PEILING: Bijen-, wespen- en mierenforum opsplitsen?

Gestart door Menno Reemer, december 14, 2016, 10:59:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van de Putte

Ik ben ook voor 3 subforums, onder "bijen, wespen en mieren", er zijn al zoveel boards, het wordt er niet overzichtelijker op.
Groetjes,

Frank van de Putte

jack_windig

De indeling moet vooral handig zijn, dus dat forumbezoekers zo makkelijk mogelijk de topics waarin ze geïnteresseerd zijn terugvinden, en op de juiste plek plaatsen, en zonder dat ze voortdurend van het een naar het andere board moeten switchen. Nou zijn er een heleboel actieve gebruikers die zowel naar wespen als bijen kijken, dus die zou ik in hetzelfde board houden. Ook verschillen wespen en bijen vaak niet zoveel, kijk maar eens naar wespbijen (Nomada) bijna iedereen denkt in eerste instantie dat het wespen zijn, maar het zijn bijen. Dus wat mij betreft wespen en bijen in hetzelfde board.
Opsplitsen in subboards, zoals bij de vlinders vind ik dan weer wel handig. Ik heb even zitten turven hoe vaak een onderwerp over welke groep is gepost. Eerst de laatste honderd onderwerpen, maar toen bedacht ik me dat de verdeling in de zomer en de lente wel eens anders zou kunnen zijn, dus ik heb er ook nog honderd in juli zitten tellen en honderd in mei (zie de pdf bijlage). Waar het op neerkomt is dat 35% van de topics over bijen gaat (waarvan 10% over hommels en 25% over andere bijen), 25% over bladwespen, 15% over sluipwespen en 20% over de overige wespen, en slecht 5% over mieren.  Inderdaad de mieren sneeuwden dus onder. Gezien de hoeveelheid lijkt me een apart subboard voor de bladwespen logisch. Ook zijn er vaak vragen over larven van bladwespen die ik en mijn collega admins vaak in het vlinderforum tegenkom, en het zou veel beter zijn om die naar een bladwespen subboard te verplaatsen dan naar een bijen en wespen board. Verplaatsen van topics zal overigens wel veel vaker nodig zijn, maar daar zie ik niet zo tegen op. Tot mijn verassing zijn er ook veel topics over sluipwespen dus wat hoeveelheid betreft kan je ook denken aan een subboard voor de sluipwespen. Dat laatste zal vrees ik dan wel een subboard zijn met weinig concrete antwoorden en determinaties tot op de soort, gezien het gebrek aan expertise...

bas.drost96

Ik ben zelf niet heel actief bezig met bijen, wespen en mieren (ik vind het wel een bijzondere interessante groep!), dus ik heb geen idee wat je aan mijn visie hebt, maar ik zou dit voorstellen: Er blijft één board met Hymenoptera/vliesvleugeligen (bijen, wespen, mieren) of iets dergelijks als naam. Daarbinnen kunnen dan 4 subboards komen, namelijk bijen; wespen; mieren; Hymenoptera buiten Nederland. Eventueel kunnen er binnen deze subboards weer aparte boards komen, zoals hommels en zanbijen binnen de bijen en sluipwespen, bladwespen en plooivleugelwespen binnen de wespen.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

wilde

Ik zou het liefst zien een opsplitsing in 3 aparte forums:
1. Bladwespen
2. Bijen en wespen (alle overige wespen)
3. Mieren
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

John Bouwmans

Citaat van: wilde op december 16, 2016, 22:32:10 PM
Ik zou het liefst zien een opsplitsing in 3 aparte forums:
1. Bladwespen
2. Bijen en wespen (alle overige wespen)
3. Mieren

Dat zou ook mijn voorkeur hebben  :duim:
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

arpwifi

Citaat van: wilde op december 16, 2016, 22:32:10 PM
Ik zou het liefst zien een opsplitsing in 3 aparte forums:
1. Bladwespen
2. Bijen en wespen (alle overige wespen)
3. Mieren
En hebben we het dan over subfora onder een algemene noemer "Bijen, wespen en mieren (Hymenoptera)" of bedoel je nou toch weer boards op het eerste forumniveau. En zo ja, waarom zou dat de voorkeur hebben boven subfora onder "Bijen, wespen en mieren (Hymenoptera)"
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

marcel123

Citaat van: jack_windig op december 16, 2016, 18:27:15 PM
Ik heb even zitten turven hoe vaak een onderwerp over welke groep is gepost. Eerst de laatste honderd onderwerpen, maar toen bedacht ik me dat de verdeling in de zomer en de lente wel eens anders zou kunnen zijn, dus ik heb er ook nog honderd in juli zitten tellen en honderd in mei (zie de pdf bijlage).
:duim:

thijsdegraaf

#37
Mijn lijstje:

Soortgroep: Bijen, wespen en mieren (Hymenoptera):
- Bijen
- Wespen eventueel met als sub-board bladwespen.  (als bij Micro's met als sub-boards Mijnen en gallen, Zakdragers (Psychidae) en kokermotten (Coleophoridae): http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=50.0)
- Mieren
- Bijen, wespen, mieren in het buitenland /Observado.org
- Archief (Periode tot 2017)

arpwifi

Grotendeels eens met Thijs, maar ik zou een lichte voorkeur hebben om de Bladwespen op hetzelfde niveau te hebben als de Bijen en Mieren etc. .... taxonomisch minder juist, maar wel praktischer omdat er voor deze groep veel belangstelling is en omdat er vaak rupsen naartoe verplaatst moeten worden.

Inzake "Archief" : Gewoon in het hoofdforum laten staan en zoetjesaan stukje bij beetje doorschuiven naar betreffende subfora (zonder verwijstopic). Zinloos om alles naar een "Archief" te verplaatsen, dan beter meteen naar het juiste subforum.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

John Bouwmans

Citaat van: arpwifi op december 16, 2016, 23:03:29 PM
Citaat van: wilde op december 16, 2016, 22:32:10 PM
Ik zou het liefst zien een opsplitsing in 3 aparte forums:
1. Bladwespen
2. Bijen en wespen (alle overige wespen)
3. Mieren
En hebben we het dan over subfora onder een algemene noemer "Bijen, wespen en mieren (Hymenoptera)" of bedoel je nou toch weer boards op het eerste forumniveau. En zo ja, waarom zou dat de voorkeur hebben boven subfora onder "Bijen, wespen en mieren (Hymenoptera)"

Ik bedoel dan subfora onder "Bijen, wespen en mieren (Hymenoptera)"
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

wilde

CiteerIk zou het liefst zien een opsplitsing in 3 aparte forums:
1. Bladwespen
2. Bijen en wespen (alle overige wespen)
3. Mieren

Ik bedoel aparte soortgroepen. Dat is gewoon praktischer en taxonomische aspecten zijn voor mij ondergeschikt.
Ik zag dat de mieren inmiddels al een aparte soortgroep hebben. Nu de bladwespen nog.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

thijsdegraaf

#41
CiteerIk bedoel aparte soortgroepen. Dat is gewoon praktischer en taxonomische aspecten zijn voor mij ondergeschikt.

Een nadeel vind ik dat er dan wel erg veel forums komen, wat het niet overzichtelijker maakt. Ik weet niet of er nog meer splitsingen komen. Bij de wantsen bijvoorbeeld krijgen de cicaden en luizen steeds meer aandacht. Dat zouden dan ook hoofdforums kunnen worden. De muggen (sneeuwen wat onder) kunnen ook in een hoofdforum en ga zo maar door.

wilde

Cicaden en luizen zouden wat mij betreft ook best aparte soortgroepen kunnen zijn.
Even wat meer scrollen en dat lijkt me geen bezwaar.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

arpwifi

#43
En waar kunnen de mensen dan terecht die de verschillen niet zo duidelijk weten?

En wat inzake het hierboven aangehaalde probleem voor zoekopdrachten?

P.S. Ook voor het gezamenlijk "Archief" heb je met de indeling als subfora meteen een "natuurlijke" oplossing (in het hoofdforum laten staan en zoetjesaan opsplitsen, of ook niet desnoods). Waar hoort het gezamenlijke archief bij als je het opsplitst in hoofdfora en hoe gaan mensen dan ooit nog oude discussies terugvinden?

Ik ben zwaar voor een indeling onder hoofdforum "Bijen, wespen en mieren (Hymenoptera)" !

Het houdt de hoofdpagina van het forum overzichtelijker, biedt een natuurlijke plek voor onduidelijke beesten (in de ogen van de desbetreffende waarnemer of verplaatsende admin), maakt zoekopdrachten binnen de gehele overkoepelende groep mogelijk en geeft een natuurlijke plek voor het archief.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

wilde

Wie niet weet wat iets is, kan altijd als 'algemeen' insect een vraag invoeren. Een Admin zal het bericht dan verplaatsen.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

arpwifi

#45
En wat is het voordeel daarvan t.o.v. van die vraag meteen bij Hymenoptera kunnen onderbrengen?

En waar komt het archief?

En hoe ga ik zoeken naar een topic over wespachtigen zonder dat ik topics over vogels en zoogdieren gepresenteerd krijg?

P.S. Even voor de duidelijkheid: Ik hoef er geen halszaak van te maken - daarvoor doe ik te weinig met Hymnies - maar ik zie aan de indeling als "Soortgroepen" (hoofdfora) een aantal duidelijke nadelen en alleen één "voordeel" (sneller vinden ofzo) waar kennelijk verschillend over wordt gedacht.

Het is mijns inziens maar zeer de vraag of een lange lijst met min of meer stochastisch gekozen "groepen" die niet samen op één beeldscherm passen, overzichtelijker is dan een korte min of meer taxonomische boom met een beperkt aantal keuzes die samen op één beeldscherm passen en een keertje doorklikken vergen.

Nog een punt: Als je het dan als soortgroepen wilt hebben, moeten die dan alfabetisch of taxonomisch bij elkaar in de buurt staan? En is het dan "Bijen en wespen" onder de "B" of "Wespen en bijen" onder de "W". Of gaan we verder in de "traditie" van de forumhoofdindex en zetten we ze op volgorde van populariteit zodat een argeloze gebruiker echt altijd de hele lijst bewust moet lezen en doorscrollen om iets te vinden?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Jorgen

Citaat van: john.bouwmans op december 17, 2016, 08:47:17 AM
Citaat van: arpwifi op december 16, 2016, 23:03:29 PM
Citaat van: wilde op december 16, 2016, 22:32:10 PM
Ik zou het liefst zien een opsplitsing in 3 aparte forums:
1. Bladwespen
2. Bijen en wespen (alle overige wespen)
3. Mieren
En hebben we het dan over subfora onder een algemene noemer "Bijen, wespen en mieren (Hymenoptera)" of bedoel je nou toch weer boards op het eerste forumniveau. En zo ja, waarom zou dat de voorkeur hebben boven subfora onder "Bijen, wespen en mieren (Hymenoptera)"

Ik bedoel dan subfora onder "Bijen, wespen en mieren (Hymenoptera)"

Ik ben ook voor subfora!
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

wilde

OK, subfora kan ik ook mee leven. Het is voor mij geen halszaak.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

paulhoekstra

groeten,
Paul

gardensafari

Eens met subfora.
bladwespen, wespen, bijen en mieren (4 groepen dus) zou mijn voorkeur hebben, maar wespen en bijen in één groep kan natuurlijk ook, al vraag ik mij af: waarom?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Stijn Schreven

ik ben ook voor subfora binnen een board "Bijen, wespen en mieren". Ik zou stemmen voor de subfora:

1. Bladwespen
2. Mieren
3. Bijen en wespen (alle overige wespen)
4. Bijen, wespen, mieren in buitenland

Dus zoals Albert en anderen voorstelden, plus een buitenland-subforum.
Mieren dus niet als apart board maar als subforum.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

thijsdegraaf

#51
Citeerwespen en bijen in één groep kan natuurlijk ook, al vraag ik mij af: waarom?

Voorkomt veel verplaatsen door de admin. De meeste oude topics kunnen blijven staan.  :blink: Maakt mij ook niet zo veel uit. Heeft de voorkeur van de 'bijen/wespen mensen' valt me op.

JohanvantBosch

Als het oa om de aantallen posts gaat, zou ik het logisch vinden om de bijen en de wespen ook uit elkaar te halen. Zie het overzicht van de aantallen eerdercin dit topic.

arpwifi

Je zou ook kunnen kijken hoe de expertise van de "kenners" normaal gesproken verdeeld ligt. Doen mensen die met Bijen bezig zijn normaal ook allerlei Wespen erbij, of juist niet? Ik heb er niet echt kijk op maar gevoelsmatig liggen Mieren, Bladwespen en Sluipwespen (en Brons- en Schildwespjes?) voor de hand als wat duidelijker gescheiden interessegebieden en zou ik me voor kunnen stellen dat mensen die Bijen doen er ook eerder Graaf- en Limonadewespen etc bijdoen?

Zoals al eerder opgemerkt door iemand (Jack?) zou in een apart subforum voor Sluipwespen (e.d.?) weinig tot niks gedetermineerd worden, maar door ze af te splitsen blijven andere "groepen" dan wel overzichtelijker. En wie weet spoort een duidelijk gebrek aan antwoorden sommigen wel aan om er mee bezig te gaan. Als ik zelf iets met wespen zou doen, dan in eerste instantie met bastaardrupsen en dus bladwespen, maar ik zie ook wel dat er een hoop braak ligt bij de Sluip-, Brons-, en Schildwespen. Daar zou ik dan eerder animo voor ontwikkelen dan voor Bijen en Graafwespen etc die "iedereen" al kent/doet. 
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Menno Reemer

De kogel is door de kerk: het forum is opgesplitst. Iedereen bedankt voor haar/zijn bijdrage aan de discussie!
Vele meningen en ideeen passeerden de revue. In overleg met Hisko en de bijenadmins is er nu gekozen voor een hoofdforum Bijen, wespen en mieren, met daaronder de subfora Bijen, Bladwespen, Overige wespen en Mieren.
Hopelijk kunnen we met deze nieuwe structuur weer een poosje vooruit!

KoenVerhoogt

Ziet er goed uit! k zal zo af en toe even helpen met topics verplaatsen naar de juiste subfora :)
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

thijsdegraaf

Inderdad een verbetering Menno. :duim:  Geen subforum voor de buitenlanders?  :blink:

John Bouwmans

#57
Indeling in subfora is prima zo. Super Menno en Hisko  :duim: :duim:
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Menno Reemer

Van een apart subforum voor buitenlandse zaken zien we nog even af. Het aantal buitenlandse topics is (nog) niet zo hoog en we houden het aantal losse fora liefst zo beperkt mogelijk. Bovendien zouden in zo'n apart subforum voor buitenland dan weer alle verschillende groepen op een hoop gegooid worden, waardoor de structuur weer niet eenduidig is... Weer zo'n voordeel met nadelen enzo.