Gebruik van aliassen voor Speech

Gestart door Alex Kwak, februari 24, 2017, 10:46:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Het gebruik van de spraakinvoer 'Speech' neemt nog steeds toe. Daarmee ook de roep om mogelijkheden om bepaalde soorten eenvoudiger in te kunnen voeren.
Zo worden de Kauw en de Tjiftjaf slecht herkend, maar ook verzint niet iedereen dat de Egel niet bestaat... de Europese egel wel...
Een oplossing zou kunnen zijn om aliassen te gebruiken: Als er 'koud' herkent wordt, dan is het Kauw. Als je 'egel' inspreekt wordt dat Europese egel, enz enz.

Technisch is dat niet zo'n probleem. Maar hoe los je zoiets praktisch op?
Iedereen een eigen lijstje. Qua flexibiliteit is dat optimaal, maar iedereen moet dan druk aan het typen.
Een centrale lijst? Klinkt handig, maar wat doe je dan met alle talen, accenten etc.
Een combi van beide?

Wie het weet mag het hieronder zeggen...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jeroenverburg

Om te beginnen wil ik graag melden dat de spraak-invoer de laatste tijd erg goed werkt. De nieuwe methode waarbij je direct kunt teruglezen wat hij verstaan heeft vind ik erg prettig. Ook zie je dat hij soms eerst 'food' verstaat, en er later toch 'fuut' van maakt. Er lijken dus al meerdere opties te worden beoordeeld.
Dat het me nu lukt om kauw en fuut via spraak in te voeren (in minder dan 10 pogingen B) ) vind ik echt een grote vooruitgang.

Ik zou van jouw voorstellen kiezen voor een eigen lijstje, het zijn toch vaak terugkerende soorten die problemen geven, en ook niet zo heel veel. Maar wellicht komt dat doordat ik vooral vogels invoer. Met grotere soortgroepen is dat mogelijk anders.
Maar met een eigen lijstje kun je je eigen alternatieven bepalen. Bij een centrale lijst moet je toch eerst weer uitvinden wat de alternatieve invoer voor een soort is, als je die zelf maakt onthou je dat makkelijker.

Johan op den Dries

Bij de "bekende" foute herkenningen zou je er al standaard een aantal aliassen in kunnen zetten die bekend zijn.
daarnaast zou een gebruiker de mogelijkheid moeten hebben om deze lijst aan te vullen.
Ik zou dus zelf voor een combi gaan.
Johan op den Dries
Sneek

Jan Borst

Toevallig, ik zat er vandaag net over te denken, toen er weer een groepje kauwen over kwam  :blink: ! Spellen werkt op 1 of andere manier niet meer bij mij, dus ik heb al tijden geen Kauw meer ingevoerd via speech want ik krijg het echt niet meer voor elkaar. Een algemene lijst is misschien het handigst, maar net wat je zegt zelf dingen aan kunnen passen is ook wel prettig. Speech heeft met de ene persoon nou eenmaal wat meer moeite als met een ander.