Hoofdmenu

Zeehond?

Gestart door jeroenverburg, oktober 07, 2016, 23:34:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenverburg

Ik zie niet zo vaak zeehonden. Dit leek erop, maar ik kan niet zeggen dat ik er een soort in herken. Hij bleef zo een minuut of 5 dobberen, zonder noemenswaardig van houding te veranderen.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/124338783
Zeehond onbekend - Phocidae spec. gezien op 2016-10-07 Amsterdamse Waterleidingduinen - strand - noord
Foto's:


bij voorbaat dank Jeroen Verburg

ArjenDrost †

Zit op een klein scherm te kijken, maar lijkt me idd een zeehond. En gezien de vorm van de kop zou ik voor een Grijze gaan.

Rob Koelman

Ik meen een kleine snuit te zien en zou daarom voor een gewone zeehond gaan.

De foto is niet bijzonder scherp en het is daardoor lastig te beoordelen wat je nou precies ziet...
Met vriendelijke groet, Rob

aport

#3
Ik heb deze samen met Jeroen gezien, en dacht ook dat het een Grijze zeehond was, alhoewel ik hem wel erg bewegingsloos vond.
Heb zelf nog een misschien iets duidelijker foto.

onzeker Grijze Zeehond - Halichoerus grypus gezien op 2016-10-07 Amsterdamse Waterleidingduinen - strand - noord
Foto's:



HPM

Mij lijkt het ook een Grijze.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Met deze nieuwe foto eens met Arjen: grijze zeehond (zie de de kegelvormige snuit)...
Met vriendelijke groet, Rob

ArjenDrost †

Over deze houding gesproken (en als ik het goed begrijp dobberde hij een tijdje zo). Afgelopen zomer had ik een Baardrob in min of meer dezelfde houding. Zou dit een slaaphouding kunnen zijn?

jeroenverburg

#7
Hij dobberde in deze houding zolang wij daar waren, ongeveer 10 minuten.

Maar gezien het nieuws van vandaag, en de lichte twijfel over de determinatie... Zou het 'de' zadelrob geweest kunnen zijn?

http://www.ad.nl/dossier-nieuws/zeldzame-zadelrob-opgevangen-in-pieterburen~aff7520b/

jva

Eens met grijze, zeker geen zadelrob. Lijkt te rusten idd.
Jelle

ArjenDrost †

Nee, idd geen Zadelrob, die zien er heel anders uit :)