Gekraagde x Zwarte Roodstaart?

Gestart door Maarten Hotting, juni 05, 2016, 18:18:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten Hotting

Vandaag in Zaandam een Gekraagde Roodstaart man gezien die 3 juveniele vogels aan het voeren is.
Het mannetje alarmeert regelmatig als je in de buurt van de jongen komt, en er zat kort een vrouwtje Zwarte Roodstaart bij te alarmeren.
Het vrouwtje maar kort gezien en niet zien voeren, maar de juveniele vogels zijn volgens mij te donker voor Gekraagde Roodstaart.


Vanmorgen maakte Rene Alberts al een aantal foto's van de vogels (http://zaanstreek.waarneming.nl/waarneming/view/119575358):






Ik heb geen vrouwtje Gekraagde gezien en geen man Zwarte, maar het feit dat het mannetje Gekraagde volop voert, de jongen te donker zijn en het vrouwtje Zwarte in de buurt zit doet mij vermoeden dat het een hybride paartje betreft.


Iemand die hier iets over durft te zeggen?
Groet,
Maarten

OJGoreng

Fijn-tijdige reactie, maar: zou het kunnen dat die man gekraagde helemaal niet de vader is, maar door de bedelroep en opengesperde bekjes zijn instinct om te voeren niet kan onderdrukken? Ik moet denken aan deze waarneming/fotoserie van Roely Bos, waarin een winterkoning "meehelpt" met het opvoeden van jonge merels...

Met vriendelijke groet, Zainal

frankneijts

Inderdaad een goede optie, temeer daar het jong zo te zien geen hybride-kenmerken heeft ...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

grunsven

Het zou ook kunnen dat dit mannetje wel de sociale vader van het nest is maar niet de genetische vader.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)