Status (inheems etc.) en zeldzaamheid planten waarneming.nl

Gestart door HPM, november 25, 2009, 11:30:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

Datura

Hoi Zolderworm,

Eerst invoeren als Plant onbekend en foto's bijvoegen graag (deze boreo-alpine soort verwacht ik niet direct via natuurlijke wijze in NL, dus we hebben eerst graag zekerheid of het werkelijk deze soort is voor hij toegevoegd wordt).

2e puntje: het beleid op het forum is om met je eigen naam te ondertekenen (ik neem aan dat je niet echt 'Zolderworm' heet :))
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

HPM

Citaat van: Zolderworm op juli 15, 2016, 10:23:42 AM

In de berm in Hattem langs de Burgemeester Bijleveldsingel zag ik de Astragalus Alpinus. Maar deze plant is blijkbaar zo zeldzaam in Nederland dat ik hem niet kon registreren. Hij komt niet in de standaardlijst voor. Op zich niet echt handig natuurlijk. Wat moet ik hiermee? Iemand een idee?
De soort is nog nooit in Nederland aangetroffen. Dan hoort hij ook niet in de standaardlijst.
Herman van der Meer

Datura

Ik denk dat hier met standaardlijst niet de Standaardlijst bedoeld wordt, maar de lijst met in te voeren planten in wn.nl
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

HPM

Citaat van: Datura op juli 15, 2016, 12:48:24 PM

Ik denk dat hier met standaardlijst niet de Standaardlijst bedoeld wordt, maar de lijst met in te voeren planten in wn.nl
Dat dacht ik ook niet maar in alle gevallen geldt hetzelfde. Of 'alpinus' en 'standaardlijst' nou met een hoofdettler of een kleine letter beginnen. Je kan moeilijk alle bestaande plantensoorten geljk beschikbaar stellen. Bovendien is een buffer bij een nieuwe soort voor Nederland ook wel nuttig om te voorkomen dat er allerlei gekke dingen worden ingevoerd.
Een wegberm is geen voor de hand liggende plek voor Astragalus.
Herman van der Meer

Datura

Yep, maar beleid is hier dat elke verwilderde soort ingevoerd moet kunnen worden (over dat beleid kan gediscussieerd worden, en we weten dat dat ook al volop gedaan is, maar dat hoeft hier niet herhaald). M.b.t A. alpinus: zoals gezegd verwacht ik die niet, dus ik zou hem eerst als plant onbekend invoeren. Is het hem echt en is hij daar verwilderd dan kunnen we hem altijd nog toevoegen aan onze eigen 'standaardlijst'  :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

HPM

Citaat van: Datura op juli 15, 2016, 13:21:21 PM
Yep, maar beleid is hier dat elke verwilderde soort ingevoerd moet kunnen worden ...

Ja, verwilderde soorten. Maar die zullen dan toch eerst verwilderd moeten zijn.
En er zijn soorten die je kan verwachten, maar dat geldt niet voor alle rare soorten. Die maak je dan aan als die tegen de verwachting in toch verschijnen.

Herman van der Meer

Datura

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

nick

Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

RutgerB


nick

#189
nee, de twitcher-optie gebruik ik vrijwel nooit. ik bekeek toevallig weer eens de lijstvergelijkings-optie, en zag daar dat deze soort als inheems werd gekenschetst
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

RutgerB

Ok. Via http://waarneming.nl/download.php zou je er mogelijk nog meer kunnen vinden met een verkeerde status.

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl


RutgerB

Volgens de Belgische flora is een synoniem van U. minor var. vulgaris. In principe doen we daar niet aan, dus ik heb de soort weer op 'niet voorkomend' gezet.

theomuusse

Vandaag heb ik er ineens 300 soorten bij op mijn levenslijst. Alle exoten ed tellen ineens mee.
Dat kan toch niet kloppen!! Bug of foutje van iemand?

nick

Citaat van: theomuusse op augustus 17, 2016, 18:05:21 PM
Vandaag heb ik er ineens 300 soorten bij op mijn levenslijst. Alle exoten ed tellen ineens mee.
Dat kan toch niet kloppen!! Bug of foutje van iemand?

Ik mag hopen dat er per ongeluk ergens een 'vinkje' verkeerd is gezet. Anders is het eind zoek, iedere tuinplant op inheems!
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

HPM

Citaat van: theomuusse op augustus 17, 2016, 18:05:21 PM

Vandaag heb ik er ineens 300 soorten bij op mijn levenslijst. Alle exoten ed tellen ineens mee.
Dat kan toch niet kloppen!! Bug of foutje van iemand?

Als je ze hebt ingevoerd horen ze ook op je lijst.
Overigens hoort dit denk ik niet in dit topic thuis.
Herman van der Meer

bas.drost96

#197
Ik keek even bij mijn eigen levenslijst (waarbij "inclusief niet inheemse en uitgestorven soorten" uitgevinkt was) en er stonden ineens veel meer soorten op. Veel soorten hiervan stonden volgens mij eerst op "Incidenteel / zwerver", maar nu op inheems (o.a. Euonymus hederaceus, Gewone zilverspar, Kruipende smeerwortel, Eendagsbloem). Erg vreemd...
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

wim van wijngaarden

kan het geneuzel over levenslijsten elders worden voortgezet?
b.v.d., wim
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

bas.drost96

Bij gaat het niet specifiek om de levenslijst, maar meer om het feit dat soorten op inheems staan, terwijl die (als ik het goed heb) niet op de standaardlijst staan ;)
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

RutgerB

Ik kan bij de betreffende soorten zien dat er niets gewijzigd is recent, maar dat ze inderdaad verkeerdelijk op inheems staan. Het lijkt erop dat 1b incidental in 1 klap 1a inheems is geworden. Deze wijziging is niet gelogd helaas. In de download komt 1b niet meer voor. Ik zal dit dit bij de bugs melden. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=67839.0

RutgerB

Citaat van: hiskodevries op augustus 17, 2016, 20:29:16 PM
Dat klopt, daar reageert de software niet goed op.

Dit is dus veranderd. 1b is 1a geworden. Jammer van al het werk dat in het onderscheid in de database is gestoken, maar ik ben niet rouwig om de consequenties.

Rob Koelman

Citaat van: hiskodevries op augustus 17, 2016, 20:29:16 PMDat klopt, daar reageert de software niet goed op.

Citaat van: Rutger Barendse op augustus 17, 2016, 21:06:14 PMDit is dus veranderd. 1b is 1a geworden. Jammer van al het werk dat in het onderscheid in de database is gestoken, maar ik ben niet rouwig om de consequenties.

Hmm, alle incidenteel optredende exoten/verwilderde planten in een keer inheems gezet.

Dat vind ik toch op zijn minst een uiterst ongelukkige keuze (als het al een bewuste keuze was)...

Met vriendelijke groet, Rob


RutgerB

De discussie moet wel ergens anders gevoerd worden. Het is door Hisko veranderd hij bevestigt dat dit expres gedaan is.

Mijn spijt is dat ik en andere admins daar heel wat uren werk in had gestoken. Wie heeft er nog een recente download van de soortenlijst?

RutgerB

Ik heb er zelf 1 van 11 juni 2016. Komt allicht nog van pas..

marcel123

Citaat van: Rutger Barendse op augustus 17, 2016, 22:24:16 PM
Wie heeft er nog een recente download van de soortenlijst?
Verder geen eisen? Een recente kan je vast nu nog wel downloaden, maar ik neem aan dat ie juist niet zo recent moet zijn?

RutgerB

Recent als in vorige week bijv. De eis is dat 1b incidental er in voor komt.

RutgerB


nick

Citaat van: Rutger Barendse op augustus 18, 2016, 08:49:37 AM
Het is zojuist teruggezet door Hisko.

:duim:

wat me net nog opviel is dat deze ondersoort (http://waarneming.nl/soort/info/596447) als soort wordt gerekend? ook ergens een 'vinkje' dat fout staat?
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham