Hoofdmenu

Das overdag

Gestart door Ted van der Knaap, juni 14, 2016, 16:12:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Daarstraks rond 15.00 uur dacht ik een Haas te fotograferen in een weiland met kort gras. Op een gegeven moment vond ik het gedrag wat vreemd en beter kijkend was het geen Haas  en dacht in 2de instantie aan een boerderijkat oid. Kon 'm niet thuisbrengen, raar beest, bewoog ook nauwelijks.
Beter inzoomend met m'n camera kwam van lieverlee het besef dat het een Das was.

Al foto's makend het weiland ingelopen en kon dicht naderen, keek niet op of om/had me niet in de gaten. Was bezig met graven en eten van wormen/insecten oid

Nu weet ik dat het Nachtdieren zijn, betekend dat dat ze overdag niet kunnen zien?, pas toen ik rond 'm liep en in meewind stond had ik 't idee dat ie me rook/opmerkte. Keek even naar me op en steggelde naar een greppel in de buurt en verdween uit zicht.

Dit is mijn eerste keer dat ik live (in het wild) een Das zie.

Wie kan me wat meer vertellen over dit ex.,   ....is het een jong dier/is dit bijzonder, een wn op klaarlichte dag/ moet ik 'm straks invoeren op vervaagd of km-hok vervaging of gaat dat automatisch enz.

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

maurice.lahaye

Leuke waarneming. In welk gebied was je actief? En het mag, een das overdag ;-).
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

HPM

Het is niet ongebruikelijk voor dassen om bij daglicht buiten te zijn.
Herman van der Meer

Ted van der Knaap

Citaat van: maurice.lahaye op juni 14, 2016, 16:43:20 PM
Leuke waarneming. In welk gebied was je actief? En het mag, een das overdag ;-).
Maurice
admin

Heb 'm in dit gebied waargenomen: http://waarneming.nl/gebied/info/20225

Heb de hele fotoreeks in dit album gezet:
https://picasaweb.google.com/105910831289059728138/6296054985838846081?authkey=Gv1sRgCIafw-_l__GPDQ

Is er te zien of het een jong dan wel volwassen ex is?

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

jeroenroelofsen

Kan het zo snel niet terug vinden, maar meen wel eens gelezen te hebben dat dassen een slecht zicht hebben. Dat zou ook een mogelijke verklaring kunnen zijn.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Ted van der Knaap

Citaat van: jeroenroelofsen op juni 15, 2016, 13:13:35 PM
Kan het zo snel niet terug vinden, maar meen wel eens gelezen te hebben dat dassen een slecht zicht hebben. Dat zou ook een mogelijke verklaring kunnen zijn.

Stond op 2 meter voor 'm en merkte me totaal niet op... ...toen ik een rondje om 'm heen liep werd ie levendig en ving ie ws mijn geur op. Z'n reukvermogen zal dan sterker ontwikkeld zijn dan z'n zichtvermogen.

Heb inmiddels gelezen dat ze geen natuurlijke vijanden hebben dus ze hoeven dan ook niet alert te zijn om regelmatig om zich heen te kijken voor evt. dreigend gevaar!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

jeroenroelofsen

Citaat van: Ted van der Knaap op juni 15, 2016, 14:34:13 PM
Heb inmiddels gelezen dat ze geen natuurlijke vijanden hebben dus ze hoeven dan ook niet alert te zijn om regelmatig om zich heen te kijken voor evt. dreigend gevaar!
Geen natuurlijke vijanden, maar hier wordt je wel heel verdrietig van :(
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

BramtK

Citaat van: jeroenroelofsen op juni 16, 2016, 08:37:14 AM
Citaat van: Ted van der Knaap op juni 15, 2016, 14:34:13 PM
Heb inmiddels gelezen dat ze geen natuurlijke vijanden hebben dus ze hoeven dan ook niet alert te zijn om regelmatig om zich heen te kijken voor evt. dreigend gevaar!
Geen natuurlijke vijanden, maar hier wordt je wel heel verdrietig van :(

En heel erg boos.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Wel natuurlijke vijanden dus want tamme honden zullen de enige niet zijn.
Herman van der Meer

Douwe van der Ploeg

Hoe dan ook: graag invoeren! Een losse das ter plaatse is niet ontzettend verstoringsgevoelig, maar als jij m voor je eigen geweten toch wil vervagen of op embargo wil zetten is dat uiteraard helemaal prima! Burchten worden wel automatisch vervaagd.
Douwe van der Ploeg

Ted van der Knaap

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juni 17, 2016, 03:41:50 AM
Hoe dan ook: graag invoeren! Een losse das ter plaatse is niet ontzettend verstoringsgevoelig, maar als jij m voor je eigen geweten toch wil vervagen of op embargo wil zetten is dat uiteraard helemaal prima! Burchten worden wel automatisch vervaagd.

Wn is al ingevoerd: http://waarneming.nl/waarneming/view/119974183.

Had alleen km-hok vervaging aangevinkt maar als ikzelf uitlog zie ik dat en het kaartje en zelfs de datum vervaagd word.
Dus misschien zijn ze (ook losse ex.) storingsgevoeliger dan gedacht!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Douwe van der Ploeg

Nee, zo werkt km-hok vervaging..
Douwe van der Ploeg