Lieveheersbeestjesproject van start, koop nu een paraplu

Gestart door vincentkalkman, maart 17, 2015, 11:37:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

vincentkalkman

Het lieveheersbeestjesproject is van start, zie de projectpagina hierover. Lieveheersbeestjes zijn nu al actief en komende weken kan je al aan de slag. Een goede manier om lieveheersbeestjes te vinden is het kloppen van struiken en bomen (loof en naald). Daarbij houd je een paraplu of klopscherm onder een tak die je vervolgens met een tak afklopt. Op deze manier vind je grote aantallen spinnen, hooiwagens, wantsen, kevers, bladluizen en lieveheersbeestjes. Een goede paraplu kan je aanschaffen bij de Parapluwinkel.nl. De witte variant van de vierkante ALL SQUARE is geschikt (groot, stevig en lichte ondergrond). Als je een 'professioneel' klopscherm wilt aanschaffen kijk dan op de diverse websites onder www.nev.nl/everts (zie links-> boeken materialen).

Vincent Kalkman
 
Projectpagina "Lieveheersbeestjes op de kaart"  http://waarneming.nl/lieveheersbeestjes/index.php
Vincent Kalkman - Naturalis Biodiversity Center
Postbus 9517, 2300 RA Leiden
Bezoekadres: Darwinweg 2, Leiden, Tel.: 06 45662151

marcel123

#1
Even een snelle poging met wat links om mensen op weg te helpen met het determineren en invoeren van LHBtjes (bij elkaar gescharreld door Marcel en Arp)

Nederlandstalige info
BROKEN: Lieveheersbeestjesproject JNM/INBO België met o.a. verspreidingskaarten België


Anderstalige info

Foto-overzichten/plaatjeskijken

Eerder op het forum ...

Software & Apps:

Lieveheerstbeestjesapp:

Arp

Voor een project dat groots van start gaat zou de informatie inderdaad beter te vinden mogen zijn  :-\

Bij EIS Nederland is niks te vinden, maar is wel ergens de zoekkaart ondergebracht. (overigens krijg ik nog steeds eis.plumit.nl als ik via google de EIS site zoek)
Bij Het Nederlands Soortenregister zie ik geen aankondiging, al wordt daar naar verluidt (tzt?) wel de interactieve sleutel (facetdeterminatie) gehost, maar kennelijk is die nog niet online of in elk geval hier niet officieel gelinkt.
Bij Naturalis zie ik zo snel ook even niks

Op waarneming.nl staat wel een aankondiging ... waar ook de projectpagina gelinkt is.

Ik ga dit topic maar even "sticky" maken, zodat forumbezoekers ook op de officiële start van het project geattendeerd worden :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)


Arp

#4
Even een snelle poging met wat links om mensen op weg te helpen met het determineren en invoeren van LHBtjes.

{knip}: Links ingewerkt hierboven ergens

P.S. AH - ik zie dat Marcel hetzelfde idee had, maar sneller was  ;D  :duim:

Zal ik de links straks samenvoegen en bovenaan zetten?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

marcel123

#5
Ja, samenvoegen en jou layout aan houden want die is veel mooier.
Misschien is het handiger om een apart lieveheerstbeestjes-subforum te maken?
Mag ik jou links ook rondsturen als je klaar bent?

Arp

Citaat van: optilete op maart 17, 2015, 13:11:38 PM
Waarom is er voor gekozen om van het  Aziatisch lieveheersbeestje - Harmonia axyridis (Pallas, 1773) niet alle forma / ondersoorten / kleurvarieteiten te onderscheiden?
Is het niet interessant om de geografische verspreiding daar van te weten?
Wat momenteel de wensen voor het volgen daarvan zijn weet ik niet. Ik kan alleen bijdragen dat destijds (een jaar of 8 geleden denk ik) de toen in Nederland bekende vormen een eigen "ondersoort" op waarneming gekregen hebben, inderdaad om deze ook regionaal te kunnen volgen.

Ondertussen zijn er een incidenteel een paar andere vormen vastgesteld die nog geen eigen plaats hebben gekregen. Vaak zijn het overigens allemaal heterozygote mengvormen wat het strikt genomen niet helemaal correct maakt om ze gescheiden in te delen, maar voor zover herkenbaar stoppen we een heterozygoot beest dus steeds bij de minst algemene vorm van de twee herkenbare.

Zie ook deze uitleg en/of de links voor de kleurvarianten uit het berichtje hierboven.

Wat men er tijdens het LHBtjesproject mee wil weet ik nadrukkelijk niet. Je zou je ook voor kunnen stellen dat het eveneens zinvol wordt om hetzelfde te doen voor de genetische varianten van beide Adalia-soorten. Misschien zie je dan dankzij de grote hoeveelheid data van waarneming wel leuke patronen ontstaan - danwel regionale, danwel fenologische zwaartepunten voor de ene of de andere.

Persoonlijk zou ik er beslist voor zijn om dit te splitsen, omdat het gewoon geinige gegevens op kan leveren, maar ik ga daar niet over.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Ha Marcel,

Dan wacht ik even af wat Vincent of anderen van het project willen (Gerrian, Jan, ...?) voordat ik het (bovenaan?) samenvoeg.

Citaat van: optilete op maart 17, 2015, 14:26:32 PM
Mag ik jou links ook rondsturen als je klaar bent?
Alles wat ik (qua eigen werk) op internet dump - tekst, foto's whatever is publiek domein ofwel Creative Commons Zero (CC0) - dus knock yourself out  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vincentkalkman

Het in kaart brengen van de verspreiding van de kleurvormen van Aziatisch lieveheersbeestje is zeker leuk. Iedereen die dat wil kan natuurlijk aangegeven welke kleurvorm is aangetroffen bij het doorgeven van de waarneming. In eerste instantie gaan we niet uitgebreid oproepen om de kleurvormen door te geven; het leven van een beginnend lieveheersbeestjeswaarnemer is immers al ingewikkeld genoeg. Overigens is er in Nederland vrij actief gekeken naar de frequentie van de kleurvormen van het tweestippelig lieveheersbeestje. Een herhaling van dat onderzoek wees uit dat de frequentie van de kleurvormen in de afgelopen decennia is veranderd. Zie onderstaande artikelen. Geïnteresseerden kan ik deze artikel toe sturen (stuur dan even een mailtje naar vincent.kalkman@naturalis.nl)

de Jong, P.W. & P.M. Brakefield 1998 Climate and change in clines for melanism in the two-spot ladybird, Adalia bipunctata (Coleoptera: Coccinellidae). Proceedings of the Royal Society of London B 265: 39-43
de Jong, P.W., M.D. Verhoog & P.M. Brakefield 1993 Sperm competition and melanic polymorphism in the 2-spot ladybird, Adalla bipunctata (Coleoptera, Coccinellidae) Heredity 70 (2): 172-178
Brakefield. P.M. & P.W. de Jong 2011. A steep cline in ladybird melanism has decayed over 25 years: a genetic response to climate change? Heredity  107: 574–578
Vincent Kalkman - Naturalis Biodiversity Center
Postbus 9517, 2300 RA Leiden
Bezoekadres: Darwinweg 2, Leiden, Tel.: 06 45662151

Arp

Hoi Vincent,

Ja, ja ... "industrieel melanisme" ... daar is destijds nog wel meer over geschreven  ;D

Kun je dan misschien in jullie werkgroep overleggen of er behoefte is om analoog aan Harmonia axyridis extra invoermogelijkheden aan te maken voor de kleurvormen van de beide Adalia-soorten? Ik wil desgewenst wel helpen schuiven/indelen met de bestaande waarnemingen, of desgewenst er ook met m'n takken van afblijven natuurlijk ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vincentkalkman

Hoi Arp,

Ik heb er geen bezwaar tegen om de vormen van tweestippelig lieveheersbeestje ook op te splitsen. Ik stel wel voor om daar nu niet direct aan te beginnen (niet alles tegelijkertijd). Het bekijken van de foto's en opsplitsen in de kleurvormen zou eventueel een goed studentenproject kunnen zijn.
Vincent Kalkman - Naturalis Biodiversity Center
Postbus 9517, 2300 RA Leiden
Bezoekadres: Darwinweg 2, Leiden, Tel.: 06 45662151

Arp

Prima natuurlijk - mijn insteek was dat mensen dan desgewenst alvast nieuwe invoer zouden kunnen opsplitsen ipv van diverse kleurvormen gezamenlijk als 5 Ada.bip. of 38 Ada.dec. (ofzo) onder één noemer invoeren. Als je het zo goed mogelijk op wilt splitsen zou je dat later telkens weer bij de waarnemer moeten aankaarten...

Maar je moet het uiteraard zo doen zoals het jullie goed/handig lijkt  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Stippen

Ik zie tot mijn schrik dat de voorgestelde naam voor Nephus bipunctatus 'Tweestippelig kapoentje' is.


Ik ga aan mijn publiek niet uit kunnen leggen dat een tweestippelig kapoentje iets geheel anders is dan een tweestippelig lieveheersbeestje.

Wanneer we de kinderen (en veel ouderen!) eindelijk zover hebben dat ze in Google gaan zoeken naar 2 en 7 stippen, dan ga ik ze niet opschepen(sorry) met Nephus bipunctatus!




Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

manger

Op 3 mei 2015 organiseren we in het kader van het landelijk Lieveheersbeestjes atlasproject een excursie in het Drouwenerzand. De excursie wordt geleid door Vincent Kalkman van EIS Kenniscentrum Insecten en met medewerking van Jan Joost Mekkes en René Manger van de Libellenwerkgroep Drenthe.

Om de excursie goed te kunnen stroomlijnen, graag opgeven bij de Libellenwerkgroep Drenthe: info@libellen-drenthe.eu. Het verzoek daarbij om naam te vermelden en aangeven met hoeveel personen de excursie bezocht gaat worden?

Groet, Rene
Video's van de Nederlandse Libellenfauna www.video.dutchdragonflies.eu
Libellenfauna van Nederland www.dutchdragonflies.eu

vincentkalkman

De veldklapper lieveheersbeestjes kan vanaf nu als pdf worden gedownload van www.eis-nederland.nl/lhb). Met deze veldklapper kunnen alle Nederlandse lieveheersbeestjes en enkele kapoentjes op naam worden gebracht. Later dit jaar zal van deze veldklapper een eenvoudige gedrukte versie verschijnen.

Groet, Vincent

Vincent Kalkman
EIS Kenniscentrum Insecten en andere ongewervelden
p/a Naturalis Biodiversity Center
Postbus 9517
2300 RA Leiden
Tel.: 071- 7519373
www.eis-nederland.nl
Vincent Kalkman - Naturalis Biodiversity Center
Postbus 9517, 2300 RA Leiden
Bezoekadres: Darwinweg 2, Leiden, Tel.: 06 45662151

Douwe van der Ploeg

Deze hier ook maar even ;)

Citaat van: vincentkalkman op maart 15, 2016, 13:58:45 PM
Op http://waarneming.nl/gmap_lhb.php staat een overzichtskaart van de op Waarneming.nl ingeleverde waarnemingen van lieveheersbeestjes. Per hok kan je zien of er waarnemingen van lieveheersbeestjes bekend zijn. Door op het hok te klikken kan je zien hoeveel soorten er zijn waargenomen en met een extra klik zie je welke soorten dat zijn. Uit de rode hokken zijn nog helemaal geen waarnemingen bekend en dit jaar willen we proberen zoveel mogelijk van die hokken op te vullen. Gebieden waar veel lege hokken zijn te vinden liggen in de veenweidegebieden van Noord- en Zuid-Holland, het westen van Noord-Brabant, de Flevopolder en het noorden en westen van Friesland. Laat weten als je van plan bent om lege hokken in een deel van Nederland op te rollen.
Douwe van der Ploeg

Geum rivale

Tot wanneer loopt het onderzoek en wanneer worden de uitkomsten bekendgemaakt?
Kees van Reenen

marcel123

#17
Ik zal de link naar de projectpagina http://waarneming.nl/lieveheersbeestjes/index.php toevoegen aan de eerste post. Op deze pagina staan de resultaten. De eerste regel op deze pagina is
Citeer2016 is het tweede en tevens laatste jaar van het lieveheersbeestjesproject.

hiskodevries

Laatste weken lieveheersbeestjesproject begonnen
Op 16 oktober wordt het bestand van de lieveheersbeestjes afgesloten en gaan we beginnen met het maken van een verspreidingsatlas. Afgelopen twee jaar zijn er meer dan dertigduizend waarnemingen verzameld maar toch zijn er nog 5 bij 5 km-hokken die niet onderzocht zijn (zie http://waarneming.nl/gmap_lhb.php ). Alle waarnemingen met foto worden gebruikt voor de atlas. De verspreidingsatlas wordt komend voorjaar gratis verspreid onder iedereen die meer dan tien waarnemingen heeft bijgedragen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerrian

De laatste weken zijn er vrij veel waarnemingen 'uit de oude doos' ingevoerd. Goed werk, want deze kunnen nog gebruikt worden voor de atlas.
Voor wie nog van plan was zijn/haar archief door te spitten; wacht niet te lang, want je hebt nog maar een paar dagen. Bij het invoeren graag ook het stadium invullen en bij het Aziatisch lieveheersbeestje van de imago's ook de kleurvorm.

ruut

Was vergeten te melden, dat ik het blad heb ontvangen.
Ben onder de indruk😉
Dank en vriendelijke groet, ruut