Wespenspinnen in De Uithof Den Haag verdwenen

Gestart door geertje, september 11, 2016, 18:47:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

geertje

Hoe blij was ik, toen ik in natuurgebied De Uithof in Den Haag wespenspinnen aantrof.
Op een heel klein gebied telde ik een keer binnen een half uur minstens 80 vrouwtjes. Mannetjes minder (maar dat kan ook aan mijn ogen liggen).
Vaak ging ik terug, om te kijken of er ook coconnen waren.
Tot mijn vreugde trof ik die aan en mocht zelfs het afzetten van een eipakket meemaken.
Graag wilde ik ook "de laatste ronde" zien: het afronden van de cocon, maar helaas, het hele veld was tot op de grond plat gemaaid.
Er was niets meer over.

Slechts twee vrouwtjes zag ik nog: één behoorlijk dik, dus ik hoopte dat zij nog een ei pakket zou leggen, wat ook is gebeurd.
Zij was gespaard, omdat er net op die plek een boomstronk stond waar de machine niet overheen kon.

Wat ik me nu afvraag.
De cocon is nadat het vrouwtje er een paar dagen naast heeft gezeten nog aanwezig. Is het daar veilig? (Honden mogen er niet komen) of is het beter het pakket dat in het midden van dit veld ligt te verplaatsen naar een veiliger plekje?

Mochten er volgend jaar toch weer wespenspinnen voorkomen op die plek, is het raadzaam de gemeente in te lichten dat ze een stuk overslaan bij het maaien?

Overigens heb ik op dit veld nog veel meer gezien, zoals veenpluis en brede orchis. Het is echt een uniek stukje grond.
Om er te lopen is het een oase, als je erop bent gekleed: moerassig (waardoor bijna niemand het veld betreedt), vol grassen, riet en diverse insecten.

Heel graag jullie mening!

Groeten,
Gera Nieland

HPM

Zitten die spinnen daar ondanks of dankzij het jaarlijks maaien?
En zitten ze echt alleen maar op dat veldje?
Herman van der Meer

geertje

Ja, ze zaten daar.
Hoe lang weet ik niet, maar gezien het aantal neem ik aan langer.
Ik ben er nooit geweest wegens mijn angst (tot dit jaar) voor muggen en dazen  :rolleyes:
De hele Uithof is overbekend voor mij, elk plekje heb ik er wel gezien, maar een wespenspin ben ik elders nooit tegenkomen.
Dus ik neem haast aan (mede gezien de grassen) dat ze op die plek alleen daar voorkomen.
Groeten,
Gera Nieland

peterv

Niet alleen voor de spinnen maar voor veel meer organismen is het gunstig als graslanden niet elke keer voor 100% worden gemaaid. Ook vlinders, kleine zoogdieren en dergelijke hebben profijt bij (van plek wisselende) stroken die een jaartje blijven staan. Ik zou, als je in overleg gaat met de gemeente (of andere beheerder van het terrein) niet alleen op de spinnen wijzen, maar op het feit dat heel veel "klein grut" daar baat bij heeft.
Peter Venema

geertje

Klopt!
Er waren ook diverse vlinders, sprinkhanen, kapoentjes en andere insecten, die ik daar niet meer aantref.
Ik zal inderdaad vragen, of ze volgend jaar het deels willen maaien. De grassen en het riet komt er wel bovenop (zaden en pluizen liggen er nog) maar de dieren en ei afzettingen (ook van de vlinders) zijn verdwenen.
Groeten,
Gera Nieland

tekenaar

wespspin bredit zich sterk uit in Nederland en ik denk dat deze soort op zich geen argument zou moeten zijn om beheer van een graslandje te wijzigen. Wel het belang van hele levensgemeenschappen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

geertje

Citaat van: tekenaar op september 16, 2016, 10:09:26 AM
wespspin bredit zich sterk uit in Nederland en ik denk dat deze soort op zich geen argument zou moeten zijn om beheer van een graslandje te wijzigen. Wel het belang van hele levensgemeenschappen.

Begrijp ik goed hieruit, dat ik moet afwachten tot volgend jaar?
Mocht de soort zich hier weer vestigen, dan niets doen, mocht de soort sterk verminderen, dan een signaal afgeven?
Het is de enige plek in de Uithof, waar hij zich had gevestigd.
(overigens heb ik ook in de nabijgelegen parken, zoals Meyendel en Ockenburg gezocht)
Groeten,
Gera Nieland

tekenaar

nee, alleen dat je met meer argumenten aan moet komen dan alleen met deze soort. Ze zijn opvallend en ik vindt ze ook mooi, maar dat geld ook voor merels en koolwitjes ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

HPM

Meijendel is geen park en het ligt ook niet in de buurt.
Heb je ook al eens in Madestein gekeken? Bijvoorbeeld in de natte hoek Nieuwe weg/Loozerlaan? Daar zal trouwens wel hetzelfde soort beheer zijn.
Maar zoals ik eerder al suggereerde zitten die spinnen daar in de Uithof ondanks/dankzij jaarlijks maaien. Die zullen daar dit jaar echt niet voor het eerst hebben gezeten.
Ik heb het gebied nog als weiland gekend.
Herman van der Meer

geertje

Klopt :D
En ja, ik heb overal gekeken, het is, samen met De Uithof en Ockenburg, mijn wandelgebied.
Het beheer is overigens identiek ja. En nee, ik heb ze daar niet aangetroffen helaas.

Groeten,
Gera Nieland

tekenaar

Wespspin breidt zich de laatste jaren sterk uit in Nederland, waarschijnlijk als reactie op het warmere weer (het is van oorsprong een zuid en midden Europese soort). Dat je hem nu vindt op plekken waar hij voorheen niet zat, past in dat plaatje. Ook dat hij nog niet zit op ogenschijnlijk even geschikte plekken: die heeft hij mischien nog niet "gevonden" of ze zijn niet zo geschikt als je gevoelsmatig zou denken).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

geertje

Wij zagen de wespenspin inderdaad altijd in Zuid Frankrijk.
Vanaf 1999 wonen we in Escamp, waar ik wekelijks in De Uithof wandel.
Dit (kleine) veldje ontdekte ik pas vorig jaar. Het was voor mij een interessant veldje, omdat er ook veenpluis stond.
Vorig jaar zag ik het voor het eerst: de wespenspin is mij toen niet opgevallen (maar wie weet ook omdat ik er niet op lette: normaliter is het bijna onbegaanbaar, door de hoge grassen maar ook door het moerassige karakter.
Op dit moment komt het riet en de grassen weer aardig op, dus ik hou in de gaten, of de soort daar volgend jaar toch weer terug keert.
Het veenpluis zal vast wel terug komen neem ik aan: de pluizen waren allang weggewaaid :)
Groeten,
Gera Nieland

HPM

Merkwaardig is dat ik rond Den Haag waarnemingen zie in Solleveld, Westduinen, Marlot en Meijendel, maar geen waarnemingen in de Uithof.
Als waarnemingen niet worden ingevoerd is er ook niets te zeggen over waar ze wel en niet voorkomen en over eventuele verandering in gebieden waar ze wel zijn gedocumenteerd.
Herman van der Meer

geertje

#13
De waarnemingen heb ik toch wel degelijk ingevoerd???
Ik ga het even checken.

Ja, ze staan op mijn lijst(je).
Groeten,
Gera Nieland

HPM

Raar. Ik had op de kaart gekeken en daar stond de uithof niet. Nu nog een keer en ze staan er wel, en nog meer in de buurt ook. Maar ik zie dat je je waarneming hebt vervaagd.
http://waarneming.nl/soort/maps/1729?from=2000-01-01&to=2016-09-17&count_ex=0&grid=1000
Herman van der Meer

geertje

Klopt.
Met opzet eigenlijk indertijd, omdat ze "druk bezig" waren.
Zal de vervaging er nu afhalen, of juist niet nu er nog maar 1 cocon zit?  :huh:
Groeten,
Gera Nieland

Frank van de Putte

Citaat van: HPM op september 17, 2016, 15:31:50 PM
Raar. Ik had op de kaart gekeken en daar stond de uithof niet. Nu nog een keer en ze staan er wel, en nog meer in de buurt ook. Maar ik zie dat je je waarneming hebt vervaagd.
http://waarneming.nl/soort/maps/1729?from=2000-01-01&to=2016-09-17&count_ex=0&grid=1000

Blijkbaar zijn er zoveel waarnemingen dat die kaart niet eens wil laden, maar het is volgens mij de meest ingevoerde spinnensoort, en hij zit inmiddels echt overal; http://waarneming.nl/soort/stats/1729
Dus ik zou me niet al te veel zorgen maken dat deze soort daar volgend jaar weer zit, er blijven vast wel wat eicocons gespaard, en daar kruipen volgend jaar weer honderden Wespenspinnetjes uit.

Overigens kan ik me ook weleens ergeren aan het "maaibeleid" hier in Nederland, het lijkt soms wel of werkelijk elk stukje gras/ruigte/berm moet worden platgemaaid, en dan meestal met een klepelmaaier, daar komt volgens mij geen enkel beestje levend doorheen...
Groetjes,

Frank van de Putte

geertje

Klopt. Het maaibeleid is waardeloos.
Ik heb wel eens contact met de gemeente opgenomen, omdat ze mijns inziens vaak in verkeerde perioden maaien, wat gelukkig tot een wat gevarieerder maaibeleid leidde (wie weet dat ook anderen hierover contact opnamen?)
En gelukkig wordt steeds meer ingezaaaid (wilde bloemen geeft bijvoorbeeld bijen meer kans).
Maar wat op dit kleine veldje (en overigens wat straks meer velden in De Uithof staat te wachten) is inderdaad desastreus.

Het klopt dat geen dier meer overleeft: het veld zat dan ook de dag erop vol wespen die zich tegoed deden aan resten.
Zelfs dazen trof ik niet meer aan!

Of er meerdere coconnen het hebben overleefd betwijfel ik, want ik ben nu al 3 keer teruggegaan en heb niets meer gevonden.
Maar ik blijf zoeken zolang ik niet in de ondergrond weg zak :)
En wie weet is die ene cocon inderdaad voldoende (met een toch verstopte?) voor een nieuwe generatie.
(Maar dan hang ik wel aan de bel bij het stadsdeelkantoor.)

(Wie wil zien hoe er is gemaaid: hier kan je het teruglezen :)
http://haagsallerlei.nl/betoverende-avondmist-verdrijft-woede/
Groeten,
Gera Nieland

HPM

Maaien is op de vegetatie gericht. Als dat het gewenste resultaat heeft is er geen reden om het regime te veranderen. Je juicht over het Veenpluis, maar dat zou er zonder maaien niet staan. Je hebt het over het zaaien van bloemen, maar dat hoort niet thuis in grasland wat bedoeld is om natuurlijk te zijn.
Wat er aan dieren zit is afhankelijk van de vegetatie. Die was kennelijk geschikt voor wespenspinnen.
Maaien is altijd nadelig voor sommige planten en dieren. Dat is ook de reden voor het maaien. Het onderdrukken van sommige soorten ten behoeve van andere, of om een bepaald successiestadium te handhaven.
Als het maairegime moet worden afgestemd op de cyclus van wespenspinnen, gaat dat ongetwijfeld ten koste van andere dieren en planten. Staar je dus niet blind op wat jij toevallig mooi vindt. Iemand anders vindt weer andere dingen mooi of belangrijk. Als iedereen gaat klagen omdat hij vindt dat het slecht is voor zijn favoriet, krijgt een beheerder het heen en weer.
Beheerders krijgen ook nog wel eens vragen(/klachten) als er bos gedund moet worden. Omdat bijvoorbeeld een buurtbewoner toevallig een wethouder kent.
Herman van der Meer

geertje

Je hebt helemaal gelijk.
Overigens bedoelde ik niet het inzaaien op dat veld, maar in de bermen in de stad en langs de snelwegen ;-)
Het maaien is noodzakelijk snap ik!
En gelukkig is het beleid in de natuurgebieden steeds meer in de zin van "laat zijn gang maar gaan". Behalve daar, waar het gevaarlijk wordt, of waar beleid noodzakelijk is.
Er wordt in dit gebied ook gebruik gemaakt van Schotse Hooglanders en Galloway Runderen (vanzelfsprekend in andersoortige gebieden).

En nee, ik ben niet tegen natuurbeleid, en ik begrijp nu dat bepaalde soorten juist voordeel ervan hebben.
Alleen, ik vraag me af, of het zo rigoureus moet?
Groeten,
Gera Nieland

HPM

Citaat van: geertje op september 17, 2016, 19:22:37 PM
...
Alleen, ik vraag me af, of het zo rigoureus moet?

Maaien is natuurlijk altijd rigoureus, maar als ik die foto van je zie, is er wel nogal eh.. grof gemaaid. Dat maakt het wel gevarieerd  :blink:
Een mooier resultaat krijg je natuurlijk als je er een oud boertje met pet, pijp en zeis op zet.
Herman van der Meer

geertje

Zeker weten, fotografisch ook  ;D
Maar volgend jaar ga ik weer op zoek naar de mooie orchis daar en hopelijk/waarschijnlijk weer het veenpluis  ;)
Gelukkig zijn er nog prachtige gebieden om van te genieten hier in de buurt  B)
Groeten,
Gera Nieland