Effe wennen weer maar ik ga uit van een Bosrietzanger

Gestart door birdy, mei 10, 2016, 17:13:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

birdy

Toch even voorleggen aan anderen omdat ik nu wel denk aan een Bosrietzanger maar de veelvuldige, scherpe, rauwe, metaalachtige (spotvogelachtige) klanken toch wel voor wat twijfel zorgen.
Vogel niet gezien.


Ik vraag dit even om uit te sluiten dat er geen sprake is van een vroege Orpheusspotvogel. een Spotvogel is het uiteraard niet.


http://waarneming.nl/waarneming/view/118289469


Joost
Joost

HPM

Herman van der Meer

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

birdy

Als dit een Spotvogel is dan kan ik opnieuw naar de vogelschool ;D.. want dan ga ik ook twijfelen aan mijn wilde eend en huismus.. :huh: Waar zijn de dzjêêêêh uithalen.. Die typische diagnostische uithalen van een Spotvogel.. Dit is de reden dat ik SV wel uit kon sluiten en op het pad van Orpheus zat.. Maar omdat ik dat wel erg straf vond om te claimen ben ik uitgegaan van een bosriet..


Joost

HPM

Het is zeker geen Bosriet. De Spotvogeluithalen hoor ik wel, maar niet erg geprononceerd, dus als iemand zegt dat het een Orpheus is wil ik dat wel geloven
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op mei 10, 2016, 18:38:52 PM
Het is zeker geen Bosriet. De Spotvogeluithalen hoor ik wel, maar niet erg geprononceerd, dus als iemand zegt dat het een Orpheus is wil ik dat wel geloven

Oprheus heeft meer een soort Rietzanger-kwaliteit: haastig, snel en vaak wat krassend, bijv. http://waarneming.nl/waarneming/view/84883580
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pdeknijff

Spot, Orpheus en Bosriet kunnen soms veel op elkaar lijken. Daarom moet je dan ook wat langer luisteren om door onverwachte variatie heen te prikken.
De vogel van Joost is een heel normale Spotvogel, en Herman en Frank geven goed aan waarom je Orpheus kunt uitsluiten.
Bosriet kan moeilijker zijn, want deze heeft veel meer imitatie, wat het wat moeilijker kan maken, maar daarmee vallen ze ook snel door de mand.
Het is een kwestie van kritisch blijven luisteren EN kijken.

Vergelijk het met de klassieke valkuil van een wat langzamer zingende Zwartkop welke de kenmerkende scherpe delen in de zang soms weglaat, dan loop je de kans er een Tuinfluiter van te maken. Ook hier kun je met iets meer geduld vrijwel nooit de mist ingaan.

Hangt natuurlijk ook af van je gehoorvermogen.
Met disco-oren (sorry, generatiekloof, tegenwoordig natuurlijk house o.i.d.) kun je al op jonge leeftijd veel missen wat voor anderen die soms veel ouder zijn nog vanzelfsprekend is.

Overigens: met die Huismus moet je inderdaad goed opletten. Je kunt op geluid een Spaanse Mus ontdekken, en zeker vermoeden, en ik sluit niet uit dat een Zwarte eend anders kan klinken dan een Wilde eend!
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

HPM

Ik kan me nog herinneren dat ik als broekie het verschil tussen Bosrietzanger en Spotvogel moeilijk vond. Maar tegenwoordig vind ik de zang van Bosrietzanger helemaal niet op die van de spotvogels lijken.
Bosrietzangers hebben de naam moeilijk te zijn vanwege het imiteren, maar eigenlijk maken de imitaties ze juist gemakkelijk herkenbaar. Net als Spotvogel hebben ze ook een paar kenmerkende elementen, die overigens ook wel imitaties zullen zijn. Je hoeft er nooit lang op te wachten.
Bij Zwartkoppen moet je inderdaad soms langer wachten maar uiteindelijk zullen ze meestal toch het kenmerkende Zwartkopthema laten horen.
Herman van der Meer

birdy

Heb normaal gesproken ook geen moeite met de herkenning van alle genoemde soorten. Wat dat betreft vind ik Tf en Zk nog het lastigst ten opzichte van Sv, Orpheus en Br.  Bosriet optie kwam puur  voort uit het idee dat je in eerste instantie moet uitgaan van iets algemeners. Ik vond dit geen typische Sv. Optie is dan een Bosriet en niet meteen een Orpheusspotvogel. Maar hoor inmiddels zelf ook wel dat het toch een SV is..
Joost