melkzwam onder zwarte els

Gestart door kvb, juni 10, 2007, 19:56:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

kvb

Gisteren 3 melkzwammetjes gevonden in een broekbosje met zwarte elzen en een enkele berk. Grondsoort is zwart laagveen. Na lang dubben met gebruik van het boek van Heilmann-Clausen/Verbeken/Vesterholt kom ik uit op L. obscuratus, de groenige elzenmelkzwam. Microscopisch klopt het wel. Sporenmaten en wratjes op de sporen en hoedhuid. Foto in boek komt ook overeen. Melk is wit en licht vergelend en smaak is niet scherp.
Wat ik echter vreemd vind is dat er geen waarneming van bekend zijn terwijl de soort op vrij algemeen staat.
Graag jullie mening.

PS waarom groen. Er zit geen groen in dit zwammetje, ook niet in het boek.


Kik


edit. diameter hoedje maximaal 3 cm

kvb

onderkant en steel.


Arno van Stipdonk

Hoi Kik,

Het zou de soort kunnen zijn maar dat kan ik zo niet beoordelen. Ik mis overigens wel de strepen op de hoed maar dat is ook niet echt goed te zien op de foto.
Dat groene wijst volgens mij op jonge exemplaren die een nogal groene kleur hebben. Ik heb de soort een keer mogen vinden in België tijdens een excursie en de soort is naar mijn mening zeker niet algemeen. Mogelijk wordt ie vaker niet herkend?

Jong exemplaar:


kvb

hoed was uitgedroogd. Thuis natgemaakt en toen kwamen de streepjes (een beetje) terug.

Kik

wim veraghtert

Persoonlijk vind ik hem -louter op basis van de foto- niet echt een typische Groenige elzenmelkzwam.
Heb je Greppelmelkzwam - Lactarius lacunarum in overweging genomen?
Is een soort van vochtige gebieden, wilgenbroeken etc.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

kvb

Ja Wim dat was macroscopisch de grote kanshebber. Viel af door de sporenmaat. Sporen waren veel te groot

Ismael

Kan het ook de rimpelende melkzwam zijn? Volgens mij is het niet de groenige elzen omdat het melk van die soort niet geel verkleurt. Ik weet ook niet of het de rimpelende is hoor. Ik weet natuurlijk niet wat de sporenmaat is maar die valt ook binnen die van de groenige. Groenige --> 6.5-8.5 x 5.5-6.5 Rimpelende 7.5-9 x 6-7
Als de maten kleiner zijn dan 7.5 en 6 dan niet natuurlijk, zal wel he? In iedergeval mag de melk niet verkleuren
Groeten Ismaël Wind

kvb

Ismael(en anderen) maak je klaar voor zwaar nieuws.
In de monografie van de heren Heilmann-Clausenen Vesterholt en mevrouw Verbeken is de rimpelende melkzwam ondergegaan in L. chrysorreus, de zwavelmelkzwam. Volgens genoemde experts komt deze voor onder eiken en soms wilde kastanje(In zuidelijke landen). Wat ik als rimpelende melkzwam ken en gezien heb in de binnenduinbossen van Kennemerland is echt iets anders en mist zeker de zonering van de zwavelmelkzwam.
Nu de GGB: rimpelende melkzwam bestaat en kan voorkomen onder alle mogelijke loof-en naaldbomen op natte zand en veen gronden. Echter "wordt verward met L. lacunarum en andere taxa" en "Dit soortencomplex is nog niet geheel opgehelderd"
De sporenmaten van mijn vondst vallen net buiten jou info. Maar verschil is binnen meettolerantie. Voor Wim. sporen zijn te groot voor greppelmelkzwam.
Ik ga hem niet melden. Ik ga over een paar dagen nog een keer terug voor nieuw materiaal en dat ga ik opsturen naar de Consul.
Ik begin ook te geloven dat er soms geen absolute waarheid binnen de paddestoelenwereld bestaat. Soortconcepten zijn rekbaar als onderbroekelastiek uit de zestiger jaren. Het blijft echter spannend detective werk.

Kik

Ismael

Echt waar? Niet onder berk volgens die eerste dus? Daar hebben wij m meestal gevonden. Pas geleden nog, in het wierdense veen! Veengrond ook dus. Inderdaad erg elastisch soms :twisted:  
Groeten Ismaël Wind

wim veraghtert

CiteerIsmael(en anderen) maak je klaar voor zwaar nieuws.
In de monografie van de heren Heilmann-Clausenen Vesterholt en mevrouw Verbeken is de rimpelende melkzwam ondergegaan in L. chrysorreus, de zwavelmelkzwam. Volgens genoemde experts komt deze voor onder eiken en soms wilde kastanje(In zuidelijke landen). Wat ik als rimpelende melkzwam ken en gezien heb in de binnenduinbossen van Kennemerland is echt iets anders en mist zeker de zonering van de zwavelmelkzwam.
Nu de GGB: rimpelende melkzwam bestaat en kan voorkomen onder alle mogelijke loof-en naaldbomen op natte zand en veen gronden. Echter "wordt verward met L. lacunarum en andere taxa" en "Dit soortencomplex is nog niet geheel opgehelderd"



Kik
Deze uitleg klopt niet hoor!

De rimpelende melkzwam staat heus als een aparte soort in Heilmann-Clausen & Verbeken (nl. Lactarius tabidus (syn. L. theiogalus ss. auct.)). Er is inderdaad in het verleden een misvatting geweest waardoor één of andere auteur de naam Lactarius theiogalus (non ss. auct.) gebruikt heeft voor de Zwavelmelkzwam. Daardoor is theiogalus ook een synoniem (of misvatting?) voor Zwavelmelkzwam.
Maar Rimpelende bestaat best wel; is ook bij mijn weten een soort die vaak onder berk staat. Zwavelmelkzwam is eigenlijk niet echt met rimpelende te verwarren door onmiddellijke geelverkleuring van de melk en de zonering in de hoed. Zwavelmelkzwam vind ik enkel onder eiken (en volgens de literatuur dus ook onder kastanje).

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

kvb

Wim

De naam L. tabidus staat niet in de GGB. Daar staat de naam L. theiogalus voor rimperende melkzwam. Daar begint vor ons nederlanders dan de verwarring.
Ook in onze eigen database wordt L. theiogalus gebruikt.

Ik kan hier verder niet veel mee. Het komt niet vaak voor dat de nederlandse naam voor een soort minder verwarring geeft dan de latijnse.

Voor mij was het ook een raadsel hoe de rimpelende en de zwavel op een hoop werden gesmeten.

Kik

kvb

Nieuw materiaal gehaald in de stromende regen. alles nog eens bekeken en gemeten en  kom op rimpelende melkzwam. Er stond inderdaad een (1) berk. Einde van verwarrend verhaal. Blijft voor mij de vraag wie er nu beslist hoe de rimpelende melkzwam heet, L. theiogalus of L. tabidus.

Kik

wim veraghtert

De nieuwe namenlijst voor Vlaanderen gebruikt L. tabidus.

WALLEYN, R. & VANDEVEN, E., Standaardlijst van Basidiomycota en Myxomycota van Vlaanderen en het Brussels Gewest, INBO, 2006.
Te downloaden op www.inbo.be.

admin nachtvlinders waarnemingen.be