Les Punaises Pentatomoidea de France

Gestart door arpwifi, februari 22, 2017, 15:56:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

arpwifi

Afgelopen zaterdag (Wantsendeterminatiebijeenkomst van de NEV in Leiden) zag ik een paar mensen werken met een nieuw boek voor de Franse Pentatomoidea:

Lupoli, Roland & Dusoulier, François (2015) Les Punaises Pentatomoidea de France. Éditions Ancyrosoma, ISBN : 9782953666113

Ik was zeer onder de indruk, met name omdat bijvoorbeeld zelfs de meest recente inzichten/veranderingen inzake Carpocoris fuscispinus / mediterraneus al waren opgenomen (niet verwonderlijk, want van dezelfde auteurs, maar toch).

Het boek telt 429 pagina's met meer dan 700 foto's en is verkrijgbaar bij diverse online boekhandels, maar daar betaal je veel te veel. Je kunt het boek het beste rechtstreeks bij de uitgever bestellen. Je betaalt dan 45 Euro inclusief verzending naar Nederland(!!), waarmee het een zéér betaalbaar aanbod is, gezien de omvangrijke inhoud.

Zie:
http://ancyrosoma.free.fr/les_punaises_pentatomoidea_052.htm
http://ancyrosoma.free.fr/exemple_de_monographie_054.htm

Een PDF met een voorbeeldpagina hebben de auteurs op researchgate gezet.




Extra info ivm met Wantsenproject

Binnenkort gaat een project van start waarmee in navolging van eerdere projecten zoals het "Lieveheersbeestjes op de kaart" van de afgelopen twee jaar aandacht wordt gevraagd voor de Pentatomorfa van Nederland. In verband daarmee is een veldgids uitgegeven die behalve als PDF (bij EIS en op waarneming.nl) ook als gedrukt exemplaar te verkrijgen is. Dat is een erg mooi, verrassend compleet en zeer bruikbaar boekje voor de Nederlandse situatie en geweldig als ondersteuning voor het wantsenproject. Maar voor wie iets verder over de grenzen heen geïnformeerd wil zijn is het bovenstaande boek een prachtige optie.

Let wel: Het boek behandelt alleen de Pentatomoidea, dus niet de Coreoidea die ook deel uitmaken van het project. Voor die groep is de uitgave van Faune de France (Faune n° 81 – Hémiptères Coreoidea euro-méditerranéens (48€ + porto) waarschijnlijk de meest recente uitgave die ook sleutels aanbiedt.

Overigens worden door Faune de France ook drie delen voor de Pentatomoidea aangeboden, welke voor de hard core entomoloog net iets meer bieden, maar ook wel meteen een goede 70€ per deel kosten, dus grofweg rond de €225-230 inclusief verzending naar NL, voor het setje.
Faune n° 90 – Hémiptères Pentatomoidea volume 1
Faune n° 96 – Hémiptères Pentatomoidea Euro-Méditerranéens (Volume 2)
Faune n° 93 – Hémiptères Pentatomoidea Euro-Méditerranéens. Volume 3 : Podopinae et Asopinae

Voor de volledigheid nog wat andere boeken:

  • De "Wanzen"-delen uit de serie Tierwelt Deutschlands (Wachmann, Melbert & Decker) bevatten veel informatie en geweldige foto's van bijna alle soorten (inclusief veel nimfen, vooral in deel 5, supplement), maar géén determinatie-info.
  • Rintala, Teemu; Rinne, Veikko (2011) Suomen Luteet (Finse Wantsen - in het Fins) zie o.a. hier, momenteel goedkoper aangeboden bij pemberleybooks
Wie slechts zijdelings in Wantsen geïnteresseerd is heeft aan  de veldgids en de online soortzoekers genoeg om mee te doen met het wantsenproject, maar voor wie wat over de grenzen heen wil kijken en graag een goed boek met veel foto's ter hand neemt is bovenstaande info misschien toch interessant :)

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Josee

Hmmm nét te laat lid geworden en deze boeiende zaterdag dus misgelopen, edoch er komen nieuwe kansen :)

Dankjewel Arp voor de interessante informatie. Het ziet er schitterend uit 'Les Punaises Pentatomoidea de France'. Als ik klik op je link om het te bestellen, dan lees ik: 'Franco de port en France', dus wellicht voor Nederland toch wel wat kosten? Lastiger klinkt: 'Pour commander, envoyez un chèque bancaire à l'ordre des Editions Ancyrosoma'... Een bankcheque?? Bestaan die nog?
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

belle

Citaat van: Josee op februari 22, 2017, 18:43:23 PM
Hmmm nét te laat lid geworden en deze boeiende zaterdag dus misgelopen, edoch er komen nieuwe kansen :)

Dankjewel Arp voor de interessante informatie. Het ziet er schitterend uit 'Les Punaises Pentatomoidea de France'. Als ik klik op je link om het te bestellen, dan lees ik: 'Franco de port en France', dus wellicht voor Nederland toch wel wat kosten? Lastiger klinkt: 'Pour commander, envoyez un chèque bancaire à l'ordre des Editions Ancyrosoma'... Een bankcheque?? Bestaan die nog?

Ja, hier in Frankrijk worden die nog volop gebruikt! Onderaan staat: Pour les envois à l'étranger ou achat par virement nous contacter. (Voor verzending naar het buitenland of betaling per overschrijving dien je dus contact op te nemen). Bij 'contact' staat een e-mailadres.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

arpwifi

Inderdaad, gewoon een mailtje sturen en navragen. Je krijgt dan als antwoord dat verzending binnen Europa net als binnen Frankrijk in de prijs is inbegrepen  B)

Je kunt gewoon online overmaken met een IBAN die je dan per email doorgegeven krijgt. De bestelling wordt als "surface mail" gratis verzonden en kan dus een week tot tien dagen onderweg zijn. Kun je daar niet op wachten dan moet wel voor porto betaald worden.

P.S. @Josee: Dan komen we je een volgende keer vast wel eens tegen :)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Josee

 B) Schuifbalkje gemist, maar helder en duidelijk  ;D Wat leuk Belle dat F'rijk die nog gebruikt! Dank beiden voor de extra info en ik heb al voorpret dat ik straks al die 700 foto's kan gaan bekijken en mijn frans kan ophalen  :duim:

Ja Arp, dat zou zomaar eens kunnen en dat ik na al die jaren een gezicht zal zien, passend bij de naam Arp aka P4B  ;D We liepen de kans mis bij de NDFF bijeenkomst in Amersfoort, want bij navraag vertelde Hisko dat je nét was vertrokken. C'est la vie  ;)



°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Marco de Haas

Er zit hier nogsteeds iemand te balen dat hij geen tijd had afgelopen zaterdag  :-\. Die boeken lijken mij wel wat, die worden bijgeschreven op het lijstje, jammer dat mijn Frans nogal slecht is.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Menko Vlaardingerbroek

Ik zou graag wat meer weten over dat wantsenproject: wat het inhoudt, welke activiteiten er ondernomen worden, hoe je op de hoogte kan blijven, hoe we eraan mee kunnen doen, &c. Waar is die informatie te vinden?
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

arpwifi

Zoals ik hierboven ergens schreef:
CiteerBinnenkort gaat een project van start ...
Tegen die tijd worden we er hier op het forum ongetwijfeld ruimschoots over geïnformeerd  ;)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Gerrian

Bij de lieveheersbeestjes worden er nu nog steeds oude waarnemingen ingevoerd. Heel mooi, zeker mee doorgaan. Maar als het eerder was gedaan, hadden de waarnemingen meegenomen kunnen worden in het lieveheersbeestjesproject.
Daarom een tip voor de waarnemers: begin nu alvast met het doorzoeken van je fotomappen en voer je oude waarnemingen van wantsen in.

arpwifi

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]


arpwifi

Ahw-duh ... via die pagina had ik natuurlijk de link naar de Veldgids op EIS gevonden, maar de link naar de projectpagina helemaal niet gezien (want niet verwacht dat die al gepubliceerd zou zijn - werd nog aan gewerkt dacht ik)  :rolleyes:  :-X

Hmmm - da's apart. Heb ik de officiële aftrap dan ergens gemist?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marcel123

Citaat van: arpwifi op februari 25, 2017, 20:16:06 PM
Binnenkort gaat een project van start ...

Ik denk dat het al zover is..
CiteerIn 2017 tot nu toe 280 waarnemingen ingevoerd.

groet
Marcel

arpwifi

Citaat van: optilete op februari 26, 2017, 23:27:51 PM
Ik denk dat het al zover is..
CiteerIn 2017 tot nu toe 280 waarnemingen ingevoerd.
Da's een automatisme wat in die pagina ingebouwd is ...
Uit de opmerking van Hisko leid ik af dat het inderdaad nog niet officieel is afgetrapt...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

#17
On topic: Het boek is vandaag binnengekomen (vorige week besteld) en ik heb het nu wat rustiger kunnen bekijken.

Ik kan niet anders zeggen dat het zééér de moeite waard is en fantastische "waar voor je geld". Het is absoluut zowel geschikt voor "plaatjeskijkers" als ook voor de wat serieuzere determinatie op basis van sleutels. Bijna elke familie (afgezien van enkele met 1 of 2 soorten) begint met een uitgebreide sleutel op kenmerken, ondersteund door duidelijke foto's met pijltjes naar de betreffende kenmerken ernaast, gevolgd door soortpagina's die wat over de ecologie, fenologie en verspreiding vertellen met veelal een handvol foto's per soort die variaties tonen, maar vooral ook voor bijna alle soorten minimaal één stadium nimf en soms meer, al worden die helaas niet tekstueel "uitgesleuteld".

Absoluut het meest handzame boek wat ik ben tegengekomen voor informatie, foto's en determinatie gecombineerd. De geweldige "Wanzen"-reeks van Die Tierwelt Deutschlands (Wachmann, Melber & Deckert) is qua informatie wat uitgebreider, bevat evenzeer fantastische foto's (maar voor sommige soorten moet je in het supplement (Band 5) grasduinen om ze erbij te vinden - dus wat meer geblader), maar mist helaas de relevante info over determinatiekenmerken.

Het overgrote deel van de foto's in het Franse boek is van Vincent Derreumaux ("Vinz" op het forum van insecte.org) die ons ook al verwent met zijn kwalitatief zeer hoogwaardige foto's op galerie-insecte.org, ook van zeldzamere soorten. Wat mij betreft had zijn naam eigenlijk ook wel op de omslag mogen prijken.

Mocht je al de gelukkige bezitter van de "Wanzen"-reeks zijn, koop je met dit boek dus geen duplicaten, maar een grote verzameling extra foto's van alle behandelde soorten (inclusief veel nimfen dus, of had ik dat al gezegd? ;) ).

Hoewel ik op de wantsenbijeenkomst enigszins overdonderd was dat de hele "Carpocoris mediterraneus-kwestie" al in dit boek te vinden was, blijven boeken natuurlijk altijd een tijdsopname. Opvallend (maar niet heel erg verrassend) is daarbij dat in zake de Graphosoma italicum-kwestie de auteurs in het boek alvast een voorsprong hebben genomen op de onlangs pas gepubliceerde uitkomst van het onderzoek van Lupoli (2017). Desondanks is de uitgever zo attent geweest bij mijn zending een overdruk van het in januari uitgekomen artikel mee te sturen. Ook zit achter in het boek een klein blaadje ingevoegd met een paar errata. Keurig allemaal! :)

Een beetje kritiek moet ook kunnen. Eén van de dingen die me meteen opviel is dat voor de determinatie van vrouwtjes Elasmostethus minor/interstinctus nog wel het kenmerk gebruikt wordt dat eerder al door Dusoulier & Mouquet (2007; PDF) gepubliceerd is, maar waarvan Frank Marquard op insektenfotos.de aantoonde dat het niet altijd helemaal betrouwbaar is. In "onze" nieuwe veldgids van Aukema, Heijerman & Kalkman (2016) is dit kenmerk in elk geval ook buiten beschouwing gelaten.

Er zal hier en daar vast nog wel wat op te merken zijn, maar geen enkel boek is perfect (voor een paar foutjes in de WMD Wanzen-reeks zie hier of hier).

Al met al een echte aanrader, met als belangrijkste "nadeel" dan misschien alleen de Franse taal, voor wie daar wat minder mee heeft :angel:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

thijsdegraaf

Ziet er goed uit. Bedankt voor alle informatie Arp. Het Frans is inderdaad een minpuntje.