groot die map was met al die geluidsbestanden erin?

marcel123

#566
Nee, wel dat de geluiden op de smartphone blijven  staan als je de app/gegevens naar de SD card wil kopieren. 1.67GB Denk rond de 2 Gb, maar dat hangt af van je filter denk ik. Wel raar dat je alle gegevens ophaalt en vervolgens de regenwulp niet kan vinden...
1448 bestanden, 1.67GB

sandravdveen

Sinds ik de nieuwe versie heb zijn de kaarten bij het item "omgeving" rood en gerasterd en kan ik daardoor de kaart niet meer zien. Tevens kan ik niet goed meer in zoemen op de pins op de kaart. Klopt dit?

Alex Kwak

Citaat van: sandravdveen op mei 11, 2017, 16:05:51 PM
Sinds ik de nieuwe versie heb zijn de kaarten bij het item "omgeving" rood en gerasterd en kan ik daardoor de kaart niet meer zien. Tevens kan ik niet goed meer in zoemen op de pins op de kaart. Klopt dit?

Klik op de kaart en selecteer het icoon linksboven, en kies daar een kaarttype.
Ga daarna naar de geavanceerde instellingen van ObsMapp en verwijder de OSM-cache.
Ga terug naar de kaart en de kaart moet weer getoond worden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

#569
Citaat van: Alex Kwak op mei 12, 2017, 14:55:04 PM
Citaat van: sandravdveen op mei 11, 2017, 16:05:51 PM
Sinds ik de nieuwe versie heb zijn de kaarten bij het item "omgeving" rood en gerasterd en kan ik daardoor de kaart niet meer zien. Tevens kan ik niet goed meer in zoemen op de pins op de kaart. Klopt dit?

Klik op de kaart en selecteer het icoon linksboven, en kies daar een kaarttype.
Ga daarna naar de geavanceerde instellingen van ObsMapp en verwijder de OSM-cache.
Ga terug naar de kaart en de kaart moet weer getoond worden.

Volgens mij heb ik het omschreven probleem gevonden en lost de genoemde werkwijze dit niet op...
Bijgevoegd een paar afbeeldingen om het te illustreren (een plaatje zegt immers meer dan duizend woorden).

Toch wat begeleidende woorden:
vanuit de lijst waarnemingen in de omgeving, klik je op het kaart icoontje rechts boven.
Vervolgens kom je in een kaart waar een rode cirkel in staat (die naar ik aanneem de straal aangeeft waarbinnen gezocht is).
Deze rode cirkel wordt steeds donkerder (eerst een licht roze waas over de kaart, maar later gewoon dekkend rood).
in dit scherm wordt ook elke keer na in- of uitzoomen terug gezoomed naar een standaard niveau.
klikken op een pin geeft welliswaar de naam, maar plaatst daarbij ook een (gele) pointer, verder zou ik verwachten dat ik dan extra informatie over die waarneming zou kunnen krijgen (waaronder ook route e.d.).

EDIT: afbeeldingen toevoegen lukt om één of andere reden niet... maar denk dat het verhaal toch wel duidelijk is ook zonder de duizend woorden
Uiteindelijk toch gelukt... de aanhouder wint zullen we maar zeggen :D
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.