Hoofdmenu

kleine plevier met ring

Gestart door annelies vriens, mei 30, 2016, 22:56:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

annelies vriens

Op 9-5-2016 in Lentevreugd [Wassenaar] deze kleine plevier met ring gezien. Ik lees 161 [of 167 ?] en mogelijk zand - suv [??]
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/119385652
Kleine Plevier - Charadrius dubius gezien op 2016-05-09 Wassenaar - Lentevreugd
Foto's:




Toelichting:
ik zal ring apart aanmelden
bij voorbaat dank Annelies Vriens

Cygnus

Volgens mij een Kleine Plevier met een Italiaanse ring van de ringcentrale Ozzano. Te zien is een deel van de naam Ozzano en daaronder Italy. Het ringnummer moet langer zijn dat wat je hebt gezien. Mogelijk broedt de vogel daar en heb je nog een kans het nummer compleet te maken. Het lijkt mij dat er niet veel Kleine Plevieren met een Italiaanse ring in Nederland zijn gemeld.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

annelies vriens

Beste Trinus,
Dank voor je uitgebreide - en zeer interessante- reactie. De waarn. is van 9-5-2016 en je hebt wellicht gelijk dat het een broedpaartje betreft; zeker 2 gezien dicht bij elkaar. Helaas lukt het mij niet binnenkort terug te keren, misschien weet jij iemand die de moeite wilt nemen? Ik kan je de exacte waarneemlocatie doorgeven als je wilt.
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

Cygnus

Hoi Annelies,

Er is vast wel iemand die in de buurt woont en een poging wil wagen. Diegene kan dan via dit topic of een persoonlijk bericht met jou contact zoeken voor de exacte plaats. Hopelijk zit de vogel er nog.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Cygnus

Nog even geprobeerd te achterhalen hoeveel Kleine Plevieren met een Italiaanse ring in Nederland zijn gezien. In 2008 verscheen het eerste deel van de Italiaanse ringatlas (Atlante della Migrazione degli Uccelli in Italia). In die atlas worden de ringgegevens uit de periode 1906-2003 uitgewerkt. Bij de soortbeschrijving van de Kleine Plevier staat dat er maar 2 ringvondsten in het buitenland waren, namelijk 1 in Noord-Duitsland en 1 in Zuid-Frankrijk (zie kaartje uit de atlas). Het lijkt er dus op dat een waarneming in Nederland heel bijzonder is. Het kan zijn dat er na 2003 heel veel is veranderd, maar dat verwacht ik niet.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

annelies vriens

Beste Trinus,
De waarneming wordt steeds meer uitzonderlijk; in > 100 jaar zijn er maar 3 ringvondsten buiten Italië geweest!
Zouden we de ringcentrale Ozzano dan niet moeten berichten? Zo ja, jij kent vast wel de weg hier naar toe en van mij kun je alle benodigde gegevens krijgen. In ieder geval veel dank voor het speurwerk en bijgevoegd kaartje!
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

HPM

Citaat van: Cygnus op mei 30, 2016, 23:57:44 PM
Hoi Annelies,

Er is vast wel iemand die in de buurt woont en een poging wil wagen. Diegene kan dan via dit topic of een persoonlijk bericht met jou contact zoeken voor de exacte plaats. Hopelijk zit de vogel er nog.

Bas vd Burg inventariseert Lentevreugd. En Katwijkers genoeg daar in de buurt.
Herman van der Meer

Cygnus

Citaat van: annelies vriens op mei 31, 2016, 11:13:34 AM
Beste Trinus,
De waarneming wordt steeds meer uitzonderlijk; in > 100 jaar zijn er maar 3 ringvondsten buiten Italië geweest!
Zouden we de ringcentrale Ozzano dan niet moeten berichten? Zo ja, jij kent vast wel de weg hier naar toe en van mij kun je alle benodigde gegevens krijgen. In ieder geval veel dank voor het speurwerk en bijgevoegd kaartje!
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

Hoi Annelies,

Ik heb navraag gedaan bij Ozzano ringstation. Ten eerste of ze kunnen bevestigen dat dit een ring van hun centrale is, en verder of ze iets kunnen zeggen over de herkomst. Even afwachten dus.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

annelies vriens

Beste Herman en Trinus,
Mbt Bas vd Burg, hij kan uiteraard contact met mij opnemen. Ik kan dan bijv. telefonisch de exacte locatie doorgeven,  immers kent hij Lentevreugd goed.
Wat goed van je Trinus om het Italiaanse ringstation te benaderen! Ben erg benieuwd! Dank je wel.
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

peter01

#9
Citaat van: annelies vriens op mei 31, 2016, 23:03:52 PM
Beste Herman en Trinus,
Mbt Bas vd Burg, hij kan uiteraard contact met mij opnemen. Ik kan dan bijv. telefonisch de exacte locatie doorgeven,  immers kent hij Lentevreugd goed.
Wat goed van je Trinus om het Italiaanse ringstation te benaderen! Ben erg benieuwd! Dank je wel.
Vriendelijke groet, Annelies Vriens


Hi Annelies,
Frank Majoor heeft  sinds 2001 een ras-project Kleine Plevier (http://frankmajoor.nl/indexkleineplevier1-nl.shtml). Vogels in en rond Arnhem worden uitgerust met kleurringetjes.
Dat levert leuke informatie op waaronder een kaartje met terugmeldingen (van nederlandse vogels).
Hier http://www.petervanhorssen.nl/RAS/ staat een variant van dat kaartje ( kies 'RAS Kleine Plevier')  wat ik een keer voor Frank gemaakt heb.
-- met vriendelijke groet
-- Peter

annelies vriens

Beste Peter,
Dank je wel voor deze aanvullende informatie; het onderzoek van Frank Majoor is zeker interessant en ook nog eens zulke fraaie foto's! Ik ga het eens rustig doornemen. Het bijbehorende kaartje houd ik bij de hand.
Vriendelijke groet,
Annelies Vriens


Bas vd Burg

Gisteren werd ik door Rinse vd vliet gewezen op dit topic. Interessant allemaal. Hoewel ik de vaste inventarisant van Lentevreugd, komt er dit jaar weinig van terecht (vanwege een ongelukje). Ik heb mijn "invaller" Gijsbert Twigt al ingeseind. Gijsbert heeft al diverse rondes overgenomen van mij, en ik heb hem gevraagd of hij deze Kleine Plevier toevallig al gezien heeft.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

annelies vriens

Beste Bas,
Ja interessant is het zeker!
Ik vraag mij af hoe lang de plevieren nog blijven, immers zijn we een maand verder...
Zag gisteren in de AWD er echter ook nog 2 dus ze zijn er nog wel. Mocht Gijsbert meer willen weten, dan hoor ik het wel.
Veel sterkte gewenst met je herstel en vriendelijke groet van mij, Annelies Vriens

Cygnus

Hoi Annelies,

Gisteren heb ik een reactie van de Italiaanse ringcentrale Ozzano gehad. Ze gaan kijken of ze aan de hand van de foto van de ring de vogel kunnen identificeren of iets kunnen zeggen over de plek waar de vogel geringd is. Eerst gaan ze proberen vast te stellen wat precies op de foto te lezen is. Hopelijk laten ze snel weer iets van zich horen.

Inmiddels weet ik dat de inscriptie van een Ozzano ring van de maat voor een Kleine Plevier bestaat uit serieletters BN en 5 cijfers, dus bijvoorbeeld BN 12345. Er is een kans dat de laatste 3 cijfers zichtbaar zijn op jouw foto. Het hangt van de hoeveelheid gebruikte ringen van deze maat af hoeveel mogelijkheden er dan zijn (theoretisch 100, maar het kunnen net zo goed 5 of 10 zijn die daadwerkelijk zijn gebruikt). Men moet dan alle mogelijkheden even nalopen. Als het de middelste 3 cijfers zijn dan kan men mogelijk wel bepalen door wie die 10 mogelijke vogels zijn geringd. In dat geval krijg je niet de gegevens van de individuele vogel, maar kun je mogelijk wel enige informatie krijgen over de plek waar de vogel geringd is. Op basis van de layout van de ring ben ik van mening dat het niet de eerste 3 cijfers kunnen zijn die op jouw foto te zien zijn.

Heb je eventueel nog meer foto's gemaakt waar de inscriptie op de ring te lezen is? Alles is welkom om te proberen de inscriptie met zekerheid vast te stellen. Ik neem aan dat de uitsnede die je gemaakt hebt van de ring een 100% crop van het origineel is.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

annelies vriens

Beste Trinus,
Zo te lezen, wordt er hard aan gewerkt zowel door jou als in Italië!
Ik ben het met je eens mbt de layout en denk ook aan de laatste 3 cijfers. Ik ga de foto's van 9 mei nakijken en kom er op korte termijn op terug. Dank weer voor alle info en groet van mij, Annelies

annelies vriens

Beste Trinus,
Heeft even tijd gekost [back-up fotobestanden nakijken, selecteren, omzetten naar JPG] maar nu 5 foto's met ring ook in iets andere positie en opgetild pootje. Ik wil ze met plezier bewerken, verkleinen maar misschien doe je dit liever zelf voor een optimale afleespoging. Mocht je de voorkeur geven aan dit laatste dan kan ik de bestanden [per stuk ca. 2 kB] beter naar een privé-mailadres versturen...Ik hoor graag je reactie. Groet van mij, Annelies

Cygnus

Hoi Annelies,

Ik stuur je zometeen even een persoonlijk bericht met mijn e-mail adres.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Cygnus

Aan de hand van de gegevens die ik van ringcentrale Ozzano ontving en de aanvullende foto's die ik van Annelies toegezonden kreeg kon gelukkig het volledige ringnummer worden bepaald. Zodra ik de ringgegevens heb ontvangen meld ik ze hier nog even.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Cygnus

De ringgegevens van de Kleine Plevier met Ozzano ring zijn binnen. De vogel is geringd als na 1kj op 28 juli 2015 in Salina di Comacchio in het Po-delta gebied (zie kaartje).
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

mgieskens

Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft