Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: optilete op juli 13, 2016, 14:30:17 PM
Citaat van: Alex Kwak op juli 13, 2016, 13:02:40 PM
heb je gecontroleerd of de genoemde directory überhaupt bestaat?

/storage/extSdCard/obsmapp/temp/temp.jpg bestaat niet, wel bestaan:
/storage/extSdCard/obsmapp/backup
/storage/extSdCard/obsmapp/photo met daarin een temporary_holder.jpg

Dan vermoed ik dat de genoemde wel bestaande directories oud zijn.
Heeft ObsMapp wel de rechten om de sd-kaart te mogen benaderen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Datura

Citaat van: Alex Kwak op juli 13, 2016, 14:23:17 PM
Citaat van: Datura op juli 13, 2016, 14:21:33 PM
Klopt, maar extra witruimte tussen regels is toch altijd irritant :). Tenminste ook bij computerschermen stoort het mij als ik eens achter een computer zit die 'standaard 8pt wit tussenruimte' geeft na een enter.
En anders gesteld: wat is er tegen het weglaten van die (m.i. overbodige) witruimte, praktisch gebruik gaat m.i. voor esthetische opmaak?

Verder is de 'mini' natuurlijk een stuk handzamer in gebruik ivm. die lappen die je nauwelijks meer in je broekzak krijgt van tegenwoordig :).

Doe ik vanavond even.

Zou je eens een screenshot kunnen maken en  hier posten? Dan heb ik een idee waar we precies over praten.  ;)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

marcel123

#62
Citaat van: Alex Kwak op juli 13, 2016, 14:32:53 PM
Citeer
/storage/extSdCard/obsmapp/temp/temp.jpg bestaat niet, wel bestaan:
/storage/extSdCard/obsmapp/backup
/storage/extSdCard/obsmapp/photo met daarin een temporary_holder.jpg

Dan vermoed ik dat de genoemde wel bestaande directories oud zijn.
Heeft ObsMapp wel de rechten om de sd-kaart te mogen benaderen?
http://www.howtogeek.com/230683/how-to-manage-app-permissions-on-android-6.0/
Als je die folders weggooid en je maakt een foto, dan wordt  /storage/extSdCard/obsmapp/photo met daarin een temporary_holder.jpg aangemaakt.

Alex Kwak

Citaat van: optilete op juli 13, 2016, 15:16:05 PM
Citaat van: Alex Kwak op juli 13, 2016, 14:32:53 PM
Citeer
/storage/extSdCard/obsmapp/temp/temp.jpg bestaat niet, wel bestaan:
/storage/extSdCard/obsmapp/backup
/storage/extSdCard/obsmapp/photo met daarin een temporary_holder.jpg

Dan vermoed ik dat de genoemde wel bestaande directories oud zijn.
Heeft ObsMapp wel de rechten om de sd-kaart te mogen benaderen?

Als je die folders weggooid en je maakt een foto, dan wordt  /storage/extSdCard/obsmapp/photo met daarin een temporary_holder.jpg aangemaakt.

Schijf vol?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

Citaat van: Alex Kwak op juli 13, 2016, 15:56:16 PM
Schijf vol?

Van de SD card is 7,22GB  van de  29,71GB in gebruik.
Van de telefoon is 9,81 GB van de 11,67GB in gebruik.

Alex Kwak

Citaat van: optilete op juli 13, 2016, 16:04:13 PM
Citaat van: Alex Kwak op juli 13, 2016, 15:56:16 PM
Schijf vol?

Van de SD card is 7,22GB  van de  29,71GB in gebruik.
Van de telefoon is 9,81 GB van de 11,67GB in gebruik.

De directory /storage/extSdCard/obsmapp/photo wordt wel aangemaakt, en de directory /storage/extSdCard/obsmapp/temp niet?!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

Citaat van: Alex Kwak op juli 13, 2016, 16:06:01 PM
De directory /storage/extSdCard/obsmapp/photo wordt wel aangemaakt, en de directory /storage/extSdCard/obsmapp/temp niet?!

Precies!
File Manager HD laat hem tenminste niet zien... En in de folder zit ook nog een jpg.

Datura

Citaat van: Alex Kwak op juli 13, 2016, 14:23:17 PM
Citaat van: Datura op juli 13, 2016, 14:21:33 PM
Klopt, maar extra witruimte tussen regels is toch altijd irritant :). Tenminste ook bij computerschermen stoort het mij als ik eens achter een computer zit die 'standaard 8pt wit tussenruimte' geeft na een enter.
En anders gesteld: wat is er tegen het weglaten van die (m.i. overbodige) witruimte, praktisch gebruik gaat m.i. voor esthetische opmaak?

Verder is de 'mini' natuurlijk een stuk handzamer in gebruik ivm. die lappen die je nauwelijks meer in je broekzak krijgt van tegenwoordig :).


Zou je eens een screenshot kunnen maken en  hier posten? Dan heb ik een idee waar we precies over praten.  ;)

Hoi Alex,
Bij deze een foto, ik denk dat wel meteen duidelijk is wat ik bedoel met 'overbodige witruimte' :-)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Sando

Sinds ik vorige week obsmapp heb bijgewerkt naar 7.0.2 duurt bij het invoeren van een waarneming het selecteren van de soort echt enorm veel langer dan daarvoor. Als ik een soortnaam geheel of gedeeltelijk intyp dan duurt het echt 5 tot 7 seconden voordat ik de soort kan selecteren, terwijl dit voorheen nooit zo was.

Iemand ook dit probleem of ben ik de enige? En enig idee hoe dit op te lossen?

Maakt overigens niet uit of ik de soortenlijst op de telefoon zet of op de sd kaart. Blijft even langzaam.

Ik hoor het graag, want zo moet je wel erg geduldig zijn met invoeren  :'(

Groeten,
Sander
Sander Terlouw
Natuur- en Vogelwacht Biesbosch
http://www.vogelwacht.eu
http://www.vwgbiesbosch.org

marcel123

Citaat van: Sando op juli 13, 2016, 23:38:15 PM
Iemand ook dit probleem of ben ik de enige? En enig idee hoe dit op te lossen?
Ik heb de indruk dat de nieuwe versie sneller is dan de oude, met uit zondering van de wereldlijst van planten.

Alex Kwak

Citaat van: Sando op juli 13, 2016, 23:38:15 PM
Sinds ik vorige week obsmapp heb bijgewerkt naar 7.0.2 duurt bij het invoeren van een waarneming het selecteren van de soort echt enorm veel langer dan daarvoor. Als ik een soortnaam geheel of gedeeltelijk intyp dan duurt het echt 5 tot 7 seconden voordat ik de soort kan selecteren, terwijl dit voorheen nooit zo was.

Iemand ook dit probleem of ben ik de enige? En enig idee hoe dit op te lossen?

Maakt overigens niet uit of ik de soortenlijst op de telefoon zet of op de sd kaart. Blijft even langzaam.

Ik hoor het graag, want zo moet je wel erg geduldig zijn met invoeren  :'(

Groeten,
Sander

Dat treed met name op bij grote verzamelgroepen en 'alle soorten'. Er komt vandaag een fix voor!  :blink:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op juli 14, 2016, 08:40:03 AM
Dat treed met name op bij grote verzamelgroepen en 'alle soorten'. Er komt vandaag een fix voor!  :blink:

De fix (7.0.3) is nu beschikbaar!
Ook kan je nu bij de verzamelgroep en bij 'alle groepen' expliciet aangeven of je 1 of 2 namen wilt zien.
Daar wordt Melchior weer blij van hoop ik  ;)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Sando

Super Alex, zoeken gaat nu weer als vanouds!

Dank!
Sander Terlouw
Natuur- en Vogelwacht Biesbosch
http://www.vogelwacht.eu
http://www.vwgbiesbosch.org

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Hinko

Sinds ObsMapp versie 7 heb ik problemen met de GPS fix. Als ik een waarneming in wil voeren staat de GPS op een nauwkeurigheid van zo'n 70 meter en daar blijft ie op staan. Na opnieuw opstarten van het toestel gaat het beter. In versie 6 had ik altijd een razend snelle fix die nog klopte ook. Ik gebruik een S5 neo.
mvgr, Hinko

Alex Kwak

#75
Citaat van: Hinko op juli 15, 2016, 12:59:46 PM
Sinds ObsMapp versie 7 heb ik problemen met de GPS fix. Als ik een waarneming in wil voeren staat de GPS op een nauwkeurigheid van zo'n 70 meter en daar blijft ie op staan. Na opnieuw opstarten van het toestel gaat het beter. In versie 6 had ik altijd een razend snelle fix die nog klopte ook. Ik gebruik een S5 neo.

ObsMapp bepaalt NIET de gps-fix, dat doet je toestel!
Zie ook: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1360899#msg1360899

Wat nog wel eens willen helpen (een smartphone is ook een soort computer), is om je toestel een keer helemaal uit (verwijder eventueel even de batterij) en dan weer aan te doen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: optilete op juli 13, 2016, 16:48:05 PM
Citaat van: Alex Kwak op juli 13, 2016, 16:06:01 PM
De directory /storage/extSdCard/obsmapp/photo wordt wel aangemaakt, en de directory /storage/extSdCard/obsmapp/temp niet?!

Precies!
File Manager HD laat hem tenminste niet zien... En in de folder zit ook nog een jpg.

Het niet automatisch aanmaken van die directories bleek in fout in ObsMapp. Zou je nog een keer willen kijken met versie 7.0.4 die zojuist beschikbaar is gekomen?
Eérst eventuele handmatig aangemaakte directories verwijderen!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

#77
Citaat van: Alex Kwak op juli 15, 2016, 13:48:18 PM
Eérst eventuele handmatig aangemaakte directories verwijderen!
:angel:

Ik heb geen folders verwijderd.
Hij toont mnt/extSdCard/... bij de instellingen
Vervolgens ga je browsen en toont hij /storage/extSdCard/..

De foutmelding
Image crop failed: /storage/extSdCard/obsmapp/temp/temp.jpg: open failed: ENOENT (No such file or directory)
blijft.
Moeten er folders verwijderd worden? Dat gaat niet zo eenvoudig want dan moet het kaartje er denk ik uit..

De Samsung Galaxy S3 geeft de zelfde foutmelding. De /storage/extSdCard/obsmapp/photo bestond nog en bestaat na installatie nog steeds.De file temporary_holder.jpg heeft een datum 15-07-206 14:57.
[De Samsung Galaxy S4 vraagt zowel met 7.0.3. alsmet 7.0.4 om een rapport op te sturen. Er bestaat geen folder  /storage/extSdCard/obsmapp, zowel niet voor installatie als na installatie als na het maken van een foto].

Alex Kwak

Citaat van: optilete op juli 15, 2016, 14:55:01 PM
Citaat van: Alex Kwak op juli 15, 2016, 13:48:18 PM
Eérst eventuele handmatig aangemaakte directories verwijderen!
:angel:

Ik heb geen folders verwijderd.
Hij toont mnt/extSdCard/... bij de instellingen
Vervolgens ga je browsen en toont hij /storage/extSdCard/..

De foutmelding blijft.
Moeten er folders verwijderd worden? Dat gaat niet zo eenvoudig want dan moet het kaartje er denk ik uit..

De Samsung Galaxy S3 geeft de zelfde foutmelding. De /storage/extSdCard/obsmapp/photo bestond nog en bestaat na installatie nog steeds.De file temporary_holder.jpg heeft een datum 15-07-206 14:57.
[De Samsung Galaxy S4 vraagt zowel met 7.0.3. alsmet 7.0.4 om een rapport op te sturen. Er bestaat geen folder  /storage/extSdCard/obsmapp, zowel niet voor installatie als na installatie als na het maken van een foto].

Dit probleem is alleen oplosbaar als je in ieder geval zeker weet wáár de sd-kaart op jouw toestel zich bevindt. Zolang dat onduidelijk is gaat het niet opgelost worden.
Zodra dit wel duidelijk is kan je controleren of die locatie ook zo is ingesteld in ObsMapp.
Als laatste moet je dan nog eventueel handmatig aangemaakte directories verwijderen, omdat Android-apps alleen in directories mogen schrijven die ze zelf hebben aangemaakt.
 
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

#79
Als dat waar zou zijn zou Obsmapp het bestand  /storage/extSdCard/obsmapp/photo/temporary_holder.jpg niet weg kunnen schrijven.

Het zou bijvoorbeeld zo kunnen zijn dat je wel fotos mag wegschrijven naar de SDcard maar dat je ze niet mag verplaatsen.

Hinko

Citaat van: Alex Kwak op juli 15, 2016, 13:03:57 PM
Wat nog wel eens willen helpen (een smartphone is ook een soort computer), is om je toestel een keer helemaal uit (verwijder eventueel even de batterij) en dan weer aan te doen.
Thnx! 't werkt weer.  :duim:
Ik wist niet dat er een verschil zit tussen 'opnieuw opstarten' en helemaal uit zetten. weer wat geleerd.
mvgr, Hinko

Alex Kwak

Citaat van: Hinko op juli 17, 2016, 10:21:13 AM
Citaat van: Alex Kwak op juli 15, 2016, 13:03:57 PM
Wat nog wel eens willen helpen (een smartphone is ook een soort computer), is om je toestel een keer helemaal uit (verwijder eventueel even de batterij) en dan weer aan te doen.
Thnx! 't werkt weer.  :duim:
Ik wist niet dat er een verschil zit tussen 'opnieuw opstarten' en helemaal uit zetten. weer wat geleerd.

:duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bas vd Burg

Ik weet niet of het een bug is, maar het valt me op dat,  als ik een waarneming invoer en tijdens de invoer de pijl verplaats, het aantal terugspringt naar 1. Ik heb de waarneming dan niet tussentijds opgeslagen
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Alex Kwak

Citaat van: Bas vd Burg op juli 19, 2016, 10:07:02 AM
Ik weet niet of het een bug is, maar het valt me op dat,  als ik een waarneming invoer en tijdens de invoer de pijl verplaats, het aantal terugspringt naar 1. Ik heb de waarneming dan niet tussentijds opgeslagen

Ik kan dat niet reproduceren. Oftewel, bij mij blijft het aantal keurig staan als je tussendoor de kaart benaderd.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bas vd Burg

Vreemd bij mij niet. Ik voer Ekster in, aantal 10, daarna druk ik op wereldbol om pijl te verplaatsen naar juiste locatie, daarna vinkje, en dan staat aantal in invoerscherm weer op 1.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Alex Kwak

Citaat van: Bas vd Burg op juli 19, 2016, 20:24:12 PM
Vreemd bij mij niet. Ik voer Ekster in, aantal 10, daarna druk ik op wereldbol om pijl te verplaatsen naar juiste locatie, daarna vinkje, en dan staat aantal in invoerscherm weer op 1.

Heb je andere 'rare' instellingen? Ik had BMP-modus al aangezet, maar dat maakte bij ook niks uit.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bas vd Burg

niet dat ik weet. Heb het sinds updaten naar laatste versie
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

OlivierO

Het bureau blad icoon is weer naar het oude model gewijzigd na de laatste update.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op juli 22, 2016, 20:33:00 PM
Het bureau blad icoon is weer naar het oude model gewijzigd na de laatste update.

Ik vermoed dat dat aan je toestel ligt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

De tekst bovenin het scherm is meestal wit maar soms ineens zwart. Zie bijlage:
In het voorbeeld het startscherm, maar ook andere schermen hebben dit soms.
Groet,
Maarten