Hoofdmenu

Reeën

Gestart door Pim, april 26, 2005, 16:24:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

In de Amsterdamse waterleidingduinen en de Kennemerduinen (NH) is het ree een algemene verschijning. Echter in het duingebied ten noorden van het Noordzeekanaal (Velsen-Den helder) heb ik nog nooit een hert gezien. Terwijl deze duinen ook grote bosgebieden bezitten. Hoe zou dit toch komen?

vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Freek Verkerk

In principe lijken me die gebieden inderdaad ook geschikt voor reeen.
Er worden jaarlijks in Nederland iets van 10.000 reeen geschoten, dus de soort heeft van nature voldoende groei en zou in staat moeten zijn om uit te breiden naar die gebieden.
Als je naar het verspreidingskaartje van de soort (ree) kijkt zie je boven het Noordzee kanaal  in Noord Holland wel waarnemingen van reeen vlak bij de afsluitdijk. Het Noordzeekanaal is dus geen onneembare barriere, dat kan niet de oorzaak zijn. De vraag is hoe die dieren helemaal in de kop van Noord Holland gekomen zijn en tussen de afsluitdijk en de kennemeduinen ontbreken.
Een verklaring zou kunnen zijn dat ze via de jacht uitgeroeid zijn. Maar dat geloof ik eigenlijk niet. Zo stom zijn die jagers ook niet, want dat hebben ze het volgende jaar niets te schieten.
Ik denk dat ze er wel zijn, maar dat er in die gebieden weinig mensen waarnemingen invoeren.
Als je naar het kaartje kijkt van meer algemene soorten als konijn, dan zijn er ook maar een paar waarnemingen in dat gebied. Dus dat zal het wel zijn.
Kijk maar eens naar de Haas, zn verspreiding; Dan zie je in de kop van Noord Holland heel veel waarnemingen. INGEVOERD. Daar zit gewoon een actief clubje. In de rest van Noord-Holland moeten nog wat waarnemers geworven worden; Hoe doen we dat?

Misschien moet je er gewoon eens heen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

boogey55

#2
Boven Bergen aan Zee is de zandsoort verschillend. Fijn wit zand en de kalkhoudendheid is daar ook minder geloof ik. En dit tot en met de Waddeneilanden.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Freek Verkerk

Op sommige waddeneilanden zitten ook reeen; en ze zitten ook in de polders. Ik vraag me af hoe belangrijk de zandsoort is voor de reeen. Zou wel een interessante verklaring zijn. Verrassend.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

hiskodevries

Misscihen zijn de reeen op wieringen wel via de afsluitdijk gearriveerd. of was misschien op het  eiland wieringen een populatie aanwezig voor inpoldering.
of uitgezet door actieve jagers
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BWoets

De Reeën op de Waddeneilanden zijn uitgezet.
Toevallig van de week gehoord dat er op Terschelling destijds 8 zijn uitgezet en nu zitten er ongeveer zo'n 200.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

marcel123

#6
Bij Ameland kunnen ze over het wad wandelen en dat gebeurt waarschijnlijk ook. Hoewel de reeen van Ameland in 1947 uitgezet schijnen te zijn. Idem in 1969 in het robbenoordbos (wieringermer). Reen ten noorden het Noordzeekanaal zouden zwerfexemplaren zijn vanuit de wieringermeer.

Kan een ree dat noordzeekanaal dan niet oversteken?

Marianne

Een ree kan toch ook zwemmen? Dus waarom zou hij dan geen water over kunnen steken?
groet,
Marianne Cramer

paulhoekstra

vorige week zaterdag om 6:30 's ochtends 7 reeën op Ameland gezien, vorig jaar had ik een groepje van 8 gezien. 's Middags zie je die Reeën bijna nooit, dan verschuilen ze zich. Misschien dat ze een bos(je) nodig hebben in de buurt. In de Betuwe zitten ze ook alleen maar op plekken waar een gebiedje met struikgewas in de buurt is. Ik kom bijna nooit in Noord-Holland, maar misschien dat er daar in de polders een te groot gebied is zonder bos en dat de populatie in noord-noord-holland al eeuwenoud is, van toen er nog wel her en der bos was? Of zie ik dat verkeerd en is Noord-holland een groot bos?
groeten,
Paul

Pim

Het Noordhollands duinreservaat bestaat uit ideale stukken reeënbiotoop, bos en struiken. Toch zie je ze er nooit.

vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

boogey55

CiteerHet Noordhollands duinreservaat bestaat uit ideale stukken reeënbiotoop, bos en struiken.
En kunnen ze daar rustig herkauwen en slapen?
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Pim

Zou moeten kunnen, er zijn zeker gebieden waar geen mensen komen.

groet,

Pim J.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

marcel123

CiteerEen ree kan toch ook zwemmen? Dus waarom zou hij dan geen water over kunnen steken?
Het probleem is waarschijnlijk niet het zwemmen maar het aan de overkant uit het kanaal komen voordat ze verzuipen van vermoeidheid.

Marianne

Ik had inderdaad geen rekening gehouden met de afstand, en daarbij komt natuurlijk ook nog dat de walkant van een kanaal meestal niet makkelijk te beklimmen is.
groet,
Marianne Cramer

Freek Verkerk

berichtje van natuurmonumenten, naar aanleiding van mijn mailverzoek of hunbeheerders wel eens reeen zien.
Onze deskundige meldt dat er in de duinen ten noorden van het Noordzeekanaal op verschillende plekken reeën zitten. Op de site van Natuurmonumenten vindt u onder natuurgebieden informatie over de gebieden , ook wat betreft flora en fauna. E-mail adressen van beheerders geven wij niet omdat er anders teveel post binnenkomt. Onze beheerder hebben het erg druk, het afhandelen van de post zou teveel tijd in beslag nemen.

Informatie kunt u opvragen bij de Ledenservice. Met vriendelijke groet, Anneke Stegenga Ledenservice

:wub:  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

simova

Hoi allen,

Ik heb in de duinen van Zandvoort toch echt een ree gezien.
Het is alleen al wel drie jaar geleden..

Simon

Pim

Dag Simon,

Bedankt voor je reactie.
In de duinen nabij Zandvoort leven honderden reeën, op een goede zomeravond zie ik er daar zeker twintig.

De topic ging over de duinen ten noorden van het Noordzeekanaal.
Van de >300 bezoeken aan het Noordhollands duinreservaat in mijn gehele leven heb ik daar nog nooit een ree gezien, terwijl het biotoop zeer geschikt lijkt.

gegroet,

Pim Julsing

p.s.

wel konijnen, eekhoorns en soms een vos ter plaatse...
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Freek Verkerk

Misschien worden ze daar afgeschoten. Is er op de een of andere manier te achterhalen wat voor jachtvergunnigen voor die gebieden worden afgegeven? Is die informatie openbaar? Wie mag jachtvergunningen afgeven? Of misschien wordt er gestroopt?? B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

simova

Oeps, foutje van mijn kant. Moet mijn topografie maar weer eens ophalen...  :o  

Freek Verkerk

hi,
Er komen sowiezo weinig waarnemingen uit het gebied boven IJmuiden. Pas rechtsboven in de Wieringermeer zit kennelijk een actief groepje waarnemers.

Er zijn ook geen waarnemingen (ingevoerd) van eekhoorns boven het noordzeekanaal geen edelherten, geen damherten, geen dassen, geen bevers, bunzing (weinig)

Wel egels en hazen en ook maar erg weinig konijnen voor een voor die dieren uitstekend geschikte biotoop.

Misschien moet er eens een excursie georganiseerd worden naar "Castricum, Wadixveen, Bergen, of het zwanenwater. Het zijn ook een beetje losse natuurstukjes, met weinig verbinding, dat zal ook een probleem zijn.

Zoek maar iets leuks uit met:

:

het hier te downloaden Google earth
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk