Bosmuis vs. Grote Bosmuis, überhaupt vanaf trapcambeelden te doen?

Gestart door Yeronimo, april 27, 2016, 22:45:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Momenteel heb ik twee trapcams staan in Natuurgebied De Bruuk waar veel zoogdieren op opgenomen worden. Erg opvallend vind ik vooral de bosmuizen die regelmatig op een trapcam voorbij komt. Hieronder een hele rits foto's toegevoegd. Door die enorme oren, grote ogen en bij sommige foto's ook felle afscheiding met witte borst is er zeker aan grote bosmuis te denken. En ondanks dat deze soort niet in de regio is vastgesteld, is het niet ondenkbaar dat hij er zal zitten door de sterke uitbreiding en dat de soort er niet zo ver vandaan al zit. Vandaar mijn vraag, is deze soort überhaupt wel te doen vanaf de trapcam? Zelfs als je geen borstband zichtbaar kan krijgen? Anders blijven ze allemaal op bosmuis spec. staan. Alvast dank!



























Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Douwe van der Ploeg

Er zitten een paar tussen die me gewone lijken, en een paar waarvan het best eens grote zou kunnen zijn, maar wat mij betreft geen zekerheid vanaf dergelijke cameravalbeelden. Die van 1:44:11 (groot beest, grote oren, enorme staart) zou je best als onzekere grote bosmuis in kunnen voeren, dat trekt ook wat meer de aandacht dan simpelweg spec.

Ik hoor echter graag hoe Maurice en Rob erover denken ;)
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Qua jizz denk ik bij géén van de bosmuizen op de foto's aan grote bosmuis, maar vooral aan gewone bosmuis.

Afgelopen najaar hebben Johan Thissen en ik op vier locaties aan de zuidrand van de Sint-Jansberg en het Reichswald met Longworth inloopvallen gericht gevangen op grote bosmuis. De soort is daarbij NIET aangetroffen. Wel de nodige gewone bosmuizen (en rosse woelmuizen) gevangen...

Op de volgende website is te zien dat de grote bosmuis ook in aangrenzend Duitsland nog niet bekend is van de regio Nijmegen: http://www.saeugeratlas-nrw.lwl.org/index.php?cat=artenliste => klik op Gelbhalsmaus (Apodemus flavicollis)

Voor zover nu bekend komt de grote bosmuis in Nederland (en aangrenzende delen van Duitsland) in het gebied tussen Nijmegen en Maastricht voor tot iets ten noorden van de Meinweg. Op termijn zal de soort ongetwijfeld ook Nijmegen bereiken, maar wanneer dat precies is?...
Met vriendelijke groet, Rob

Yeronimo

Dank!
Interessante informatie Rob :duim: Het liefst had ik ook gewerkt met inloopvallen, maar kan niet alles daar doen. Een trapcam is al leuk zat. Wel interessant dat jullie de soort nog niet aangetroffen hebben afgelopen najaar in de buurt. Met hoeveel vallen en hoeveel dagen hebben jullie gevangen? Een kwestie van tijd lijkt me dan inderdaad.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Rob Koelman

Citaat van: Yeronimo op april 30, 2016, 08:43:19 AMEen trapcam is al leuk zat.

Zeker! Levert bovendien ook andere soorten dan muizen op. In de regio zijn onderhand twee (zo uit m'n hoofd) waarnemingen van boommarter (was tot voor kort verdwenen uit de regio), dus ook in de Bruuk moet je daar alert op zijn. Verder kun je daar wilde varkens verwachten.


Citaat van: Yeronimo op april 30, 2016, 08:43:19 AMMet hoeveel vallen en hoeveel dagen hebben jullie gevangen?

Standaard onderzoek:
- vier locaties
- per locatie 10 vallenparen (= 20 vallen) op plm. tien meter onderlinge afstand
- tenminste twee nachten prebaiten
- vier controles (2 nachten)

Grote bosmuizen zijn in principe niet moeilijk te vangen. De soort moet dan natuurlijk wel aanwezig zijn...
Met vriendelijke groet, Rob