Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: Hans Verdaat op maart 31, 2017, 16:03:24 PM
Leuke optie maar kan dat niet gespitst? Keuze om soortenvolgorde en/of activiteit en kleed op laatstgekozen te sorteren.

Ga ik doen. Deze optie was op veler verzoek in het laatste weekend voor de release er nog even ingezet, en dan is hergebruik wel even handig ;-)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op maart 29, 2017, 19:45:21 PM
Inspreken mensen, dan heb je geen last van rijtjes

Het volgende hoort niet helemaal in dit topic thuis (maar in het vragen-topic of eventueel het bugs topic), maar aangezien er hier over begonnen is, denk ik dat het wel zo duidelijk is om er hier op te reageren.

Ik beken allereerst dat ik vandaag eigenlijk pas voor het eerst serieus ("in het veld") de inspreek-functie gebruikt heb...

Mijn ervaringen ermee zijn tweedelig... wanneer het werkt, werkt het heel fijn, maar helaas komt het ook best wel veel voor dat het niet zoals gewenst werkt.

In sommige gevallen is begrijpelijk dat het niet werkt (bijv. als het niet goed verstaan is...) in andere gevallen is het (voor mij) toch iets minder duidelijk (zie bijgevoegde afbeelding).

Ik snap niet goed waarom hij hier niet gewoon een waarneming van twee holenduiven maakte... nou moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat ik nogal in de wind stond en de microfoon ook ongewoon lang open bleef staan (vermoedelijk doordat hij nog wind opving)... toch vind ik het raar dat hij niets doet met de tekst die wel verstaan is (en zoals te zien in de melding, correct was).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op maart 31, 2017, 23:22:17 PM
Ik snap niet goed waarom hij hier niet gewoon een waarneming van twee holenduiven maakte... nou moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat ik nogal in de wind stond en de microfoon ook ongewoon lang open bleef staan (vermoedelijk doordat hij nog wind opving)... toch vind ik het raar dat hij niets doet met de tekst die wel verstaan is (en zoals te zien in de melding, correct was).

Bedankt voor de melding, dat had uiteraard gewoon geaccepteerd moeten worden.
Verder kan je tegenwoordig als je klaar bent met spreken én de app heeft de tekst 'verstaan' weer op de rode microffon klikken om de app te laten stoppen met luisteren. Bij veel bijgeluiden is dat handig.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op maart 31, 2017, 23:32:37 PM
Verder kan je tegenwoordig als je klaar bent met spreken én de app heeft de tekst 'verstaan' weer op de rode microffon klikken om de app te laten stoppen met luisteren. Bij veel bijgeluiden is dat handig.

Dat had ik in voorgaand geval gedaan, helaas zorgde dat er niet voor dat de waarneming wel opgeslagen werd...
In dit specifieke geval heb ik hem na 4 of 5 keer tevergeefs inspreken (en nog een aantal keer om het screenshot te maken, want die melding was sneller weg dan het mij lukte om een screenshot te maken), toch maar handmatig ingevoerd.

Helaas was dit niet de enige waarneming waarbij dit gebeurde.

Ik hoop dat je er wat mee kan... nogmaals (voor wat het waard is voor debuggen), het was ten tijde van dit inspreken nogal winderig, ik kan me voorstellen dat wind erg moeilijk te interpreteren is door "het systeem" en makkelijk tot fouten kan leiden :P.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

wespenbuizerd

Citaat van: Hans Verdaat op maart 31, 2017, 16:03:24 PM
Citaat van: Alex Kwak op maart 29, 2017, 16:14:24 PM
Vanaf versie 7.10 kan je de soortenvolgorde op Laatstgekozen zetten, en dan wordt daarbij ook de activiteit en kleed op laatstgekozen gesorteerd.

Leuke optie maar kan dat niet gesplitst? Keuze om soortenvolgorde en/of activiteit en kleed op laatstgekozen te sorteren.
Mijn soortenvolgorde hou ik graag op alfabetisch maar activiteit en kleed op laatstgekozen is heel handig.

...

Ik wil de soortenvolgorde op laatstgekozen houden, maar activiteit en kleed niet op laatstgekozen, maar wel volgens de soortgroepinstellingen, waarmee ' geslacht, activiteit en kleed gesorteerd op laatstgekozen ' duidelijk in conflict komen. Ik denk dat dit uit het oog is verloren.

Dirk
Dirk

Nico Omlo

Citaat van: Alex Kwak op maart 31, 2017, 23:32:37 PM
Citaat van: SlechtValk op maart 31, 2017, 23:22:17 PM
Ik snap niet goed waarom hij hier niet gewoon een waarneming van twee holenduiven maakte... nou moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat ik nogal in de wind stond en de microfoon ook ongewoon lang open bleef staan (vermoedelijk doordat hij nog wind opving)... toch vind ik het raar dat hij niets doet met de tekst die wel verstaan is (en zoals te zien in de melding, correct was).

Bedankt voor de melding, dat had uiteraard gewoon geaccepteerd moeten worden.
Verder kan je tegenwoordig als je klaar bent met spreken én de app heeft de tekst 'verstaan' weer op de rode microffon klikken om de app te laten stoppen met luisteren. Bij veel bijgeluiden is dat handig.

De volgorde van spreken is toch eerst soort en dan aantal. Stefan heeft eerst het aantal ingesproken en daar na de soort.Of maakt dat niet meer uit?
Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

Alex Kwak

Citaat van: nico omlo op april 01, 2017, 13:21:53 PM
Citaat van: Alex Kwak op maart 31, 2017, 23:32:37 PM
Citaat van: SlechtValk op maart 31, 2017, 23:22:17 PM
Ik snap niet goed waarom hij hier niet gewoon een waarneming van twee holenduiven maakte... nou moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat ik nogal in de wind stond en de microfoon ook ongewoon lang open bleef staan (vermoedelijk doordat hij nog wind opving)... toch vind ik het raar dat hij niets doet met de tekst die wel verstaan is (en zoals te zien in de melding, correct was).

Bedankt voor de melding, dat had uiteraard gewoon geaccepteerd moeten worden.
Verder kan je tegenwoordig als je klaar bent met spreken én de app heeft de tekst 'verstaan' weer op de rode microffon klikken om de app te laten stoppen met luisteren. Bij veel bijgeluiden is dat handig.

De volgorde van spreken is toch eerst soort en dan aantal. Stefan heeft eerst het aantal ingesproken en daar na de soort.Of maakt dat niet meer uit?

Nee hoor, dat maakt allemaal helemaal niet uit. De oorzaak is overigens al gevonden, en ik ben de oplossing al aan het testen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op april 01, 2017, 15:36:27 PM
Nee hoor, dat maakt allemaal helemaal niet uit. De oorzaak is overigens al gevonden, en ik ben de oplossing al aan het testen.

PS de oorzaak is het aantal, dat gaat soms fout, namelijk als Google besluit om bijvoorbeeld "twee" terug te geven ipv "2".
Het lijkt er op dat dat laatste nu regelmatig voorkomt, en 'vroeger' nooit.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Reinaerde

Vliegen en muggen

Ik kon Bibio lanigerus en Bibio marci niet invoeren, blijken alleen onder hun NL naam bekend. Alle andere bibio's kon ik wel vinden met hun wetenschappelijke naam. Heeft dat iets met instellingen te maken, zie ik iets over het hoofd?
Groeten,

Reinoud

Meester Quaedflieg zegt: Meldt uw buitenlandse waarnemingen op Observation.org!

Milieuvriendelijk vliegen: https://www.nev.nl/diptera/

Roofvliegengids: http://www.jeugdbondsuitgeverij.nl/product/veldgids-roofvliegen-van-nederland-en-belgie/

Johan op den Dries

Hoi Marleen,

Ik weet niet wat voor telefoon je hebt met welke android versie erop? Maar er is in de nieuwere android-versies een optie om per app de machtigingen in te stellen.
Je zou dan voor facebook etc de locatie standaard kunnen uitzetten en deze voor obsmapp aan kunnen laten.
Bij mijn samsung s6 zit deze optie voor de gps onder > instellingen > Privacy en veiligheid > App-machtigingen > Locatie.

Misschien heb je hier iets aan?
Johan op den Dries
Sneek

marcel123

#1240
Ik mis de optie track in het track/route/transect/punttellingen scherm.
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=225852.msg1411913#msg1411913

En het zou fijn zijn als je een kaart op kan vragen zonder dat je een gps fix hebt.

fkdeboer

Citaat van: optilete op april 13, 2017, 17:06:19 PM
Ik mis de optie track in het track/route/transect/punttellingen scherm.
En het zou fijn zijn als je een kaart op kan vragen zonder dat je een gps fix hebt.

Track is eruit. Je kan obsmapp alleen nog maar voor routes (tracks met waarnemingen) of punttellingen gebruiken.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

marcel123

Citaat van: fkdeboer op april 14, 2017, 10:19:50 AM
Track is eruit. Je kan obsmapp alleen nog maar voor routes (tracks met waarnemingen) of punttellingen gebruiken.
Als je wilt dat mensen overstappen naar nieuwe versies https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=59707.msg2083008#msg2083008
kun je handige functionaliteit beter behouden.

fkdeboer

mi is er genoeg software om je tracks bij te houden en heeft deze functionaliteit, zolang je geen waarnemingen eraan hangt, niks in obsmapp te zoeken.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Andre321

#1244
Doodzonde

Maar ik heb idd niet zoveel meer in Obsmapp te zoeken dat klopt idd.


Track is eruit. Je kan obsmapp alleen nog maar voor routes (tracks met waarnemingen) of punttellingen gebruiken.
[/quote]

marcel123

Citaat van: fkdeboer op april 14, 2017, 10:49:38 AM
mi is er genoeg software om je tracks bij te houden en heeft deze functionaliteit, zolang je geen waarnemingen eraan hangt, niks in obsmapp te zoeken.
En die integreren de track ook in Obsmapp?

OlivierO

Citaat van: optilete op april 15, 2017, 08:11:49 AM
Citaat van: fkdeboer op april 14, 2017, 10:49:38 AM
mi is er genoeg software om je tracks bij te houden en heeft deze functionaliteit, zolang je geen waarnemingen eraan hangt, niks in obsmapp te zoeken.
En die integreren de track ook in Obsmapp?

Begrijp ik dat goed: je geeft geen waarnemingen in maar je wil wel dat een app voor waarnemingen (Obsmapp) jouw route opslaat?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.


OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.


fkdeboer

de kml kan je op dit moment altijd nog van de website halen, en ongetwijfeld zal er in de nabije toekomst de mogelijkheid komen om je route ook terug te zien in obsmapp (met al dan niet de waarnemingen die je tijdens het lopen van deze route ingevoerd hebt), maar voorlopig geniet Alex nog van zijn welverdiende vakantie.

Marcel, het is me nog steeds onduidelijk waarom je een optie als tracks in Obsmapp vindt thuishoren.  De implementatie van routes is toch wat je zou verwachten in een app voor het registreren van waarnemingen in het veld?
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

marcel123

#1251
Citaat van: fkdeboer op april 16, 2017, 13:15:45 PM
en ongetwijfeld zal er in de nabije toekomst de mogelijkheid komen om je route ook terug te zien in obsmapp

hiskodevries

Marcel, wanneer houd je eens op met losse flodders te plempen? Alternatieven zijn om je route vast te leggen zijn voldoende aangedragen . Obsmapp is bedoeld op waarnemingen, eventueel in context van een punt of transect, vast te leggen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Lowieke

In oudere versies kon ik, nadat de GPS positie is bepaald, de GPS via het icoontje in het invoerscherm vast/uitzetten en op de kaart meerdere waarnemingen op verschillende lokaties invoeren. Daarbij werd bij nieuwe invoer telkens de vorige handmatig op de kaart geselecteerde positie vastgehouden als startpositie. Nu krijg je de melding "ongeldige invoer" en moet telkens eerst mbv de GPS mijn (als dan niet gewijzigde) positie worden bepaald alvorens ik via de kaart de positie van het waargenomen onderwerp kan invoeren. Is het mogelijk dat als ik via het icoontje de GPS positie vastzet dit zo blijft tot ik deze via het icoontje weer activeer?
Jeroen.

Andre321

#1254
Is dit echt een serieuze vraag ?
In elk geval omdat het reuze handig is en veel zuiniger is met batterij gebruik dan de alternatieven.
Het is er een paar jaar geleden ingekomen..dus waarom zou je het er uit halen.
Snap niet zo goed waarom het default niet gewoon aanstaat..

Citeerarcel, het is me nog steeds onduidelijk waarom je een optie als tracks in Obsmapp vindt thuishoren.  De implementatie van routes is toch wat je zou verwachten in een app voor het registreren van waarnemingen in het veld?

Ward Tamsyn

Ik heb voor een aantal soortgroepen standaard 'gezien niet geteld' als telmethode ingesteld. Nu zou het handig zijn wanneer ik bijvoorbeeld bij een schaarse soort toch een aantal invoer, de telmethode automatisch op schatting te zetten.
Tweede suggestie is de mogelijkheid om de waardplant te onthouden, zoals bij sommige andere opties kan, als je dan bijvoorbeeld vliegen vangt op een sleedoorn, dan blijft die sleedoorn als waardplant staan. Dat bespaart wel wat tijd denk ik.

hiskodevries

Ward en levert even zoveel problemen op. Laatst nog iemand. Al mijn waarnemingen hebben dezelfde bijzonderheden. Kunt u dit ongedaan maken? (nee)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Zou graag afgelopen/gereden route weer willen kunnen zien op de kaart. Heel jammer dat dat eruit is. Het was reuzehandig om waarnemingen aan te vullen en ook in het veld te zien waar je al was en waar je was begonnen. Bij het plannen van het (verder) waarnemen erg handig.

Als je voornamelijk Obsmapp gebruikt in het veld is het ook, zeker in uitgestrekte landschappen, een extra veiligheid om de weg niet kwijt te raken. Ik heb hier in de bergen al herhaaldelijk met succes gebruik van gemaakt.

Ik lees hierboven dat daar andere (betere?)apps voor zijn, maar ook in die apps moet ik dan weer kaarten downloaden. In Obsmapp heb ik die al, dus het is veel handiger daar optimaal gebruik van te maken.

Andre321

Mee eens, en obsmap is ook zuinig met je accu (en nee, niet overal is stroom )



CiteerZou graag afgelopen/gereden route weer willen kunnen zien op de kaart. Heel jammer dat dat eruit is. Het was reuzehandig om waarnemingen aan te vullen en ook in het veld te zien waar je al was en waar je was begonnen. Bij het plannen van het (verder) waarnemen erg handig.

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op mei 08, 2017, 21:17:12 PM
Zou graag afgelopen/gereden route weer willen kunnen zien op de kaart. Heel jammer dat dat eruit is.

Het is er niet uit, het is alleen veranderd. Je kan nu een route starten vanuit het hoofdscherm, dan wordt de afgelegde weg opgeslagen en indien gewenst getoond.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!