11 larven. Lantaarntjes (en roodoogjuffers misschien)?

Gestart door Eline93, juni 23, 2016, 13:31:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Eline93

Deze heb ik allemaal op dezelfde plek gevangen. (Polderpark Cronesteyn in Leiden). Ik dacht zelf aan lantaarntjes en misschien ook (grote of kleine) roodoogjuffers.
Op de plek waar ik ze gevangen heb vlogen met name heel erg veel lantaarntjes (tussen het riet, waar ik ook heb geschept). Grote roodoogjuffers zitten er ook veel, maar niet zo zeer tussen het riet. Verder komt er nog de variabele waterjuffer voor, en waarschijnlijk later in het jaar de kleine roodoogjuffer (maar die heb ik er nog niet gezien).

De foto's heb ik op imgur gezet omdat het er erg veel zijn voor in een bericht hier. Dit is de link:

http://imgur.com/a/bXBGZ

Zijn dit inderdaad allemaal lantaarntjes en (grote/kleine) roodoogjuffers? Kan er verder nog iets gezegd worden over welke larven lantaarntjes zijn, of er inderdaad ook grote en/of kleine roodoogjuffers tussen zitten, en welke dat dan zijn? Alvast heel erg bedankt voor er naar kijken!

Ik heb nog meer foto's van elk individu, mocht het nodig zijn (o.a. ook van de onderkant).

Verder heb ik één beest al op waarneming.nl gezet, omdat deze stipjes bij de basis van de vleugels heeft. Dus daarvan dacht ik dat het zeker een lantaarntje is. Het gaat om deze waarneming:

http://waarneming.nl/waarneming/view/120237660
Lantaarntje - Ischnura elegans gezien op 2016-06-15 Leiden - Cronesteyn (polderpark)

Vriendelijke groet,
Eline Hin

Ton van Haaren

1, 4, 5, 7, 8, 11= kleine roodoog
2, 6, 10 = lantaarntje
9= ? mogelijk lantaarntje, betere foto van de lamel of borststuk is noodzakelijk
Ik zie in geen geval een grote roodoog.
stipjes op de basis van de vleugels = lantaarntje en deze soort heeft ook ongekleurde puntige lamellen in de wat latere stadia.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Eline93

Heel erg bedankt voor de reactie! Van larve 9 heb ik nog wel een foto van de onderkant, maar ik ben bang geen betere van de procten of het borststuk. Dat was (samen met 10 geloof ik) veruit de kleinste larve van allemaal ook, (een van) de jongste neem ik aan.

Hoe kun je de kleine roodoogjuffer larves herkennen, als ik vragen mag? Ik heb zelf pas het boek van de larvenhuidjes aangeschaft maar deze jufferlarven blijf ik heel erg lastig vinden. In het larvenhuidjesboek staat dat kleine roodoogjuffers ongevlekte procten zouden hebben, terwijl de procten van larve 1 juist wel gevlekt lijken. Geldt het kenmerk dat de procten ongevlekt zijn dan misschien alleen voor de larvenhuidjes en niet voor de larven zelf?

Nu hier geen enkele grote roodoogjuffer tussen zit ga ik wel wat meer twijfelen over deze waarneming:

http://waarneming.nl/waarneming/view/120015155
onzeker Grote roodoogjuffer - Erythromma najas gezien op 2016-06-15 Leiden - Cronesteyn (polderpark)
Foto's:






Is dat dan misschien toch ook een kleine? Deze lijkt wel heel erg gebandeerd, en erg veel op de procten die in het huidjesboek worden afgebeeld bij de grote roodoog.
Deze is overigens wel afkomstig van een andere plek, maar wel in hetzelfde gebied (polderpark Cronesteyn in Leiden ook).


Ton van Haaren

#3
Die laatste is wel een kenmerkende grote roodoog (gro). De heeft duidelijke bandering op de procten en de aders zijn ook blauwig gepigmenteerd. De larven van de kleine roodoog (kro) hebben heel vaak 1 vlekje op het midden en soms ook nog wel vlekjes ergens anders, echter nooit zo gebandeerd als de GRO. Wat bij beide soorten opvalt is dat de tanden op de rand van de procten opvallend sterk ontwikkeld zijn. De GRO pik je er eigenlijk zo uit maar de KRO is minder opvallend en vertoont bij een te snelle inspectie gelijkenis met C.pulchellum of E.cyathigerum. En als er echt in het boek staat dat de KRO ongevlekte procten zou hebben dan is dat deels waar want zo nu en dan zijn ze ongevlekt maar ik zie meestal bij larven altijd wel iets van pigmentering
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-