Wie kan ons helpen?

Gestart door m.vering, september 11, 2016, 16:46:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

m.vering

Op 11 augustus jl vonden wij op het strand van Hirtshals in Noord-Denemarken in grote getale deze dieren. Schelpachtige omhulsels beschermden de tentakels die erin zaten (zoals bij een zeepok) De dieren hadden aan de andere zijde een stevige, beweegbare voet. De dieren waren met elkaar verbonden middels een wit soort "pur-achtig" propje. Wie kan ons vertellen wat dit zijn, want wij hebben geen idee, maar zijn zeer nieuwsgierig! Alvast bedankt!
M. Vering

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob


peeterke

#3
ik denk dat dit de geplooide eendenmossel is.

Latijnse naam Dosima fascicularis

Leuke vondst, want deze soort komt in onze omgeving niet voor maar vooral in de warmere delen van de Atlantische en Stille Oceaan.

zie onder andere
http://www.schelpenmuseum.nl/oudnieuws07.html

even naar beneden scrollen en dan staat daar een foto van deze soort met een toelichting op het pur achtige materiaal.
wanneer je doorscrollt zie ik je ook een foto van de gewone eendenmossel die je wat vaker op onze stranden kunt aantreffen.
vriendelijke groeten,

Kees

Rob Koelman

Citaat van: peeterke op september 11, 2016, 20:26:50 PM... Leuke vondst, want deze soort komt in onze omgeving niet voor maar vooral in de warmere delen van de Atlantische en Stille Oceaan.

De waarneming dan ook graag even invoeren!
Met vriendelijke groet, Rob

Michael_Inden

Geen weekdier maar een geleedpotige  ;)

Tello Neckheim

Eendenmosselen behoren tot de Rankpotigen wat weer een onderdeel is van de Kreeftachtigen, ik heb het topic verplaatst.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

David Tempelman

ja, graag invoeren. het zou de eerste waarneming zijn. alvast dank !
met vriendelijke groet,
David

peeterke

David,

bijna helemaal mee eens, en wel hierom :


  • het betreft een melding van Denemarken

    in het Centraal Systeem van de SWG (Strand Werkgroep) komen dit soort meldingen met enige regelmaat (enkel per jaar?) voorbij
Nee, ik pleit niet voor het achterwege laten hier; ik zal dan ook 2 waarnemingen die ik daar gemeld heb alsnog invoeren.


vriendelijke groeten,

Kees

peeterke

Citeer
Nee, ik pleit niet voor het achterwege laten hier; ik zal dan ook 2 waarnemingen die ik daar gemeld heb alsnog invoeren.

done

Overigens uit 2013, time flies
vriendelijke groeten,

Kees

David Tempelman

heel mooi dat de wrn uit Nederland zijn ingevoerd  :duim: een zeldzaam artikel, die geplooide eendenmossel. ik krijg het zeepaard ook thuis, maar kende deze soort niet.
de Deense waarneming is ook welkom hoor. je zou nog steeds de eerste op observation.org zijn. stel je voor dat iedereen ter wereld haar of zijn geplooide eendenmossels zou invoeren, dan zou je een leuk kaartje krijgen, maar voel je niet verplicht !
met vriendelijke groet,
David