hulp bij keuze verrekijker

Gestart door stevenvdb, september 03, 2016, 12:45:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

stevenvdb

Mijn vriendin wil een nieuwe verrekijker kopen, maar heeft geen idee welke haar het beste ligt. Ze heeft een budget van rond de €400. Ze zou het liefst een 10x vergroting hebben. Welke merken en modellen zijn er aan te raden in deze prijscategorie?

Alvast bedankt!
Gr, Steven

Jacob Molenaar

Volgens mij heeft Vogelbescherming NL een aantal leuke verrekijkers rond die prijs, zowel met 8x vergroten als 10x. Zie http://www.vogelbescherming.nl/winkel__fun/optiek_

Misschien heb je hier ook wat aan: http://www.vogelbescherming.nl/index.cfm?act=files.download&ui=7DB5D066-B475-0672-93B6CB4938D2DFD2
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

rudieh

Hoi Steven,

Mijn vrouw heeft een zeiss terra 8x25 en die bevalt haar goed. Erg licht en kijkt best goed.

gr Rudie Huiting


Jeroen Nagtegaal

Waarom een 10x is een belangrijke vraag, vaak geeft een 8x een net wat rustiger beeld en ook meer lichtsterkte bij donker weer. Mijn advies bij zulke kwesties is altijd om naar een van de goed aangeschreven zaken te gaan. Ze daarvoor: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=103583.0
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rob Koelman

Toch maar weer even de Eden XP 10x42 onder de aandacht brengen...

http://nl.knivesandtools.com/nl/pt/-eden-quality-verrekijker-xp-10x42.htm

Qua prijs/kwaliteit verhouding nog altijd een van de betere 'budgetkijkers' die je momenteel kunt kopen...

Zie hier de discussie over de plus- en minpunten: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=159448.0
Met vriendelijke groet, Rob

grunsven

Wat wil je als objectief?
Een kleine kijker die je makkelijk mee kunt nemen? Een grotere licht sterkere?
Dat maakt nogal uit.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Alex Kwak

Ik had jaren geleden dezelfde vraag en kreeg toen het advies om óf beneden de 200 euro te blijven, óf voor het topsegment (1000-2000 euro) te gaan.
Dat was mijns inzien een top-advies.

Alternatief is inderdaad de Eden. Iets boven de 200 euro, maar een goede kijker voor z'n geld.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

grunsven

De wereld is wel veranderd sinds "jaren geleden".
Er is ondertussen een flink middensegment.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Alex Kwak

Citaat van: grunsven op september 05, 2016, 15:32:27 PM
De wereld is wel veranderd sinds "jaren geleden".
Er is ondertussen een flink middensegment.

Klopt, maar wat blijft is dat het middensegment nét niet perfect is, terwijl je wel heel veel geld betaalt.
Ik heb destijds doorgespaard voor een topmodel, en heb de rest van m'n leven een perfecte kijker.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Vincent Martens

Citaat van: Alex Kwak op september 05, 2016, 15:35:32 PM
Citaat van: grunsven op september 05, 2016, 15:32:27 PM
De wereld is wel veranderd sinds "jaren geleden".
Er is ondertussen een flink middensegment.

Klopt, maar wat blijft is dat het middensegment nét niet perfect is, terwijl je wel heel veel geld betaalt.
Ik heb destijds doorgespaard voor een topmodel, en heb de rest van m'n leven een perfecte kijker.

Je kunt ook een weinig gebruikte Leitz Trinovid 10x40 uit de jaren ´70 proberen te vinden. Dan heb je voor zo´n 400 Euro  een bijna onverslijtbare lichte topkijker met een zeer hoge scherpte en een groot gezichtsveld. Het is een kijker die nog steeds niet onderdoet voor de kijkers uit het topsegment die nu verkocht worden. En als je er zuinig op bent zal de verkoopwaarde niet of nauwelijks dalen.
groeten, Vincent

Rob Koelman

Nadeel van oudere kijkers is dat de close focus afstand vaak erg groot is (meer dan vijf meter). Voor het kijken van vogels is dat niet zo heel snel een probleem, maar voor insecten (vlinders, libellen, etc.) is dat al snel te veel.

De nieuwste kijkers kunnen scherpstellen vanaf plm. 1,5 meter, wat betekent dat je ook op dat vlindertje direct voor je op de grond kunt scherpstellen...
Met vriendelijke groet, Rob

stevenschoevaart

Helaas moet ik tegenspreken dat een Leitz Trinovid uit de jaren zeventig niet onderdoet voor het huidige topsegment.
Dit kijkertje ligt me na aan het hart.
Was toen mijn eerste aangeschafte topkijker, waar ik heel lang voor moest sparen.
En ik koester hem nog steeds, maar wel als stukje antiek.
Uiterlijk is nog steeds top en gewicht ook.
Maar qua scherpte en lichtsterkte en nabijafstand o.a., geen vergelijk meer met huidige top.
Beeld is een beetje 'soft', zeg maar.

Steven Schoevaart
Steven Schoevaart

Wilfred

Citaat van: Alex Kwak op september 05, 2016, 15:02:59 PM
Ik had jaren geleden dezelfde vraag en kreeg toen het advies om óf beneden de 200 euro te blijven, óf voor het topsegment (1000-2000 euro) te gaan.
Dat was mijns inzien een top-advies.

Alternatief is inderdaad de Eden. Iets boven de 200 euro, maar een goede kijker voor z'n geld.

Lijkt me typisch het advies van een verkoper om een potentiele koper (die zo'n topkijker eigenlijk wel wil kopen maar nog met het ongemakkelijk schuldgevoel zit dat ie er zoveel geld voor uitgeeft)  dat duwtje in de rug te geven waardoor het een verantwoorde uitgave wordt.
Grofweg denk ik dat er bij dit soort optiek wel degelijk een verband zit in de opgaande lijnen van prijs en kwaliteit, uitzonderingen daargelaten. Ik heb zelf een 8x 42 kijker uit de middenklasse van circa 450 euro ooit gekocht bij VB in Zeist. Mijn vriendin heeft er een van net boven de 100 euro, ook een 8x42 van de VB, prima ding niks mis mee.
Maar als je beide kijkers achter elkaar voor je ogen zet dan ziet zelfs een leek direct waar dat prijsverschil in zit.

Vincent Martens

Citaat van: stevenschoevaart op september 05, 2016, 18:12:01 PM
Helaas moet ik tegenspreken dat een Leitz Trinovid uit de jaren zeventig niet onderdoet voor het huidige topsegment.
Dit kijkertje ligt me na aan het hart.
Was toen mijn eerste aangeschafte topkijker, waar ik heel lang voor moest sparen.
En ik koester hem nog steeds, maar wel als stukje antiek.
Uiterlijk is nog steeds top en gewicht ook.
Maar qua scherpte en lichtsterkte en nabijafstand o.a., geen vergelijk meer met huidige top.
Beeld is een beetje 'soft', zeg maar.

Steven Schoevaart
.

Steven Schoevaart

Steven je hebt gelijk. Contrast, scherpte en transmissie zijn minder dan bij de huidige topkijkers. Voor een vergelijking met de Ultravid zie http://www.wildundhund.de/r30/vc_content/bilder/firma438/Archiv_2006/046_049_fernglastest_0206.pdf
maar voor dagelijks gebruik prefereer ik dit stukje antiek boven een nieuwe middenklasse kijker.
Bewerk bericht
86.85.235.224
Vincent
groeten, Vincent

Alex Kwak

Citaat van: Wilfred op september 05, 2016, 21:30:49 PM
Lijkt me typisch het advies van een verkoper om een potentiele koper (die zo'n topkijker eigenlijk wel wil kopen maar nog met het ongemakkelijk schuldgevoel zit dat ie er zoveel geld voor uitgeeft)  dat duwtje in de rug te geven waardoor het een verantwoorde uitgave wordt.

Was het advies van een mede-vogelaar. Maar doe er mee wat je wilt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

GijsB

Ik kan me daar opzich wel in vinden. Als je uiteindelijk toch een topsegment kijker wil kopen is zonde van het geld om tussendoor nog een middensegment kijker te kopen. De beeldkwaliteit van budget kijkers is tegenwoordig goed genoeg om het uit te houden.

Moet wel zeggen dat ik vooral de bouwkwaliteit van budgetkijkers (ik heb zelf ervaring met de vogelbescherming stern 8x42) wel echt om te janken vind. In 4 jaar tijd 2 keer gehad dat lensen zomaar los gingen zitten wat niet onder de garantie viel (uiteindelijk na eindeloos mailen de eerste keer 100 euro korting gekregen op een nieuwe stern). Daar was ik zo klaar mee dat ik toch voor een middensegment kijker met mechanisch binnenwerk ipv gelijmt binnenwerk ben gegaan.
Gijs

JR de Jong

Hoi Steven,

Ik bezit zelf een Eden 8x42 en ben er zeer tevreden over mooi helder beeld, er is ook een xp versie die schijnt iets beter te zijn is ook verkrijgbaar in 10x42
http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/eden-quality-verrekijkers-xp-serie.htm

Een vriend van mij heeft een Nikon Monarch 7, ook een geweldige kijker met ED glas
http://www.fotokonijnenberg.be/nikon-monarch-7-10x42-1

met vriendelijke groeten,
Jack
met vriendelijke groet, Jack

Jaap van Steensel

De stelling dat je onder de 200 euro moet blijven of voor een topkijker gaan, is zeker wel achterhaald. Rond de 400-500 euro koop je echt fantastische kijkers. Ben voor mijn laatste aanschaf ook rond de 300 begonnen, de genoemde Eden gehad, een Pentax kijker gehad, maar uiteindelijk ook voor de Nikon Monarch 7 gekozen. Het ED glas maakt echt verschil, daar zou ik absoluut voor kiezen. Zowel de Eden als de Pentax hadden toch wat last van kleurrandjes en nog wat andere zaken, de Nikon absoluut niet en voor een prijs van iets boven de 400 steekt 'ie echt met kop en schouders boven de directe concurrenten uit, zowel optisch als ook qua specificaties. De Bushnell Legend en de Zeiss Terra zitten in hetzelfde segment, ook met ED glas, maar de Nikon ligt beter in de hand, is optisch nog beter en heeft een aanzienlijk breder blikveld voor de 10x kijker. Ook vergeleken destijds met de echte zgn. topkijkers, maar het prijsverschil zag ik in de kwaliteit niet dusdanig terug dat ik dat gerechtvaardigd vond. Overigens wordt ED glas ook steeds betaalbaarder, voor net boven de 200 euro heb je ook een Helios of B&S kijker met ED glas. Hoe die optisch echt zijn weet ik niet en hoe de bouwkwaliteit is, weet ik ook niet, maar qua prijs/specs wel interessant.

Wilfred

Citaat van: GijsB op september 06, 2016, 10:37:33 AM
Als je uiteindelijk toch een topsegment kijker wil kopen is zonde van het geld om tussendoor nog een middensegment kijker te kopen.

Natuurlijk, in dat geval is de keus heel simpel en uiteraard ben je dan altijd beter af met het beste materiaal uit het topsegment.

Maar in de praktijk gaat het vaak anders zoals met zoveel hobby's.
Je begint ooit voorzichtig, schaalt jaren daarna op naar iets beters en op lange termijn loop je alsnog met top materiaal.
Eenmaal gepakt door het vogelen virus was ik destijds bereid om enkele honderden euros uit te geven voor een goede kijker maar geen haar op mijn hoofd zou er toen aan hebben gedacht om gelijk maar even 2000 euro te spenderen aan mijn nieuwe hobby.
Ofschoon ik dat wel had kunnen betalen vond ik het gewoon niet gepast.
Ik geniet overigens al 15 jaar met heel veel plezier van mijn middenklasse kijker (Kite Pallas=Bynolyt Buzzard) en tussen al mijn optiekspullen die ik inmiddels heb is het nog steeds een van mijn beste aankopen. Nu de hobby inmiddels vast onderdeel van mijn leven is geworden zal de volgende kijker uiteraard wel een topper worden maar daar heb ik voorlopig nog geen behoefte aan.   

stevenvdb

Bedankt voor alle antwoorden!
Is de kite ibis ED ook een goede keuze?

Gr, Steven

grunsven

Er is een review van de 8*42 http://www.bestbinocularsreviews.com/Kite8x42IbisED-128.htm
Zelf heb ik een Nikon monarch 7 8*30 die me erg goed bevalt als compacte kijker naast een Zeiss victory 8*42. De Nikon heeft een heel breed veld en een mooi scherp beeld. De 10*42 ken ik niet.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Jaap van Steensel

Kite is al jaren een begrip in optiek-land. Maakt behoorlijk goede spullen. De optiek reeks die Vogelbescherming uitbrengt onder het eigen label zijn eigenlijk ook Kite spullen. In ieder geval geldt dat voor de scopes, en volgens mij ook voor de kijkers. Mij vorige kijker was ook een Kite (Birdwatcher 8x42 WA), daar heb ik 18 jaar uitermate veel plezier van gehad. Van een Ibis ED ga je zeker veel plezier beleven, maar zorg dat je een kijker gewoon rustig kunt testen. Dat weet je pas echt hoe 'ie in de hand ligt en hoe fijn/snel het scherpstellen gaat, etc. Dat haal je niet uit de specs op papier.

stevenvdb

#23
Ik zie dat kite in de prijsklasse die mijn vriendin voor ogen had een relatief nieuw model heeft, de kite toucan. Zou dit een goede optie zijn?

Gr, Steven

Jaap van Steensel

Is volgens mij exact dezelfde als de Vogelbescherming Buizerd. Dus VB kijkers zijn ook gewoon Kite kijkers. Van de scopes wist ik dat al.
Qua specs prima, redelijk breed beeld, korte kortst instelbare afstand, en niet onbelangrijk: 30 jaar garantie. Ik weet niet wat de Kite Toucan moet kosten, maar als je lid bent van de VB is hun variant wellicht een mooi alternatief. Alleen geen ED glas, maar VB/Kite kikers met ED zijn relatief prijzig terwijl hun niet-ED kijker toch opmerking goed scoren voor niet-ED kijkers.

Lowieke

Lijkt mij ook dezelfde kijker.


Deze kijker kwam als beste uit een test van het blad Roots. De test is hier te lezen.
Jeroen.

StevenGeurts

Ik weet niet hoe het met de jouwe zit, maar voor mijn vriendin was grootte en gewicht van de kijker wel een belangrijke factor. Zij is (een paar maanden nu) erg tevreden met haar 8x32 Vogelbescherming Zwaluw kijker, zeker omdat ze toch niet vaak in donkere omstandgheden gaat vogelen. Het is een prima, compacte kijker van een goede kwaliteit.