Welke braam is dit?

Gestart door LeonieB, mei 07, 2016, 20:30:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

LeonieB

Helaas heb ik niet alle benodigde foto's, maar misschien weet iemand toch de soortnaam. Eventueel kan ik later nog meer foto's maken.
De foto's zijn genomen in februari en deze braam blijft zeer goed van blad in de winter. Matig gestekeld. Blad bovenzijde is vaak donkergroen van kleur en erg glad. De onderzijde is zeer licht behaard. Bladeren zijn 3-tallig of 5-tallig. Deze braam groeide in de schaduw in natte grond en loopt ten opzichte van andere braamsoorten laat uit in het voorjaar met soms een rode kleur.

peterv

Beste Leonie,


Je maakt het benoemen van deze braam om meerdere redenen erg lastig. Ik mis een verwijzing naar een waarneming waarop je deze braam hebt ingevoerd. Daarom is niet duidelijk waar deze plant groeit. In verschillende delen van Nederland groeien heel verschillende soorten bramen, laat staan elders in Europa. Het zoeken naar de goede naam wordt een heel stuk gemakkelijker met een plaats er bij.
Verder tonen de foto's onvoldoende kenmerken. Ik mis de onderkant van het topblaadje, stengels met stekels en (liefst) ook bloeiwijze en bloemen.
Mijn advies is om even te wachten tot juli/augustus en zo mogelijk dan foto's bij te maken.


groet, Peter
Peter Venema