Waarnemingen, wat gebeurt daar nu mee?

Gestart door hiskodevries, september 22, 2005, 11:44:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Denro

Het is allemaal aanwezig  :blink:

Verwijder mijn vorige bericht maar weer want: je weet maar nooit! En... er is nog niks zeker!
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Ton E.

Ga naar mijn waarneming.nl -> mijn waarneming.nl in het menu links
kies voor "Persoonlijke gegevens aanpassen"
Beantwoord de vraag
    Citaat  <blockquote>Mijn waarnemingen mogen geexporteerd worden naar werkgroepen en P.G.O`s?</blockquote>      met Nee

Deze tekst is nu verdwenen. Gezien alle discussie en ge(mis-)bruik van gegevens denk ik erover om een en ander te wijzigen. Waar kan ik dat nu doen?

Groeten,

Ton

hiskodevries

mijn waarneming.nl, persoonlijke gegevens, waar gaat mijn data naar toe.
interessant, welk misbruik?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

koen.van.dijken

Ik heb begrepen dat de nachtvlinder waarnemingen doorgestuurd worden naar (of beschikbaar gesteld worden voor) de Vlinderstichting. Maar geldt dit ook voor de micro's? Ik heb van Stichting Tinea begrepen dat dit niet het geval is.

En een vraag die hier tegenaan schurkt: zijn Tinea en de Vlinderstichting twee PGO's die dezelfde gegevens beheren, concurreren om dezelfde gegevens, hoe je het maar noemen wilt?

Groeten, Koen
Groeten, Koen

hiskodevries

Koen, je hebt het over de Micro nachtvlinders
De macro Nachtvlinders vallen onder de vlinderstichting en de micro`s, tsja daar zijn de geleerden het nog niet overeens
De waarneming.nl micro nachtvlinder data wordt, rekening houdend met de gebruikersinstellingen, beschikbaar gesteld aan de werkgroep Snellen die deze data vervolgens deelt met microlepidoptera.nl
zie ook http://www.vlindernet.nl/vlindersalgemeen.php?id=249#kop388
Meer ga ik hier niet over zeggen, want wat dat betreft zijn de micro`s een wespennest.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

In mijn profiel heb ik aangegeven dat mijn waarnemingen gebruikt mogen worden worden "voor wetenschappelijke doelen, voor juridische toetsing, voor natuurbeheer en voor natuureducatie". Dat is vooral om het mogelijk te maken dat ze worden doorgegeven aan PGO's en het NDFF.
Een vraag waar ik mee zit is of Dutch Birding Alerts ook onder die formulering valt. Als dat zo is lijkt me dat niet juist.
Ik kom hier op door de constatering en de discussie daarover dat later verborgen waarnemingen van zeldzaamheden open en bloot op DBA blijven staan. Maar ook als dat probleem er niet was zou het wel zo netjes en nuttig zijn als aan de waarnemers expliciet gevraagd zou worden of ze willen dat hun waarnemingen worden doorgestuurd naar DBA.
Herman van der Meer

hiskodevries

die gaan naar de dba als 'voor wetenschappelijke doelen, voor natuurbeheer en voor natuureducatie' minimaal is aangekruist
idem voor werkgroep exports
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citeeraan de waarnemers expliciet gevraagd zou worden of ze willen dat hun waarnemingen worden doorgestuurd naar DBA
nee hoor. daar is geen beginnen aan
"van mij mogen we ze wel naar dba en vwg wierhaven maar niet naar vwg `t gooi" ow ja en wel naar steenuilen wergroep maar weer niet naar roofvogelwerkgroep nederland "
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op februari 02, 2012, 13:39:37 PM
Citeeraan de waarnemers expliciet gevraagd zou worden of ze willen dat hun waarnemingen worden doorgestuurd naar DBA
nee hoor. daar is geen beginnen aan
"van mij mogen we ze wel naar dba en vwg wierhaven maar niet naar vwg `t gooi" ow ja en wel naar steenuilen wergroep maar weer niet naar roofvogelwerkgroep nederland "

Je overdrijft, Hisko. Bovendien hebben het soort organisaties die je noemt een onvergelijkbaar ander karakter dan DBAlerts en DBA past voor mij ook zeker niet in de definitie "voor wetenschappelijke doelen, voor juridische toetsing, voor natuurbeheer en voor natuureducatie". In hun profiel kunnen waarnemers zelfs aangeven of ze hun eigen waarnemingen willen kunnen copieren of niet, maar zoiets als dit zou dan niet kunnen?
Herman van der Meer

hiskodevries

herman, als jij niet wilt dat je waarnemingen naar de DBA gaan dan zet je de export van data uit.
Morgen komt iemand met hetzelfde over oorwurmen naar EIS, die mogen wel maar zijn spinnen niet.
dat hele export gebeuren moet zo simpel mogelijk zijn
En ja bij DB gebeurd ook aardig wat semi wetenschappelijk werk, bekijk het blad maar eens
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op februari 02, 2012, 14:14:59 PM
herman, als jij niet wilt dat je waarnemingen naar de DBA gaan dan zet je de export van data uit.

Aha, daar kan ik uit opmaken dat alle waarnemingen van mensen die het om welke reden dan ook niet nodig vinden dat bepaalde van hun waarnemingen ogenblikkelijk op een twitchersite verschijnen ongeschikt zijn om te delen ten behoeve van 'wetenschappelijke doelen, voor juridische toetsing, voor natuurbeheer en voor natuureducatie". Dat is mij niet verteld bij aanmelding en ook niet toen ik toestemming gaf voor export. Het heeft ook geruime tijd geduurd voor ik doorhad dat zeldzame vogels gelijk op DBAlerts verschijnen.

Het gaat er ook niet om of ik wel of niet van zo'n DBAbanknopje gebruik zou maken. Daar heb ik nog geen moment over nagedacht omdat dat mijn motivatie helemaal niet is. Je weet in welke context ik erover begonnen ben. Ik heb het ook niet in 'Wensen voor Waarneming' gezet, maar hier.

Citeer
Morgen komt iemand met hetzelfde over oorwurmen naar EIS, die mogen wel maar zijn spinnen niet.
dat hele export gebeuren moet zo simpel mogelijk zijn
En ja bij DB gebeurd ook aardig wat semi wetenschappelijk werk, bekijk het blad maar eens

Ik heb het steeds over Dutch Birding Alerts gehad, niet over de Ducht Birding Association of het tijdschrift Dutch Birding. Dat lijkt mij een essentieel verschil.
Herman van der Meer

hiskodevries

Herman dan rest jouw maar 1 optie je data niet meer delen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wouterbosgra

Citaat van: hiskodevries op februari 02, 2012, 17:27:20 PM
Herman dan rest jouw maar 1 optie je data niet meer delen.

Met alle respect - dat vind ik wel erg kort door de bocht. ik vind dat herman hier wel een punt heeft. in algemene zin zouden de gegevens-instanties minimaal de vervagingen/embargo's moeten respecteren. prima dat zij die kunnen inzien voor intern gebruik, maar niet voor publicatie. En zeker niet 1 op 1 op een website doorzetten. Zoiets zou wat mij betreft moeten worden afgesproken en/of in een contract (als dat er is) worden vastgelegd.

hiskodevries

Wouter dat gebeurt ook. Db   krijgt geen verlaagde wrn.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op februari 02, 2012, 17:27:20 PM
Herman dan rest jouw maar 1 optie je data niet meer delen.

Ik krijg nu wel heel sterk de indruk dat je niet hebt gelezen wat ik schreef. Ik ga het niet herhalen.
Herman van der Meer

wouterbosgra

Citaat van: hiskodevries op februari 02, 2012, 17:39:17 PM
Wouter dat gebeurt ook. Db   krijgt geen verlaagde wrn.

Excuus - ik ging af op Hermans woorden:

Citaat van: HPM op februari 02, 2012, 13:35:56 PM
Ik kom hier op door de constatering en de discussie daarover dat later verborgen waarnemingen van zeldzaamheden open en bloot op DBA blijven staan. Maar ook als dat probleem er niet was zou het wel zo netjes en nuttig zijn als aan de waarnemers expliciet gevraagd zou worden of ze willen dat hun waarnemingen worden doorgestuurd naar DBA.

en

Citeer
Het heeft ook geruime tijd geduurd voor ik doorhad dat zeldzame vogels gelijk op DBAlerts verschijnen.

Hoe zit dit nou precies?

Rest mij (= geen expert) nog de vraag: in hoeverre is het terecht dat Dutch Bird Alerts onder de wetenschappelijke doelen wordt geschaard? Ik ben zeker ook geen fan van die club, maar zou het ook jammer vinden als ik al mijn gegevens dan niet meer met de andere clubs kan delen...


wouterbosgra

Citaat van: hiskodevries op februari 02, 2012, 18:21:46 PM
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=59707.msg622088;topicseen#msg622088

duidelijk, bedankt.

en wat mij betreft mist daar ook 1 voorwaarde:

- De ingevoerde waarneming is niet vervaagd en staat niet onder embargo

want dat waarnemingen die vervaagd of onder embargo worden ingevoerd gewoon direct op dba worden geplaatst is echt te idioot voor woorden  ???

en ik snap dat het lastig is om voor elke PGO een checkbox te maken voor toestemming. Maar ik voel me absoluut niet prettig bij de gedachte dat ik mijn waarnemingen deel met Dutch Bird Alerts. Nogmaals: ik ben geen expert maar ik vraag me af op grond waarvan deze club is toegelaten. Ik neem aan dat jullie kritisch kijken naar de doelstellingen en wetenschappelijke meerwaarde voordat iemand toegang krijgt tot alle gegevens? Juist om te voorkomen dat wrn.nl in opspraak raakt / mensen de gehele export maar uit gaan zetten lijkt het me van groot belang dat de clubs min-of-meer voor iedereen acceptabel zijn.

hiskodevries

Wouter, ik herhaal het nog maar een keer vervaagde en embargo waarnemingen gaan niet naar db. Als iemand na invoeren van een waarneming alsnog gaat vervagen kan de waarneming al doorgestuurd zijn, dan rest ons een email naar db of Vincent hart inseinen want die heeft speciaal voor dit soort zaken rechten op de db site.
Db krijgt niet alles slechts (zeer) zeldzame soorten van in hun ogen betrouwbare waarnemers. Wel vreemd dat  ruim 2 jaar na dato dit opspeelt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op februari 02, 2012, 19:00:44 PM
Wouter, ik herhaal het nog maar een keer vervaagde en embargo waarnemingen gaan niet naar db. Als iemand na invoeren van een waarneming alsnog gaat vervagen kan de waarneming al doorgestuurd zijn, dan rest ons een email naar db of Vincent hart inseinen want die heeft speciaal voor dit soort zaken rechten op de db site.
Db krijgt niet alles slechts (zeer) zeldzame soorten van in hun ogen betrouwbare waarnemers. Wel vreemd dat  ruim 2 jaar na dato dit opspeelt

Tja, er hoeft maar iemand te zijn die het na twee jaar opvalt dat het geen waterdicht systeem is. Het had ook pas na vijf jaar kunnen zijn.

Volgens mij kan je van een waarnemer die een waarneming niet ogenblikkelijk vervaagt niet verwachten dat hij als hij het later wel doet ook nog eens moet gaan zorgen dat de details verdwijnen van externe  twitchersite DBA, waar hij zijn waarneming helemaal niet  heeft neergezet en misschien helemaal niet heeft willen hebben staan en misschien wel helemaal niet weet dat ze er staan. Ik kan me voorstellen dat waarnemers hier niet blij mee zijn want het maakt van hun vervaging een lachertje.

En wat mij betreft is het absurd om Dutch Bird Alerts gelijk te stellen aan PGO's en NDFF. Als er iets is waar ik bij een twitchersite niet aan denk dan is het wel aan "wetenschappelijke doelen, voor juridische toetsing, voor natuurbeheer en voor natuureducatie". Nog absurder is om te horen te krijgen dat als je zoiets zegt je je gegevens dan maar niet moet delen  met PGO's en NDFF.


Herman van der Meer

RamonVerstraaten

Omdat ik niet zo heel vaak zeldzame vogels ontdek ben ik er ook pas sinds kort achter gekomen dat waarnemingen op DBA verschijnen. Kan ik dit uitzetten zonder dat direct de export naar organisaties die wél nuttig zijn wordt gestaakt? Valt DBA bijvoorbeeld onder 'wetenschappelijke doelen' of 'natuureducatie' in de uitgebreidere optie?
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

hiskodevries

Nee dat kun je niet apart uitzetten, maar als je ze toch nooit ziet: Don`t bother.
De export valt onder beide opties waarbij je export toestaat.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RamonVerstraaten

Ok bedankt, duidelijk

Export helemaal uitzetten vind ik zonde, want Vlinderstichting, Sovon en EIS e.d. mogen mijn data best gebruiken. Maar mocht er nog eens een aparte uit-knop komen dan zou ik dat zeker op prijs stellen (maar gezien de voorafgaande discussie ga ik daar verder niet om zeuren) :blink:
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Guus Peterse

Overigens vrij zinloos natuurlijk: als je een zeldzame vogel ontdekt en je meldt hem op waarneming.nl, dan wordt dat opgemerkt door anderen die erheen gaan, 'm ook melden etc. en zo komt je waarneming vanzelf bij DBA terecht, of je de export nou aan hebt staan of uit. Enige optie is de soort niet, of onder embargo te melden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

RamonVerstraaten

Citaat van: guusp op mei 22, 2014, 11:03:46 AM
Overigens vrij zinloos natuurlijk: als je een zeldzame vogel ontdekt en je meldt hem op waarneming.nl, dan wordt dat opgemerkt door anderen die erheen gaan, 'm ook melden etc. en zo komt je waarneming vanzelf bij DBA terecht, of je de export nou aan hebt staan of uit.

Nou en? Het maakt wel degelijk verschil of mijn naam daarbij staat of de naam van iemand anders.
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

wilde

Aministrators kunnen apert onjuiste waarnemingen (met foto) in principe verwijderen van een soort en plaatsen op een algemene soort van het passende genus.
Ik geef een voorbeeld: http://waarneming.nl/waarneming/view/86544136

Mark van Veen (Admin) heeft in juli 2014 al een opmerking gemaakt dat het niet om een Lasioglossum gaat, maar om een Andrena en dus beslist niet om de betreffende soort. De waarnemer zegt  'bedankt', maar doet niets. De waarneming staat er nog steeds.

Het is nog erger dan Mark van Veen stelt, want de 2e foto betreft ook geen Andrena, maar gewoon een honingbij.
Ik heb enige tijd geleden de waarnemer en de Admins een mail gestuurd via de communicatiemogelijkheid van waarneming.nl en ook daarop gebeurt er niets. Dat vind ik toch wel erg jammer, want zo ontstaat er een storende vervuiling die niet nodig is.
Dat de waarnemer te laks is om het item te wijzigen is nog daaraantoe, maar dat ook Admins niet corrigerend optreden bij apert onjuiste waarnemingen is heel jammer.

Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

hiskodevries

Bij elke soortgroep vind je hier op het forum wel een onderdeel onjuiste determinaties. Het is effectiever om je opmerking daar te plaatsen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Kat-oele

de info in dit topic is ietwat verouderd merk ik

ik was op zoek naar de verschillen tussen de geboden opties, maar kan die zo gauw nergens achterhalen

* mijn waarnemingen mogen niet doorgeleverd worden aan andere organisaties
* mijn waarnemingen mogen voor wetenschappelijke doelen gebruikt worden
* mijn waarnemingen mogen gebruikt worden voor wetenschappelijke doelen, voor juridische toetsing, voor natuurbeheer en voor natuureducatie
* mijn embargo waarnemingen mogen wel doorgezet worden naar de NDFF

wat betekent die tweede nu,
dat de gegevens uitsluitend naar de PGO's & TBO's gaan, of alleen naar Alterra bv, of ...
<<< Karin >>>

hiskodevries

#58
de tweede optie " mijn waarnemingen mogen voor wetenschappelijke doelen gebruikt worden" betekend dat de waarnemingen niet binnen het uitvoerportaal beschikbaar zijn.
Volgens mij wordt die data alleen door pgo`s gebruikt, maar dat is meer een vraag voor helpdesk@ndff.nl
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Kat-oele

Citaat van: hiskodevries op juli 05, 2016, 14:34:13 PM
de tweede optie " mijn waarnemingen mogen voor wetenschappelijke doelen gebruikt worden" betekend dat de waarnemingen niet binnen het uitvoerportaal beschikbaar zijn.
Volgens mij wordt die data alleen door pgo`s gebruikt, maar dat is meer een vraag voor helpdesk@ndff.nl

volgens mij niet - het gaat om de extractie tool binnen waarneming.nl
daarmee worden mijn Drentse vlinderwaarnemingen niet gevonden ...
<<< Karin >>>