Afwijkende rui Zeekoet en Zwarte Zeekoet Zierikzee

Gestart door Ben Wielstra, juni 01, 2007, 17:03:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rinie van Reenen

#30
Ja, dat kan ik me ook wel voorstellen. Als ze nu tegelijkertijd waren aangekomen, had ik het nog best logisch gevonden dat ze wél wild waren (ik weet niet in hoeverre Zeekoeten van gezelschap houden, maar in elk geval vanuit mezelf bezien kan ik me goed voorstellen dat je liever sámen achterblijft, en dan samen de Oosterschelde opzwemt). Maar die Zeekoet was toch best wat dagen later dan de Zwarte Zeekoet? En dan lijkt het wel reëel om aan uitzetting o.i.d. te denken...
Groet, Rinie van Reenen

Hortulana

CiteerHoezo? je hebt toch helemaal geen bewijzen behalve dat de vogels er niet zo fit uitzien. Het is mischien wel wat opvallend maar goed de onmogelijkste dingen kunnen. Ik kan me ook niet voorstellen dat een asiel verzwakte vogels loslaat.

Nee, inderdaad geen bewijzen. Dan zul je als de vogels geringd waren deze kunnen aflezen of, beter, vogelasielen kunnen benaderen...
Het is alleen wel erg toevallig dat op deze plaats individuen van verschillende vogelsoorten opduiken die hier normaal gesproken al erg zeldzaam zijn en zeker in eind mei/ juni.

CiteerAls ze nu tegelijkertijd waren aangekomen, had ik het nog best logisch gevonden dat ze wél wild waren (ik weet niet in hoeverre Zeekoeten van gezelschap houden, maar in elk geval vanuit mezelf bezien kan ik me goed voorstellen dat je liever sámen achterblijft, en dan samen de Oosterschelde opzwemt). Maar die Zeekoet was toch best wat dagen later dan de Zwarte Zeekoet? En dan lijkt het wel reëel om aan uitzetting o.i.d. te denken...

Dat ze op verschillende dagen ontdekt zijn wil nog niet zeggen dat ze er nog niet eerder zaten (al dan niet gezamenlijk)... Zowel bij uitzetting als bij dwaalgasten is het niet uit te sluiten dat vogels op of rond dezelfde plaats aanwezig zijn. Bij uitzetting is dit echter eigenlijk toch zelfs erg logisch aangezien ze op dezelfde plaats uitgezet worden?
Maar het is inderdaad niet erg logisch om (nog) verzwakte vogels uit te zetten...

Ben Wielstra

Ik vrees dat de gemiddelde vrijwilliger in een asiel niet weet (of niet wil weten) wanneer het weer verantwoord is om een beest los te laten. Loslaten, niet meer naar omkijken en jezelf voorhouden dat je de wereld weer een beetje beter gemaakt hebt...

joostverhoeven

Ik zie dat mijn foto's een paar x langs gekomen zijn, toen ik daar was waren er 2 vogelaars heilig van overtuigd dat de duiker die ik in beeld had een parelduiker was :S kreeg het niet aan hun verstand dat het om een roodkeel ging.
En de zwarte zeekoet gaf mij een gezondere indruk dan de normale zeekoet!

Groeten,

Joost Verhoeven

Bram Rijksen

Citeerhttp://waarneming.nl/wn_details.php?id=2508468

Misschien is het het overwegen waard de verfromfraaide zwarte zeekoet, roodkeelduiker, parelduiker alsmede de zeekoet te voorzien van een Escape-symbool oid....  of iig niet te zien als volledig "correcte dwaalgasten". Het is nu toch wel erg waarschijnlijk dat ze hier niet van nature zo ronddobberen.

Dit lijkt mij ook een veel te voorbarige conclusie: ook langs de Brouwersdam zie ik vrijwel iedere zomer of laat in het voorjaar Zeekoeten/Zeeeenden of roodkeelduikers. Die zitten er dan vaak eventjes en warempel: als er één zit, zit er vaak een ander bij.. M.a.w.: als ze een beetje uit koers raken zit er waarschijnlijk wel een oorzaak achter die ervoor zorgt dat er méér beesten uit koers raken, dus verschijnen ze met meerdere tegelijk. Sommigen daarvan hebben vleugels die eruit zien dat ze nog net een Goudhaan kunnen verplaatsen, maar toch zijn ze hier gekomen en zijn ze na een paar dagen ook weer weg. Zwemmend vanuit Schotland lijkt me niet reeel.

Hortulana

#35
CiteerDit lijkt mij ook een veel te voorbarige conclusie:
en andere kritische noten...

Ok, ok... het was ook maar een suggestie (geen conclusie!)...  :rolleyes:
Maar mij zal je in zierikzee niet zien; heb vooral zwarte zeekoeten toch liever 's winters voorbij jakkerend over zee oid. Of in prachtkleed in een noors fjord of bij rotspartijtjes bij Frederikshaven of zo (dat zijn toch wel mijn mooiste ervaringen met de soort!) En dan weet je tenminste zeker dat er bij je waarneming geen mensenhand aan te pas is gekomen. Ik heb hier bij deze vogel(s) dus zo mijn twijfels over ondanks de ook wel redelijk plausibele andere geopperde mogelijkheden hierboven...

laatvlieger

#36
Citeer
Dit lijkt mij ook een veel te voorbarige conclusie: ook langs de Brouwersdam zie ik vrijwel iedere zomer of laat in het voorjaar Zeekoeten/Zeeeenden of roodkeelduikers. Die zitten er dan vaak eventjes en warempel: als er één zit, zit er vaak een ander bij.. M.a.w.: als ze een beetje uit koers raken zit er waarschijnlijk wel een oorzaak achter die ervoor zorgt dat er méér beesten uit koers raken, dus verschijnen ze met meerdere tegelijk. Sommigen daarvan hebben vleugels die eruit zien dat ze nog net een Goudhaan kunnen verplaatsen, maar toch zijn ze hier gekomen en zijn ze na een paar dagen ook weer weg. Zwemmend vanuit Schotland lijkt me niet reeel.
Waarom zouden die beesten dan ook niet zijn uitgezet?

(Ik zeg niet meteen dat het zo is, maar ik denk dat je die vraag wel moet stellen)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Ies Meulmeester

Citeer
Citeer
Dit lijkt mij ook een veel te voorbarige conclusie: ook langs de Brouwersdam zie ik vrijwel iedere zomer of laat in het voorjaar Zeekoeten/Zeeeenden of roodkeelduikers. Die zitten er dan vaak eventjes en warempel: als er één zit, zit er vaak een ander bij.. M.a.w.: als ze een beetje uit koers raken zit er waarschijnlijk wel een oorzaak achter die ervoor zorgt dat er méér beesten uit koers raken, dus verschijnen ze met meerdere tegelijk. Sommigen daarvan hebben vleugels die eruit zien dat ze nog net een Goudhaan kunnen verplaatsen, maar toch zijn ze hier gekomen en zijn ze na een paar dagen ook weer weg. Zwemmend vanuit Schotland lijkt me niet reeel.
Waarom zouden die beesten dan ook niet zijn uitgezet?

(Ik zeg niet meteen dat het zo is, maar ik denk dat je die vraag wel moet stellen)
Hm, vind ik allemaal wel wat ver gezocht, dan kan je dat wel van elke dwaalgast zeggen of een soort in een rare tijd.

Zouden ze bij de zingende Sneeuwgors van Ijmuiden ook een kooitje hebben opgezet? ;)  

laatvlieger

#38
Citeer
Hm, vind ik allemaal wel wat ver gezocht, dan kan je dat wel van elke dwaalgast zeggen of een soort in een rare tijd.

Zouden ze bij de zingende Sneeuwgors van Ijmuiden ook een kooitje hebben opgezet? ;)
Vergis je niet!!

Bijvoorbeeld:
http://www.zoekwekker.nl/(F(M6WFdi1oXnRYyQ.../sneeuwgors.asp

http://www.cultuurvogels.nl/index.php?dir=...ge=vogelprijzen
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Ies Meulmeester

#39
Jaja, ik weet het, ongeveer alles uit het ANWB vogelboek is te koop op internet. Maar zolang er geen ring, of andere bewijzen, etc.. zijn kan je wel speculeren over uitgezet/ontsnapt maar je komt het toch niet te weten.

Ik vind het ook wel logisch dat als vogels als de Zwarte Zeekoet, Zeekoet, Roodkeelduiker verzwakt zijn dat ze in het haventje gaan zitten, lekker beschut en uit de wind.

Maar topic begint toch wel wat af te wijken van het onderwerp ;)

laatvlieger

Nou laten we dan terug gaan naar die koeten. Hoe weet je nu of die beesten die langs de brouwersdam zitten wel wild zijn en niet afkomstig uit een asiel?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Bram Rijksen

CiteerMaar topic begint toch wel wat af te wijken van het onderwerp ;)
..wat vinden jullie trouwens van die Kokardezaagbek? Ziet er best goed uit!

Bram Rijksen

CiteerNou laten we dan terug gaan naar die koeten. Hoe weet je nu of die beesten die langs de brouwersdam zitten wel wild zijn en niet afkomstig uit een asiel?
ja sorry: de Koeten.

Dat weet ik ook niet, maar ben het wel met Ies eens: erg vergezocht. Alles kan maar met een stukje kansberekening zou de theorie van een wilde herkomst het toch wel winnen van het escape-verhaal, denk ik zo..

laatvlieger

#43
Nou, dat weet ik nog zo eens niet. Ik vraag me serieus af wat een grotere kans zou hebben..

Vogels die in Nederland worden opgevangen worden vaak gevangen in de wintermaanden, moeten dan een tijd opkalefateren en worden dan waarschijnlijk pas in het voorjaar weer losgelaten. Dan heb je dus misschien wel een grotere kans om juist nu van die beesten te zien dan wilde vogels die zijn blijven hangen.

Wilde vogels horen op de broedkolonies te zitten en niet hier. Vogels met een slechte conditie zouden hier kunnen blijven hangen, maar over het algemeen zijn die vogels nooit een lang leven beschoren, of worden ze ... jawel ..opgevangen!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Bram Rijksen


Guus Peterse

Je kunt het ook nog van een hele andere kant bekijken: stel dat ze inderdaad uit een asiel komen, wat dan nog? Er wordt hier wel gesproken over 'niet correcte dwaalgasten' en escapes, maar het zijn ook in dat geval natuurlijk gewoon correcte dwaalgasten (voor zover de soort een dwaalgast is natuurlijk, zeekoet en roodkeelduiker sowieso niet en zwarte zeekoet is toch ook geen beoordeelsoort meer? Maar dit terzijde) en geen escapes. Ze zijn immers gewoon op natuurlijke wijze in Nederland terecht gekomen. Ik neem tenminste aan dat ze niet in Schotland of aan de Ierse westkust zijn gevonden en vervolgens naar het vogelasiel in Zierikzee zijn gebracht. Dus ze horen gewoon op de Nederlandse lijst thuis, lijkt me.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ben Wielstra

Juist de staat van het verenkleed vind ik zo bizar. Daar moet toch een verklaring voor zijn? Het beest lijkt rui overgeslagen te hebben over geruime tijd. Ik denk dat je dan aan grote stress moet denken. Iets waarbij zo'n beest normaal gesproken dood zou gaan misschien. Een asielbezoek lijkt me daarom behoorlijk plausiebel eigenlijk. Ik hoop dat jullie 'm wel al op wat voor lijstje dan ook hadden zodat asiel aangelegenheden niet te makkelijk uitgesloten worden  ;) ! Ik had een dergelijk verpest verenkleed nog nooit eerder gezien. Ziet iemand dit wel vaker? Op zich is de delta wel een fijne plek om bij te komen voor dit soort rakkers.

Pim Wolf

er wordt alleen maar een Roodkeel gezien. Er zitten daar trouwens niet alleen een zeekoet, een zwarte zeekoet en een Roodkeelduiker maar ook een Dodaars, diverse Futen, best wel wat Aalscholvers en in het najaar/winter is het een prima plek voor Kuifalen. Ze hebben het maar druk in die vogelopvangcentra.

pim

AmyB

#48
@ Guus

CiteerIk neem tenminste aan dat ze niet in Schotland of aan de Ierse westkust zijn gevonden en vervolgens naar het vogelasiel in Zierikzee zijn gebracht.

Het zal voor deze gevallen niet gelden maar er zijn programma's die zorgen voor internationale verspreiding van vogels over opvangcentra bij grote rampen. Zo hebben wij hier in Nederland oa ook vogels opgevangen van de olieramp bij de Spaanse kust een aantal jaar geleden.  :wacko:

Groetjizz,

Amy

Edit:
Voor meer informatie over (de internationale verspreiding van vogels binnen de)vogelopvang en de daaraan verbonden eventuele risico´s is het het lezen van het artikel `Wat koop je voor de prijs van schuld? ` van Dr. R.M. Dwars (Universitair docent klinische pathofysiologie, Faculteit Diergeneeskunde, Utrecht)  aan te bevelen.

Je vindt het hier:

http://www.dutchaviansymposium.nl/popupdwars.htm
Amy Bergman

leostegeman


Mijn conclusies ten aanzien van de Koeten met extreem gesleten kleed zijn de volgenden;

- het kleed zoals te zien op de fotos met sterk gesleten slagpennen en dekveren is niet normaal in geen enkele tijd van het jaar en voor geen enkele alkachtige.

- ik heb ooit een artikeltje geschreven in Sula vol.7:1 1993 (destijds blad van Nederlandse zeevogelgroep) over de vondst van een Zeekoet met afwijkende veerstructuur. In dit artikel wordt een zeekoet beschreven met soortgelijke extreme "slijtage"waarbij zelfs enkele kale hanpenschachten gespleten waren. In dit artikel wordt beschreven dat er in Nederland nog een vondst bekend was van een soortgelijk geval en dat het fenomeen ook in Engeland bekend was bij enkele gevallen. Geconcludeerd mag worden dat het verschijnsel op zich zeldzaam is. (uit vele jaren observaties van alkachtigen in binnen en buitenland was mij dit ook al duidelijk).

- de oorzaak van deze extreme slijtage wordt in het artikel beschreven. Reeds eerder wist B. Bourne aan te tonen dat het verschijnsel wordt veroorzaakt door schoonmaakactiviteiten van de vogel zelf om zich van (olie-) verontreiniging te ontdoen.

Het verschijnsel komt dus voor bij verontreinigde koeten maar is zeldzaam in het wild omdat verontreinigde vogels over het algemeen snel dood gaan. Als er dus meerde koeten worden gezien met dit zelfde verschijnsel kun je volgens mij maar één conclusie trekken; deze vogels waren verontreinigd, zijn opgevangen in asiel, zijn daar opgekalefaterd maar de vogels hebben ook zichzelf proberen te ontdoen van verontreiniging, zijn daarna losgelaten.

De vogels zijn door een asiel schoongemaakt en zijn daarom nu niet meer verontreinigd. De extreem gesleten pennen zullen, als de vogels verder gezond zijn, vervangen worden door nieuwe pennen.


Hoe je dit verder "teltechnisch" (v.w.b. de zwarte zeekoet) moet interpreteren laat ik graag aan anderen over.


Groet,

Leo Stegeman





laatvlieger

#51
Inderdaad fijn deze informatie!

Had ik het al eens over een aap en een mouw gehad? Een hele grote aap..   ;)

Maar er zal vast wel weer een zwaarwegend excuus gevonden worden om aan te tonen dat deze vogels echt heus niet, nee echt, echt niet hoor, uit een asiel afkomstig zijn....
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Niels Godijn

Maar wat dan nog als ze uit een asiel komen? De Alken en Zeekoeten op het Oostvoornse meer, zo is mij verteld, worden daar ook allemaal vrijgelaten na een opknapbeurt in een asiel. En die telt toch ook gewoon iedereen..

laatvlieger

Kijk, mij maakt het niet uit, iedereen moet voor zichzelf weten wat hij/ zij wel of niet op zijn/ haar lijstjes wil hebben! Maar doe dan alsjeblieft niet zo krampachtig en geef gewoon toe dat deze vogels in ieder geval opmerkelijk zijn en waarschijnlijk een tijd lang zijn opgevangen en het anders waarschijnlijk nooit gered hadden. Misschien zonder die olie/ ziektes zelfs wel nooit bij de Nederlandse kust waren uitgekomen.

Verder is het gewoon een leuke soort die vooral iedereen moet gaan bekijken.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Bas vd Burg

Vind het op zich een interessant gegeven dat die vogel ergens dus is opgeraapt en weer is uitgezet. ben dan zelf benieuwd waar de vogel is opgeraapt en wanneer en waar de vogel is uitgezet......
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Pim Wolf

tsja, ik kan me toch een aardige lading vogels herinneren waarbij de hand-, en/of armpennen tot op de schacht versleten waren. Eigenlijk best gewoon bij zeevogels in povere conditie. Een Ross Meeuw bij IJmuiden, Zilvers en Kleine Mantels , Zeekoeten aan de Brouwersdam en bij Westkapelle en vooral bij Eiders in het Waddengebied. In ieder geval die laatsten hadden nogal last van parasieten maar ze hadden geen dag in welk opvangcentrum dan ook hebben gezeten. Wat bewijst dit alles? In ieder geval niet dat de Zwarte Zeekoet niet uit een opvangcentrumpje komt maar om nou van een aap uit een mouw te spreken? Wat mij betreft kan een wilde zeekoet prima op die plek opduiken, en weer onder ook.

groeten, pim

Ben Wielstra

Toch is het blijkbaar niet een veel voorkomend verschijnsel. En dan ook nog eens meerdere beesten bij elkaar is toch frapant. Zonder gegevens van asielen / asiels (?) komen we er dus niet helemaal uit, hoewel de conditie waarschijnlijk wel aan vervuiling van het verenkleed ligt.

Ik heb altijd de neiging om pimsalabim te zeggen tegen mensen die Pim heten. Tot nu toe heb ik het altijd kunnen laten  ;).

Hans Bossenbroek

Over dat wel of niet tellen: 24 uur na vrijlating mag je een vogel gewoon tellen. Niks mis mee. Deze Zwarte Zeekoet als een soort semi-ontsnapte kooivogel zien, gaat me te ver.

Ies Meulmeester

#58
Ik vind het dikke onzin om nu gelijk aan de nemen dat hij uit een asiel komt je hebt gewoon geen keihard bewijzen, ik heb inmiddels dan ook al heel wat Kleine Mantels en Zilver uit het asiel op mijn lijst waarschijnlijk ;) .

Kortom: Als je hem als asielvogel wilt beschouwen en niet mee wilt tellen moet je dat voor je zelf doen!

Bram Rijksen

Sterker nog: er is geen direkte aanleiding om te veronderstellen dat deze beesten uberhaupt ooit in een asiel hebben gezeten. Beesten verdwalen, raken de weg kwijt en komen hier terecht. Het feit dat ze verdwalen kan natuurlijk ook veroorzaakt worden door een niet fitte toestand van een vogel. Vervolgens is het niet zo moeilijk te beargumenteren dat een verdwaalde en niet-fitte vogel ook niet zo lekker in z'n verenpak zit.
Als ik alle wintergasten die ik zomers gezien heb (en er ook vaak niet fijn uitzagen) als mogelijke asielklant moet beschouwen, kan ik een aardig lijstje samenstellen..