welke app's gebruiken jullie

Gestart door marckolk, november 23, 2015, 21:50:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

marckolk

hallo,

als nieuweling vraag ik mij af welke apps jullie gebruiken(naast iObs)
voor hulp bij determinatie heb ik een poosje VOGELS in Nederland gebruikt (van Erik Veldkamp), alleen is deze tegenwoordig erg traag en valt vaak weg tijdens het starten

de laatste tijd gebruik ik vogels van europa (van Naturalis) deze bevalt aardig toto nu toe.

ik zou echter een app willen die determinatie wat makkelijker maakt
ik heb tenslotte niet altijd een veldboek mee.

de app wadvogels van de vogelbescherming vind ik daar wel een goeie in, maar die is zoals de naam zegt voor wad vogels.

groeten Marc

Sjaak Schilperoort

Hoi Marc,

De Collins Bird Guide, de oorspronkelijke Engelstalige versie van wat we hier als ANWB-gids kennen. De app is niet vertaald maar binnen de app zijn vogelnamen ook in het Nederlands beschikbaar, al is dit niet helemaal volledig gedaan. Een voordeel boven de papieren versie is dat het niets weegt, en dat de app voor de meerderheid van de soorten ook geluiden bevat. De bediening is niet op alle punten even handig, en de gids is niet echt gericht op de beginnende vogelaar, maar het grote voordeel is wel dat je op deze manier altijd een goede veldgids bij je hebt.

Groeten, Sjaak.

Hannes ledegen

Inderdaad, de Collins Bird Guide kost al iets, maar is een onmisbare app. Daarnaast gebruik ik ook:
1.Aves vox: een app van een bevriende Zweedse ontwikkelaar waar je geluiden van xeno-canto kan downloaden en in lijstjes kan zetten. Werkt heel handig, zeker voor als je op reis gaat en niet alle geluiden kent en even een geheugensteuntje nodig hebt.

2. Bird Names: simpeler kan het niet. Je tikt een vogelnaam in in eender welke taal ter wereld en krijgt hem vertaald in alle andere talen. Heel handig als je in het buitenland vogels kijkt maar niet alle aanwezigen hun engelse of wetenschappelijke namen vanbuiten kennen.
Kernteam mobiele apps van Observation.org & website
Te vinden in het veld voor vooral libellen en vogels

marckolk

Hallo,

Bedankt voor de tips.
De collins guide gebruik ik nu en die bevalt me prima moet ik zeggen.
Soms nog niet even handig idd, maar dat is vast omdat ik beginner ben.
De engelse namen en soorten snap ik ook nog niet helemaal, maar dat is oefenen.

De andere twee die je aangeeft heb ik inmiddels gedownload en zal ik gaan proberen.

Groeten Marc

paulhoekstra

Ik gebruik ook de app  "Aves Vox", daarmee kan je vogelgeluiden downloaden vanaf xeno-canto en afluisteren. En voor planten heb ik de app "plantnet" maar die vind ik niet echt fijn.
groeten,
Paul

HansJWG

voor vissen de app  vissengids, (gratis) sportvisserij nederland, zoet en zout water.


Groet, Hans

Timo Roeke

Citaat van: marckolk op juli 26, 2016, 18:39:53 PM
Hallo,

Bedankt voor de tips.
De collins guide gebruik ik nu en die bevalt me prima moet ik zeggen.
Soms nog niet even handig idd, maar dat is vast omdat ik beginner ben.
De engelse namen en soorten snap ik ook nog niet helemaal, maar dat is oefenen.

De andere twee die je aangeeft heb ik inmiddels gedownload en zal ik gaan proberen.

Groeten Marc
Je kunt de namen op NL zetten.

marckolk

Dank je Timo,

Ik had het idd al op nederlands gezet.
De app gebruik ik erg vaak.

marckolk

Ok daar ben ik weer met wederom dezelfde vraag.
Ik gebruik uiteraard IOBS om waarnemingen in te voeren.
Dit bevalt mij prima.

Daarnaast gebruik ik Collins bird guide en af en toe de app van vroege vogels als ik twijfel bij een waarneming.

Nu kwam deze vraag naar boven bij de vogelwerkgroep waar ik sinds begin van dit jaar bij zit.

De app Vogels in Nederland is aardig stabiel tegenwoordig geloof ik (gebruik hem eigenlijk niet)
Daarnaast heb ik nog Roofvogels en Tuin vogels van ETI Bioinformatics, maar die zijn niet erg duidelijk vind ik

Hebben jullie nog apps die we kunnen bekijken??

Groeten Marc

mauricevanveen

Birds of Northern Europe gebruik ik graag. Heeft ook alle Nederlandse namen.
Wat tegenwoordig ook handig is is dat er een 'compare' button op zit waarin de app automatisch vergelijkbare soorten onder elkaar zet.
Nadeel is dat ie erg duur is, €24,-, maarja je hebt wel altijd een vogelboek bij je incl geluiden!

Nu lees ik ook veel over de Collins app. Kan iemand vertellen welke prettiger werkt?

marckolk

Goeie tip maurice

Goeie ook van het compare
Dat is soms voor mij nog wel iets wat ik mis.
Ook in het boek van de anwb.
Ik heb ook nog een boek waarin dat wel gebeurd en die pak ik er toch nog wel vaak bij als ik twijfel

Timo Roeke

Birds of Nothern Europe is een prima app. Ik gebruik hem echter nauwelijks sinds ik de Collins heb. De tekeningen in de Collins zijn overzichtelijker en misschien gewoon vertrouwder. De BONE (Birds of Nothern Europe) bevat wel meer informatie in de vorm van tekst. Dat kan soms erg nuttig zijn. Er staat bijvoorbeeld veel nuttige informatie in betreffende nesten, eieren, broedtijd. Ook de toevoeging van gemiddeld gewicht vind ik praktisch op het moment dat ik vogels gaat ringen. Ook heb ik het idee dat de BONE meer vliegbeelden bevat. Kijk bijvoorbeeld eens naar de mezen en mussen. De toevoeging van een paar foto's vind ik ook een goede toevoeging.

Al met al is BONE waarschijnlijk completer dan de Collins. Toch is de Collins overzichtelijker. Je hebt immers alle kleden en kenmerken in een beeld. Bij de BONE moet je verder swypen om naar het volgende kleed te zien. Dit maakt vergelijken niet altijd even gemakkelijk.

Als ik gewoon thuis ben en bijvoorbeeld waarnemingen keur dan pak ik altijd de grote editie van de Collins erbij. Al kan de Collins op een grotere iPad ook bijzonder handig zijn. Het zou mooi zijn als de iPad/iPhone app ook beschikbaar wordt op de iMac.

Andere Apps die gericht zijn op vogels zijn:
DB Alerts - zeldzaamheden in Nederland
Sibley Birds - voor Noord Amerika
Songs Europe - Heel veel vogelgeluiden inclusief sonogrammen. Is heel prijzig. Tegen de 60 euro als ik me niet vergis. Maar voor mij het geld waard.
Bird Names - Alle vogelnamen in alle talen. Handig voor in het buitenland of wanneer je buitenlanders tegen het lijf loopt. Ik woon aan de grens en ken niet alle Duitse namen.
Aves Vox - Voor de Xeno-Canto database
BirdID - Voor Bird quizes en om geluiden te oefenen. Ook een gids maar die gebruik ik niet.
BirdingGame - Bird quiz van Swarovski. Speel ik nauwelijks maar kan mooi tijdverdrijf zijn op het toilet :)

flevobirdwatching

Ik gebruik al jaren de Collins app. Wat mij betreft springt deze er wel uit.
Mooi afbeeldingen, goede vergelijk opties en erg makkelijk en overzichtelijk in gebruik en behoorlijk compleet met de soorten.

Voor geluiden gebruik ik Aves Vox, echt een top app.
Gratis en vogelgeluiden wereldwijd beschikbaar. Je moet er wel even aan denken om de vogelgeluiden met wifi te downloaden.

Ik weet niet of ik hier een link mag plaatsen. Of dat het wordt weggehaald als spam. Hier een overzicht met nog meer apps met directe links, ook met podcasts over vogels kijken.
Sommige podcasts zijn erg vermakelijk !
https://vogelskijken.store/VOGELS-DIGITAAL/APPS-APPLE-APPSTORE/
Vogelexcursies:
http://www.birdsnetherlands.nl/indexnl.htm

webshop FlevoBirdwatching voor vogelliefhebbers
https://vogelskijken.store/

mauricevanveen

Even een update:
Birdsounds Europe (€5,-) bevat veel relevante zang/geluiden afkomtig van AvesVox.
European Bird Names (gratis) vertaalt namen naar 7 verschillende europese talen.