pop achter schors eik. (boktor?)

Gestart door lo.troisfontaine, februari 18, 2017, 21:40:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

lo.troisfontaine

Ik zou graag willen weten welke soort dit is

Het betreft deze waarneming


https://waarneming.nl/waarneming/view/132833806


Boktor onbekend - Cerambycidae indet. gezien op 2016-12-14 Wellsche Hut

Foto's:







ik heb even een kleine opening moeten maken in  het zijde-achtig omhulsel.

bij voorbaat dank

Lo Troisfontaine

arpwifi

Ho Lo,

Geen pop maar een larve en als larve zie ik er geen Boktor in ... wellicht iets in de Cleroidea? Heb je'm meegenomen om uit te kweken?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

lo.troisfontaine

hoi,

ja, heb deze meegenomen omdat ik dus eerst dacht aan een pop stadium. Dit is een december waarneming en gisteren had ik zo iets van toch eens kijken of dat ik iets op foto krijg anders loopt er binnenkort iets in het potje rond, zonder dat je het voorstadium vast hebt gelegd. Toen sloeg dus ook de twijfel toe en dacht zelf ook aan larve.
Misschien meerjarig? dan zal het nog niet meevallen om deze uit te kweken?

groeten,

Lo

lo.troisfontaine

Hoi,

zou Malachidae ook nog een optie kunnen zijn? heeft wel een erg specifieke tekening?
Wil deze eigenlijk niet geheel uit het bouwsel halen.

groeten,

Lo

IngridA

Hallo zusammen,
da muss ich Euch enttäuschen - aus der Larve kommt kein Käfer sondern ein Schmetterling.  ;)
Es handelt sich dabei um die Raupe von Anania hortulata. Diese überwintert in einem Gespinst und verfärbt sich dann von grün nach grau-rosa. Ich habe diese Raupen schon öfter unter Rinde gefunden.

Liebe Grüße
Ingrid  :blink:
Vriendelijke groet, Ingrid
(met verontschuldigingen dat ik niet in het Nederlands schrijven kan, zie mijn introductie in m'n eerste bericht.)

arpwifi

@Lo: Ik zat inderdaad in die richting te denken, maar het zat me niet lekker voor Malachii(d|n)ae, dus vandaar dat ik het wat ruimer zocht (Malachiidae, Dasytidae, Cleridae, Melyridae etc allemaal in de Cleroidea), maar Ingrid zal ongetwijfeld gelijk hebben - door een voorzet in de richting van de kevers ga ik kennelijk toch automatisch ook in die richting denken/zoeken  :rolleyes:

@Ingrid: Ja, danke - das sieht viel besser aus  :duim:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

lo.troisfontaine

hoi,

grappig, had ook al bij rupsen gekeken, ook vanwege het spinsel, vooral nog bij de wespvlinders, omdat deze geen strakke huid heeft net zoals eikenwespvlinderlarve.

Zo zie je maar dat je zo op het verkeerde been staat. Ga deze net zo goed nog proberen uit te kweken. Heb deze soort wel eens als net uitgeslopen imago gefotografeerd, dus dat deze de vleugels op moest pompen, maar nog niet als pop.

bedankt en groeten,

Lo

PS dan zou deze dus naar nachtvlinders - micro's of rupsen kunnen.

Rayan Majoor

Inderdaad A. hortulata maar, zoals al gezegd,geen pop maar een overwinterende rups in de cocon die in het voorjaar gaat verpoppen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl