influx Vale Gieren (zomer 2007 & 2008)

Gestart door Klaas, juni 16, 2007, 12:44:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jelle Aalders

Ik wacht ook met spanning in de achterhoek kilder bij doetinchem ben benieuwd of ze hier ook langs komen. Sta met mijn kijken heletijd tussen alle ramen te rennen vanafond mischien maar vanuit uitkijkpunt vanuit bos kijken tot arnhem zicht. En ze ergens  landen er meteen heen.


Jelle

Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

Rutger

zojuist 5 gieren spec. over de binnenstad van Amersfoort, ik hoorde het via een vriend van mij. Zelf nog niet gezien  :(  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Erik

Citeerzojuist 5 gieren spec. over de binnenstad van Amersfoort, ik hoorde het via een vriend van mij. Zelf nog niet gezien  :(
ik zit vanuit mn klaslokaal in A'foort Schothorst tussen dictee nakijken druk naar buiten te kijken!

redmar_woudstra

Citeermaar nooit de fotogeneriekere en veel representatievere types als bv. Marc Guyt, Mark Zekhuis, Sander Bot of Maarten Wielstra aan het woord!

Jan (20 jaar geleden ook redelijk fotogeniek  :gap: )
Maarten, waar ben je!  
groet,
Redmar

Edwin Russer

En de laatste berichten uit Zeeland om even voor half vier,

Allen,

Ik heb zojuist Peter M en Pim W gesproken, helaas zijn alle Vale Gieren (volgens Peter zijn het er 60) weer terug de grens overgevlogen naar België.
Een grote groep (of allemaal) hebben aan de grond gezeten ten N van de Sophiapolder in de buurt van de Golfbaan van Oostburg.

Men is nog met een man of 15 aan het zoeken. Volgens Pim gingen ze hard naar het zuiden en niet van plan terug te komen.

vr.gr.

Rob Sponselee
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

marella

Ik ben in 2000 en 2002 in de spaanse pyreneeen geweest. Overal zag je grote groepen gieren. Ook 2 keer de lammergier gezien. Toen wij er in sept 2006 waren viel me op hoe weinig ik er zag. Thuis las ik later in de krant van de nieuwe regelgevingen en snapte ik het.
De lammergier staat al op uitsterven....
In de Cevennen kom ik elk jaar in Juni. Daarzitten nu zo'n 70 paren vale gieren en een paar paren monniksgiren. Er zijn daar gelukkig nog wel voederplaatsen. Alleen de lammergier komt er niet voor.  
groetjes Marella

natuurliefhebber

Het zal jammer zijn als de gieren nu al weer de grens over zouden zijn...
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

Martijn de Jong

#127
Volgens deze website worden de voedingsplaatsen binnenkort onder druk van oa Birdlife Spain weer in ere hersteld:

• Vulture feeding stations legal once more  -

Modern versions of the traditional "muladares" - literally, mule dumps - will once more be made available for carrion-feeding birds, such as Griffon vulture, Black vulture, lammergeyer, Imperial eagle, Golden eagle, Red kite, Black kite and Egyptian vulture. Many of these artificial feeding stations were closed down with the advent of mad cow disease (BSE). A new law regulates the conditions of the feeding stations which must be fenced off, placed over 500 metres away from human habitation, and contain only carcases of cows, sheep or goats with have tested negative for BSE. The law is welcome by environmentalists, and also by farmers who have increasingly reported attacks on livestock by hungry vultures. Date: June 12, 2007 Source: El Mundo


Zie ook dit artikel in de New Scientist

Goed nieuws voor de vogels, minder goed nieuws voor de Nederlandse vogelaars ;). Dit is waarschijnlijk de  laatste kans op een dergelijke grote groep !
Martijn de Jong

Sando

#128
Krijg nu (16:37) van Michel Kapoen door dat hij er nu ook 1 ziet net onder Oostburg, vermoedelijk vlakbij waar de grote groep eerder ook aan de grond zat. Dus net ten zuiden van de golfbaan en ten westen van de rotonde. Vermoedelijk atlasblok 541142.

EDIT: Correctie: de vogel zit net ten noorden van Oostburg vlakbij de rotonde in de N58, daar op de parallelweg richting Cadzand. Vermoedelijk atlasblok 541122

Ergens bij een schuur met het opschrift ´Euroservice Europa´. In een boom in een tarweakker ter plaatse.

GrtXz Sander
Sander Terlouw
Natuur- en Vogelwacht Biesbosch
http://www.vogelwacht.eu
http://www.vwgbiesbosch.org

slangen

Maar als de gieren van Oostburg terug naar Zuid vliegen waar is de rest dan heen? en die van gisteren, zijn die ook terug naar Zuid of nog steeds richting Noord?

Groet
Kyle
Groet
Kyle Grotens[size=8]




www.waarnemingen.web-log.nl

hterhaar

Citeer

Jan (20 jaar geleden ook redelijk fotogeniek  :gap: )
Vond je zelf zeker..... Ik voel een nieuwe string aankomen - vogelaarsfoto's uit het verleden !

Hans

hterhaar

CiteerDus zitten ze zo in de oostvaardersplassen !!!
Wordt het geen tijd voor een Vale Gieren-wandje ?

Hans

s.w.s

CiteerHet zal jammer zijn als de gieren nu al weer de grens over zouden zijn...
Ik geef ze groot gelijk! Het is de laatste anderhalf uur vreselijk slecht weer in Den Haag. Al vlogen er nu 100 boven mijn hoofd, ik zou ze nu niet kunnen zien.

Groetend, Swim

slangen

#133
Hier in Zuid-Limburg is de lucht behoorlijk blauw.

Kyle
Groet
Kyle Grotens[size=8]




www.waarnemingen.web-log.nl

Jelle Aalders

Van mij mogen er wel wat landen in de OVP. Maar het is beter voor ze om terug te keren naar Spanje als het allemaal herstelt is.

Jelle
Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

laatvlieger

Citeer

Ergens bij een schuur met het opschrift ´Euroservice Europa´. In een boom in een tarweakker ter plaatse.

Wat een prachtige plek "Euroservice Europa"! De vogels zoeken dus hulp bij Europa! Het zijn echt ambassadeurs! Dat zou een fantastische krantenfoto op kunnen leveren als je zowel de gier als de schuur met die naam zou kunnen platen!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankmeer

Frank van der Meer

henkjanvdkolk

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Martijn de Jong

#139
Voordat we allemaal Eurofoob worden:


Europese Commissie

De Europese Commissie biedt wel degelijk mogelijkheden om vale gieren te voeren in hun eigen habitat. Een woordvoerder van de commissie uitte maandag zijn boosheid over de aantijgingen dat EU-regelgeving te streng zou zijn en de dieren daarom zouden verhongeren. "Lidstaten moeten alleen wel de EU-regels in eigen land doorvoeren", aldus de woordvoerder.

(uit nieuw persbericht, verstuurd door ANP).

De vlucht van de gieren richting de hoofdstad van de EU heeft dus in ieder geval de aandacht van Brussel getrokken !

Spanje heeft de regels recent veranderd (vertaling van artikel uit  El Mundo):

ACCORDING TO a DECREE PUBLISHED IN the BOE the rotten species will be able to feed in comederos a vulture feeds del again corpse on a ewe in a comedero.

. - Some rotten birds no longer will pass hunger thanks to the new decree published in the Government reporter of Estado that regulates its feeding with whole animal corpses of species bovine, although contain specified material of risk. Vulture the leonado, black vulture, quebrantahuesos, Iberian imperial eagle, real eagle, milano real, milano black and egyptian vulture are only the birds rapaces necrófogas that will be able to feed in muladares on whole corpses on smaller animals on the species bovine on 24 months and animals on the species ovine and goat minors on 18 months. The cattle dealers, who in the last months have been themselves affected by the attack of the rotten birds some alive animals, will be able to deposit in the comederos greater animal whole corpses of 24 months of the bovine species although they contain specified material of risk, whenever a fast test of diagnosis of transmissible espongiforme encefalopatía with negative result has been made. Also, they will be able to leave the rest of greater animals of 18 months of the species ovine and goat, although they contain material of risk, whenever it has been made, at least in a four percent of the dead animals a fast test of diagnosis of transmissible espongiforme encefalopatía with negative result.

With the appearance of Encefalopatía Espongiforme Bovina (EEB), also well-known like "badly of the crazy cows", the sanitary authorities approved the Regulation (EC) 177/2002, that modified the management of by-products animals not destined to the human consumption. This way, one commited to the cattle dealers the collection and later elimination of the bodies and the conditions settled down that must have muladares, whose breach forced to close many of them. This situation caused the food deficiency available in the nature for the birds necrófagas, that already have begun to show the first symptoms of starvation, as they are the diminution of his productivity, changes in his behavior and the increase of the number of undernourished units that enter in the equipment recovery centers.

The new decree, that deroga to another one of 2002, indicates that the competent authority will be able to authorize the feeding in muladares of birds rapaces when it has been verified that the nutritional necessities of the scavenging animals are not covered. Juan Carlos Atienza, coordinator of the Area of Conservation in SEO/BirdLife, explained that this norm supposes "a breathing for many birds threatened in Spain", although expressed his conviction that "it is necessary to deliver more attacks in this sense". Atienza indicated that "the responsibility of the correct application of this real decree falls now on the autonomic administrations, that are the people in charge of the establishment and the maintenance of a suitable network of muladares". Muladar, according to the norm, must be fence, sufficiently remote of zones inhabited, to more than 500 meters of stable population centers, delimited clearly and outside the terrestrial animal reach: of production, company or domestic. Also it must allow to the arrival and fled from rapaces necrófagas, count on an only access for the transport vehicles and have delimited a zone to deposit by-products animals.


Nu maar hopen dat er inderdaad voederplaatsen worden aangelegd!
Martijn de Jong

JohanvantBosch

CiteerEn de laatste berichten uit Zeeland om even voor half vier,

Allen,

Ik heb zojuist Peter M en Pim W gesproken, helaas zijn alle Vale Gieren (volgens Peter zijn het er 60) weer terug de grens overgevlogen naar België.
Een grote groep (of allemaal) hebben aan de grond gezeten ten N van de Sophiapolder in de buurt van de Golfbaan van Oostburg.

Men is nog met een man of 15 aan het zoeken. Volgens Pim gingen ze hard naar het zuiden en niet van plan terug te komen.

vr.gr.

Rob Sponselee
Er is ook nog een andere groep, die bij Tilburg en Breda is gezien (ik neem aan dezelfde) en natuurlijk de kleinere groep die in Zuid-holland en Utrecht is opgedoken.
Ik neem aan dat die nog niet terug richting zuid zijn...


A.Scherff

Hoe laat zijn ze bij Breda gezien?

TjeerdBurger

net ook op het novum nieuws op de radio

eline1234

Volgens het laatste mailtje wat ik ontvangen heb hangt er nog een kleine groep gieren boven de braakman (zws-vlaanderen), de rest is inderdaad allemaal terug naar België.
Eline

TjeerdBurger

hoe lang kunnen die gieren eigenlijk zonder eten? Zo moeten al enkele dagen onderweg zijn en ik denk niet dat ze ondertussen gegeten hebben. In België zijn toch geen etende gieren aan de grond gezien?
Als ze niet snel eten vinden, vallen ze dan niet gewoon uit de lucht??


Edwin Russer

En nog een leuk plaatje gisteren in Belgie genomen en met toestemming van de fotograaf geplaatst,

nog wat fotokes van de Vale Gieren te Oudenaarde- Nederename.

Ik ben er nog niet goed van :)

groeten,
Gunther Groenez



Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

En nog een leuk plaatje gisteren in Belgie genomen en met toestemming van de fotograaf geplaatst,


Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

J&L

Hoi Allen,

Ook nog op het gewone journaal om 18.00.
Met waarschuwing een peuter is in een paar sec. weg!
Nou als je er van af wil is dit een tip :P  :D
Ze zijn er dus nog.(de gieren)En hebben honger.

Gr.tjes Jacob