Zilvermeeuw plukt haas

Gestart door Pim, april 02, 2004, 19:49:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

In de namiddag zat ik thuis op de voorspelde regen te wachten, maar toen er niks viel ben ik maar snel op mijn fiets gesprongen en richting Durgerdam gefietst. Al voor Schellingwoude vielen dikke druppels regen, maar gelukkig ging het in een langzaam tempo zodat mijn  jas en spijkerbroek alles absorbeerden. Bij "De Kinsel" (plasje Durgerdam) kroop ik onder het informatiebord van staatsbosbeheer en had meteen geen last meer van regen en wind.

In het plasje tientallen grutto's, 8 tureluurs en 42 kluten. De overige vogels lieten het even afweten. In polder IJdoorn >350 brandganzen en >500 kolganzen. De laatste groep werd steeds aangevuld met kleine groepjes vanuit diverse richtingen. De grauwe gans was duidelijk in de minderheid. Te IJdoorn vloog zo nu en dan een groep bonte strandlopers op (circa 25) op. Een mannetje pijlstaart liet zich van zeer dichtbij bewonderen. Iets verder ging nog een paartje pijlstaarten. Verder het gewone grut: bergeenden, wintertalingen, grutto's en slob-eenden. Helaas zag ik geen enkele bontbek-of kleine plevier. Ook vijftien kluten alhier. Een buizerd vloog vrij laag over de plas, maar bijna geen enkele vogel besteedde hier aandacht aan.

Een paartje torenvalken werd niet getolereerd door een ekster. Elke keer als ze in een boom gingen zitten verjoeg hij ze. Bij Zunderdorp zag ik op een weiland een zilvermeeuw een haas plukken. Bij het Vliegenbos (Amsterdam-Noord) vlogen weer enkele halsbandparkieten over.
Voor een tam konijn hoef je niet naar de dierenwinkel te gaan, in het Florapark zijn ze in diverse kleuren verkrijgbaar, maar wel goed voor zorgen hoor.

Met vriendelijke groet,

Pim Julsing

;)
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl