Agressief gedrag fuut

Gestart door milvusmilvus, mei 20, 2016, 14:32:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

milvusmilvus

Gisteren zag ik een moeder fuut met 2 jongen op de rug. Mooi gezicht. Plots komt er een andere fuut overduidelijk nogal boos aanzwemmen en duikt onder water naar de moederfuut en trekt deze onder water en blijft haar kop onder water drukken met snavel. De moeder fuut spartelt hevig tegen maar is blijkbaar kansloos, want het gespartel begint na een minuut of zo behoorlijk af te nemen. De jonge futen zijn inmiddels naar een veilig plekje gezwommen waar ze hevig piepend op hun moeder wachten. De strijd is bijna gestreden en moeder fuut lijkt het loodje te gaan leggen. Ik heb toen een tak naar de futen gegooid zodat de agressieve fuut schrok en moeder fuut los liet. Die zwom versuft naar haar kuikens.

Vertonen futen vaker zulk gedrag?
Groet, Edzard

jeroenroelofsen

Een tak gooien? Why? Dat is de natuur, die is niet altijd lief...

Ik heb dit nog nooit gezien van een fuut, maar ben ook niet verrast. Dieren gaan ver in het verdedigen van hun stekje.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Helen Commandeur

Edzar,

Ik ben juist blij dat je een tak hebt gegooid, goeie aktie :duim:

Groeten,
Helen
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

HPM

Citaat van: Helen Commandeur op mei 20, 2016, 22:05:50 PM
Edzar,

Ik ben juist blij dat je een tak hebt gegooid, goeie aktie :duim:

Groeten,
Helen

Ja, beter dan een blok beton. Nu had de hond er ook nog lol van.
Herman van der Meer

Cygnus

Volgens goed gebruik had je de Fuut moeten aanspreken op z'n gedrag. Een tak gooien is niet de methode. Dat kan snel uit de hand lopen. Straks krijgen fotografen die zich niet netjes gedragen nog een tak naar hun hoofd geslingerd. ;)
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

mgieskens

Citaat van: Cygnus op mei 20, 2016, 23:59:30 PM
Volgens goed gebruik had je de Fuut moeten aanspreken op z'n gedrag. Een tak gooien is niet de methode. Dat kan snel uit de hand lopen. Straks krijgen fotografen die zich niet netjes gedragen nog een tak naar hun hoofd geslingerd. ;)
Inderdaad, je weet maar nooit waar die agressieve futen toe in staat zijn.  :rolleyes:
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

canoorlander

Agressief kunnen ze zeker zijn ;-)

gr. Albert
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

HPM

In de strijd om een nest heb ik eens gezien dat een Fuut telkens onderdook en dan een Meerkoet van onderaf torpedeerde. De koet kon weinig anders doen dan op de fuut afstuiven als die weer boven kwam, want dan dook die weer onder, enzovoort..
Overigens weet ik nu niet zeker meer van wie het nest was, dat zou ik op moeten zoeken, maar ik denk van de koet.
Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: Helen Commandeur op mei 20, 2016, 22:05:50 PM
Edzar,

Ik ben juist blij dat je een tak hebt gegooid, goeie aktie :duim:

Groeten,
Helen

:huh: :huh: :huh: :huh:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.