Het Korhoen is op sterven na dood

Gestart door Marije, april 23, 2011, 21:09:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Arjan Broekhuizen op april 04, 2017, 13:11:20 PM
Nieuwe poging van SBB en NM:

Maatregelen voor diversiteit op Sallandse Heuvelrug
Om de biodiversiteit op de Sallandse Heuvelrug intact te houden, treffen Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer maatregelen. Zo wordt een flink deel van de Sallandse Heuvelrug gesnoeid en zullen er kuddes schapen gaan grazen.

Meer: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=266232&cat=1

Ja, ja, de boel platzagen en platgrazen om de biodiversiteit intact te houden.
Herman van der Meer

Oenanthe

Uit het bericht van RTV oost:

"Staatsbosbeheer wacht niet tot de korhoender uit zichzelf naar de Sallandse Heuvelrug komt. Deze vogel wordt de komende jaren handmatig in het gebied geplaatst.

Uit ervaring weet men dat wanneer de korhoender eenmaal in een gebied is uitgestorven, hij niet snel terug zal keren".

Ik maak uit deze woorden op dat Staatsbosbeheer ervan uitgaat dat het Korhoen is uitgestorven op de Sallandse heuvelrug. Hoewel ik het gebruik van de term uitgestorven in dit verband ongepast vind is het wel een belangwekkende mededeling. Zeker omdat er op deze site nog dagelijks waarnemingen worden ingevoerd.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Geum rivale

Nee, volgens mij is het een verkorte weergave van een eerder verhaal als beargumentering waarom wordt overgegaan tot uitzetting met als doel de populatie te behouden: als de soort eenmaal geheel is verdwenen helpt ook uitzetten niet meer (plaatselijke vogels zouden de nieuwe wegwijs kunnen maken).

Los daarvan zou je inderdaad kunnen stellen dat de soort als Nederlandse broedvogel is uitgestorven: de hen uit 2015 is waarschijnlijk niet meer in leven, hooguit leeft er nog een enkele halfbloed.
Kees van Reenen

pdeknijff

Met het uitzetten van Zweedse vogels wordt de oorspronkelijke Nederlandse populatie niet geholpen.
Die was genetisch herkenbaar en verschilde duidelijk van de Zweedse.
Nu verder gaan met uitzetten is zinloos, je plaatst tenslotte exoten in een voor hen vreemde en ongeschikte omgeving.
Alle huidige waarnemingen betreffen formeel escapes, en zijn exoten.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

StevenGeurts

Citaat van: pdeknijff op april 04, 2017, 16:55:00 PM
Met het uitzetten van Zweedse vogels wordt de oorspronkelijke Nederlandse populatie niet geholpen.
Die was genetisch herkenbaar en verschilde duidelijk van de Zweedse.
Nu verder gaan met uitzetten is zinloos, je plaatst tenslotte exoten in een voor hen vreemde en ongeschikte omgeving.
Alle huidige waarnemingen betreffen formeel escapes, en zijn exoten.

De zweedse korhoenders zijn toch geen andere soort? Of ondersoort zelfs?

pdeknijff

De Veenkorhoen, laat ik het beest maar zo noemen, is een populatie met een zeer duidelijke genetische structuur en komt (kwam) voor in Nederland, Belgie en Duitsland.
Dat men het niet de moeite waard vond er een aparte taxonomische status aan te geven is meer een goede indicatie van onkunde dan gezond verstand en mag niets uitmaken.

Klakkeloos beesten uitzetten die hier niet thuishoren (want reken maar dat die Zweden het moeilijk hebben op Salland) is m.i. dierenmishandeling.

Het signaal dat onze eigen Korhoenders afgaven was een doodsrochel, ze zijn er niet meer omdat de biotoop ongeschikt was geworden (evenals op de Veluwe overigens).
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Geum rivale

'De Veenkorhoen' heet Laaglandkorhoen (door mij Tetrao tetrix terra-demissa genoemd) en is inderdaad op grond van morfologische en gedragskenmerken te onderscheiden van o.a. de Scandinavische ondersoort. Een jaar of vijftien geleden las ik overigens wel een onderzoek van Alterra dat uitwees dat de genetische verschillen te klein zouden zijn om het Laaglandkorhoen officeel tot afzonderlijke ondersoort uit te roepen.
Kees van Reenen

egilio

Er wordt eindelijk eens iets gedaan met de voedselvoorziening van de kuikens in gedachte. Ben benieuwd of het werkt. Maar ik vraag me af of de Veluwe wel de beste plek is voor korhoenders in Nederland op dit moment. Dat het de laatste plek was waar ze voorkwamen wilt niet zeggen dat het op dit moment ook de beste plek is.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Timo Roeke

Probleem is niet alleen de voedselvoorziening op de heuvelrug zelf. Het is ook de intensieve landbouw rondom de heuvelrug. Daar zaten vroeger vaak meer korhoenders dan in het gebied zelf. Net zoals in de gebieden rondom de Heuvelrug waar het korhoen vroeger talrijk was. Ze zaten daar juist vaak op de rand van natuur en landbouw. Maar toen was er nog iets te halen op de landbouwgronden.

grunsven

Het gaat in ieder geval de oorspronkelijke korhoenen niet redden. Mogelijk hebben de Zweedse korhoenen er iets aan maar Zweedse korhoenen zijn er genoeg, in Zweden.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

lucasn

Ik zie dit jaar veel foto's van korhoender baltsend in bomen. Is dat typisch voor het Zweeds Korhoen? Meen van filmmateriaal van oa springwatch en vroege vogels paar jaar terug dat die het vooral vanaf de grond doen.
Groet,
Lucas Nieuweboer

HPM

Citaat van: lucasn op april 07, 2017, 22:45:53 PM

Ik zie dit jaar veel foto's van korhoender baltsend in bomen. Is dat typisch voor het Zweeds Korhoen? Meen van filmmateriaal van oa springwatch en vroege vogels paar jaar terug dat die het vooral vanaf de grond doen.

Van grote afstand zijn ze het gemakkelijkst te zien als ze hoog zitten.
Herman van der Meer

HPM

In de Ardennen baltst momenteel het laatste wilde korhoenmannetje van België. Ooit was het Korhoen een wijdverspreide vogelsoort in ons land. Nu blijven er nog maar drie Korhoenders over.
Op dit moment zijn er op de Hoge Venen nog drie Korhoenders te zien: één haan en twee hennen.
In Vlaanderen is het Korhoen intussen uitgestorven.
https://www.natuurpunt.be/nieuws/dit-het-laatste-korhoen-van-belgi%C3%AB-20170414
Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: HPM op april 15, 2017, 10:15:44 AM
In de Ardennen baltst momenteel het laatste wilde korhoenmannetje van België. Ooit was het Korhoen een wijdverspreide vogelsoort in ons land. Nu blijven er nog maar drie Korhoenders over.
Op dit moment zijn er op de Hoge Venen nog drie Korhoenders te zien: één haan en twee hennen.
In Vlaanderen is het Korhoen intussen uitgestorven.
https://www.natuurpunt.be/nieuws/dit-het-laatste-korhoen-van-belgi%C3%AB-20170414

Helaas. Verlies van habitat en veranderingen in de landbouw worden als redenen aangehaald. Laat ons ook niet vergeten dat massaal afschot er ook niet goed aan gedaan heeft helaas ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Geum rivale

Citaat van: HPM op april 15, 2017, 10:15:44 AM
In de Ardennen baltst momenteel het laatste wilde korhoenmannetje van België.
Ai, dus bijna einde oefening. Resten alleen in Duitsland nog wat Laaglandkorhoenders.
Kees van Reenen

Wouter Puyk

Bij Vroege Vogels een uitzending over de Sallandse Heuvelrug met Korhoen als één van de hoofdrolspelers, o.a. beelden van de vangst van Korhoenders in Zweden.
Het testje met de zure grond was een eye opener.

https://vroegevogels.bnnvara.nl/media/383713

pdeknijff

Zolang soorten als Wulp en Patrijs, die tot 25 jaar geleden in de Nederlandse Korhoengebieden erg algemeen waren, niet terugkomen in, o.a. Salland en de Hoge Veluwe, is het uitzetten van vreemde Korhoenders (eigenlijk faunavervalsing), zinloos en geldverspilling.
Dat Vroege Vogels daar slaafs in meegaat in logisch, al jaren niet echt het schoolvoorbeeld van een kritisch journalistieke uiting.
m.vr.gr.,
Peter de Knijff
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Wouter Puyk

Je hebt (helemaal) gelijk Peter. Het ontbreekt Vroege Vogels aan een kritische blik én vragen, ze lopen gedwee mee aan de hand van de landschapsbeheerder en houden de ''mythe'' in stand van het voorkomen van de inlandse Korhoender op de Sallandse Heuvelrug, waarmee de beheerders pronken, anders dan het rapporteren van een in NL uitgestorven soort.
De uitzending is informatief maar de niet goed ingevoerde kijker wordt op het verkeerde been gezet.

egilio

Dat is al jaren zo bij de korhoenders. De jongen verhongeren, dus hoe kun je verwachten dat het uitzetten van Zweedse vogels daar iets aan doet? Ik denk niet dat de Sallandse Heuvelrug op dit moment het best korhoender habitat in Nederland heeft. Ook niet elders op de Veluw. Misschien moet men er eens over denken om eerst eens goed te inventariseren waar de omstandigheden, jaarrond en voor jonge en volwassen dieren, goed genoeg zijn om te overleven en voort te planten. En dan in gebieden die goed genoeg geacht worden een reintroductie te doen, en die oogkleppen met de focus op de Sallandse Heuvelrug/Veluwe eens weg te gooien.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Timo Roeke

Met de huidige megastallen en de productie van schadelijke gassen gaat dat waarschijnlijk nergens in Nederland lukken. Het landschap is aangetast.

grunsven

Of gewoon accepteren dat hij in Nederland uitgestorven is maar buiten Nederland niet zeldzaam is.
De inheemse korhoenen zijn weg, dat kunnen we niks meer aan veranderen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

HPM

Ze hebben het geprobeerd op de Sallandse heuvelrug, de Veluwe en ergens in Brabant.

Kijk nog een naar de verspreiding sinds 1800. Daar is met veel kunst en vliegwerk alleen wat Sallandse heuvelrug van over. Dat zegt toch genoeg?
https://waarneming.nl/soort/maps/15?from=1800-01-01&to=2018-01-01
Herman van der Meer

Timo Roeke

Het project is inmiddels too big to fail. Er zit zoveel geld in dat enkel nieuw management dergelijke beslissingen kan nemen. In deze casus komen zoveel belangen bij elkaar. Aan de andere kant doen veel soorten zoals boomleeuwerik en boompieper het goed door de maatregelen die zijn genomen voor het korhoen. Het is echter wel pijnlijk om wekelijks jagers te zien die op zoek zijn naar de grote 'boosdoener' meneer de vos.

pdeknijff

I denk dat ook het onvermijdelijk uitsterven in de Hoge Venen, en de kritische situatie van deze "veen" ondersoort in NW Duitsland een goede indicatie is voor de zinloosheid van al dat gedoe op het Sallandse.
Wat men hoopt terug te krijgen is aantoonbaar niet de oorspronkelijke populatie, iets wat volgens mij bij andere herintroducties zoals Raaf nooit goed is bekeken, maar een genetisch (en uiterlijk) vreemde gast die hier niet spontaan is gekomen. Het is in ieder geval niet de vorm welke hier al voor 1482 aanwezig was, en dus lopen er op Salland uitsluitend "exoten" rond. Dat het wellicht geen soort of ondersoort is maakt hier niet veel uit. De "exoten" richtlijnen spreken hier niet over.
Voor Boompieper en Boomleeuwerik zijn deze nogal geldverslindende ingrepen niet nodig, en ik vermoed dat men ook voortdurend achter Havik aangaat (dat was men wel van plan).
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

HPM

Dat het buitenlanders zijn is misschien niet zo erg, maar ook die redden het niet.
Herman van der Meer

pdeknijff

Klopt Herman, maar het is weldegelijk verboden (dat was het in ieder geval) volgens Europese richtlijnen om dieren uit te zetten die "genetisch" vreemd of niet oorspronkelijk zijn. Die discussie speelde voor de rechtbank in A'dam voorafgaande aan het uitzetten van deze kippen op de Hoge Veluwe een grote rol. Het was een vermakelijke discussie waarbij een Groningse hoogleraar zich onsterfelijk belachelijk heeft gemaakt door te poneren dat als twee vormen voor 85% genetisch identiek zijn, die 15% verschillen niet veel meer uitmaakt. Ik heb de rechters toen voorgehouden dat dat niet niet klopt. Immers mens en Chimpanzee verschillen genetisch beduidend minder dan 15%, en toch hoopte ik niet dat de rechtbank hun uitspraken door apen laten uitvoeren. Het gaat in dit soort vergelijkingen immers niet om de overeenkomsten maar om de verschillen. Omdat de fokkippen die op de Veluwe werden (of worden?) gebruikt overduidelijk genetisch anders waren dan de oorspronkelijke Nederlandse vogels, was er sprake van ontoelaatbaar uitzetten volgens de Europese richtlijnen.
Dit bezwaar werd terzijde geschoven, en het uitzetten begon met de bekende desastreuze gevolgen.
De Zweedse vogels verschillen nog meer van de oorspronkelijke Nederlandse vogels dan eerder op de Veluwe, dus I rest my case.
Ik vind het een pervers project waar men onmiddelijk mee zou moeten stoppen.
Ook vind ik dat je het Korhoen niet meer kan tellen, het is een bewezen escape soort geworden welke je als exoot zou moeten behandelen. Ik verwacht overigens niet dat zij die hierover gaan deze stap durven zetten.

Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Vincent Hart

Hebben we een idee over wanneer de laatste wilde vogel verdwenen is?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

In het verleden (19e, begin 20e eeuw) zijn er ten behoeve van de jacht waarschijnlijk ook Korhoenders uitgezet maar ik veronderstel dat die afkomstig waren uit gerelateerde populaties (Nederland, Duitsland, België?).

Als ze om de paar jaar een zak met Korhoenders leeggooien zullen ze best wel in Nederland blijven voorkomen, maar het blijft natuurlijk dweilen met de kraan open.
Herman van der Meer

laatvlieger

Citaat van: Vincent Hart op mei 23, 2018, 08:48:35 AM
Hebben we een idee over wanneer de laatste wilde vogel verdwenen is?
De zweedse vogels zijn wilde vogels...  ;)

Maar er is ooit een Nederlands wijfje geringd, vlak voordat de Zweedse vogels zijn uitgezet. Die vogel is na dagen/ weken gezocht te hebben uiteindelijk door Edwin Winkel gevonden en op de foto gezet. Die vogel is in ieder geval bewijsbaar Nederlands.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jacob Molenaar

Dit was de laatste zuivere Nederlandse volgens mij, dus ervan uitgaande dat die vrij snel daarna het loodje gelegd heeft (had in het voorjaar van 2015 de maximumleeftijd bereikt) is deze ongeveer in 2015/2016 verdwenen.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)