Ezelsbruggetjes voor vogelgeluiden

Gestart door Predator, mei 26, 2016, 21:03:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Predator

Vaak word ik niet veel wijzer van de beschrijvingen van vogelgeluiden in bijv. de ANWB gids (Bert Visscher heeft het eens in zijn show opgenomen). Vage beschrijvingen als "een schor ti-ZAIH ti-ZAIH" en "roep een variabel, sjek, sjre, zek" zijn niet ongebruikelijk.

Nu vroeg ik me af: kunnen we hier niet een aantal ezelsbruggetjes voor maken? In dit topic kunnen we ze vervolgens bundelen.
Met name lastige soorten zoals het verschil in zang tussen zwartkop en tuinfluiter en spotvogel en bosrietzanger zou erg bruikbaar zijn.

Groet, Maarten

Edwin Schuller

#1
Winterkoning: "mitrailleur"
Glanskop: "pietje"
Scholekster: "tepiet"
Pontische meeuw: blatend schaap
Oehoe, koekoek, tjiftjaf, etc: B)
Boomleeuwerik: lullula
Heggenmus: heeft altijd haast
Koolmees vind ik eerder een sirene overigens
Bosrietzanger doet me denken aan een vogel die een liedje start maar niet op gang komt
Zanglijster: herhaalt zichzelf
Boomklever: cavia
Edwin Schuller

jeroenroelofsen

Smient slippende dinamo op een natte fietsband
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Wil

Houtduif " ik groet u vandaag"
Turkse tortel  "ik groet u"
Europese kanarie: een draaiend wiel dat ge-olied moet worden.
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

Oenanthe

#4
Heggemus: piepend wieltje
Grasmus: krakende schommelstoel
Roodborst: braakt zijn zang eruit
Krekelzanger: helicopter
Regenwulp: bibberhinnik (ook bruikbaar voor dodaars)
Geelgors: vijfde van Beethoven
Braamsluiper: zijn zang, dat is een mitrailleur.
Fluiter: stuiterend balletje
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

gertjanvannoord

iemand vertelde me laatst dat je bij spotvogel zo nu en dan een "badeendje" hoort...
Gertjan van Noord

HPM

Je kan vogelgeluiden alleen maar leren kennen door te luisteren en tegelijk te kijken. Als je ze kent kan je ook de beschrijvingen in de vogelboeken verstaan (en de "ezelsbruggetjes").
Herman van der Meer

frankneijts

#7
Het 'gevaar' van zulke 'ezelsbruggetjes' is feitelijk hetzelfde als het 'duivenkopje' van de Wespendief: zulke begrippen hebben ernstig te lijden van de eigen interpretaties en kunnen dan een eigen leven gaan leiden zonder dat ze nog de juiste relatie met de werkelijkheid hebben.
Kennis van vogelgeluiden bouw je op, om te beginnen met de soorten die je het vaakst en het makkelijkst kunt zien. Bij elk onbekend nieuw geluid probeer je de 'dader' op te sporen, steeds opnieuw, zodat je het geluid kunt matchen met een uiterlijk. Indien nodig extra checken via geluiden op geluidsdragers, xeno canto enz. Houd er rekening mee dat je er wel een paar jaar over doet voor je al die zomergasten in het voorjaar meteen herkent bij hun eerste 'piep' .. 8)
(En als je daar ezelsbruggetjes bij denkt nodig te hebben is dat prima maar verzin ze dan zelf ..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Volkomen gelijk Frank. Ik heb enkel de ezelsbruggetjes gegeven die voor mij bruikbaar zijn. Onthouden gaat het best in combinatie met visualisatie. Hoe je dat doet beschrijft Frank perfect, de ezelsbruggetjes zijn  daarbij niet meer dan een aanvullend hulpmiddel.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Predator

Hoi Frank en Herman, ik geef jullie volkomen gelijk en een determinatie zou ook op een visuele waarneming moeten berusten als je niet 100% zeker bent van het geluid. Ik denk echter dat dit soort ezelsbruggetjes kunnen helpen een (lastige) soort eerder op geluid te kunnen determineren. Het geeft een richting van het kenmerk in de zang/roep waar je naar zou moeten luisteren. Ik vind daarbij het badeendje of piepschuimgeluid van de spotvogel een heel mooi voorbeeld.
Groet, Maarten

redmar_woudstra

Ik ben zelf bijzonder matig (al zeg ik het zelf) in vogelgeluiden, maar  dankzij The Sound Approach gaat dat een stuk beter. Ik heb vooral veel geleerd over sonogrammen en het visualiseren van een geluid.

Ik gebruik sonogram en beschrijving in het veld, zodat ik, als ik het geluid hoor, het roepje / zang kan visualiseren. Werkt erg goed bij bijv. Tjif en Fitis en het onderscheid tussen beide contactroepjes. Dit werkt voor mij. Voor buitenlandse reizen draai ik Xeno-Canto grijs en "teken" ik de geluiden na. Bijv bij de Indiase koekoeksoorten vond ik dit erg prettig. Overigens bleken ze ook goed te kloppen met sonogram. De Vogelgeluiden-app van Xeno Canto is dan ook geweldig.
groet,
Redmar

Predator

Hoi Redmar, heb je toevallig een linkje naar deze app voor de iphone?
Ik zou hem ook graag gebruiken.
Groet, Maarten

frankneijts

Citaat van: redmar_woudstra op mei 27, 2016, 10:00:55 AM
Ik ben zelf bijzonder matig (al zeg ik het zelf) in vogelgeluiden, maar  dankzij The Sound Approach gaat dat een stuk beter. Ik heb vooral veel geleerd over sonogrammen en het visualiseren van een geluid.

Ik gebruik sonogram en beschrijving in het veld, zodat ik, als ik het geluid hoor, het roepje / zang kan visualiseren. Werkt erg goed bij bijv. Tjif en Fitis en het onderscheid tussen beide contactroepjes. Dit werkt voor mij. Voor buitenlandse reizen draai ik Xeno-Canto grijs en "teken" ik de geluiden na. Bijv bij de Indiase koekoeksoorten vond ik dit erg prettig. Overigens bleken ze ook goed te kloppen met sonogram. De Vogelgeluiden-app van Xeno Canto is dan ook geweldig.

Goeie aanvulling Redmar: het gebruik van sonagrammen is een relatief nieuwe ontwikkeling die alle aandacht verdient. Als je er eenmaal mee kunt werken is het enorme voordeel dat geluiden onmiskenbare visuele ID-herkenningspunten bieden, een hele vooruitgang t.o.v. "klinkt als badeendje..."
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: Predator op mei 27, 2016, 09:12:02 AM

Hoi Frank en Herman, ik geef jullie volkomen gelijk en een determinatie zou ook op een visuele waarneming moeten berusten als je niet 100% zeker bent van het geluid. Ik denk echter dat dit soort ezelsbruggetjes kunnen helpen een (lastige) soort eerder op geluid te kunnen determineren. Het geeft een richting van het kenmerk in de zang/roep waar je naar zou moeten luisteren. Ik vind daarbij het badeendje of piepschuimgeluid van de spotvogel een heel mooi voorbeeld.

De meeste hierboven gegeven "ezelsbruggetjes" zeggen mij helemaal niets. Zo kan ik me bijvoorbeeld heel weinig voorstellen bij een fietspompje wat  lijkt op een zingende Koolmees. Dat lijkt me dus een zeer misleidend ezelsbruggetje en daarmee onbruikbaar.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: frankneijts op mei 27, 2016, 10:42:34 AM

Goeie aanvulling Redmar: het gebruik van sonagrammen is een relatief nieuwe ontwikkeling die alle aandacht verdient. Als je er eenmaal mee kunt werken is het enorme voordeel dat geluiden onmiskenbare visuele ID-herkenningspunten bieden, een hele vooruitgang t.o.v. "klinkt als badeendje..."

Een spectrogram leren gebruiken is veel moeilijker dan gewoon in het veld luisteren en kijken. Voor een beginner lijken ze me ook veel moeilijker te begrijpen dan de beschrijvingen in de vogelgids. En ze zijn meer geschikt om de verschillen tussen lastige soorten te ontdekken dan om een soort te leren herkennen en dan nog moet je geluid weten te vertalen in beeld en moet je weten waar je naar moet kijken.
Herman van der Meer

grunsven

#15
Er zit heel veel verschil in de manier waarop mensen leren dus wat voor de ene nuttig is hoeft dat voor de ander niet te zijn.
Er zijn nogal wat verschillende vogelsoorten en als je de geluiden leert herken je op een gegeven moment wel geluiden maar om dan te onthouden welke soort dat ook alweer was kunnen ezelsbruggetjes handig zijn.
Ik kan me prima voorstellen dat voor sommigen de omschrijving van een stuiterende knikker een handige tussenstap is om het geluid van een fluiter aan die naam te koppelen.
Uiteraard heeft zo'n ezelsbruggetje alleen zin als je wel weet welk geluid erbij hoort.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

HPM

Citaat van: grunsven op mei 27, 2016, 11:37:59 AM
...
Uiteraard heeft zo'n ezelsbruggetje alleen zin als je wel weet welk geluid erbij hoort.


"Was dit nou het geluid waar ik dat ezelsbruggetje bij verzonnen had?"
of
"Welk ezelsbruggetje had ik daar ook alweer bij verzonnen?"

Mij hebben ezelsbruggetjes nooit geholpen. Ik kende het geluid gewoon niet of ik kende het wel maar kon niet op de naam komen. Een geluidencollectie naluisteren wil dan wel eens helpen. Tegenwoordig met al die beschikbare opnameapparatuur is dat veel gemakkelijker. Je neemt het geluid daadwerkelijk mee naar huis in plaats van het te moeten onthouden. Of je raadpleegt ter plaatse een apje.
Herman van der Meer

grunsven

Dan gebruik je ze toch niet.
Voor anderen kan dat wel helpen: O ja dat is dat knikkertje, dat was fluiter.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

HPM

Citaat van: grunsven op mei 27, 2016, 12:06:06 PM

Dan gebruik je ze toch niet.
Voor anderen kan dat wel helpen: O ja dat is dat knikkertje, dat was fluiter.

"Was dit nou het geluid wat ik ooit met een knikkertje vergeleek of is het toch wat anders?"

Het enige wat helpt is luisteren, luisteren, luisteren, plus kijken, kijken, kijken. Of andersom natuurlijk.
Telkens weer kijken welke vogel det geluid maakt wat je hoort en luisteren wat de vogel die je ziet voor geluid maakt.
En studeren in geluidencollecties. En geduld hebben.
Ik kom nog steeds wel eens een raadselgeluid tegen of een geluid waarvan ik niet op de naam kan komen. Alleen veel minder dan toen ik begon.
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Maar gelukkig gaat dit topic over ezelsbruggetjes, en niet over sonogrammen en geduld hebben :).
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op mei 27, 2016, 14:44:14 PM

Maar gelukkig gaat dit topic over ezelsbruggetjes, en niet over sonogrammen en geduld hebben :) .

Omdat er zoveel mensen zijn die moeite hebben met het herkennen van ezelsbruggetjes?
Herman van der Meer

StevenGeurts

Citaat van: frankneijts op mei 26, 2016, 23:22:58 PM
Het 'gevaar' van zulke 'ezelsbruggetjes' is feitelijk hetzelfde als het 'duivenkopje' van de Wespendief: zulke begrippen hebben ernstig te lijden van de eigen interpretaties en kunnen dan een eigen leven gaan leiden zonder dat ze nog de juiste relatie met de werkelijkheid hebben.
Kennis van vogelgeluiden bouw je op, om te beginnen met de soorten die je het vaakst en het makkelijkst kunt zien. Bij elk onbekend nieuw geluid probeer je de 'dader' op te sporen, steeds opnieuw, zodat je het geluid kunt matchen met een uiterlijk. Indien nodig extra checken via geluiden op geluidsdragers, xeno canto enz. Houd er rekening mee dat je er wel een paar jaar over doet voor je al die zomergasten in het voorjaar meteen herkent bij hun eerste 'piep' .. 8)
(En als je daar ezelsbruggetjes bij denkt nodig te hebben is dat prima maar verzin ze dan zelf ..)

Voor mij waren ezelsbruggetjes juist een mooie bevestiging. Een koolmees kende ik natuurlijk wel, en wist ook ongeveer wat voor geluid ie maakte, maar in een vol bos haalde ik hem er niet zomaar uit. Nadat ik eens over het "fietspompje" had gelezen, kon ik plaatsen waarom dat ezelsbruggetje bestaat en het geluid van koolmees dus veel makkelijker onderscheiden.

En inderdaad, sommige ezelsbruggetjes bedenk je zelf (ik heb zelf "verlegen merel" voor een roodborst..., en beethoven had ik ook aan een geelgorsgekoppeld zodra ik er voor het eerst een (bewust) hoorde), maar ik denk dat je (en zeker Herman) het "gevaar" van dit draadje behoorlijk overschat.

Ik ben er blij mee, en hoop dat meer ervaren vogelaars zoals jij en Herman er hun steentje aan willen bijdragen, just door jullie kennis en ervaring te koppelen aan deze ezelsbruggetjes.

mgieskens

#22
Oke dan hier mijn bescheiden bijdrage:


  • Vink: Jan, jan, jan, is marietje ook thuis?!
  • Fitis: Komt aardig in de richting van de vink, maar raakt z'n tekst kwijt
  • Tuinfluiter: Merel in de 4de versnelling
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Jacob Molenaar

Fitis lijkt me eerder iets als: het is lekker weer, o nee nu niet meer.
                                       hoog                 lager                laagst
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

mgieskens

Citaat van: gertjanvannoord op mei 26, 2016, 22:44:49 PM
iemand vertelde me laatst dat je bij spotvogel zo nu en dan een "badeendje" hoort...
Spotvogel: ....., idioot, idioot,..., en meer van dat soort gescheld  ;D
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Jacob Molenaar

Hier een hele hoop ezelsbruggetjes: http://www.1000plus.com/BirdSong/birdsngb.html
Ik heb zelf weinig aan ezelsbruggetjes bij vogelgeluiden, maar wellicht helpt het wel bij anderen.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Alexander Devos

Koolmees: zang klinkt als een piepend hendeltje
Heggenmus: roep klinkt als een scheidsrechtersfluitje dat je van héél ver hoort :)
Wulp: koer-lie (Franse naam: courlis)
Barmsijs: trekroep klinkt als een afweergeschut :)

mgieskens

Ezelsbruggetjes zonder dat je de geluiden er bij hoort, zul je denk ik niet zo veel aan hebben. Ze zijn dan nietszeggend.
Maar als je het geluid leert (in het veld) en dan het ezelsbruggetje, daarop toepast (het liefst ter plaatse en direct), dan kan het je helpen met onthouden.
De truc is vaak associatie. Bij het horen van een bepaald geluid, moet het ezelsbruggetje worden getriggerd en dat vormt dan de link naar de naam.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

mgieskens

Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Edwin Schuller

Kwartelkoning: zingt z'n latijnse naam 'crex crex', of -zoals Wikipedia het omschrijft- als "een geluid dat lijkt op het raspen van een creditkaart over een kammetje".
Edwin Schuller