Cyprus: Oxythyrea spec. ?

Gestart door Bert de Ruiter, oktober 09, 2016, 08:53:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bert de Ruiter

Goedemorgen allemaal,

Tijdens onze vakantie op Cyprus van afgelopen mei, kwam ik met enige regelmaat de volgende keversoort tegen:

Het betreft deze waarneming http://observado.org/waarneming/view/123786189 Oxythyrea spec. gezien op 2016-05-15 Cyprus - Larnaca

Foto's:







Dit exemplaar trof ik even ten noorden van het plaatsje Tochni, in het Larnaca district.

Na het nodige gepuzzel ben ik er achter gekomen, dat het een Oxythyrea spec. betreft. Op Fauna Europaea worden melding gemaakt van 6 verschillende soorten van deze familie,
waarvan Oxythyrea abigail en Oxythyrea noemi geregistreerd staan voor Cyprus.

Helaas kom ik er met de determinatie niet uit, welke van de beide soorten ik nu op mijn foto´s heb vastgelegd.

Is er wellicht iemand die op basis van de bijgesloten foto´s de juiste soort kan bepalen?

Bij voorbaat dank.
Met een vriendelijke groet,

Bert

Zie http://macrowereld.com/index.html voor mijn website

Bert de Ruiter

Nog even een korte aanvulling,

In de soortenlijst op Observado.org, zijn alleen Oxythyrea cinctella, Oxythyrea funesta en Oxythyrea spec. opgenomen.

In vergelijking tot het lijstje op Fauna Europaea ontbreken Oxythyrea abigail, Oxythyrea albopicta, Oxythyrea dulcis en Oxythyrea noemi.

Is er ergens een topic waar ik een verzoek in kan dienen om deze soorten op te nemen in de database van Observado.org?
Met een vriendelijke groet,

Bert

Zie http://macrowereld.com/index.html voor mijn website


Bert de Ruiter

Goedemiddag Mark,

Bedankt voor je reactie en de bijgesloten link.

Ik ga mijn lijstje daar aanmelden.
Met een vriendelijke groet,

Bert

Zie http://macrowereld.com/index.html voor mijn website

Mark Broeckaert

Met vriendelijke groet, Mark

arpwifi

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Bert de Ruiter

Goedenavond Arp,

Hartelijk dank voor je reactie en de bijgaande info. Voor die sleutel moet ik eens rustig gaan zitten. Ziet er bruikbaar uit.

En bedankt voor het opnemen van de genoemde soorten in Observado.
Met een vriendelijke groet,

Bert

Zie http://macrowereld.com/index.html voor mijn website

arpwifi

Lees vooral die discussie ook even, want er zitten wat dingen in die de sleutel tegenspreken - om het makkelijk te maken  ;D
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Bert de Ruiter

Citaat van: arpwifi op oktober 11, 2016, 19:55:57 PM
Lees vooral die discussie ook even, want er zitten wat dingen in die de sleutel tegenspreken - om het makkelijk te maken  ;D

En dan nog in het Frans ook. Dubbel moeilijk.
Met een vriendelijke groet,

Bert

Zie http://macrowereld.com/index.html voor mijn website

arpwifi

Wat vooral opvalt is dat de sleutel tamelijk hard aangeeft dat noemi die witte rand langs de zijkanten van het halsschild zou hebben, maar dat in de discussie gemeld wordt dat iemand een serie noemi van Cyprus in de collectie heeft die deze witte rand niet hebben (net als jouw beest).

Een paar puntjes uit de discussie:

- noemi is algemeen op geheel Cyprus te vinden, abigail is alléén op de uiterste oostpunt van het eiland gevonden
- abigail zou iets geligere vlekken moeten hebben en vooral(!) een vlekje op elk dekschild pal naast de punt van het scutellum
- van de laterale vlekken op de buik zouden bij abigail de vlekken op de apicale sternieten verder doorlopen naar het midden (zie fig op coleo-net), bij noemi volgens de info in de discussie niet (geen afb. op coleo-net)
- verder heeft abigail op de voorste sterieten die grote vlekken in het midden
- genitaal is duidelijk anders.

De buik is niet te zien, maar op de eerste foto kun je net zien dat de achterste laterale vlekken op de buik niet naar het midden doorlopen.
Verder ontbreken de vlekken naast het scutellum

De rest is niet te beoordelen, maar beide zou volgens de discussie dus op noemi duiden.

Met de sleutel zou je misschien op abigail uitkomen, omdat daar is aangegeven dat noemi de witte zijstrepen op het halsschild heeft. Maar volgens de discussie is dat dus (op Cyprus) niet (altijd) het geval.

De info in de discussie komt uit een paar zinnige publicaties, dus ik zou er in dit geval voor gaan om die info te volgen en het beest als noemi weg te zetten.

Let op: Dit alles is vooral ook op basis van de informatie dat alleen deze twee soorten van Cyprus bekend zijn - je zou misschien een kleine slag om de arm moeten houden, dat er ook nog eens één van de andere soorten zou kunnen opduiken.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

#11
In de soortinfo voor Oxythyrea spec. heb ik een paar PDFs gelinkt die goeie info en afbeeldingen geven.

Opvallend: Die buikvlekken op het midden van de eerste sternieten van abigail ontbreken kennelijk bij de dames van deze soort (zie o.a. Rittner, 2010:fig.5) ahw duh ... dat staat impliciet, maar niet expliciet, ook zo in de sleutel op coleo-net want het wordt alleen voor de mannetjes genoemd.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Bert de Ruiter

Goedemorgen Arp,

Heel hartelijk dank voor alle informatie. Wat een inspanning. Klasse.

Ik heb inderdaad gelezen over die witte zijstrepen op het halsschild bij O. noemi en dat O. abigail iets geliger vlekken zou moeten hebben.

Ik heb heeft gezocht tussen andere foto's die ik hier nog heb staan van deze soort en er zit er eentje tussen die de witte zijstrepen duidelijk wel heeft.



Moet nog even zoeken tussen mijn foto´s van 2015, toen we op dezelfde locatie op vakantie waren. Wellicht zit daar nog wat tussen.

Trouwens wel een apart gezicht. Ze zitten vaak met een groepje in en door elkaar op de bloemen van distels.

Verder ligt het dorpje Tochni waar deze foto´s gemaakt zijn ergens in het zuidelijke midden van Cyprus, zo´n 7 km uit de kust, halverwege Larnaca en Limassol.

Nogmaals dank voor al het werk wat je in de topic hebt gestoken. Heel leerzaam.

Met een vriendelijke groet,

Bert

Zie http://macrowereld.com/index.html voor mijn website

arpwifi

Hoi Bert,

Leuk, die helemaal witte kop ook - je zou haast gaan twijfelen of het allemaal toment is of dattie ergens in is gedoken  ;D

Gisteren heb ik Dr. Arved Lompe van coleo-net.de even geschreven over die zijstrepen. Hij had de opmerking daarover bij noemi tussen haken staan, juist om aan te geven dat dit niet altijd zo is. Dat had ik niet meteen zo begrepen en hij gaf aan het iets anders te zullen formuleren, wat hij inmiddels gedaan heeft  :duim:

Verander je het beest van dit topic ook nog even in noemi? Bij de huidige stand van kennis over deze kevers op Cyprus zou het juist moeten zijn (en dan een mannetje, gezien de vlekken op de zijkant van de buik).
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Bert de Ruiter

Goedemorgen Arp,

Inderdaad, het lijkt net of hij met zijn kop in de witkalk is gedoken of zo iets.

Ik zag dat je mijn waarneming inmiddels al hebt aangepast.  :duim:

Nogmaals dank voor al je inspanningen. Al met al een leerzame topic.
Met een vriendelijke groet,

Bert

Zie http://macrowereld.com/index.html voor mijn website