Niet-schuwe Wolf uit Duitsland zwerft enkele dagen in Nederland rond.

Gestart door gerdwichers8, maart 07, 2015, 13:32:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

OlivierO

Citaat van: maurice.lahaye op september 03, 2016, 20:58:14 PM
Niet te vroeg juichen, de staart is te lang, de keutel bevat geen botresten en de foto's zijn van erg ver weg. Eerst maar eens de DNA-analyse van de keutel.

Maurice

Dat viel mij ook wel op, dat die staart lang is, weliswaar nadat je de aandacht erop vestigde, maar bon, het klopt in mijn ogen ook niet.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

egilio

Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

jeroenroelofsen

Citaat van: egilio op september 03, 2016, 23:50:44 PM
Het lijkt me sowieso niet dezelfde wolf als 2 jaar geleden.
Wat ook niet meer mogelijk is. De wolf die door Drenthe en Groningen liep is immers doodgereden.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Cygnus

Citaat van: jeroenroelofsen op september 04, 2016, 14:36:44 PM
Citaat van: egilio op september 03, 2016, 23:50:44 PM
Het lijkt me sowieso niet dezelfde wolf als 2 jaar geleden.
Wat ook niet meer mogelijk is. De wolf die door Drenthe en Groningen liep is immers doodgereden.
Dat is niet de Wolf die wordt bedoeld.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema


jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Mark B.

Citaat van: jeroenroelofsen op september 04, 2016, 21:10:15 PM
Citaat van: Mark B. op september 04, 2016, 20:34:36 PM
Deze wordt bedoeld: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?cat=1&nid=192266
Bedankt voor de opheldering. Is die ooit echt bevestigd?
Voor dat geval is volgens mij geen bewijs, alleen de drie onafhankelijke waarnemingen volgens het artikel.
Mark Beekhof

grunsven

Er wordt nogal snel wolf geroepen. Er is één zekere wolf recent in NL geweest. Ook de meest recente is vrij dubieus maar veel mensen willen nogal graag.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

tekenaar

Ik moet zeggen dat de foto's me meer doen denken aan saarloos wolfhond dan aan wolf.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

grunsven

Daarom vind ik hem ook vrij dubieus.Er is in ieder geval niks dat een Saarloos wolfhond uit sluit volgens mij. De oren en tekening kan ik niet zien en de staart lijkt nogal lang (is pro wolfhond).
Daarnaast is er misschien een wolf in Nederland maar zijn er zeker een flink aantal wolfhonden.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)



Mark B.

Citaat van: Maarten70 op september 06, 2016, 12:36:09 PM
Citaat van: Mark B. op september 06, 2016, 10:23:16 AM
Ze hebben een nieuw artikel geplaatst: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=251718&cat=1
In ieder geval veel experts in de comments aldaar...
Heb op nieuwssites vaak de comments maar uitstaan, voegt vaak weinig toe ;D al voegen heel veel artikelen ook niks toe... Mijn vaste prik voor betrouwbaar nieuws is dan ook de speld.
Mark Beekhof

gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.


jfbouwmeester

Citaat van: peterv op september 19, 2016, 16:54:15 PM
http://www.wur.nl/nl/nieuws/DNA-onderzoek-wijst-uit-wolf-bezocht-Overijssel-.htm

Mooi, dan kan de waarneming nu op zeker. Ondanks dat mensen/deskundigen op dit forum wisten te vertellen dat het een saarloos wolfshond betrof, dat konden zij herkennen aan de houding en de lengte van staart. Zelf wist ik het gewoon niet. Maar volgens mij zijn saarloos wolfshonden ook zeldzaam. Dus ik dacht wacht het uitwerpselen onderzoek maar af.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Freek Verkerk

Bij Beuningen was het wel een wolf:  http://www.nu.nl/dieren/4323922/wolfachtig-dier-bij-beuningen-definitief-echte-wolf.html opvallend is dan weer dat ze het in overijssel hebben laten onderzoeken. Daar doen ze het voor het eerst en hebben ze warschijnlijk geen toegang tot de duitse DNA database van wolven anders hadden ze precies kunnen vertellen uit welke duitse roedel dit dier stamt. Maar ach, je kunt wel altijd klagen. Er zullen er wel meer komen zeggen ze en dat denk ik ook.

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

egilio

WUR, dan wel Alterra, hebben het onderzoek gedaan in opdracht van de provincie Overijssel.
Ben benieuwd of te achterhalen is of het dezelfde is die 2 jaar geleden net over de grens in Duitsland rondhing.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

maurice.lahaye

Alterra (Hugh Jansman) meldt via FB dat alleen de soort is vastgesteld en dat voor het bepalen van het specifieke individu nog geen belangstelling (opdracht?) voor is. Daarmee blijft er ruimte voor twijfel. Soort wordt aan de hand van mtDNA bepaald, wat via de moeder overerft. Een Saarloos wolfhond met van origine een wolf als moeder (kan dat eigenlijk wel bij Saarloos wolfhonden?) kan dus qua genetica op een wolf duiden. Let op, dit is even gissen, maar wel jammer dat alleen de soortsbepaling is gedaan.

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op september 19, 2016, 20:02:01 PM
Daar doen ze het voor het eerst en hebben ze warschijnlijk geen toegang tot de duitse DNA database van wolven anders hadden ze precies kunnen vertellen uit welke duitse roedel dit dier stamt.
Het ligt wat anders. Alterra (die het DNA onderzoek heeft uitgevoerd in opdracht van de provincie Overijssel) heeft uitstekende contacten met het Senckenberg instituut in Duitsland waar de referentiedatabase van Duitse wolven wordt beheerd. Maar lang niet alle Duitse wolven zitten in die database. Van veel pups is nog helemaal geen genetisch profiel bekend en ook zijn er roedels in Duitsland waarvan geen genetisch profiel bestaat. Per deelstaat in Duitsland verschilt het beleid om actief dan wel passief te monitoren en actief dan wel passief DNA van wolven te verzamelen. Kortom, materiaal naar Senckenberg sturen biedt geen garantie dat de herkomst altijd bepaald kan worden (een Poolse wolf behoort ook nog tot de mogelijkheden). Onderzoek naar de exacte herkomst is kostbaar en het is aan de provincie Overijssel om te beslissen of ze dat geld er voor over hebben.
In Drenthe/Groningen (maart 2015) was er veel debat over de vraag of de wolf in kwestie wel echt wild was. Vandaar destijds een belang voor de provincies om opdracht te geven ook te proberen de herkomst te bepalen. Het dier uit Overijssel toont in ieder geval wel normaal wolvengedrag waardoor er geen discussie is over de wilde status van het dier.
Peter Venema

Rob Koelman

Citaat van: peterv link=topic=311272.msg2020880#msg2020880 date=1474314583...Het dier uit Overijssel toont in ieder geval wel normaal wolvengedrag waardoor er geen discussie is over de wilde status van het dier.

Blijkbaar is die discussie er wel...

Als onderzoek van mtDNA onvoldoende betrouwbaar zou zijn (doordat kans op hybride als Saarlos Wolfhond niet 100% uitgesloten is) zou je dus altijd het kern DNA moeten testen...
Met vriendelijke groet, Rob

grunsven

Saarlooswolfhond had een Europeese wolvin en een reu herdershond als stamouders. Mitochondriaal DNA lijkt me dan lastig.

Het argument dat het dier normaal wolvengedrag vertoonde is nieuw voor mij. Is er meer gezien dan een beest dat die een weiland liep? Gedrag dat een hond niet zou doen?
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Cygnus

Citaat van: grunsven op september 19, 2016, 22:38:35 PM
Het argument dat het dier normaal wolvengedrag vertoonde is nieuw voor mij. Is er meer gezien dan een beest dat die een weiland liep? Gedrag dat een hond niet zou doen?

Waarschijnlijk wordt bedoeld dat het dier niet door een dorp over het tegelpad langs de voortuintjes van de rijtjeshuizen liep.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

gardensafari

Citaat van: Cygnus op september 20, 2016, 00:02:36 AM
Citaat van: grunsven op september 19, 2016, 22:38:35 PM
Het argument dat het dier normaal wolvengedrag vertoonde is nieuw voor mij. Is er meer gezien dan een beest dat die een weiland liep? Gedrag dat een hond niet zou doen?

Waarschijnlijk wordt bedoeld dat het dier niet door een dorp over het tegelpad langs de voortuintjes van de rijtjeshuizen liep.

Nietszeggend.
Deed die eerdere wolf wel.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

egilio

Een clue waarbij je zuivere wolf uit kunt sluiten als je het waarneemt is als het dier de staart omhoog draagt/doet. Wolven doen dat nooit, honden heel vaak.
Maar goed, DNA onderzoek is gedaan, en nu wordt dat ook weer in twijfel getrokken. Hadden ze dat niet vantevoren kunnen weten? Of mee rekening kunnen houden? Zo kun je de critici natuurlijk nooit tevreden stellen.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

grunsven

#295
Er zijn allerlei kenmerken waaraan je sommige honden kunt herkennen en wolf uit kunt sluiten, flaporen, krullenvacht en ook houding van de staart. Hier is de bewijslast andersom en dat is een stuk lastiger.
Het zou wel erg dom zijn als ze er geen rekening mee hadden gehouden dat wolfhonden hybriden zijn. Mogelijk heeft Saarloos wolfhond ander mDNA en is die uit te sluiten. Maar ik zou graag dat rapport lezen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

migratorius

Citaat van: gardensafari op september 20, 2016, 00:49:46 AM
Citaat van: Cygnus op september 20, 2016, 00:02:36 AM
Citaat van: grunsven op september 19, 2016, 22:38:35 PM
Het argument dat het dier normaal wolvengedrag vertoonde is nieuw voor mij. Is er meer gezien dan een beest dat die een weiland liep? Gedrag dat een hond niet zou doen?
Waarschijnlijk wordt bedoeld dat het dier niet door een dorp over het tegelpad langs de voortuintjes van de rijtjeshuizen liep.
Nietszeggend.
Deed die eerdere wolf wel.
Trinus maakt ook duidelijk een grapje...

JanHein

peterv

Citaat van: egilio op september 20, 2016, 03:38:55 AM
Een clue waarbij je zuivere wolf uit kunt sluiten als je het waarneemt is als het dier de staart omhoog draagt/doet. Wolven doen dat nooit, honden heel vaak.
Dat klopt niet altijd. Een wolf die dominantie wil tonen of opgewonden is doet de staart ook omhoog, zie enkele dieren in bijgaand filmpje van een roedel uit Duitsland (Heidekreis, roedel Munster). Het klopt wel dat een wolf zeker niet de hele dag blijft rondlopen met de staart omhoog.
http://www.focus.de/wissen/videos/nur-50-kilometer-von-grossstadt-entfernt-riesen-rudel-kurz-vor-hamburg-foerster-filmt-wolfsfamilie-in-der-heide_id_4467226.html

Peter Venema

gardensafari

Prachtig filmpje.
En inderdaad: twee dieren dragen de staarten honds.
Weer een mythe doorgeprikt dus, of beter gezegd: voortschrijdend inzicht.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

egilio

Citaat van: peterv op september 20, 2016, 20:00:43 PM
Citaat van: egilio op september 20, 2016, 03:38:55 AM
Een clue waarbij je zuivere wolf uit kunt sluiten als je het waarneemt is als het dier de staart omhoog draagt/doet. Wolven doen dat nooit, honden heel vaak.
Dat klopt niet altijd. Een wolf die dominantie wil tonen of opgewonden is doet de staart ook omhoog, zie enkele dieren in bijgaand filmpje van een roedel uit Duitsland (Heidekreis, roedel Munster). Het klopt wel dat een wolf zeker niet de hele dag blijft rondlopen met de staart omhoog.
http://www.focus.de/wissen/videos/nur-50-kilometer-von-grossstadt-entfernt-riesen-rudel-kurz-vor-hamburg-foerster-filmt-wolfsfamilie-in-der-heide_id_4467226.html

Wat een irritante site, na +/- 5 sec werd ik de eerste 3x doorgestuurd naar een andere site.
Misschien zijn het geen zuivere wolven ;) Het gen voor een zwarte vacht is ook afkomstig van honden, elke zwarte wolf (Noord-Amerika, Zuid-Europa) is dus in principe niet zuiver.
In principe is het natuurlijk ook gewoon allemaal dezelfde soort.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]