Gaat het wel goed met ons natuurbeheer?

Gestart door jfbouwmeester, september 12, 2016, 20:26:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cygnus

Citaat van: Freek Verkerk op september 19, 2016, 20:18:34 PM
.... Leeuwen kunnen we ook overwegen. Die blijven echt wel in het park. In dat geval alleen safaris in auto's.

In het kader van "natuurlijke processen" kan dan eventueel ook overwogen worden om safaris te voet toe te staan. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

ronris

Citaat van: BartAbc op september 19, 2016, 20:43:21 PM
Citaat van: HPM op september 19, 2016, 19:34:35 PM
Weer je zeker dat Jacobskruiskruid een soort van schrale grond is?

Daar twijfel ik ook aan. Hoe zou het gebied moeten verschralen? De mest blijft in het terrein. Dode dieren blijven liggen voor zover ik weet (of niet?). Netto gaat er niet zoveel uit. Klein beetje mest kan bij zware regenval afvloeien naar de sloot.

Normaal zul je jacobskruiskruid vooral op schralere grond tegenkomen, maar alle andere planten eromheen worden weggegraasd zal hij op rijkere grond ook wel zijn kans grijpen. En misschien is hij inmiddels genetisch al wat aangepast?
De dieren die worden afgeschoten (meer dan 90 procent van de totale sterfte is het resultaat van afschot) worden naar de destructie gebracht.
Van oorsprong is het Jacobskruiskruid een plant van de zandgronden en kan slecht tegen grond die intensief bewerkt wordt en wordt voorzien van fertilisers.
Het is natuurlijk inderdaad zo dat al de andere vegetatie wel wordt opgevreten en hierdoor het kruiskruid blijft staan.     

BartAbc

#32
De Oostvaardersplassen zijn een nieuwe fase in gegaan. Het begraasde gebied ziet er nu uit als één groot koolzaadveld, maar dan met Jacobskruidkruid. Dat is voor zover ik weet voor de grazers oneetbaar en giftig. Gevolg is dat er nog maar een kleine begraasbare oppervlakte over is. Dit moet grote gevolgen hebben voor de aantallen dieren. Hoe gaat dat verder? Volgens mij een ontwikkeling die tot een paar jaar terug niemand voorzien had.
Het zou natuurlijk kunnen dat er beschermd door het Jacobskruiskruid nu weer wat meer bomen en struken gaan kiemen.
Ooit was de mooie gedachte dat de aantallen grazers een soort natuurlijk maximum zouden bereiken, en dat er vanszelf wel variatie zou ontstaan door de vestiging van prikstruiken (meidoorn, sleedoorn) die beschutting zouden bieden aan kiemende bomen. Maar dat gebeurde allemaal niet. De aantallen grazers zijn veel te groot, en de bodem is veel te homogeen en voedselrijk.
Het is wel een spannend openlucht experiment. Of dat ook het beste natuur- en landschapsbeheer en blijft de vraag.
De grote zaadbron van Jacobskruiskruid (met pluizen die zich met de wind verspreiden) zal de komende jaren ook in andere delen van het land te merken zijn. Ooit toen de hele Flevopolder vol stond met Moerasandijvie was dat tot in Duitsland te merken.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

jfbouwmeester

Citaat van: BartAbc op juli 14, 2017, 21:28:46 PM
De Oostvaardersplassen zijn een nieuwe fase in gegaan. Het begraasde gebied ziet er nu uit als één groot koolzaadveld, maar dan met Jacobskruidkruid. Dat is voor zover ik weet voor de grazers oneetbaar en giftig. Gevolg is dat er nog maar een kleine begraasbare oppervlakte over is. Dit moet grote gevolgen hebben voor de aantallen dieren. Hoe gaat dat verder? Volgens mij een ontwikkeling die tot een paar jaar terug niemand voorzien had.
Het zou natuurlijk kunnen dat er beschermd door het Jacobskruiskruid nu weer wat meer bomen en struken gaan kiemen.
Ooit was de mooie gedachte dat de aantallen grazers een soort natuurlijk maximum zouden bereiken, en dat er vanszelf wel variatie zou ontstaan door de vestiging van prikstruiken (meidoorn, sleedoorn) die beschutting zouden bieden aan kiemende bomen. Maar dat gebeurde allemaal niet. De aantallen grazers zijn veel te groot, en de bodem is veel te homogeen en voedselrijk.
Het is wel een spannend openlucht experiment. Of dat ook het beste natuur- en landschapsbeheer en blijft de vraag.
De grote zaadbron van Jacobskruiskruid (met pluizen die zich met de wind verspreiden) zal de komende jaren ook in andere delen van het land te merken zijn. Ooit toen de hele Flevopolder vol stond met Moerasandijvie was dat tot in Duitsland te merken.

Het gaat spannend worden in dit grote herten-paarden-runderen park.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

HPM

Citaat van: jfbouwmeester op juli 14, 2017, 23:49:28 PM

Het gaat spannend worden in dit grote herten-paarden-runderen park.

Het is altijd al spannend geweest.
Herman van der Meer

ronris

Citaat van: HPM op juli 15, 2017, 11:37:37 AM
Citaat van: jfbouwmeester op juli 14, 2017, 23:49:28 PM

Het gaat spannend worden in dit grote herten-paarden-runderen park.

Het is altijd al spannend geweest.
Het enig spannende wat er nog overblijft in de OVP is op hoeveel de teller staat bij de levende karkassenjacht volgend jaar wanneer er niets wezenlijk veranderd in het beheer.

HPM

Citaat van: ronris op juli 15, 2017, 22:32:54 PM
Citaat van: HPM op juli 15, 2017, 11:37:37 AM
Citaat van: jfbouwmeester op juli 14, 2017, 23:49:28 PM

Het gaat spannend worden in dit grote herten-paarden-runderen park.

Het is altijd al spannend geweest.
Het enig spannende wat er nog overblijft in de OVP is op hoeveel de teller staat bij de levende karkassenjacht volgend jaar wanneer er niets wezenlijk veranderd in het beheer.

De OVP is al vanaf de drooglegging spannend, maar mensen zien niets anders dan die grote grazers. Die willen daar alleen kunnen kamperen en hooguit een paar paardjes om te aaien.

Mensen en vee er uit, eindelijk die verbinding met de Veluwe en het rivierengebied maken en het gebied dan verder aan zijn lot overlaten.
Herman van der Meer

Cygnus

#37
Grote grazers in Oostvaardersplassen worden nu toch bijgevoerd:
https://www.nu.nl/dieren/5156714/flevoland-laat-wilde-dieren-natuurgebied-ophef-toch-bijvoeren.html

Onder druk van de publieke opinie is besloten de grote grazers in de OVP toch bij te voeren. Misschien dat dit een aanleiding kan zijn om het beleid weer eens goed tegen het licht te houden. Het is overduidelijk dat voor dit beleid in Nederland geen plek en geen draagvlak is. Het gebied is veel te klein om natuurlijke processen na te bootsen. Bovendien is het ook nog eens een nep-proces, 2 van de 3 soorten grote grazers zijn niet eens wilde dieren (de derde is er ook niet uit zich zelf naar toe gekomen). Tijd om het gebied weer gewoon te gaan beheren. Begrazing is uiteraard goed, alleen dan op een manier zoals dat ook elders in Nederland gebeurd. Misschien dat door een ander beleid ook weer een vogelrijk(er) gebied kan ontstaan.

   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

hans parlevliet

Citaat van: Cygnus op maart 01, 2018, 16:37:49 PM
Grote grazers in Oostvaardersplassen worden nu toch bijgevoerd:
https://www.nu.nl/dieren/5156714/flevoland-laat-wilde-dieren-natuurgebied-ophef-toch-bijvoeren.html

Onder druk van de publieke opinie is besloten de grote grazers in de OVP toch bij te voeren. Misschien dat dit een aanleiding kan zijn om het beleid weer eens goed tegen het licht te houden. Het is overduidelijk dat voor dit beleid in Nederland geen plek en geen draagvlak is. Het gebied is veel te klein om natuurlijke processen na te bootsen. Bovendien is het ook nog eens een nep-proces, 2 van de 3 dieren zijn niet eens wilde dieren (de derde is er ook niet uit zich zelf naar toe gekomen). Tijd om het gebied weer gewoon te gaan behoren. Begrazing is uiteraard goed, alleen dan op een manier zoals dat ook elders in Nederland gebeurd. Misschien dat door een ander beleid ook weer een vogelrijk gebied kan ontstaan.
Hoor, hoor!
mvg
Hans

grunsven

Het is niet veel te klein voor natuurlijke processen maar de essentiële factoren ontbreken. Als het tien keer zo groot zou zijn krijg je gewoon tien keer zoveel grazers en is het eten alsnog op. Het systeem is nu eenmaal bottom up controlled. Wat de situatie echt zou veranderen is iets anders dat de populatie beperkt. Dat kunnen predatoren, ziektes of jacht zijn.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

jfbouwmeester

Citaat van: grunsven op maart 01, 2018, 19:27:13 PM
Het is niet veel te klein voor natuurlijke processen maar de essentiële factoren ontbreken. Als het tien keer zo groot zou zijn krijg je gewoon tien keer zoveel grazers en is het eten alsnog op. Het systeem is nu eenmaal bottom up controlled. Wat de situatie echt zou veranderen is iets anders dat de populatie beperkt. Dat kunnen predatoren, ziektes of jacht zijn.

:duim: :duim: :duim:

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Arjan Broekhuizen

Dilemma grote grazers: 'De natuur is hard en dieren gaan dood'
https://nos.nl/artikel/2220098-dilemma-grote-grazers-de-natuur-is-hard-en-dieren-gaan-dood.html

In dit artikel wordt ook de invloed van predatoren genoemd, o.a. wolven. Echter, Staatsbosbheer is geen voorstander van het uitzetten van wolven, maar vindt dat deze het gebied zelf moeten vinden.
Kan dat wel? Ik begrijp altijd dat de OVP een omheind gebied is...
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Maarte5n

Citaat van: Arjan Broekhuizen op maart 01, 2018, 20:45:47 PM
Dilemma grote grazers: 'De natuur is hard en dieren gaan dood'
https://nos.nl/artikel/2220098-dilemma-grote-grazers-de-natuur-is-hard-en-dieren-gaan-dood.html

In dit artikel wordt ook de invloed van predatoren genoemd, o.a. wolven. Echter, Staatsbosbheer is geen voorstander van het uitzetten van wolven, maar vindt dat deze het gebied zelf moeten vinden.
Kan dat wel? Ik begrijp altijd dat de OVP een omheind gebied is...

er zouden kleine poortjes in de heining zitten voor klein wild en reeën, wolven zouden daar ook door kunnen passen...... al heb ik er nog geen bewijs van gezien met eigen ogen of foto,s van die poortjes ter plekken. net als de Veluwe waar ik nog niet heb ontdekt dat daar poortjes in zitten. alleen in loop sluisjes waar ze alleen erin kunnen en niet eruit.

Maarten vd Berg

hans parlevliet

#43
Citaat van: Arjan Broekhuizen op maart 01, 2018, 20:45:47 PM
Dilemma grote grazers: 'De natuur is hard en dieren gaan dood'
https://nos.nl/artikel/2220098-dilemma-grote-grazers-de-natuur-is-hard-en-dieren-gaan-dood.html

In dit artikel wordt ook de invloed van predatoren genoemd, o.a. wolven. Echter, Staatsbosbheer is geen voorstander van het uitzetten van wolven, maar vindt dat deze het gebied zelf moeten vinden.
Kan dat wel? Ik begrijp altijd dat de OVP een omheind gebied is...
Wolven gaan het verschil niet maken, dan moeten er nog al wat roedels actief zijn om het evenwicht te bewaren, hetgeen nu totaal zoek is. Nieuwe natuur in NL, het is verdrietig..
mvg
Hans

Cygnus

Citaat van: Arjan Broekhuizen op maart 01, 2018, 20:45:47 PM
Dilemma grote grazers: 'De natuur is hard en dieren gaan dood'

De natuur is hard en dieren gaan dood wordt gezegd. M.i. zijn de grote grazers helemaal geen natuur. Heckrunderen en Konikpaarden zijn geen wilde diersoorten, ze komen nergens in de wereld voor als een wilde diersoort. Waarom zo veel waarde wordt gehecht aan het instandhouden van een kudde grote grazers die bestaat uit gekweekte diersoorten is mij nooit duidelijk geworden. Bovendien is het ten koste gegaan van de waarde als broedgebied voor een scala aan vogelsoorten. Die vogelsoorten waren er wel zelf naar toe gekomen, het ultieme natuurlijke proces. De begrazing is ingevoerd om het gebied aantrekkelijk te houden als waardevol gebied voor vogels, de oorspronkelijke reden voor de bescherming van de OVP. Hiervoor is destijds een hele strijd gevoerd. Nu is het middel doel geworden en zitten we in de OVP opgescheept met een grote hoeveelheid gehouden dieren achter een omheining die aan hun lot worden overgelaten. Dat is voor de meeste mensen volstrekt onacceptabel en heeft niets te maken met onwetendheid of niets snappen van de natuur. Het huidige beleid in de OVP tast het draagvlak voor natuurbescherming aan.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

ronris

Heb natuurbeheer altijd al een vreemd woord gevonden, eigenlijk een "contradictio in terminis". Wanneer je natuur gaat beheren impliceert dit menselijk ingrijpen.
En dat is precies wat er gebeurt in Nederland en sommige landen waar "echte natuur'' een farce is en elke hectare al vele malen op de schop geweest is.
Er zijn een aantal TBO's die natuur beheerder spelen en elk op hun eigen manier een definitie geven aan het woord natuur maar verder als een soort nabootsing zal het niet meer komen.
Ecologen spreken zich uit over gebieden die vooral geen eco-systemen zijn maar een soort wannabee terreintjes zoals de heren denken hoe een eco-systeem er uit moet zien in dit versnipperde landje.   

ronris

Citaat van: jfbouwmeester op maart 01, 2018, 20:15:07 PM
Citaat van: grunsven op maart 01, 2018, 19:27:13 PM
Het is niet veel te klein voor natuurlijke processen maar de essentiële factoren ontbreken. Als het tien keer zo groot zou zijn krijg je gewoon tien keer zoveel grazers en is het eten alsnog op. Het systeem is nu eenmaal bottom up controlled. Wat de situatie echt zou veranderen is iets anders dat de populatie beperkt. Dat kunnen predatoren, ziektes of jacht zijn.

:duim: :duim: :duim:

Jan Bouwmeester
Inderdaad zijn er andere manieren om dit gebied te beheren en inderdaad heeft grootte hier niets mee te maken. Als voorbeeld Nationaal Park de Hoge Veluwe, een gebied qua oppervlakte vergelijkbaar met de OVP. Een prachtig gebied met diverse landschappen en een prachtig bestand aan zichtbaar wild en ruimte voor wandelen, fietsen, paardrijden en cultuur.  Hier is duidelijk gekozen voor een andere vorm van beheer. 

jeroenroelofsen

Wat mij nogal stoort is de reden waarom er nu wel bijgevoerd wordt. Om de veiligheid van de mensen van SBB te garanderen. Te triest voor woorden dat een klein groepje door heel veel heisa en bedreigingen te uiten zijn zin krijgt.

Wat betreft de Wolven. Het is niet alleen de hoeveelheid die ze eten. Dat is relatief niet zo veel. Echter doordat er veel meer onrust in de kuddes ontstaat verdoen de dieren meer energie. Dit zal tot geboorte beperking leiden. Daardoort krimpt de populatie ook.
Er is ooit een wildzwijn in de OVP dood geschoten. Die wist dus ook binnen te komen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

hans parlevliet

#48
Citaat van: jeroenroelofsen op maart 03, 2018, 19:32:39 PM
Wat mij nogal stoort is de reden waarom er nu wel bijgevoerd wordt. Om de veiligheid van de mensen van SBB te garanderen. Te triest voor woorden dat een klein groepje door heel veel heisa en bedreigingen te uiten zijn zin krijgt.

Wat betreft de Wolven. Het is niet alleen de hoeveelheid die ze eten. Dat is relatief niet zo veel. Echter doordat er veel meer onrust in de kuddes ontstaat verdoen de dieren meer energie. Dit zal tot geboorte beperking leiden. Daardoort krimpt de populatie ook.
Er is ooit een wildzwijn in de OVP dood geschoten. Die wist dus ook binnen te komen.
Ik vraag mij af of er sprake is van een klein groepje, als ik de diverse enquetes van de afgelopen week moet geloven, zijn er veel voorstanders van bijvoeren. Wel denk ik dat zolang er geen struktuele predatie is op grote grazers, en ik betwijfel of die er ooit komt in NL, wolven versus paarden, laat me niet lachen,  dat er altijd een mate van beheer moet zijn. Ook als je het gebied volledig vrijgeeft. Hun dominantie en voortplantingsdrift in het landschap vermoordt/beperkt zonder beheer veel andere soorten.
mvg
Hans

Yeronimo

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 03, 2018, 19:32:39 PM
Wat mij nogal stoort is de reden waarom er nu wel bijgevoerd wordt. Om de veiligheid van de mensen van SBB te garanderen. Te triest voor woorden dat een klein groepje door heel veel heisa en bedreigingen te uiten zijn zin krijgt.

Helemaal mee eens! En gelukkig zijn we niet de enige: https://www.nporadio1.nl/opinie-commentaar/8380-zwarte-dag-voor-de-oostvaardersplassen-en-voor-de-rechtsstaat
Een erg kwalijke ontwikkeling. Des te meer je schreeuwt en bedreigt, des te meer je, je zin krijgt.  :rolleye:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

peterv

Citaat van: hans parlevliet op maart 03, 2018, 20:11:51 PM
Wel denk ik dat zolang er geen struktuele predatie is op grote grazers, en ik betwijfel of die er ooit komt in NL, wolven versus paarden, laat me niet lachen,  dat er altijd een mate van beheer moet zijn. Ook als je het gebied volledig vrijgeeft. Hun dominantie en voortplantingsdrift in het landschap vermoordt/beperkt zonder beheer veel andere soorten./quote]

Het is een misvatting dat predatoren als de wolf de populatieomvang van grote grazers enorm beïnvloeden. Ook in bijvoorbeeld Afrika zijn het niet de roofdieren, maar het voedselaanbod dat bepaald hoeveel hoefdieren op de savanne leven. De meeste zebras, gnoe's en gazellen gaan daar dood door honger en ziektes. Ook zonder hekken. Predatoren sturen vooral de verspreiding van grazers in ruimte en tijd. Dat geeft gebieden de gelegenheid om te regenereren van (over)begrazing.
Overigens, wolf versus paarden, hoezo lachen? Wolven zijn uitstekend in staat om veulens of oude 'versleten' paarden te doden. Als ze elders bijvoorbeeld bison en eland aandurven, dan is een konik best haalbaar.
Tot slot: wolven hebben geen instappoortjes nodig. Ze kunnen ook uitmuntend graven. Tenzij het raster om de OVP overal diep is ingegraven (ik ken de constructie niet) is een wolf binnen een uurtje binnen.
Peter Venema

lukasverboom

Citaat van: peterv op maart 03, 2018, 21:34:07 PM
Predatoren sturen vooral de verspreiding van grazers in ruimte en tijd. Dat geeft gebieden de gelegenheid om te regenereren van (over)begrazing.

Het beroemde landscape of fear-fenomeen, de verhoging van diversiteit door toppredatoren. Voor de mensen die hierover meer willen lezen. Mooie voorbeelden zijn Yellowstone in de VS en Bialowieski in Polen.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

ronris

Citaat van: lukasverboom op maart 03, 2018, 22:30:42 PM
Citaat van: peterv op maart 03, 2018, 21:34:07 PM
Predatoren sturen vooral de verspreiding van grazers in ruimte en tijd. Dat geeft gebieden de gelegenheid om te regenereren van (over)begrazing.

Het beroemde landscape of fear-fenomeen, de verhoging van diversiteit door toppredatoren. Voor de mensen die hierover meer willen lezen. Mooie voorbeelden zijn Yellowstone in de VS en Bialowieski in Polen.
Zowel yellowstone met 9000 vierkante kilometer en Bialowieski (1500 vierkante kilometer) hebben toch een diversiteit aan landschapstypes en kunnen de dieren seizoensgebonden gebieden kiezen on te fourageren en dichte bebossing en/of hogere gedeeltes kiezen voor schuilen tegen predatoren en/of weersveranderingen. Op een kale vlakte van 60 vierkante kilometer zonder enige vorm van dekking wordt dit toch een ander verhaal.   

Cygnus

Het is maar de vraag of Wolven ooit een rol van betekenis kunnen gaan spelen in de Oostvaardersplassen. M.i. zijn de Oostvaardersplassen maar matig geschikt voor Wolven. Ook Wolven hebben gebieden nodig waar ze zich kunnen terugtrekken en die aan hun biotoopeisen voldoen. Ik denk dat die in de OVP of directe omgeving niet aanwezig zijn. Het gebied ligt verder nogal geisoleerd ten opzichte van optimalere biotopen, zoals de Veluwe. Verder is de Oostvaardersplassen aan alle kanten omgeven door Wolfonvriendelijke biotopen, zoals verstedelijkte gebieden, het Markermeer, snelwegen en grootschalige agrarische gebieden. Het gebied ligt dan ook nog eens in een polder die alleen over bruggen te bereiken is (alleen in een winter met voldoende ijs zijn er meer mogelijkheden). Ik denk dat de OVP en omgeving veel te klein is en te weinig geschikt achterland heeft om een levensvatbare populatie Wolven te herbergen. 

Voorlopig verwacht ik via grote predatoren in ieder geval geen oplossing voor de problemen m.b.t. de grote grazers, nog los van de vraag of die predatoren überhaupt al een invloed hebben op de populaties van de grote grazers, wat door sommigen hier wordt gesteld. Verder zou je je af moeten vragen waarom predatoren moeten worden ingeschakeld om problemen met een te grote hoeveelheid gehouden dieren binnen een afgerasterd terrein op te lossen. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Arjan Broekhuizen

Citaat van: Maarte5n op maart 01, 2018, 22:08:59 PM
er zouden kleine poortjes in de heining zitten voor klein wild en reeën, wolven zouden daar ook door kunnen passen......

Een hypothetische vraag; stel dat het wolven lukt om de OVP te bereiken door deze poortjes (of door onder de omheining door te graven), hoe zou de jacht op de grote grazers dan plaatsvinden? Ik las laatst ergens (misschien was het wel op dit forum??) dat wolven slim genoeg zijn om prooien richting een raster te drijven zodat deze nergens meer heen kunnen. Zou je dan ook een overkill krijgen; zou een wolf meer prooien doden dan nodig?
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

egilio

Dat zie je inderdaad wel eens met leeuwen en wilde honden in omheinde gebieden in zuid Afrika. De eerste wolven in de OVP zullen vooral aas eten (als het blijft liggen) en verzwakte dieren pakken die zich nauwelijks nog verdedigen of uit de voeten maken, ook kalfjes en veulentjes zullen ten prooi vallen lijkt. Maar voorlopig is de OVP nog heel moeilijk te bereiken voor wolven omdat Flevoland nu eenmaal via maar weinig plekken te bereiken is. Aan de andere kant, als er een in flevoland is, dan is de kans wel groot dat die de OVP vindt omdat Flevoland uitkomen ook weer lastig is.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

grunsven

Naar mijn idee is het ontbrekende van ziektes als MKZ en runderpest minstens zo belangrijk als het ontbreken van wolven. Die ziektes komen zeker niet in de OVP.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

jeroenroelofsen

https://nos.nl/artikel/2220573-demonstratie-voor-creperende-dieren-oostvaardersplassen.html
Citeer
Een deel van de actievoerders steekt bij het verlaten van het terrein waar de demonstratie was, het spoor over. ProRail roept hen op de rails zo snel mogelijk te verlaten omdat het gevaarlijk is en zorgt voor vertraging.

Eigenlijk is het spoor niet te bereiken, maar sloten die normaal het gebied ontoegankelijk maken, zijn dichtgevroren. De politie is ingeschakeld om de actievoerders weg te halen.
Wat een kansloze actie.....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

peterv

Citaat van: Cygnus op maart 04, 2018, 00:28:29 AM
Het is maar de vraag of Wolven ooit een rol van betekenis kunnen gaan spelen in de Oostvaardersplassen. M.i. zijn de Oostvaardersplassen maar matig geschikt voor Wolven. Ook Wolven hebben gebieden nodig waar ze zich kunnen terugtrekken en die aan hun biotoopeisen voldoen. Ik denk dat die in de OVP of directe omgeving niet aanwezig zijn. Het gebied ligt verder nogal geisoleerd ten opzichte van optimalere biotopen, zoals de Veluwe. Verder is de Oostvaardersplassen aan alle kanten omgeven door Wolfonvriendelijke biotopen, zoals verstedelijkte gebieden, het Markermeer, snelwegen en grootschalige agrarische gebieden. Het gebied ligt dan ook nog eens in een polder die alleen over bruggen te bereiken is (alleen in een winter met voldoende ijs zijn er meer mogelijkheden). Ik denk dat de OVP en omgeving veel te klein is en te weinig geschikt achterland heeft om een levensvatbare populatie Wolven te herbergen. 

Voorlopig verwacht ik via grote predatoren in ieder geval geen oplossing voor de problemen m.b.t. de grote grazers, nog los van de vraag of die predatoren überhaupt al een invloed hebben op de populaties van de grote grazers, wat door sommigen hier wordt gesteld. Verder zou je je af moeten vragen waarom predatoren moeten worden ingeschakeld om problemen met een te grote hoeveelheid gehouden dieren binnen een afgerasterd terrein op te lossen.
Ik waag me niet aan een voorspelling over de geschiktheid van het gebied. Gevoelsmatig is het inderdaad nogal klein voor wolven, maar hun aanpassingsvermogen kan voor verrassingen zorgen. Afgelopen najaar was ik in Schleswig-Holstein voor overleg met collega's daar die behoorlijk worstelen met wolven die langere of kortere tijd blijven rondhangen in gebieden als de Beltringharder Koog. De landschappelijke overeenkomst met de Dollard, Lauwersmeer en Oostvaardersplassen vond ik verbluffend. Wolven hebben geen bos nodig en redden zich ook prima in rietvelden als rustgebied. En de grootte van hun territorium is gewoon afhankelijk van het voedselaanbod. Maar inderdaad, predatoren gaan de OVP discussie waarschijnlijk niet voor ons oplossen.
Peter Venema

HPM

'Wetenschap moet ondergeschikt zijn aan wat wij als volk willen'
https://www.volkskrant.nl/opinie/de-doe-het-zelf-burger-vecht-nu-een-cultuuroorlog-uit-in-de-natuur~a4577611/

Lagerweij eet wel gewoon vlees. ,,Als ik meer centjes had zou ik geen kiloknallers kopen." Maar ,,dit gebied is een mislukt experiment"
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/04/alle-hekken-weg-en-voeren-a1594428

Herman van der Meer