Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: Vincent de Boer op februari 08, 2017, 15:51:12 PM
Volgens mij zit er een bug in het gedeelte "kopieer waarneming".
Ik kopieer een waarneming -> wijzig waarneming -> andere soort -> ster rechtsboven, drop-down menuutje -> pointer locatie, kaart verschijnt -> ik verplaats de pointer en sla op.
1. Dan ontstaat er een nieuwe waarneming met de gekozen locatie en de tijd waarop ik de bovenbeschreven actie uitvoer, niet juist
2. de gekopieerde waarneming blijft ook bestaan

Ik gebruik de bovenstaande optie weleens om de locatie te wijzigen binnen Obsmapp en meen dat dit in een oudere versie gewoon prima werkte??

Ik begrijp je niet: wat is er fout aan bovenstaande en wat had je wél verwacht?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Vincent de Boer

#451
Ik verwacht dat ik de pointer van de gekopieerde waarneming kan verplaatsen en er geen (edit) 2e hele nieuwe waarneming ontstaat.
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

OlivierO

Citaat van: Vincent de Boer op februari 08, 2017, 16:53:05 PM
Ik verwacht dat ik de pointer van de gekopieerde waarneming kan verplaatsen en er geen hele nieuwe waarneming ontstaat.

Ik denk dat je de optie "wijzig waarneming" zoekt, en niet kopieer waarneming, want daar ga je net een nieuwe waarneming mee maken, dat is het hele punt.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Vincent de Boer

Citaat van: OlivierO op februari 08, 2017, 21:53:14 PM
Citaat van: Vincent de Boer op februari 08, 2017, 16:53:05 PM
Ik verwacht dat ik de pointer van de gekopieerde waarneming kan verplaatsen en er geen hele nieuwe waarneming ontstaat.

Ik denk dat je de optie "wijzig waarneming" zoekt, en niet kopieer waarneming, want daar ga je net een nieuwe waarneming mee maken, dat is het hele punt.
Nee. Ik verwacht dat ik een gekopieerde waarneming gelijk kan aanpassen, zonder dat er in het scherm waar ik deze gekopieerde waarneming gelijk wil aanpassen een hele nieuwe (en niet correcte) waarneming ontstaat.
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

hiskodevries

Vincent, als jij 1 vel papier in een kopieerapparaat stopt, hoeveel vellen heb je dan als je op de knop gedrukt hebt?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent de Boer

Hisko, hangt er vanaf hoeveel je vooraf instelt :-)

Ik heb het nogmaals nagespeeld, ik wijzig de locatie van een waarneming (gekopieerd of niet). Als ik dan het vinkje zonder + gebruik gaat het wijzigen van de locatie wel goed, want ik sla de locatie op en daarna de waarneming. Als ik echter vinkje met + gebruik wordt er een nieuwe waarneming aangemaakt. Voelt vreemd, omdat je voor je gevoel op de kaart van de waarneming die je gaat wijzigen zit. Denk ook dat maar weinigen hun op Obsmapp ingevoerde waarnemingen nog wijzigen.
:-)
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

Alex Kwak

Citaat van: Vincent de Boer op februari 12, 2017, 15:53:15 PM
Als ik echter vinkje met + gebruik wordt er een nieuwe waarneming aangemaakt.

Daar staat precies die + voor: maak een waarneming aan op deze locatie en met de geselecteerde soort, en ga door met waarnemingen aanmaken. Dat is ideaal voor bijvoorbeeld BMP-tellingen waarbij je veel dezelfde soorten in wilt geven op verschillende locaties.
Naast dit icoon op het scherm staat de vink om alleen maar de locatie aan te geven.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

Citaat van: Vincent de Boer op februari 12, 2017, 15:53:15 PM
.... Denk ook dat maar weinigen hun op Obsmapp ingevoerde waarnemingen nog wijzigen.
:-)

Toch wel. Het komt af en toe voor dat ik de locatie van via ObsMapp reeds ingevoerde waarnemingen in het veld wijzig, omdat ik vaststel dat de locatie verkeerd was, en ik heb dezelfde ervaring gehad als Vincent, zonder te weten waarom ik de ene keer een volledig nieuwe waarneming verkreeg (zodat ik die met verkeerde locatie moest verwijderen) en de andere keer niet.
Dirk

Ward T

Ik heb sinds enkele weken problemen met de volgorde waarin de soortenlijst wordt weergegeven. Ik heb sorteer soortenlijst op laatstgekozen staan, maar nu geeft het een lijst van schijnbaar willekeurige soorten (een stuk of 30) waaronder pas de lijst met de soorten die ik onlangs invoerde staat. Ik had de bug al voor de nieuwste update en het probleem lijkt niet verholpen te zijn bij versie 7.8.1
Mijn vriendin heeft hetzelfde probleem, bij haar is de lijst die voor de laatstgekozen soorten komt gelijkaardig met een paar andere soorten.

Alex Kwak

Citaat van: Ward T op februari 13, 2017, 19:34:13 PM
Ik heb sinds enkele weken problemen met de volgorde waarin de soortenlijst wordt weergegeven. Ik heb sorteer soortenlijst op laatstgekozen staan, maar nu geeft het een lijst van schijnbaar willekeurige soorten (een stuk of 30) waaronder pas de lijst met de soorten die ik onlangs invoerde staat. Ik had de bug al voor de nieuwste update en het probleem lijkt niet verholpen te zijn bij versie 7.8.1
Mijn vriendin heeft hetzelfde probleem, bij haar is de lijst die voor de laatstgekozen soorten komt gelijkaardig met een paar andere soorten.

Kan je daar een schermafdrukje van toevoegen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Ward T

Ik heb printscreen toegevoegd van het begin en einde van de willekeurige lijst. De grote bonte specht is de laatste soort die ik invoerde.

Alex Kwak

Citaat van: Ward T op februari 13, 2017, 20:47:34 PM
Ik heb printscreen toegevoegd van het begin en einde van de willekeurige lijst. De grote bonte specht is de laatste soort die ik invoerde.

Wat voor soortenlijst is dit?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Ward T

Alle soorten, van alles de Belgische lijst in het Nederlands. Het probleem doet zich ook voor bij de verzamelgroep en de aparte groepen vliegen en muggen en paddenstoelen. Als ik de rest van de groepen individueel aanvink lijkt er op het eerste zicht geen probleem. Dus ik vermoed dat het probleem zich in die lijsten bevind.

Alex Kwak

Gooi eens (via de geavanceerde instellingen) alle soorten weg en download ze opnieuw. Je moet dan wel weer opnieuw je historie opbouwen, maar dan zal het waarschijnlijk allemaal weer goedkomen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

vanGils

Obsmapp geïnstalleerd maar het werkt niet. Krijg de melding bij kaart aanklikken of locatie invoeren: google play services not available.
Heb Obsmapp verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, dat hielp niet. Daarna de de tablet terug gezet naar fabrieksinstellingen en obsmapp opnieuw geïnstalleerd, het helpt niet. tablet S2 android 6.01

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

vanGils


Alex Kwak

Citaat van: vanGils op februari 15, 2017, 22:26:04 PM
Samsung Galaxy S2

Ik kan mij niet voorstellen dat de Samsung S2 Android 6 heeft. Zijn daar 'trucs' voor uitgehaald?!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lowieke

Het gaat om een tablet, dus de Galaxy Tab S2 die oorpronkelijk is uitgebracht met Lolipop en die ook nog Nougat gaat krijgen, aldus Samsung.
Jeroen.

Alex Kwak

Citaat van: Lowieke op februari 16, 2017, 12:22:01 PM
Het gaat om een tablet, dus de Galaxy Tab S2 die oorpronkelijk is uitgebracht met Lolipop en die ook nog Nougat gaat krijgen, aldus Samsung.

Om kaarten te tonen heb je "Google Play Services" nodig. ObsMapp vraagt aan je toestel of die geïnstalleerd is. Op jouw toestel komt daar een negatief antwoord op.
Controleer dus of Google Play Services al dan niet is geïnstalleerd. Je vindt 'm gewoon tussen de andere app's bij de instellingen van je toestel.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

vanGils

De nieuwe android versie (6 en hoger) heet marshmallow.

Google play services staat erop en is ingeschakeld. Ik heb zelf wat gegoogled en ik lees dat meer mensen problemen hebben met google play services (bij andere toepassingen). Ik heb ook Avimap en dat werkt wel ( ik heb obsmapp geïnstalleerd om de osm-kaart bij Avimap te krijgen). Ik vraag me af of Avimap ook google play services nodig heeft. Andere apps gebruik ik (nog) niet dus ik weet niet of die wel werken. Ik kan google play services niet verwijderen, alleen maar uitschakelen en gedwongen stoppen. Ik heb naar de machtigingen gekeken maar daar staat helemaal geen locatie bij, misschien is dat het probleem.

Alex Kwak

Citaat van: vanGils op februari 16, 2017, 17:12:47 PM
Ik vraag me af of Avimap ook google play services nodig heeft

Jazeker.

Citaat van: vanGils op februari 16, 2017, 17:12:47 PM
Ik heb naar de machtigingen gekeken maar daar staat helemaal geen locatie bij, misschien is dat het probleem.

Dat is zeker een probleem, al zou ObsMapp daarover een foutmelding moeten geven.
Herinstalleer ObsMapp even zou ik zeggen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

vanGils

Ik bedoelde het anders. Locatie staat wel bij de machtigingen van obsmapp.

Ik kan applicaties beheren door machtigingen aan en uit te zetten. Bij Google Play services zie ik geen locatie staan om te beheren. Het kan zijn dat ik geen zeggenschap heb over locatie bij google play services.

Desondanks toch Obsmapp opnieuw geïnstalleerd maar dat helpt niet. Hij vindt wel mijn locatie maar ik kan niet bij de kaart komen (dat was ook voor het opnieuw installeren). Wat ik wel kan: waarneming invoeren, als mijn locatie gevonden is op de antenne "klikken". Dan wordt de locatie opgeslagen. Vervolgens druk ik op het locatie (kaart)-icoontje. Dan krijg ik de melding "google play services not available" maar de coördinaten worden wel opgeslagen (te zien onder het icoontje). En dat was het. Ik kan de waarneming ook niet opslaan.
Het is toch vreemd dat Avimap wel werkt.

Alex Kwak

Citaat van: vanGils op februari 16, 2017, 18:21:58 PM
Ik kan de waarneming ook niet opslaan.

Je krijgt wel een gps-fix, je hebt wel een soort gekozen, maar je kan de waarneming toch niet opslaan?!

Tijd om je tablet een keer helemaal te resetten?

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

vanGils

Heb al een keer mijn tablet terug gezet naar fabrieksinstellingen (zie bericht van 15 febr. 21.43). Dat heeft niet geholpen, geen kaart, kan geen waarneming opslaan.

Luke Vrijens

Ik heb sinds enkele weken een probleem met de soortenlijst voor 'relatie met' in Obsmapp. Wanneer ik bijvoorbeeld bij 'relatie met' struikhei wil toevoegen voor de gewone heispanner word struikhei niet weergegeven in de lijst. Is er een mogelijkheid om dit op te lossen?

Luke

Alex Kwak

Citaat van: vanGils op februari 16, 2017, 20:21:54 PM
Heb al een keer mijn tablet terug gezet naar fabrieksinstellingen (zie bericht van 15 febr. 21.43). Dat heeft niet geholpen, geen kaart, kan geen waarneming opslaan.

Mijn probleem is nu even dat het niet tonen van de kaart, en het niet kunnen opslaan van een waarneming twee zaken zijn die niets met elkaar te maken hebben. Dus zoek ik de gemeenschappelijke factor...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Luke Vrijens op februari 16, 2017, 20:37:34 PM
Ik heb sinds enkele weken een probleem met de soortenlijst voor 'relatie met' in Obsmapp. Wanneer ik bijvoorbeeld bij 'relatie met' struikhei wil toevoegen voor de gewone heispanner word struikhei niet weergegeven in de lijst. Is er een mogelijkheid om dit op te lossen?

Heb je op dat moment wel voor de relatie-met-soort wel de planten geselecteerd. Oftewel, je geeft aan wat je niet ziet, maar wat zie je wel?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

vanGils

Citaat van: Alex Kwak op februari 16, 2017, 21:32:30 PM
Citaat van: vanGils op februari 16, 2017, 20:21:54 PM
Heb al een keer mijn tablet terug gezet naar fabrieksinstellingen (zie bericht van 15 febr. 21.43). Dat heeft niet geholpen, geen kaart, kan geen waarneming opslaan.

Mijn probleem is nu even dat het niet tonen van de kaart, en het niet kunnen opslaan van een waarneming twee zaken zijn die niets met elkaar te maken hebben. Dus zoek ik de gemeenschappelijke factor...

Ik kan nu bij de kaart. Hoe dat kan weet ik niet. Maar ik kan nog steeds mijn waarneming niet opslaan.

marcel123

#479
Citaat van: vanGils op februari 17, 2017, 10:03:07 AM
ik kan nu bij de kaart. Hoe dat kan weet ik niet. Maar ik kan nog steeds mijn waarneming niet opslaan.
Je krijgt geen foutmelding en je hebt wel  een soort alles ingevuld, inclusief locatie?