Hoofdmenu

winterslaap egel

Gestart door aoosterh, september 30, 2016, 16:39:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

aoosterh

Hallo,

Ik zet regelmatig wat voer in de tuin voor de egel(s) die in en om de tuin leven. Een klein beetje van dat speciale voer met aangepaste ingrediënten (ter aanvulling). Sinds een paar dagen blijft het bordje echter onaangeroerd. Nu vroeg ik me af wanneer de winterslaap begint. Volgens internetbronnen oktober/november. Dan zou eind september dus wat aan de vroege kant zijn; ik zou denken dat dat temeer zo is vanwege het zachte najaar.

Of kan de winterslaap al ingaan rond eind september? Ik vraag het uit interesse en ook omdat ik natuurlijk hoop dat onze tuinegel niet ergens verongelukt is (wat sowieso niet uit te sluiten valt, maar ik ben benieuwd naar het antwoord op de vraag).

Hartelijk dank
Alfred

peterv

afgaande op de statistieken is winterslaap nu niet erg waarschijnlijk. Er zijn wel een paar winterslaapmeldingen uit september, ik weet niet of deze kloppen of op dit aspect zijn beoordeeld door de zoogdieradmins:

http://waarneming.nl/soort/stats/390?tab=&id=&user=0&area=0&year=0&month=0&sex=0&a%5B%5D=2028

Kans op een verkeersslachtoffer in september is een stuk groter:

http://waarneming.nl/soort/stats/390?tab=&id=&user=0&area=0&year=0&month=0&sex=0&a%5B%5D=67
Peter Venema

aoosterh

Beste peterv,

Dank voor je reactie. Ik interpreteer de gegevens echter anders. Er zijn inderdaad maar 7 exemplaren gemeld met 'winterslaap' in september en maar liefst 2229 verkeersslachtoffers.

Maar dan kijk je alleen naar de absolute aantallen. Merk op dar er in totaal maar liefst 12017 verkeersslachtoffers gemeld zijn (exemplaren) en slechts 94 winterslapers. Dat verandert de zaak. Dan merken we op dat van alle verkeersslachtoffers 18,5% in september gemeld is en van ale winterslapers 7,4%. Dan ligt het percentage bij de verkeersslachtoffers wel hoger, maar dan is het verschil tussen die percentages ook weer niet zo spectaculair.

Daar komt bij dat mijn vraag betrekking heeft op eind september. Dus gezien die cijfers is een winterslaapgeval dan ook weer waarschijnlijker dan begin september.

Een laatste argument voor mijn stelling is dat als die winterslaapgegevens voor september niet zouden kloppen, dat het dan wel opvallend is dat er in augustus (en ook de zomermaanden daarvoor) geen énkele melding is. Dus juist in september zijn er ineens 7 meldingen. Dan is het plausibel dat die meldingen geen toeval zijn. Als deelnemers aan deze site deze info onjuist invullen, dan zou je verwachten dat sommigen net zo gemakkelijk die foute melding doen in augustus. Blijkbaar zijn er toch mensen die in septemer al winterslaap constateren.

Inmiddels is het al min of meer oktober. Een egel heeft ook geen agenda waarop hij precies kan zien wanneer het 1 oktober is. Dus dan ga ik toch voor: winterslaap.

We zullen het allicht volgend voorjaar weten, want ik ken mijn egels. Als ie dan weer opduikt, dan had ik gelijk. Laten we het hopen:-)

Dank!

alfred

Douwe van der Ploeg

Het betreft één waarneming van 7 dieren tegelijk, namelijk deze: http://waarneming.nl/waarneming/view/44626630

Overigens staan er in de database twee waarnemingen van winterslapende dieren in mei (!), op de 6e en de 19e: http://waarneming.nl/soort/view/390?waardplant=0&poly=1&from=1900-10-01&to=2016-10-01&prov=0&akt%5B%5D=2028&maand=5&rows=20&os=0&hide_hidden=0&show_zero=0
Douwe van der Ploeg

Leon Olsthoorn

en wat een bije stalling is moeten wij zelf maar raden.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

aoosterh

Oké, dan is winterslaap toch niet waarschijnlijk. Van de andere kant is het misschien ook interessant om te kijken naar aantallen waarnemingen, los van het gedrag. Zie hier:

Augustus    5.703    6.224    1.098
September    7.113    8.198    1.188
Oktober    4.680    5.025    1.021
November    2.075    2.175    691
December    831    853    383

Dan zou mijn inschatting zijn dat de daling in de cijfers na september het gevolg is van winterslaap. Dus ik zou zeggen dat er in de loop van oktober minder exemplaren worden waargenomen onder andere doordat er dieren in winterslaap zijn/gaan. Dat is toch een logische conclusie. Dan lijkt het mij toch ook denkbaar dat de eerste egels al rond eind september/begin oktober uit het straatbeeld verdwijnen?

Het is aannemelijker dat de egel dood is of zich bijv. verplaatst heeft, maar misschien is winterslaap niet uit te sluiten?

Ik ben geen bioloog, dus het is gissen. Wel een interessante oefening om na te denken over de beschikbare statistieken!

Dank
A

Douwe van der Ploeg

Deels zal het zeker winterslaap zijn (vooral dat dal richting februari), maar bedenk ook dat augustus/september piek is met alle jongen van het huidige jaar die door moeders weggestuurd worden en gaan zwerven, en dus meer waargenomen worden. Daarnaast kan het ook een waarnemers-effect zijn: hoeveel mensen lopen er in de wintermaanden 's avonds/'s nachts buiten rond om waar te nemen, vergeleken met de zomermaanden?
Douwe van der Ploeg

peterv

Citaat van: Douwe van der Ploeg op oktober 01, 2016, 00:08:44 AM
Overigens staan er in de database twee waarnemingen van winterslapende dieren in mei (!), op de 6e en de 19e: http://waarneming.nl/soort/view/390?waardplant=0&poly=1&from=1900-10-01&to=2016-10-01&prov=0&akt%5B%5D=2028&maand=5&rows=20&os=0&hide_hidden=0&show_zero=0
Het gekke is dat bij de waarneming van 19 mei zelf wordt gesproken over foeragerende dieren. Kennelijk gaat er iets fout in  "het systeem".  Die melding van 6 mei zou ik interpreteren als "slapend", het egelhuis dat voorgaand najaar was geplaatst is op deze datum kennelijk voor het eerst in gebruik aangetroffen. Er zijn geen meldingen van egels op deze locatie eerder in het seizoen 2008/2009.

verdere info trof ik nog op http://www.egelopvangdenhaag.nl/informatie-over-egels/hoe-ziet-een-egeljaar-er-uit
Peter Venema

HPM

Citaat van: aoosterh op september 30, 2016, 23:30:52 PM
Beste peterv,

Dank voor je reactie. Ik interpreteer de gegevens echter anders. Er zijn inderdaad maar 7 exemplaren gemeld met 'winterslaap' in september en maar liefst 2229 verkeersslachtoffers.

Maar dan kijk je alleen naar de absolute aantallen. Merk op dar er in totaal maar liefst 12017 verkeersslachtoffers gemeld zijn (exemplaren) en slechts 94 winterslapers. Dat verandert de zaak. Dan merken we op dat van alle verkeersslachtoffers 18,5% in september gemeld is en van ale winterslapers 7,4%. Dan ligt het percentage bij de verkeersslachtoffers wel hoger, maar dan is het verschil tussen die percentages ook weer niet zo spectaculair.
...

Winterslaap en verkeersslachtoffer zijn onvergelijkbare categorien. Verkeersslachtoffers zijn heel gemakkelijk waar te nemen en winterslapers normaal gesproken alleen maar toevallig. Bovendien moet je een beetje voorzichtig zijn met wat mensen winterslaap noemen.
Overigens verdwijnen egels niet al in september uit het straatbeeld, maar langzaam in oktober.
Herman van der Meer

slechtvalk07

Op 21 september heeft een egel in één ochtend een nest gebouwd in mijn verwilderde tuin, precies onder het raam van slaapkamer (ik woon op de begane grond), in de schaduw van pollen reigersbek. Ze beet stengels hoog gras door aan de basis en maakte daar in hoog tempo een rond bouwsel van. Ook verwerkt werden bladeren reigersbek, mos en droge blaadjes. De volgende dag bleek dat ze vier al redelijk grote jongen in dat nest had geparkeerd. Blijkbaar was het oude nest niet meer in orde (onveilig? kapotgemaakt? te warm?), vandaar het nieuwe nest. Het nest is met de regen op zondag erg nat geworden, maar ze zitten er nog wel. Overdag slapen ze, met kleine uitstapjes in de tuin om water te drinken of nieuwe blaadjes aan te dragen (de jonge egels komen ook aanzetten met dorre blaadjes, één blaadje per keer), na zonsondergang worden ze echt actief.
Ik wist niet dat egels van nest verkassen, maar het is een logische strategie. Ben benieuwd hoe lang ze nog blijven en wanneer het vrouwtje de jongen wegstuurt. Voorlopig eten ze elke avond nog kattenbrokken in familieverband.

Groet,
Anne Sytske Keijser

maurice_tijm

Leuk om te lezen Anne! Laat je het weten hoe het ze de komende maanden vergaat?

Odile Hilgenkamp

Hoi Maurice,
Wat leuk, ik had precies dezelfde gedachten. Vertederend om te lezen dat de jonge egels helpen in de nestbouw door dorre blaadjes aan te dragen, eentje per keer.
Dus ...

Beste Anne,
Prachtig verhaal!
Hou je ons op de hoogte over de ontwikkelingen van de egel-familie onder jouw slaapkamerraam?
Met vriendelijke groet,
Odile Hilgenkamp