Tomocerus

Gestart door colossus, februari 20, 2017, 00:02:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

colossus

Voor mij een leerbeest en een twijfelgeval tussen Pogonognathellus flavescens en Tomocerus minor.

Het beest lijkt lichter, meer zilverkleurig dan de T. minors die ik eerder zag. Ik zie geen duidelijke iriserende schubben. Op de bovenste foto lijken de antennen taps toe te lopen. Kenmerken die zouden wijzen op Pogo's.
Maar op de tweede foto lijken de antennen weer subcylindrisch, wat op T. minor wijst. De antennen zijn korter dan het lichaam, ook iets voor minor.

Is dit dus een flavescens waarvan de antennen nog niet volgroeid zijn? Op de tweede foto zie ik nauwelijks een vierde segment. Groeit die later? Al met al kom ik er niet uit. Heel graag wat hulp!

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/134691372
onzeker Pogonognathellus flavescens gezien op 2017-02-18 Zwolle - Westerveldse Bos
Foto's:




Toelichting:
Onder dood hout. Twijfel tussen P. flavescens en Tomocerus minor.
bij voorbaat dank Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Jan van Duinen

Hoi Kees,
Volgens mij T.minor, met led verlichting gefotografeerd?

colossus

Nee deze gewoon met een cameraflits Jan.
Deze twee soortjes blijf ik onderling lastig vinden. Kan hij op zeker volgens jou?
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Jan van Duinen

Citaat van: colossus op februari 20, 2017, 13:13:12 PM
Kan hij op zeker volgens jou?

De beide Tomocerus soorten vind ik ook moeilijk uit elkaar te houden, dus laat Matty maar beslissen.

mberg

Heren,

Ik ga ook voor T. minor.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

colossus

Jan en Matty, hartelijk dank!

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper