Caenolyda reticulata

Gestart door Wim Bakker, mei 28, 2007, 14:33:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wim Bakker



Heeft iemand enig idee wat dit is?

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

gardensafari

Wim, is dit een beest gefotografeerd in Nederland?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Wim Bakker

Ja, echt waar!

Met zo'n duidelijke tekening zou het beest toch te vinden moeten zijn, maar ik heb me suf gezocht en niets gevonden.

Misschien een bladwesp? Pamphiliidae? Of misschien is het toch een exoot? Meegekomen met een pakje "thee" uit Kafiristan?

Ik heb nog een foto toegevoegd aan de waarneming: LINK

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

robin

dit lijkt wel op een wants maar het lijkt ook heel uitheems.
groeten robin kraaij

henkvanwoerden

Beste Wim,

Net als veel anderen, neem ik aan, heb ik vergeefs zitten zoeken naar een naam voor dit fraaie insect. Om toch een naam te vinden zou ik hem posten op de Engelse site Info.diptera. Behalve vliegen hebben ze ook een gedeelte voor andere insecten. Hier kijken deskundigen uit de hele wereld naar de aangeboden foto's. Mocht dit tot resultaten leiden, dan hoop ik dit nog een keer terug te zien op Waarneming.nl

Veel succes, Henk van Woerden
Met vriendelijke groet,

Henk.

Wim Bakker

Henk,

Bedankt voor de suggestie! :duim:

Wij zullen dit proberen. Mochten we wat wijzer worden dan melden wij dat zeker!

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Wim Bakker

Iemand op diptera.info suggereerde Caenolyda (Acantholyda) reticulata, een Russische soort, in de buurt van St. Petersburg.

Drie observaties in België (1x Namen en 2x Luik).

Mogelijk is de soort zich aan het uitbreiden naar het westen...

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

henkvanwoerden

Hallo Wim,

Er is dus nu een naam. Deze intypen op Google. Doorclicken naar Fauna Europaea.
Hier vind je als expert voor Europa, Dr. Ing. Van Achterberg. Hier de foto naartoe mailen, (Zijn emailadres staat op de site van Fauna Europaea) dan krijg je denk ik uitgebreide info. Er zijn inmiddels ook vindplaatsen in Noord-Duitsland. Dus vermoedelijk voor Nederland een nieuwe soort.
Succes en ik blijf nieuwsgierig naar de ontwikkelingen.

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

Wim Bakker

Done!

Weer een stapje verder. Nu maar afwachten.

Bedankt Henk!

Groeten,

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Wim Bakker

De determinatie is nu ook bevestigd door Ewald Jansen.
Die zegt: "das ist unverwechselbar eine lebende Caenolyda reticulata".

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

han.endt

Heel erg leuk, gefeliciteerd! :duim:  

gardensafari

#11
Fraai beestje èn een fraaie vondst!
Gefeliciteerd Wim!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Imperator

wat een prachtig beest! gefeliciteerd met je vondst en met het feit dat het beest een naam gekregen heeft.  
vriendelijke groet,

Trees

xenion

Leuke waarneming Wim, gefeliciteerd!
Groeten,
Martin

lo.troisfontaine

geachte forumlezers,

nu ik het goed bekijk, zie ik dat ik in mei een gele bladwesp gezien had die wel wat weg heeft van dit prachtige rode exemplaar.
Ik had hem wel al geboekt als lid van de Pamphliliidae familie,  maar nu is mijn vraag of deze dan ook behoort tot de caenolyda species of dat hier zelfs de juiste naam aan te verbinden is.

Dit exemplaar is waargenomen in de buurt van enkele beekjes nabij de A73 te Venray.

zou hier iemand mij meer over kunnen vertellen.

b.v.d. en groeten,

Lo

Jelle

Gefeliciteerd met de vondst!!  

henkvanwoerden

Hallo Wim,

Leuk dat de naam is gevonden en bevestigd. Proficiat met de mooie foto en de fantastische waarneming. Nu maar afwachten of er meerdere gaan volgen.

Groeten,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

Wim Bakker

Ter informatie, Prof. van Achterberg heeft nu bevestigd dat dit de eerste waarneming in Nederland is van Caenolyda reticulata.

Groeten,

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Wim Bakker

Beste Lo,

Onder het geweld van de Caenolyda is jouw bericht een beetje ondergesneeuwd.

Heb je jouw waarneming ook ingevoerd op waarneming.nl?
Jouw bladwesp lijkt wel erg veel op een exemplaar dat ik eerder zag. Zie deze waarneming.

Ben je er verder mee gekomen? Misschien via diptera.info of entomologie.de?

Groeten,

Wim Bakker
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

lo.troisfontaine

Beste Wim,

ik heb de vrijheid genomen om dhr. Achterberg te mailen met de verzoek om de foto te willen bestuderen. in de tekst plaatste ik de volgende opmerking.

Voor zover ik het World Wide Web heb doorgespit kom ik eigenlijk op de bladwesp  Acantholyda posticalis (Matsumura 1912) uit.
(Gemeine Kiefernblattwespe zoals onze Oosterburen schrijven)

Ik heb tot op heden nog geen reactie mogen ontvangen, maar deze heer heeft ook verplichtingen in het buitenland gehad.

Verder had ik dit item wel verderop als nieuw item geplaatst.

groeten,

Lo




gardensafari

Citeer
Jouw bladwesp lijkt wel erg veel op een exemplaar dat ik eerder zag. Zie deze waarneming.

De twee lijken inderdaad sterk op elkaar, maar als je goed kijkt zie je dat het geel en het zwart op de kop spiegelbeelden van elkaar zijn. Vermoedelijk dus twee verschillende soorten, al heb ik geen idee welke....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Wim Bakker

Als je naar de tabel kijkt die is gepubliceerd in de Nieuwsbrief Bzzz van de Nederlandse Entomologische Vereniging (zie LINK) dan valt het determineren van deze bladwespen nog niet mee.

Het enige dat ik kan afleiden uit deze tabel, op grond van het aderpatroon van de voorvleugel, is dat mijn exemplaar waarschijnlijk uit het geslacht Pamphilius komt. Verder kom ik niet.

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Wim Bakker

Vandaag vond Peter de Boer een tweede exemplaar van de vliegende aardbei - Caenolyda reticulata, in het Fochteloërveen!



Zie ook: De bladwesp Caenolyda reticulata nieuw voor de Nederlandse Fauna (Hymenoptera: Pamphiliidae)
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson