Hylaeus variegatus/meridionalis (?) op zeedistel, Kreta

Gestart door Hans van Helden, juni 29, 2016, 11:55:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hans van Helden

Ik zou graag willen weten welke soort/groep dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/120487516
onzeker Plooivleugelwesp onbekend - Vespidae indet. gezien op 2016-06-11 Greece-Kriti-Iraklio
Foto's:




Bij voorbaat dank Hans van Helden

Menno Reemer

Geen wesp, maar een maskerbijtje!
En weet je zeker dat het bloemetje van zeedistel is? Heeft ook wel wat weg van zandblauwtje.
In Nederland komt Hylaeus variegatus voor op zandblauwtje. Jouw bijtje lijkt daar verdraaid veel op, al is heel goed mogelijk dat er in Griekenland gelijkende soorten voorkomen.

Hans van Helden

Beste Menno,

Bedankt voor de tip. Het beestje lijkt veel op een vrouwtje H. variegatus, maar ik weet niet of er veel maskerbijen zijn die hier op lijken. En aan de zeedistel begin ik te twijfelen.

Nogmaals bedankt,
Met vriendelijke groet, Hans van Helden

henkvanwoerden

Met vriendelijke groet,

Henk.

wilde

#4
De plant/bloem is zeker een kruisdistel (schermbloemige) en vermoedelijk de blauwe zeedistel (Eryngium maritimum).
Een zandblauwtje ziet er echt heel anders uit met andere meeldraden, zie onderstaand.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Menno Reemer

Aha, ik zal mij niet verder op het pad van de botanie begeven!  :blink:

henkvanwoerden

Met vriendelijke groet,

Henk.

Hans van Helden

Beste mensen,

Of het "onze" zeedistel is, of een andere, durf ik niet te zeggen, maar het groeide op het strand, zo'n 7-10m van de waterlijn. Hier zijn twee foto's die de plant beter laten zien:


(Met een Bembix spec.?)

De foto in de bijlage laat meer plant zien dan de uitsnede op observado.

Nogmaals bedankt voor het oplossen van de raadseltjes van de vakantie.

Met vriendelijke groet,
Hans van Helden

henkvanwoerden

Ja nu zie ik het ook, Blauwe zeedistel en volgens mij dezelfde die we hier op b.v. Terschelling vinden.
Met vriendelijke groet,

Henk.