Niet-schuwe Wolf uit Duitsland zwerft enkele dagen in Nederland rond.

Gestart door gerdwichers8, maart 07, 2015, 13:32:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

jfbouwmeester

Citaat van: egilio op september 20, 2016, 22:29:53 PM
Citaat van: peterv op september 20, 2016, 20:00:43 PM
Citaat van: egilio op september 20, 2016, 03:38:55 AM
Een clue waarbij je zuivere wolf uit kunt sluiten als je het waarneemt is als het dier de staart omhoog draagt/doet. Wolven doen dat nooit, honden heel vaak.
Dat klopt niet altijd. Een wolf die dominantie wil tonen of opgewonden is doet de staart ook omhoog, zie enkele dieren in bijgaand filmpje van een roedel uit Duitsland (Heidekreis, roedel Munster). Het klopt wel dat een wolf zeker niet de hele dag blijft rondlopen met de staart omhoog.
http://www.focus.de/wissen/videos/nur-50-kilometer-von-grossstadt-entfernt-riesen-rudel-kurz-vor-hamburg-foerster-filmt-wolfsfamilie-in-der-heide_id_4467226.html

Wat een irritante site, na +/- 5 sec werd ik de eerste 3x doorgestuurd naar een andere site.
Misschien zijn het geen zuivere wolven ;) Het gen voor een zwarte vacht is ook afkomstig van honden, elke zwarte wolf (Noord-Amerika, Zuid-Europa) is dus in principe niet zuiver.
In principe is het natuurlijk ook gewoon allemaal dezelfde soort.

In principe ben jij een zuiver mens! We zijn allemaal dezelfde soort. Wel verdeeld in verschillende rassen maar dat is de rijkdom van de schepping, variatie! ;)

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

grunsven

Citaat van: jfbouwmeester op september 20, 2016, 22:35:05 PM

In principe ben jij een zuiver mens! We zijn allemaal dezelfde soort. Wel verdeeld in verschillende rassen maar dat is de rijkdom van de schepping, variatie! ;)

Jan Bouwmeester
:huh:
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

maurice.lahaye

Laatste bijdrage: wolf van Beuningen was inderdaad wolf. Saarloos wolfhond is uitgesloten.
Groet,
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

grunsven

Is er ook een pagina of persbericht waar iets meer ingegaan wordt op de methode? DNA-analyse kan natuurlijk van alles betekenen.
Ik ben wel benieuwd welke methode gebruikt is hiervoor.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

ArjenDrost †

Citaat van: jfbouwmeester op september 20, 2016, 22:35:05 PM
In principe ben jij een zuiver mens! We zijn allemaal dezelfde soort. Wel verdeeld in verschillende rassen maar dat is de rijkdom van de schepping, variatie! ;)
ok, beetje off topic, maar we schijnen toch een aantal % Neanderthaler-DNA in onze kern te hebben...

lennartv

Citaat van: ArjenDrost op september 22, 2016, 17:43:23 PM
Citaat van: jfbouwmeester op september 20, 2016, 22:35:05 PM
In principe ben jij een zuiver mens! We zijn allemaal dezelfde soort. Wel verdeeld in verschillende rassen maar dat is de rijkdom van de schepping, variatie! ;)
ok, beetje off topic, maar we schijnen toch een aantal % Neanderthaler-DNA in onze kern te hebben...

Nog meer off topic, leuk artikel: http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/3257845/2012/05/19/De-mens-en-het-DNA-van-een-banaan.dhtml
Nu weer on topic: leuk, die wolven! Hopelijk weten ze de OVP te vinden!
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Cygnus

Citaat van: lennartv op september 22, 2016, 17:52:45 PM
Nu weer on topic: leuk, die wolven! Hopelijk weten ze de OVP te vinden!

Moeten ze nog wel even de sleutel van het hek zien te vinden.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

OlivierO

Citaat van: lennartv op september 22, 2016, 17:52:45 PM
Nu weer on topic: leuk, die wolven! Hopelijk weten ze de OVP te vinden!

Is dat niet wat klein in dat geval?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

jfbouwmeester

Citaat van: Cygnus op september 22, 2016, 20:19:30 PM
Citaat van: lennartv op september 22, 2016, 17:52:45 PM
Nu weer on topic: leuk, die wolven! Hopelijk weten ze de OVP te vinden!

Moeten ze nog wel even de sleutel van het hek zien te vinden.

Ik ben bang dat als de wolven de OVP binnengaan, met of zonder sleutel, dat zij dan het jagen afleren. De herten daar lopen toch gewoon hun bek binnen, blij dat hun lijden er op zit. :angel:

Jan Bouwmeester

jfbOUWMEESTER

gardensafari

Citaat van: jfbouwmeester op september 22, 2016, 22:30:19 PM
Citaat van: Cygnus op september 22, 2016, 20:19:30 PM
Citaat van: lennartv op september 22, 2016, 17:52:45 PM
Nu weer on topic: leuk, die wolven! Hopelijk weten ze de OVP te vinden!

Moeten ze nog wel even de sleutel van het hek zien te vinden.

Ik ben bang dat als de wolven de OVP binnengaan, met of zonder sleutel, dat zij dan het jagen afleren. De herten daar lopen toch gewoon hun bek binnen, blij dat hun lijden er op zit. :angel:

Jan Bouwmeester

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

ArjenDrost †

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er zou gebeuren als er wolven in de OVP komen (met uiteraard een behoorlijk gebied er omheen, denk dat de OVP zelf te klein is). Er zouden wel eens grote veranderingen op kunnen treden, zie ook onderstaand filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=ysa5OBhXz-Q

grunsven

#311
Dat filmpje is nogal overtrokken. De werkelijkheid is een stuk complexer maar dat is minder spectaculair en wordt daarom meestal niet verteld.
https://strangebehaviors.wordpress.com/2014/03/10/maybe-wolves-dont-change-rivers-after-all/ en http://www.nytimes.com/2014/03/10/opinion/is-the-wolf-a-real-american-hero.html?_r=0

Dat in een systeem als de OVP wolven en enorme impact zouden hebben staat natuurlijk buiten kijf. Zeker met al die hekken wordt het ze erg gemakkelijk gemaakt.
Ik weet niet hoe de reeën-poortjes eruit zien maar daar kan een wolf vast ook door.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

jeroenroelofsen

De populatie herten zal flink afnemen. Niet alleen doordat er herten gedood door de wolf, maar doordat er continu onrust is bij de herten worden er ook minder jonge herten geboren. Dit zal er voor zorgen dat het bosachtige gedeelte (waar nu die skelet bomen staan) langzaam weer terug komt. De OVP zal wat meer de richting op gaan zoals het was voor de grote grazers.
Wel is/blijft het noodzakelijk dat er een verbinding komt naar de Veluwe (en de Naardermeer/Utrechtse heuvelrug). Dan hebben de Wolven en de Herten samen meer kans van slagen in een meer "natuurlijke omgeving".
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

ronris

De introductie van wolven heeft in het Yellowstone park niet zozeer geleid tot een significante afname van het aantal wapiti's maar heeft als direct gevolg gehad dat de herten een andere manier van terreinbenutting bezigden en hierdoor de flora in rivier en beekdalen kon regenereren, de vraatschade echter was als zodanig niet opgelost maar verplaatste zich naar andere en soms nog kwetsbaardere gedeeltes van het park.
Ook zijn de dichtheden van de populaties grote grazers in Yellowstone niet te vergelijken met die in de OVP, ook de oppervlakte en de veelheid van terreintypes zijn onvergelijkbaar.
De verbinding met bijvoorbeeld het Veluwemassief zal pas ter sprake komen wanneer het hobbyvee hiervan uitgesloten wordt en de edelhertenpopulatie is teruggebracht naar 2 a 3 herten per 100 hectare.           

HPM

Citaat van: ronris op september 23, 2016, 14:59:15 PM
...de vraatschade echter was als zodanig niet opgelost maar verplaatste zich naar andere en soms nog kwetsbaardere gedeeltes van het park.
Ook zijn de dichtheden van de populaties grote grazers in Yellowstone niet te vergelijken met die in de OVP, ook de oppervlakte en de veelheid van terreintypes zijn onvergelijkbaar. ...     

Wat was dan die vraatschade die kennelijk een probleem is in Yellowstone?
Hoe groot moet een gebied dan zijn wil er geen 'vraatschade' optreden?  Is de wereld dan wel groot genoeg?
Herman van der Meer

peterv

Citaat van: ronris op september 23, 2016, 14:59:15 PM
Ook zijn de dichtheden van de populaties grote grazers in Yellowstone niet te vergelijken met die in de OVP, ook de oppervlakte en de veelheid van terreintypes zijn onvergelijkbaar.   
Iets dichter bij huis loopt ook interessant onderzoek naar de relatie tussen wolven en herten. Ik sprak afgelopen week met Dries Kuijper die in Bialowieza, Polen, al jarenlang onderzoek verricht. De strekking is gelijk aan Yellowstone: door hun aanwezigheid sturen wolven de ruimtelijke verspreiding van hun prooidieren (edelhert, wild zwijn) waardoor ook de begrazingsdruk ongelijk over een ecosysteem wordt verdeeld. In Polen maakt vooral de combinatie van omgevallen bomen en wolven bepaalde bosgedeeltes voor herten een 'no-go' area. Bosverjonging ontwikkelt zich duidelijk anders in de aanwezigheid van wolven dan op plekken waar ze ontbreken. Op de totale populatie herten is het effect van wolven relatief klein. Zonder wolven zouden er in Bialowieza maar 15% meer herten rondlopen. De jaarlijkse sterfte bij de herten in Polen was, tot verrassing van Dries zelf, vergelijkbaar met de Oostvaardersplassen. Ook in Polen gaan (zonder hekken!) in de winter gewoon veel herten dood door voedselgebrek.
Peter Venema

jeroenroelofsen

Op zich niet heel verrassend dat het % dode herten heel veel verschilt. Volgens mij is eerder ook al eens naar voren gekomen dat die in het Yellowstone vergelijkbaar is (20-30% in strenge winters).
Ik denk dan ook dat die 20-30% voor een balans zorgt waarbij de stand redelijk stabiel is. Evenveel aanwas als sterfte. In minder strenge winters gaan er minder dood, er wordt minder energie verspeelt. Een daaropvolgende winter zal dan zorgen voor meer sterfte, maar gemiddeld kom je dan hetzelfde uit.
Wolven zullen daar in het geval van de OVP denk ik wel een effect op hebben. In het begin zal de populatie snel afnemen, maar op een gegeven moment ontstaat er weer een evenwicht.
Maar goed, zover is het nog niet. Al is met wederom een bevestigde wolf in Nederland dit wel weer een (kleine) stap dichterbij gekomen. Denk dat er nu een schone zaak ligt om de Nederlandse bevolking er meer voor klaar te stomen en van het Roodkapje syndroom af te helpen.

Ik beschouw de Wolf (samen met bijv de Lynx, Visarend en Zeearend) toch wel als een soort van heilige graal dat "we" qua natuur op de goede weg zijn.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

grunsven

Dit zijn alle vier soorten die zo ongeveer als enige voorwaarden hebben dat ze niet afgeschoten moeten worden en wat ruimte hebben. Ik zie toch liever wat meer kritische soorten als Heilige Graal.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

MaartenHaverkamp

Citaat van: grunsven op september 23, 2016, 23:47:41 PM
Dit zijn alle vier soorten die zo ongeveer als enige voorwaarden hebben dat ze niet afgeschoten moeten worden en wat ruimte hebben. Ik zie toch liever wat meer kritische soorten als Heilige Graal.


Exact, zijn allemaal niet kritische soorten.

peterv

Citaat van: jeroenroelofsen op september 23, 2016, 22:19:58 PM
In het begin zal de populatie snel afnemen,
Dat is maar zeer de vraag. Wolven steken geen energie in het doden van herten als hun buik al vol zit. Een aanval op een hert of zwijn vormt voor een wolf ook een risico op verwonding. Het gebied is voor wolven overigens extreem klein; ongeveer 20 km2 begrazingsgebied in de OVP, terwijl de territoria van wolvenroedels in Europa meestal 250-300 km2 omvatten. Je moet als wolf in de OVP geen last hebben van claustrofobie.
Peter Venema

Rob Koelman

Citaat van: peterv op september 24, 2016, 11:00:28 AMHet gebied is voor wolven overigens extreem klein; ongeveer 20 km2 begrazingsgebied in de OVP, terwijl de territoria van wolvenroedels in Europa meestal 250-300 km2 omvatten. Je moet als wolf in de OVP geen last hebben van claustrofobie.

Tijd voor een gedragstype, aangepast aan het leven op kleinere oppervlakten met grote dichtheden aan voedsel: de Nederwolf!  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op september 24, 2016, 11:13:41 AM
Citaat van: peterv op september 24, 2016, 11:00:28 AMHet gebied is voor wolven overigens extreem klein; ongeveer 20 km2 begrazingsgebied in de OVP, terwijl de territoria van wolvenroedels in Europa meestal 250-300 km2 omvatten. Je moet als wolf in de OVP geen last hebben van claustrofobie.

Tijd voor een gedragstype, aangepast aan het leven op kleinere oppervlakten met grote dichtheden aan voedsel: de Nederwolf!  ;)

Ze moeten gewoon verplicht worden om klompen te dragen, eventueel te huur bij de ingang.
Herman van der Meer

Cygnus

#322
Citaat van: Rob Koelman op september 24, 2016, 11:13:41 AM
Citaat van: peterv op september 24, 2016, 11:00:28 AM.... Je moet als wolf in de OVP geen last hebben van claustrofobie.

Tijd voor een gedragstype, aangepast aan het leven op kleinere oppervlakten met grote dichtheden aan voedsel: de Nederwolf!  ;)

Canis lupus verai
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

jfbouwmeester

 ;Nederwolf  ;D Die vind ik leuk gevonden. welke fokker meldt zich aan?

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

egilio

Citaat van: MaartenHaverkamp op september 24, 2016, 08:34:13 AM
Citaat van: grunsven op september 23, 2016, 23:47:41 PM
Dit zijn alle vier soorten die zo ongeveer als enige voorwaarden hebben dat ze niet afgeschoten moeten worden en wat ruimte hebben. Ik zie toch liever wat meer kritische soorten als Heilige Graal.


Exact, zijn allemaal niet kritische soorten.

Hoe definieer je een kritische soort?
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

HPM

Citaat van: egilio op september 24, 2016, 19:31:37 PM
Citaat van: MaartenHaverkamp op september 24, 2016, 08:34:13 AM
Citaat van: grunsven op september 23, 2016, 23:47:41 PM
Dit zijn alle vier soorten die zo ongeveer als enige voorwaarden hebben dat ze niet afgeschoten moeten worden en wat ruimte hebben. Ik zie toch liever wat meer kritische soorten als Heilige Graal.


Exact, zijn allemaal niet kritische soorten.

Hoe definieer je een kritische soort?

Die staan bij de ingang van de OVP te ziekteen over de lange wachttijden.
Herman van der Meer

gardensafari

Citaat van: HPM op september 24, 2016, 19:58:34 PM

Die staan bij de ingang van de OVP te ziekteen over de lange wachttijden.

Als je bij die ingang ook nog klompen gaat verhuren aan de wolven, duurt het allemaal nog véél langer
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

egilio

Citaat van: jeroenroelofsen op september 23, 2016, 22:19:58 PM
Op zich niet heel verrassend dat het % dode herten heel veel verschilt. Volgens mij is eerder ook al eens naar voren gekomen dat die in het Yellowstone vergelijkbaar is (20-30% in strenge winters).
Ik denk dan ook dat die 20-30% voor een balans zorgt waarbij de stand redelijk stabiel is. Evenveel aanwas als sterfte. In minder strenge winters gaan er minder dood, er wordt minder energie verspeelt. Een daaropvolgende winter zal dan zorgen voor meer sterfte, maar gemiddeld kom je dan hetzelfde uit.
Wolven zullen daar in het geval van de OVP denk ik wel een effect op hebben. In het begin zal de populatie snel afnemen, maar op een gegeven moment ontstaat er weer een evenwicht.
Maar goed, zover is het nog niet. Al is met wederom een bevestigde wolf in Nederland dit wel weer een (kleine) stap dichterbij gekomen. Denk dat er nu een schone zaak ligt om de Nederlandse bevolking er meer voor klaar te stomen en van het Roodkapje syndroom af te helpen.

Ik beschouw de Wolf (samen met bijv de Lynx, Visarend en Zeearend) toch wel als een soort van heilige graal dat "we" qua natuur op de goede weg zijn.

Ik denk niet dat eventuele wolven zo'n groot direct effect hebben op de herten in de OVP. Er is simpelweg geen plaats voor meer dan 1 roedel. Die eten misschien 200 herten per jaar, en vooral in de winter zullen ze een groot deel niet eens hoeven te doden. Een groter effect zal het indirecte effect op zwangerschapsrates zijn. Door de aanwezigheid van wolven zullen herten tijd en energie moeten besteden aan de wolven. Tijd die ze niet kunnen gebruiken om te foerageren, en energie die ze vervolgens niet in een foetus kunnen stoppen. Meerder studies hebben aangetoond dat dit een grote driver is in de wapiti kuddes in het noorden van de Rockies. Kuddes in wolven-gebied hebben lagere zwangerschapsrates dan kuddes in gebieden waar geen wolven zijn/waren, terwijl kalf-survival en adult-survival niet veel verschilde tussen de kuddes.   
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

ArjenDrost †

Citaat van: egilio op september 27, 2016, 07:32:34 AM
Citaat van: jeroenroelofsen op september 23, 2016, 22:19:58 PM
Op zich niet heel verrassend dat het % dode herten heel veel verschilt. Volgens mij is eerder ook al eens naar voren gekomen dat die in het Yellowstone vergelijkbaar is (20-30% in strenge winters).
Ik denk dan ook dat die 20-30% voor een balans zorgt waarbij de stand redelijk stabiel is. Evenveel aanwas als sterfte. In minder strenge winters gaan er minder dood, er wordt minder energie verspeelt. Een daaropvolgende winter zal dan zorgen voor meer sterfte, maar gemiddeld kom je dan hetzelfde uit.
Wolven zullen daar in het geval van de OVP denk ik wel een effect op hebben. In het begin zal de populatie snel afnemen, maar op een gegeven moment ontstaat er weer een evenwicht.
Maar goed, zover is het nog niet. Al is met wederom een bevestigde wolf in Nederland dit wel weer een (kleine) stap dichterbij gekomen. Denk dat er nu een schone zaak ligt om de Nederlandse bevolking er meer voor klaar te stomen en van het Roodkapje syndroom af te helpen.

Ik beschouw de Wolf (samen met bijv de Lynx, Visarend en Zeearend) toch wel als een soort van heilige graal dat "we" qua natuur op de goede weg zijn.

Ik denk niet dat eventuele wolven zo'n groot direct effect hebben op de herten in de OVP. Er is simpelweg geen plaats voor meer dan 1 roedel. Die eten misschien 200 herten per jaar, en vooral in de winter zullen ze een groot deel niet eens hoeven te doden. Een groter effect zal het indirecte effect op zwangerschapsrates zijn. Door de aanwezigheid van wolven zullen herten tijd en energie moeten besteden aan de wolven. Tijd die ze niet kunnen gebruiken om te foerageren, en energie die ze vervolgens niet in een foetus kunnen stoppen. Meerder studies hebben aangetoond dat dit een grote driver is in de wapiti kuddes in het noorden van de Rockies. Kuddes in wolven-gebied hebben lagere zwangerschapsrates dan kuddes in gebieden waar geen wolven zijn/waren, terwijl kalf-survival en adult-survival niet veel verschilde tussen de kuddes.   
Ik denk ook niet dat het directe effect zo groot zal zijn. Ik ben inderdaad meer benieuwd naar het indirecte effect. Ik verwacht toch dat de herten hun gedrag aan zullen passen door de aanwezigheid van de wolven.

egilio

Hopelijk kunnen ze dat tegen die tijd, ie: verbinding met veluwe complex.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]