Niet-schuwe Wolf uit Duitsland zwerft enkele dagen in Nederland rond.

Gestart door gerdwichers8, maart 07, 2015, 13:32:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenroelofsen

Citaat van: egilio op september 27, 2016, 07:32:34 AM
Ik denk niet dat eventuele wolven zo'n groot direct effect hebben op de herten in de OVP. Er is simpelweg geen plaats voor meer dan 1 roedel. Die eten misschien 200 herten per jaar, en vooral in de winter zullen ze een groot deel niet eens hoeven te doden. Een groter effect zal het indirecte effect op zwangerschapsrates zijn. Door de aanwezigheid van wolven zullen herten tijd en energie moeten besteden aan de wolven. Tijd die ze niet kunnen gebruiken om te foerageren, en energie die ze vervolgens niet in een foetus kunnen stoppen. Meerder studies hebben aangetoond dat dit een grote driver is in de wapiti kuddes in het noorden van de Rockies. Kuddes in wolven-gebied hebben lagere zwangerschapsrates dan kuddes in gebieden waar geen wolven zijn/waren, terwijl kalf-survival en adult-survival niet veel verschilde tussen de kuddes.   

Dat schreef ik eerder ook al ;)
Citaat van: jeroenroelofsen op september 23, 2016, 08:58:32 AM
De populatie herten zal flink afnemen. Niet alleen doordat er herten gedood door de wolf, maar doordat er continu onrust is bij de herten worden er ook minder jonge herten geboren. Dit zal er voor zorgen dat het bosachtige gedeelte (waar nu die skelet bomen staan) langzaam weer terug komt. De OVP zal wat meer de richting op gaan zoals het was voor de grote grazers.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)




gerdwichers8

BAM! Daar zat ik op te wachten. 't Kan 1 van het tweetal in (=uit) Nordrhein-Westfalen zijn. 't Gaf me al een slecht voorgevoel.

Merel

Citaat van: gerdwichers8 op maart 03, 2017, 14:41:03 PM
BAM! Daar zat ik op te wachten. 't Kan 1 van het tweetal in (=uit) Nordrhein-Westfalen zijn. 't Gaf me al een slecht voorgevoel.

Wordt er daar dan eentje vermist? Of vanwaar het slechte gevoel?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Douwe van der Ploeg

En weer wordt er vanalles geroepen zonder dat er eerst enig onderzoek is gedaan.  Sowieso heb ik een gezond wantrouwen tegen mensen die het nodig vinden om "honderd procent" in hun zinnen te stoppen.. Het beest is toch al dood, is het echt zo erg om even een paar week te wachten tot de uitslagen van verscheidene onderzoeken er zijn?

De meest belachelijke deze keer, vind ik (tot nu toe) nog wel het persbericht van Wolven in Nederland

CiteerEen wolf is vanochtend dood gevonden op de A28 tussen Hoogeveen en Meppel. Als dit klopt is het de derde bekende wolf in Nederland.
Bron: https://www.wolveninnederland.nl/nieuws/wolf-aangereden-op-a28

"Een wolf is".. "Als dit klopt".  :rolleye:

Ook boeiend is http://www.rtvnoord.nl/nieuws/174919/Wolf-aangereden-op-A28

Citeer'Op het eerste oog lijkt het een wild exemplaar; zijn vacht is een beetje viltig', vertelt Lollinga. 'Hij kan vanuit Duitsland deze kant zijn opgekomen. Maar sinds 1 januari is ook de nieuwe Natuurwet van kracht. Op de positieflijst staan dieren die mensen mogen houden en de wolf staat daar niet bij. Als je wel een wolf in huis hebt, kun je een flinke boete verwachten. Het kan dus ook zijn dat dit dier gedumpt is.'

Begrijpt deze man van de opvang de wet nou niet, of ik zelf niet..?
Douwe van der Ploeg

Cygnus

Wolven in Nederland is al eerder niet heel sterk uit de verf gekomen. Wat bijvoorbeeld wonderlijk is is dat ze van het dier wat in augustus 2011 bij Duiven werd gefotografeerd schrijven dat de foto's niet van voldoende kwaliteit waren om te concluderen dat het met zekerheid om een Wolf ging. Desondanks weten ze melden dat dit dier waarschijnlijk een exemplaar was van de Frans/Italiaanse populatie. Dat soort toevoegingen kunnen ze in dit geval volgens mij beter achterwege laten.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Maarte5n

Citaat van: Merel op maart 03, 2017, 16:42:54 PM
Citaat van: gerdwichers8 op maart 03, 2017, 14:41:03 PM
BAM! Daar zat ik op te wachten. 't Kan 1 van het tweetal in (=uit) Nordrhein-Westfalen zijn. 't Gaf me al een slecht voorgevoel.

Wordt er daar dan eentje vermist? Of vanwaar het slechte gevoel?

al een tijdje zwerfde een jonge wolf rond in NWestfalen en legde aardige afstanden af dus kan goed mogelijk zijn dat dit die zwerver is maar kan ook 1 van tientallen zijn die door Duitsland zwerven.
Maarten vd Berg

gerdwichers8

Citaat van: Merel op maart 03, 2017, 16:42:54 PM
Wordt er daar dan eentje vermist? Of vanwaar het slechte gevoel?

Het tegendeel is er van waar en het was bij de oosterburen bekend dat er 2 en 1 westelijk in NRWF zich begaven. Ik las dat vannacht.
Mijn hoop dat de Wolf een makkelijke cultuurvolger zou kunnen worden ondanks slechte aanpassingen van de soort op druk verkeer werd bij de eerste Wolf in  NL uiteindelijk 'gewoon' niet bewaarheid en wellicht is dat de oorzaak van mijn slechte gevoel.

peterv

persbericht provincie Drenthe: https://www.provincie.drenthe.nl/actueel/nieuwsberichten/@123117/gevonden-dier-langs/

De provincie weet dat speculeren over soort en herkomst bij wolven nog al eens de mist in gaat. Gewoon even DNA onderzoek afwachten. Voor het dier zelf maakt het allemaal niets meer uit.
Op RTV Drenthe is ook melding gedaan van doodgebeten schapen bij Garminge. Dat incident heeft zich vorige week al voorgedaan en is toen niet nader onderzocht op een (mogelijke) wolf. Er valt voor wat betreft die schapen geen enkele zekerheid meer te verkrijgen over de veroorzaker.
Peter Venema


HPM

Citaat van: peterv op maart 14, 2017, 17:06:49 PM

https://www.provincie.drenthe.nl/actueel/nieuwsberichten/@123189/gevonden-dier-langs-0/

"De wolf die begin maart langs de A28 ter hoogte van Veeningen dood werd aangetroffen, is afkomstig uit een roedel wilde wolven in Duitsland. Het gaat om een gezond jong mannetje van ongeveer 1 ½ jaar oud uit de roedel "Cuxhaven" ten noorden van Bremen, in de regio Nedersaksen. Dat blijkt uit DNA-analyse."
Herman van der Meer

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Cygnus

Citaat van: OlivierO op maart 14, 2017, 18:03:04 PM
De vraag is dan nog: is hij daar effectief doodgereden?

De roedel van Cuxhaven is de dichtst bij Nederland aanwezige roedel, dus op voorhand is er geen reden om daar aan te twijfelen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema